mening iMac probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-09 13:39
Beste Tweakers

Ik heb een iMac mid 2010 die moeilijk doet;
start soms niet op, soms blijft hij op het licht grijze scherm hangen, als hij wel opstart gaat het vaak extreem traaaaaag...

Als ik opstart met de toetsencombinaties:
Command+D: error code 3403d
Option + command + P + R: start soms op, soms gaat hij door naar het recovery scherm
Command + R: recovery scherm

Vanaf het recovery scherm:
Opstarten via Time machine lukt telkens
OS opnieuw installeren gaat niet wegens: S.M.A.R.T. error op HD.....
Disc utility vind niks

Ik vind veel over falende GPU's maar ik heb geen van de "typische" kenmerken als strepen ed. in het beeld.
Behalve 1 keer bij een start via toetsencombinatie, toen kreeg ik een seconde lang een blokkering fel gekleurd balkje op ongeveer 1/4e van de bovenkant van het scherm.

Ik heb ondertussen ontdekt dat er nog maar 4GB ram in steekt (ooit zelf 4GB extra ingestoken... zijn nu weg, is ooit gedeelde computer geweest, heerlijk toch). Weet niet of dat er mee te maken kan hebben, iMac wordt vooral gebruikt voor photoshop en door de kinderen vooral online spelletjes.

Wat is jullie mening?
Toch het bekende grafische kaart probleem?
Overbelasting? RAM tekort? Te oud?

Wat-o-wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tdm850ed
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-09 13:37
Ik verwacht dat je hdd problemen begint te geven, dit wegens de SMART errors die je te zien krijgt.

Wat gebeurt er als je verify disk via disk utility draait vanuit je recovery menu? Ik verwacht dat je dan smart errors gaat zien.

De falende gpu's waren inderdaad een ding met die generatie imacs, alleen ik zou dan andere issues verwachten, denk dan aan artifacts en dergelijke.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-09 12:09

Mavamaarten

Omdat het kan!

"error code 3403d" betekent gelukkig dat de hardware test niet gevonden kan worden, dat hoeft niet noodzakelijk een hardwaredefect te betekenen.

SMART error op HDD betekent dat je harde schijf versleten is. Dat lijkt mij ook de meest logische verklaring voor de traagheid en vastlopers.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
De harde schijf. Wat @Mavamaarten zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-09 13:39
Ok. De HD dus...

Aangezien ik momenteel niet het budget heb om een nieuwe mac (of gelijkwaardige pc) te kopen, zoek ik een tussenoplossing.
Optie 1: andere HD er in steken, liefst niet zelf (qua techniek ben ik meer het hamer en spijker type)
Optie 2: externe SSD waar OS op draait.
Heeft hier iemand ervaring mee? Zou dit kunnen werken? Ik heb geen Thunderbolt ingang enkel Firewire, maar daar bestaan verbindingkabeltjes voor, geen idee of je daar veel snelheid mee verliest

?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pavv
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01:02
SSD inbouwen in die generatie iMac is echt zeer eenvoudig zelf te doen. Genoeg goede handleidingen te vinden op iFixit.... Altijd voor een SSD gaan en nooit meer voor een HDD in je computer. Externe SSD kán, maar zal beduidend slomer zijn door de USB2 snelheid, FW800 is maar een heel klein beetje vlotter, en een stuk lastiger aan te komen (lees duurder)

Kortom... na 10 jaar eens aan de gang om een versleten HDD te vervangen!
nodig?:

- SSD... de meeste S-Ata 2.5" SSD zijn prima geschikt...slimme keuze crucial MX500 of Samsung EVO 860 .... meestal volstaat 250 of 500GB

- zuignappen om glas van iMac te kunnen krijgen (kleintjes, grote, maakt niet veel uit, die van de handoeken werkt ook

- Phillips #1 Screwdriver
- Spudger (piel stokje, kunstof/siliconen, geen metaal)
- T10 Torx Screwdriver
- T8 Torx Screwdriver
- stukje dubbelzijdig tape om de SSD vast te plakken op de plek waar eerst de oude HDD zat.... een speciaal behuizinkje kan ook, maar die is 15€ en een stukkie 3M tape een dubbeltje.

https://nl.ifixit.com/Gui...rd+Drive+Replacement/6284
https://nl.ifixit.com/Gui...rd+Drive+Replacement/8919

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
robotomizer schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 17:50:
Optie 1: andere HD er in steken, liefst niet zelf (qua techniek ben ik meer het hamer en spijker type)
Mocht je in de buurt van Zwolle wonen dan ben je welkom. Een upgrade is het moeilijkste niet.
Pavv schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 23:00:
- SSD... de meeste S-Ata 2.5" SSD zijn prima geschikt...slimme keuze crucial MX500 of Samsung EVO 860 .... meestal volstaat 250 of 500GB
- zuignappen om glas van iMac te kunnen krijgen (kleintjes, grote, maakt niet veel uit, die van de handoeken werkt ook
- Spudger (piel stokje, kunstof/siliconen, geen metaal)
- stukje dubbelzijdig tape om de SSD vast te plakken op de plek waar eerst de oude HDD zat.... een speciaal behuizinkje kan ook, maar die is 15€ en een stukkie 3M tape een dubbeltje.
De zuignappen en spudger zijn niet nodig bij die machines, je kunt met je nagel op een hoek zo het scherm naar voren wippen.

En iets met dubbelzijdig tape? Nee, liever niet. Gewoon een Crucial bracket voor nog geen €7 kopen, in de metalen beugel die nu op de HDD zit even een gaatje boren van 6,5mm, de grommet overzetten en de bracket weer netjes vastzetten met de 2 originele schroefjes.

[ Voor 61% gewijzigd door sypie op 28-01-2020 23:14 ]

Pagina: 1