Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gevolgen verlagen CV aanvoer temperatuur.

Pagina: 1
Acties:

• Gigazone
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-06 19:49
Ik heb zeer weinig kennis van CV installaties, maar ik heb begrepen dat het verlagen van de aanvoer temperatuur van de CV een besparing op het gasverbruik kan realiseren.

Situatie:
Woning ca: 175 m2
4 verdiepingen
Volledig voorzien van vloerverwarming
Intergas HR ketel
Overal dubbelglas
Meeste ruimtes voorzien van screens en plisé/rolgordijnen

De CV monteur had de CV reeds op 55 graden ingesteld, maar na het lezen van een paar topics over warmtepomp, gasbesparing, isolatie etc werd er ergens gemeld dat een een huis geschikt is voor warmtepomp als je de aanvoer temperatuur op ca 40 graden zou kunnen zetten en het toch nog behaaglijk in huis hebt.

Ik heb in stapjes de aanvoer temperatuur verlaagd naar (nu) 39. Op iedere verdieping hangt een thermometer. Sinds het verlagen is er geen significant verschil in de temperatuur.

Door het ontwerp van het huis is het nodig om de pomp op de begane grond constant te laten draaien om een aangenaam klimaat te krijgen.

Anyway, nu viel me op dat sinds het verlagen van de temperatuur de begane grond vloer voelbaar warmer wordt.

Nu vroeg ik me af of het door het verlagen van 55 naar 39 graden het water vaker, of langer verhit moet worden om dezelfde temperatuur in huis te krijgen. En zou dan het verbruik niet stijgen in plaats van dalen? Of zie ik allemaal verbanden die er niet zijn?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:28
Jouw ketel moduleert waarschijnlijk wel.
Dwz hij zal nu waarschijnlijk (zonder metingen is het lastig te zeggen) langer draaien (en verwarmen) per uur, maar met een lager vermogen. Doordat de ketel gaat condenseren gaat het niet de schoorsteen uit maar het cv-water in, met een lager gasverbruik als gevolg.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Gigazone
Jim423 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 12:47:
Jouw ketel moduleert waarschijnlijk wel.
Dwz hij zal nu waarschijnlijk (zonder metingen is het lastig te zeggen) langer draaien (en verwarmen) per uur, maar met een lager vermogen. Doordat de ketel gaat condenseren gaat het niet de schoorsteen uit maar het cv-water in, met een lager gasverbruik als gevolg.
Het is een "oude" intergas 36/30 ketel uit ca 2009. Zover ik kan lezen kan deze op 3 standen moduleren. ( link )

Als ik het dus goed begrijp zal de ketel op een lagere aanvoer temperatuur dus altijd een lager verbruik hebben, ook al brand de ketel langer/vaker.

Ik begrijp alleen niet helemaal waarom de vloer nu met 39 graden aanvoertemperatuur warmer wordt dan met de aanvoertemperatuur op 55 graden. Heeft dat te maken met een constantere temperatuur van het water in de slangen ofzo?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Gigazone schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 13:40:
[...]

Het is een "oude" intergas 36/30 ketel uit ca 2009. Zover ik kan lezen kan deze op 3 standen moduleren. ( link )

Als ik het dus goed begrijp zal de ketel op een lagere aanvoer temperatuur dus altijd een lager verbruik hebben, ook al brand de ketel langer/vaker.

Ik begrijp alleen niet helemaal waarom de vloer nu met 39 graden aanvoertemperatuur warmer wordt dan met de aanvoertemperatuur op 55 graden. Heeft dat te maken met een constantere temperatuur van het water in de slangen ofzo?
Waarschijnlijk omdat hij langer aan is. Er stroomt langer/vaker water door met een lagere temperatuur. Met radiatoren zal dat ongeveer hetzelfde zijn (zullen ook langer warm aanvoelen)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
Gigazone schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 13:40:
[...]

De pompsnelheid is in te stellen op 3 standen en het minimale vermogen is 7,7 kW.

Wij hebben zelf een nieuwe CW3 intergas en deze brand 20 min en gaat dan weer 20 minuten uit en brandt met 25% van het vermogen 18 /4 = 4,5 kW voor alleen de woonkamer en keuken. bij 42 graden aanvoer en kamer 20-21 graden

Nacht's bij 18 graden moduleert de ketel wel terug naar 32-35 graden maar brandt de ketel korter en 4 maal per uur.

[ Voor 28% gewijzigd door space-one op 24-01-2020 14:34 ]

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:15
55 graden aanvoer gaat nooit zomaar je vloer in, dat kan helemaal niet bij vloerverwarming.
Je vloerverwarmingsverdeler heeft als goed is een thermonstaat waarmee de watertemp begrenst is, en meestal staat die op 40c of lager.

Je kan op de verdeler zien wat er gebeurd, daar zitten 2 meters op.
40c watertemp voor vloerverwarming heb je al een zeer warme vloer, en ja dat voel je.

Vermoeden dat de verlaging je ketel is gaan pendelen omdat zijn warmte niet meer kwijt kan door het minimale vermogen, dan krijg je iederkeer dat je ketel afslaat en weer met een boost gaat branden en even later weer uit/aan/uit/aan etc etc.

in principe zou het niets uit moeten maken of je thermonstaat van de verdeler is verrot en "knijpt" niet.

[ Voor 29% gewijzigd door mr_evil08 op 24-01-2020 14:44 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Gigazone
Marzman schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 13:56:
[...]

Waarschijnlijk omdat hij langer aan is. Er stroomt langer/vaker water door met een lagere temperatuur. Met radiatoren zal dat ongeveer hetzelfde zijn (zullen ook langer warm aanvoelen)
We hebben geen radiatoren ;) Maar het langer en vaker stromen van het water zal wel de verklaring zijn. Het is wel een mooie bijkomstigheid qua comfort.
space-one schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 14:23:
[...]

De pompsnelheid is in te stellen op 3 standen en het minimale vermogen is 7,7 kW.
Zo zie je maar weer dat mijn expertise ergens anders ligt. Poging 2: De ketel kan moduleren tussen de 30 en 50 graden (met bijbehorend vermogen) ? Klopt het dan ook dat de ketel op de "standaard" instelling voor vvw van 55 graden ook nooit zou moduleren?

Toch ook maar eens kijken hoe ik de slimme meter aan de fibaro kan koppelen om het verbruik wat beter te monitoren.
mr_evil08 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 14:35:
55 graden aanvoer gaat nooit zomaar je vloer in, dat kan helemaal niet bij vloerverwarming.
Je vloerverwarmingsverdeler heeft als goed is een thermonstaat waarmee de watertemp begrenst is, en meestal staat die op 40c of lager.

Je kan op de verdeler zien wat er gebeurd, daar zitten 2 meters op.
40c watertemp voor vloerverwarming heb je al een zeer warme vloer, dat is wat je voelt.

Dus ook al zou je ketel op 90c aanvoer zetten het zal nooit zo de vloer in gaan.

Maar ik vermoed dat door de verlaging je ketel is gaan pendelen omdat zijn warmte niet meer kwijt kan door het minimale vermogen, dan krijg je iederkeer dat je ketel afslaat en weer met een boost gaat branden en even later weer uit/aan/uit/aan etc etc.
Ik snap wel dat de 55 graden niet direct de vloer in gaat. :)

Ik zal me eens verdiepen in pendelen en even bij de ketel monitoren wat er gebeurt. Kan het pendelen overigens kwaad voor de ketel?

Op de bovenste slaap verdiepingen staat de verwarming geloof ik wat minder ver open omdat het niet zo warm hoeft te worden Zou het in dit geval beter zijn om alle verdiepingen volledig open te zetten?

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:15
@Verwijderd Pendelen kan opzich geen kwaad alleen als dit heel veel achtereen gebeurd kan dit extra slijtage geven en minder redement.

Voorop scherm van de ketel kan de gebruiker alleen een maximaal watertemp voor CV en tapwater aangeven, daar zal de ketel niet overheen gaan.

De brander moduleert aan hand van actueel CV watertemp zolang er warmtevraag is.
Echter een modulerende thermonstaat kan die watertemp ook aanpassen naar beneden of naar boven dit geeft hij door aan de ketel(maar dit zal nooit boven jouw ingestelde maximaal watertemp zijn wat je aangegeven hebt op de ketel).

Pompsnelheid op de ketel pas je aan door de kap eraf te halen en de draaischakelaar op de pomp I, II of III te zetten, Vermogen en alle andere zaken doe je in het installateursmenu.

Dit klinkt allemaal spannend en als je het niet aandurft en 2 linkerhanden hebt moet je daar niet aan beginnen natuurlijk.

In algemeen stellen installateurs de ketel vrijwel niet af en blijft het bij fabrieksinstellingen, kijk anders hier nog even> Gas besparen door middel van CV tuning deel II

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
1 aanvoer
2 retour
3 convectorput

tijdslijn is 120 minuten

https://imgur.com/a/knW3O7D

Om het gasvebruik bij te houden is https://www.mindergas.nl/ gemakkelijk

[ Voor 45% gewijzigd door space-one op 24-01-2020 15:19 ]

• Gigazone