Beste Tweakers
Ik heb een iMac mid 2010 die moeilijk doet;
start soms niet op, soms blijft hij op het licht grijze scherm hangen, als hij wel opstart gaat het vaak extreem traaaaaag...
Als ik opstart met de toetsencombinaties:
Command+D: error code 3403d
Option + command + P + R: start soms op, soms gaat hij door naar het recovery scherm
Command + R: recovery scherm
Vanaf het recovery scherm:
Opstarten via Time machine lukt telkens
OS opnieuw installeren gaat niet wegens: S.M.A.R.T. error op HD.....
Disc utility vind niks
Ik vind veel over falende GPU's maar ik heb geen van de "typische" kenmerken als strepen ed. in het beeld.
Behalve 1 keer bij een start via toetsencombinatie, toen kreeg ik een seconde lang een blokkering fel gekleurd balkje op ongeveer 1/4e van de bovenkant van het scherm.
Ik heb ondertussen ontdekt dat er nog maar 4GB ram in steekt (ooit zelf 4GB extra ingestoken... zijn nu weg, is ooit gedeelde computer geweest, heerlijk toch). Weet niet of dat er mee te maken kan hebben, iMac wordt vooral gebruikt voor photoshop en door de kinderen vooral online spelletjes.
Wat is jullie mening?
Toch het bekende grafische kaart probleem?
Overbelasting? RAM tekort? Te oud?
Wat-o-wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Ik heb een iMac mid 2010 die moeilijk doet;
start soms niet op, soms blijft hij op het licht grijze scherm hangen, als hij wel opstart gaat het vaak extreem traaaaaag...
Als ik opstart met de toetsencombinaties:
Command+D: error code 3403d
Option + command + P + R: start soms op, soms gaat hij door naar het recovery scherm
Command + R: recovery scherm
Vanaf het recovery scherm:
Opstarten via Time machine lukt telkens
OS opnieuw installeren gaat niet wegens: S.M.A.R.T. error op HD.....
Disc utility vind niks
Ik vind veel over falende GPU's maar ik heb geen van de "typische" kenmerken als strepen ed. in het beeld.
Behalve 1 keer bij een start via toetsencombinatie, toen kreeg ik een seconde lang een blokkering fel gekleurd balkje op ongeveer 1/4e van de bovenkant van het scherm.
Ik heb ondertussen ontdekt dat er nog maar 4GB ram in steekt (ooit zelf 4GB extra ingestoken... zijn nu weg, is ooit gedeelde computer geweest, heerlijk toch). Weet niet of dat er mee te maken kan hebben, iMac wordt vooral gebruikt voor photoshop en door de kinderen vooral online spelletjes.
Wat is jullie mening?
Toch het bekende grafische kaart probleem?
Overbelasting? RAM tekort? Te oud?
Wat-o-wat zou de oorzaak kunnen zijn?