advies gevraagd voor Netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Hallo Mede Tweakers,

blijkbaar is het bewerken van mijn vorige topic (het toevoegen van mijn producten en nadere vragen) niet goed gegaan waardoor de topic is gesloten. Daarom doe ik nu een tweede poging

ik heb een jaren 30 woning gekocht waarvan ik begin april de sleutel van in ontvangst mag nemen. Erg Leuk!
In mijn huidige woning was al een heel netwerk aangelecht, de kamers hebben op verschillende punten internet/coax aansluitingen.

Mijn nieuwe woning staat in Veendam en heeft een glasvezel aansluiting. Ik zal ook SKV gaan nemen. (Lokale provider)
In mijn nieuwe woning wil ik een soortgelijke situatie creëren als mijn huidige woning, echter hou ik mij nooit zo veel bezig met netwerken. Dus wil ik mij door jullie laten adviseren.

Wat ik nodig ben is ongeveer 8 wandcontactdozen plaatsen met een internet kabel aansluiting (ook 8 met coax)

SKV levert een FritzBox router, deze wil ik plaatsen in de meterkast en als eerste wifipunt gebruiken.
Van uit de Fritzbox wil ik het internet signaal splitsen naar 10 RJ45 aansluitingen. 8 welke in de wandcontactdozen komen en 2 voor extra acces punten.

Nu is mijn vraag hoe ik het beste dit netwerk kan aanleggen. Welke onderdelen ben ik nodig en waar moet ik vooral op letten.

Zelf heb ik al Cat6 kabel gekocht (100% koper)met de planning om een cat6 systeem aan te leggen zodat ik in de toekomst ook een NAS in huis kan plaatsen en de bestanden snel kan uitwisselen.

Daarnaast heb ik zelf de volgende producten uitgezocht om mijn netwerk aan te sluiten.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesLevelOne GSW-0807€ 28,99€ 28,99
1Access pointsAVM FRITZ! WLAN Repeater 1750E Edition International€ 57,68€ 57,68
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 86,67

zijn er toch betere opties of aandachtspunten dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:27

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Als je echt toekomst vast wil zijn en later een NAS wil kopen lijkt het mij handig om minimaal een 16 poorts switch te kopen. Als je dan later nog wat losse apparatuur in de meterkast wil plaatsen dan kan je dat gewoon bij prikken zonder de hele switch te vervangen.

Het merk levelOne zegt mij niets. Ik zie enkel een rode "gaming" strip op die switch, hoeft niet slecht te zijn. Het is voor een managed switch belangrijker om een wat bekender merk te kiezen, maar misschien is een TP-Link of Linksys, Neatgear etc. iets robuuster.

Gezien je situatie lijkt mij een plat netwerk handig, geen gedoe met VLAN's etc. Dus gewoon een "domme" switch.

Als ik dan toch een aanbeveling mag maken, kijk is of je in plaats van wifi repeaters en wifi in je meterkast losse AP's kan kopen. Ik gok dat die repeaters het signaal niet veel gaan verbeteren gezien wifi uit je meterkast vaak toch al ruk is. En die repeaters zenden dat signaal alleen maar harder uit en poetsen de kwaliteit niet magisch op.

Kortom: kijk is of 2 AP's in je budget vallen. Het is iets duurder dan een repeater maar levert wel een veel beter signaal op. Daarnaast heb je ook POE AP's waarbij het stroom over de cat6 bekabeling gaat. Als je dat combineert met een POE switch kan je een hele nette setup maken met maar 1 kabel uit de muur richting je AP.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
Yariva schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 11:42:
Als je echt toekomst vast wil zijn en later een NAS wil kopen lijkt het mij handig om minimaal een 16 poorts switch te kopen. Als je dan later nog wat losse apparatuur in de meterkast wil plaatsen dan kan je dat gewoon bij prikken zonder de hele switch te vervangen.

Het merk levelOne zegt mij niets. Ik zie enkel een rode "gaming" strip op die switch, hoeft niet slecht te zijn. Het is voor een managed switch belangrijker om een wat bekender merk te kiezen, maar misschien is een TP-Link of Linksys, Neatgear etc. iets robuuster.

Gezien je situatie lijkt mij een plat netwerk handig, geen gedoe met VLAN's etc. Dus gewoon een "domme" switch.

Als ik dan toch een aanbeveling mag maken, kijk is of je in plaats van wifi repeaters en wifi in je meterkast losse AP's kan kopen. Ik gok dat die repeaters het signaal niet veel gaan verbeteren gezien wifi uit je meterkast vaak toch al ruk is. En die repeaters zenden dat signaal alleen maar harder uit en poetsen de kwaliteit niet magisch op.

Kortom: kijk is of 2 AP's in je budget vallen. Het is iets duurder dan een repeater maar levert wel een veel beter signaal op. Daarnaast heb je ook POE AP's waarbij het stroom over de cat6 bekabeling gaat. Als je dat combineert met een POE switch kan je een hele nette setup maken met maar 1 kabel uit de muur richting je AP.
misschien wel een goede tip om iets andere switch te nemen.

De repeater kan ook ingesteld worden als AP, Dus bekabeld aansluiten en instellen. Deze werkt goed samen met de standaard FritzBox die meegeleverd wordt. Ik denk dat ik de standaard box niet hoef te vervangen omdat de reviews erg goed zijn.

Maar heb je toch advies welke AP's goed te gebruiken zijn? ik wil graag een 2,4 en 5,0 GHZ draadloos netwerk aanleggen omdat we een mengeling hebben van oude en nieuwe hardware. Daarnaast moeten de ap's gewoon voor thuis gebruik geschikt zijn. ik hoef niet alles te monitoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:27

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

ronald92 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 13:12:
[...]

misschien wel een goede tip om iets andere switch te nemen.

De repeater kan ook ingesteld worden als AP, Dus bekabeld aansluiten en instellen. Deze werkt goed samen met de standaard FritzBox die meegeleverd wordt. Ik denk dat ik de standaard box niet hoef te vervangen omdat de reviews erg goed zijn.

Maar heb je toch advies welke AP's goed te gebruiken zijn? ik wil graag een 2,4 en 5,0 GHZ draadloos netwerk aanleggen omdat we een mengeling hebben van oude en nieuwe hardware. Daarnaast moeten de ap's gewoon voor thuis gebruik geschikt zijn. ik hoef niet alles te monitoren
Interessant dat je de repeaters in AP modes kan plaatsen. In dat geval kan je daar ook voor kiezen en heb ik niks gezegd.

Het enige, als je het waardevol vind, is dat je dan kan kijken naar POE AP's. Maar als het je niet uitmaakt dat je een 230v stopcontactje in beslag neemt per repeater zou ik gewoon deze nemen.

En anders een POE switch + POE AP's kopen. Maar dan word de gehele setup wel wat duurder. Kortom ik zou een iets grotere unmanaged switch kopen en voor de rest de repeaters inrichten als AP's.

Mbt AP's kan je het beste even rondkijken naar de productreviews. Zo te zien zijn die Fritz AP's prima spul maar zijn TP-Links of Ubiquiti's ook niet verkeerd. Let wel op bij Ubiquiti dat je ze moet instellen met een controller of de telefoon app van Unifi.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:24
Misschien een domme vraag, maar waarom wil je coax kabels gebruiken?
S-FTP cat 6 kabels zijn een stuk sneller, en dunner. Qua kosten is het niet veel hoger. (Zeker gezien je ze toch nog moet aanleggen, is die 20 euro extra niet erg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
coax is voor het TV gedeelte. De provider die ik heb raad coax kabels met kabelkeur aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:41
Ik zou voor een PoE switch gaan, minimaal 16 poorts, TP-Link heeft zeker goede. Managed is niet nodig maar kan altijd natuurlijk.
Let ook op dat je alle kabels niet direct op RJ45 stekkers aansluit maar op een patchpaneel en vanaf het patchpaneel weer naar de switch.
Geen ervaring met de Fritz WIFI maar anders zou ik voor 2x Ubitique pro accespoints gaan.

Je hebt zelf al Cat-6 kabel gekocht, is dit met soepele kern of harde kern? Je hebt het liefst harde kern nodig als pandbekabeling, die werk je af op wandcontactdozen en een patchpaneel.

Coax begrijp ik ook niet helemaal, wil je 8 tv's? Kan altijd natuurlijk hoor.

[ Voor 6% gewijzigd door Ora et Labora op 24-01-2020 14:17 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
Ora et Labora schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 14:16:
Ik zou voor een PoE switch gaan, minimaal 16 poorts, TP-Link heeft zeker goede. Managed is niet nodig maar kan altijd natuurlijk.
Let ook op dat je alle kabels niet direct op RJ45 stekkers aansluit maar op een patchpaneel en vanaf het patchpaneel weer naar de switch.
Geen ervaring met de Fritz WIFI maar anders zou ik voor 2x Ubitique pro accespoints gaan.

Je hebt zelf al Cat-6 kabel gekocht, is dit met soepele kern of harde kern? Je hebt het liefst harde kern nodig als pandbekabeling, die werk je af op wandcontactdozen en een patchpaneel.

hahah nee ik gaan geen 8 tv's gebruiken en ook geen 8 computers.
We gaan de hele woning opnieuw stucen. hierdoor kan ik nu alles nog mooi in de wand weg bouwen zodat het straks mooi weg gewerkt is.

De woonkamer kan op 3 manieren ingericht worden, daarom wil ik daar al 3 coax en 3 internet aansluitingen maken zodat de aansluitingen altijd in de buurt zijn.

Daarnaast zijn er 4 slaapkamers die elk 1 coax en 1 internet aansluiting krijgen

en nog een overkapping waar ik 1 coax en 1 internet aansluiting wil aanleggen zodat ik met het mooie zomerweer ook de race weekend buiten kan kijken.

de kabels die ik gekocht heb zijn bedoeld om in de muur weg te werken. Dus harde kern. Ook heb ik al een patchpaneel besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:56
Ik ben het eens met het advies naar een POE+ switch, dan kun je je router en wian functie scheiden en ben naderhand veel flexibeler in je keuzes.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
Ora et Labora schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 14:16:

mash_man02 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 11:37:
Ik ben het eens met het advies naar een POE+ switch, dan kun je je router en wian functie scheiden en ben naderhand veel flexibeler in je keuzes.
is dit dan een goede optie:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesTP-Link TL-SG2210P 8-poorts€ 89,99€ 89,99
1Access pointsTP-Link EAP225 Access Point AC1350 V3€ 59,99€ 59,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 149,98

ik heb er verder helemaal geen verstand van. en ik begrijp ook niet zo zeer de reviews. Je moet een pc laten draaien om het netwerk dan draaiende te houden? ik ben al die extra;s ook niet nodig met timing en gasten netwerken en dergelijke
Pagina: 1