Wanneer gaan we wat doen aan die oplichting?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.187 views

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hoi Tweakers & V&A Modjes,

Ik ben zeer waarschijnlijk eergisteren opgelicht hier op Tweakers, jammer, maar daar is dit topic niet voor.
Ik zie de laatste tijd echt een schrikbarende verhoging in het aantal gemelde oplichtingszaken op Tweakers. Ik weet ook dat er al een berg topics voorbij zijn gekomen met allerhande maatregelen als suggesties, maar niet iets wat concreet door jullie is opgepakt.

Mijn vraag : Wanneer gaan jullie hier wel iets aan doen? Als het zo doorgaat hebben we er straks een 2e marktplaats bij.
Waarom niet wat regels maken voor mensen op V&A? Een account van minimaal 3 maanden bijvoorbeeld, of minimaal x aantal posts.

Ik hoop dat we hier gezamenlijk nog eens de mogelijkheden door kunnen nemen, want met al die oplichters wordt het er bepaald niet gezelliger op in de V&A.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +17 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan ook eens hand in eigen boezem steken. Ik zit al 23 jaar op het internet, en nog nooit opgelicht op marktplaats/tweakers/ebay of whatever ik allemaal wel niet gebruikt heb.

Oplichters zul je altijd houden, wat je ook doet. Je moet gewoon zelf alert zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01:02

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

DennusB schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 08:44:

Waarom niet wat regels maken voor mensen op V&A? Een account van minimaal 3 maanden bijvoorbeeld, of minimaal x aantal posts.
Ik ben ook wel eens opgelicht (in persoon zelfs) door iemand die ik via Tweakers vond voor wat onderdelen, en dat account was niet 'net nieuw'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:20
Niet lullig of verkeerd bedoeld.

Maar wat heb jij precies gedaan om oplichting te voorkomen? Om welk bedrag en product ging het?

Persoonlijk vind ik dat je alles boven de €100 gewoon zelf moet afhalen of betaling achteraf. Op voorhand effe paar 100 overmaken, wat ik hier regelmatig lees in de 'ik ben opgelicht op tweakers' topics, is gewoon dom IMHO.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat dat niet werkt tegen gehackte accounts.
Inmiddels krijg je al een mail op het bekende mailadres om je va artikel te activeren. Maar helemaal voorkomen is natuurlijk niet mogelijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 08:46:
Je kan ook eens hand in eigen boezem steken. Ik zit al 30 jaar op het internet, en nog nooit opgelicht op marktplaats/tweakers/ebay of whatever ik allemaal wel niet gebruikt heb.

Oplichters zul je altijd houden, wat je ook doet. Je moet gewoon zelf alert zijn.
Ik handel ook al jaren op internet, vooral op Tweakers. van Marktplaats is wel bekend dat het volzit met oplichters. Tweakers ging altijd goed, maar ook dat lijkt langzaam te veranderen.

En geloof me, ik ben alert : Naam, rekeningnummer etc allemaal gecheckt.
Panzer_V schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 08:47:

Maar wat heb jij precies gedaan om oplichting te voorkomen? Om welk bedrag en product ging het?

Persoonlijk vind ik dat je alles boven de €100 gewoon zelf moet afhalen of betaling achteraf. Op voorhand effe paar 100 overmaken, wat ik hier regelmatig lees in de 'ik ben opgelicht op tweakers', is gewoon dom IMHO.
Alle gegevens van de verkoper gecheckt, netjes met hem gechat om te vragen waarom hij het weg deed, en zelfs nog met hem gesproken na het vermeende "het is verzonden"-moment. Het ging om 106 euro voor een Nest Outdoor Cam btw.

En daarbij : Als ik iemand iets betaal voor een product en hij levert niet dan is dat gewoon oplichting hoor.

[ Voor 4% gewijzigd door DennusB op 24-01-2020 08:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
DennusB schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 08:48:
[...]

Ik handel ook al jaren op internet, vooral op Tweakers. van Marktplaats is wel bekend dat het volzit met oplichters. Tweakers ging altijd goed, maar ook dat lijkt langzaam te veranderen.

[...]

Alle gegevens van de verkoper gecheckt, netjes met hem gechat om te vragen waarom hij het weg deed, en zelfs nog met hem gesproken na het vermeende "het is verzonden"-moment. Het ging om 106 euro voor een Nest Outdoor Cam btw.

En daarbij : Als ik iemand iets betaal voor een product en hij levert niet dan is dat gewoon oplichting hoor.
Als je alles gecheckt hebt dan WEET je zijn/ haar woonadres. In dat geval is het simpel om even verhaal te gaan halen.

Of heb je toch niet echt alles gecheckt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Panzer_V schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 08:49:
[...]

Als je alles gecheckt hebt dan WEET je zijn/ haar woonadres. In dat geval is het simpel om even verhaal te gaan halen.

Of heb je toch niet echt alles gecheckt?
Reageer gewoon even redelijk alsjeblieft. Nee, ik heb zijn adres niet. Van alles wat ik HAD heb ik het gecontroleerd en was er geen reden tot verdere zorgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Zo simpel is het niet altijd. En toch ben ik onlangs voor een euro of 35 opgelicht voor een Xbox Live Gold code. De prijs was gewoon vrij normaal voor dat product dat betaal ik al jaren en toch bleef het stil na het overmaken van het geld.....

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

DennusB schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 08:48:
[...]

Wat garandeert een naam/rekeningnummer etc precies? Blijkbaar niet alert genoeg geweest dus.
Als ik iemand niet ken, of vertrouw, haal ik het pakketje op. Ik maak bijvoorbeeld zelden tot nooit geld van te voren over. Daar zit gewoon een risico aan, en dat wil ik persoonlijk niet nemen. Geld overmaken voordat je iets hebt is imho gewoon gokken. Ook al heeft die persoon 250 positieve reviews.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:55
Was het een nieuw account zonder beoordeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
FoxLenny schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 08:51:
Was het een nieuw account zonder beoordeling?
Het was een nieuw account, maar met 2 positieve beoordelingen. Dus ook dat heb ik gecheckt.
Helaas stroomt het nu vol met andere gedupeerden..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
DennusB schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 08:50:
[...]

Reageer gewoon even redelijk alsjeblieft. Nee, ik heb zijn adres niet. Van alles wat ik HAD heb ik het gecontroleerd en was er geen reden tot verdere zorgen.
Fair enough. Het is zeker niet mijn doel om vervelend te doen naar jou. Ik vind het enorm vervelend voor je. Opgelicht worden is gewoon niet leuk.

Maar wat ik indirect bedoelde is dat de oplichters weten dat ze gecheckt kunnen worden. Dus zou een oplichter niet alleen die gegevens afgeven waarvan ze weten dat ze door de controle heen komen.....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Panzer_V schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 08:52:
[...]

Fair enough. Het is zeker niet mijn doel om vervelend te doen naar jou. Ik vind het enorm vervelend voor je. Opgelicht worden is gewoon niet leuk.

Maar wat ik indirect bedoelde is dat de oplichters weten dat ze gecheckt kunnen worden. Dus zou een oplichter niet alleen die gegevens afgeven waarvan ze weten dat ze door de controle heen komen.....?
Ja, dat zou in theorie goed kunnen natuurlijk. Maar dat maakt het des te lastiger om de 'veiligheid' hier te bewaren, zeker met echt nieuwe accounts van zeg een paar weken.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:41
Verwijderd schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 08:51:
[...]

Wat garandeert een naam/rekeningnummer etc precies? Blijkbaar niet alert genoeg geweest dus.
Als ik iemand niet ken, of vertrouw, haal ik het pakketje op. Ik maak bijvoorbeeld zelden tot nooit geld van te voren over. Daar zit gewoon een risico aan, en dat wil ik persoonlijk niet nemen. Geld overmaken voordat je iets hebt is imho gewoon gokken. Ook al heeft die persoon 250 positieve reviews.
Panzer_V schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 08:47:

Persoonlijk vind ik dat je alles boven de €100 gewoon zelf moet afhalen of betaling achteraf. Op voorhand effe paar 100 overmaken, wat ik hier regelmatig lees in de 'ik ben opgelicht op tweakers' topics, is gewoon dom IMHO.
Lees dit even door: Wikipedia: Blaming-the-victim
En stop met het omdraaien van de schuld naar het slachtoffer. Een oplichter heeft een slachtoffer gemaakt en dus is niet het slachtoffer de persoon die je gaat aanvallen (ook al ben je zelf zo superieur dat het jou niet overkomt).

Ontopic: Ben het met TS eens dat er wat meer regels mogen komen voor V&A. Waarom is het niet een extra service voor Tweakers leden die een bijdrage hebben gedaan aan de community. Dan is de drempel wat hoger en minder een target voor oplichters die snel een account aanmaken en snel weer weg zijn met het geld.
Dan maar niet iedereen met een internet verbinding toelaten.

[ Voor 12% gewijzigd door MuddyMagical op 24-01-2020 08:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

MuddyMagical schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 08:55:
[...]

[...]

En stop met het omdraaien van de schuld naar het slachtoffer. Een oplichter heeft een slachtoffer gemaakt en dus is niet het slachtoffer de persoon die je gaat aanvallen (ook al ben je zelf zo superieur dat het jou niet overkomt).
Ik vind mijzelf totaal niet superieur. Ik ben gewoon alert en hanteer een aantal hele simpele regels voor mijzelf bij het kopen van vreemden. Het is niet moeilijk niet opgelicht te worden.

Ik kan het ook omdraaien: Stop met jezelf slachtoffer vinden, het leven zit vol harde lessen. Pak de oplichter aan en probeer je geld terug te krijgen, maar leer er vooral van.

Zoals eerder gezegd: Online kopen van random mensen brengt een bepaald risico mee. Als je niet bereid bent dat te nemen, moet je het niet doen.

Overigens slaat je wikipedia artikeltje nergens op in deze context. Het is niemands schuld en niemand heeft het er zelf naar gemaakt.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2020 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dostar
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-07-2022
Tot op heden ben ik gelukkig nog niet opgelicht op Tweakers, alleen ooit via Pricewatch bij Afuture die verdomd goed wist dat ze failliet gingen en toch maar al te graag mijn geld aanpakte en niets leverde (was zogenaamd wel op voorraad)... Maar dat is een ander verhaal.

Als ik via V&A handel en iemand heeft weinig of geen beoordelingen, dan verwacht ik dat die persoon mij eerst een product toestuurt en krijgt daarna pas zijn geld. Als het dichtbij is haal ik het op of laat ik het brengen. Gaat de persoon hier niet mee akkoord, dan geen zaken helaas.
Heeft iemand een heel goede betrouwbare beoordeling, dan vertrouw ik ze (tot een bepaald bedrag) het geld wel toe. Natuurlijk loop ik dan een klein risico, maar ik vind dat we onderling als Tweakers met veel karma/goede beoordelingen toch elkaar wat vertrouwen moeten gunnen.
Het is altijd zuur geld te verliezen, maar <100 euro is minder erg dan bijvoorbeeld 500 euro voor bijvoorbeeld een GPU die je nooit zal ontvangen.
Wat ik ook doe is nakijken welke mensen de beoordelingen hebben geschreven, soms zijn het Tweakers die je vaak tegen komt op de website die reviews schrijven, een blog bijhouden of anders enorm actief zijn. Op dat moment weet ik gewoon dat de persoon waar ik mee wil handelen ook betrouwbare reviews heeft gekregen. Ook de ouderdom van de profielen telt voor mij zwaar.

Ik heb zo wel enkele hele toffe Tweakers thuis of bij hun thuis mogen ontmoeten. Altijd leuk voor een tech gesprekje, kopje thee, potje bier en daarna de hand schuddend met een tevreden gevoel naar huis.

Ik ben het verder wel eens dat er meer beveiligingen mogen komen voor je Tweakers account. Google auth, of SMS code voor het inloggen bijvoorbeeld voor minder kans op gehackte accounts. Verder dat nieuwe accounts niet gelijk dezelfde dag al mogen handelen etc.
Nu is het gewoon TE makkelijk een account aan te maken en mensen te lopen bedonderen.

[ Voor 10% gewijzigd door Dostar op 24-01-2020 09:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

[...]

Ontopic: Ben het met TS eens dat er wat meer regels mogen komen voor V&A. Waarom is het niet een extra service voor Tweakers leden die een bijdrage hebben gedaan aan de community. Dan is de drempel wat hoger en minder een target voor oplichters die snel een account aanmaken en snel weer weg zijn met het geld.
Grappig dat iedereen zo vrij met dat wikipedia artikel strooit, maar laten we niet geheel vergeten dat TS hier ook aan blaming the victim doet. Er wordt duidelijk schuld bij Tweakers in de schoenen geschoven. Hij durft zelfs aan te halen dat er bv een 3 maanden lock op het account moet komen (helpt niks, account maken 3 mnd wachten en beginnen met oplichten in de schijnwerpers van schijnveiligheid) en dan zegt hij er notabene achteraan dat hij had GEZIEN dat het account nieuw was!

Dus, Tweakers moet TS van zichzelf beschermen, maar hij hoeft dat zelf niet te doen.
Waarom niet gewoon zelf niks kopen van accounts jonger dan 3 maanden? Leg me die eens uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:21

Louw Post

Cerenas

Ik denk dat het ook erg lastig is te voorkomen, zelfs als je alleen oudere accounts of accounts met veel reviews zou vertrouwen (kan immers idd gehackt worden).

Een idee zou misschien zijn dat Tweakers 2FA krijgt en dat je misschien kan zien in V&A dat een user dit aan heeft staan? Al zou een hacker dat achteraf ook kunnen activeren natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• osseh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:03
Wat dachten we van de optie dat je het maken van een advententie moet activeren via het betreffende email.

Hetzelfde als dat je een mailwijziging ook alleen kan doorvoeren als je de email daarop bevestigd.
Je zult niet alle foute accounts eruit halen, maar de gehackte accounts zul je wel verminderen aangezien die zeker niet altijd ook toegang hebben tot het betreffende email.

R9 7900X, Asrock X670 PRO RS, AMD RX 6800, 3,5TB aan SSD, 32gb 5600mhz, custom WC, Silverstone HELA 850 , Thermaltake Core P5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

osseh schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 10:09:
Wat dachten we van de optie dat je het maken van een advententie moet activeren via het betreffende email.

Hetzelfde als dat je een mailwijziging ook alleen kan doorvoeren als je de email daarop bevestigd.
Je zult niet alle foute accounts eruit halen, maar de gehackte accounts zul je wel verminderen aangezien die zeker niet altijd ook toegang hebben tot het betreffende email.
Wat voegt dit toe? Ik kan binnen 1 sec een random email aanmaken en alles daarop bevestigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:07

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Zonder de schuld in iemands schoenen te willen drukken, anders dan de oplichter zelf:

Het is zo dat er steeds meer oplichters rondzweven hier op V&A. Ik heb ook al vaker wat advertenties gezien die mij wat 'opvallend' overkwamen.

Ik heb het gelukkig nog nooit zelf meegemaakt opgelicht te zijn.

Misschien wat laat voor TS:
Wat ik doe bij wat duurdere spulletjes:

- Ik vraag naar de oorsprong van het product. Hoe lang en waarom heeft de verkoper het en waarom wordt het verkocht?

- Bij een prijs van meer dan €30 rijd ik er even om als het kan. Zeker bij minder dan 10 goede beoordelingen of minder dan 4 sterren. Of ik skip het gewoon en kijk of er iets dichterbij is.

- Bij verzenden vraag ik om een rekeningnummer en verzendadres/naam, niet een tikkie of paypal. Naam, adres, rekeningnummer moeten ook kloppen zover ik kan checken.

- Kijk naar andere actieve advertenties: klopt

- Blijft de verkoper iets té oppervlakkig en is ophalen niet bespreekbaar? Afhaken.

Tweakers.net heeft inderdaad geen schuld, maar kan zeker stappen nemen om oplichters het leven zuur te maken. En Tweakers.net heeft een reputatie hoog te houden, dus ik verwacht eerlijk gezegd dat er al het nodige wordt besproken achter de schermen.

Het zou met 2FA inderdaad een drempel worden aan te melden als oplichter, maar met een prepaid kaartje in een random telefoon kom je een heel eind om dat te omzeilen.

Wat rigoureuzer: Een verplichte verificatie van naam / adres / woonplaats zou kunnen werken... ouderwets per post een brief met verificatiecode opsturen en pas na deze verificatie kan de v&a worden betreden.
Of een kopie ID-bewijs / paspoort. Een check van het documentnummer daarvan uitvoeren...

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13:47
Overal zitten oplichters...marktplaats en dus ook op tweakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn vraag : Wanneer gaan jullie hier wel iets aan doen? Als het zo doorgaat hebben we er straks een 2e marktplaats bij.
Dat helpt niet hoor: gewoon random een beetje posten en je voldoet al aan de regel. Niet zo moeilijk hoor en dan doen ze het wellicht nog wel, met meerdere accounts en telkens met een vpn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Verwijderd schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 10:19:
[...]

Wat voegt dit toe? Ik kan binnen 1 sec een random email aanmaken en alles daarop bevestigen.
De e-mail verificatie is voornamelijk om misbruik via gehackte accounts in de kiem te smoren. Het idee is dat als voor bepaalde acties er via e-mail notificaties worden verzonden de rechtmatige eigenaar dit sneller zal opmerken. Zo worden er nu e-mails verzonden als:

- er wordt ingelogd via een niet eerder gebruikt IP adres
- het wachtwoord van een account wordt gewijzigd
- het e-mail adres van een account wordt gewijzigd (notificatie naar het oude adres)
- er een V&A advertentie wordt geplaatst (activatiemail - dit 'verplicht' je dus ook een werkende e-mail te hebben ingesteld in je profiel)

2FA zou een meer algemene uitbreiding op cq vervanging zijn van de activatiemail

[ Voor 4% gewijzigd door crisp op 24-01-2020 10:38 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xalephsis
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-05 15:40
Denk dat iedereen hier wel een goed perspectief hanteert, er valt nog veel te leren hier. Ik denk wel dat een karma systeem zeker bij kan dragen aan de betrouwbaarheid van de V&A en dat je unlocks moet "verdienen". Daarnaast, we hoeven Tweakers niets verantwoordelijk te houden, echter, dat is hetzelfde als Marktplaats die zich verschuilt achter het "wij zijn enkel een platform, geen handelaar!".

We moeten wel objectief blijven kijken, Tweakers verdient hier niets aan, het is echt een fan service, maar daar wordt daarentegen steeds vaker misbruik van gemaakt. Dus daar is zeker wel e.e.a. vanuit Tweakers aan te doen.

Een escrow service zou ook kunnen helpen, maar dan ook zeker in combinatie met een karma systeem waarbij beide partijen genoeg karma moeten hebben om aanspraak te maken.

Ach, weet ik veel, het blijft toch altijd risicovol om te handelen via online marktplaatsen, dat is blijkbaar inherent aan het online gedeelte..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:19

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik snap niet waarom Tweakers een minimale hoeveelheid tijd/posts/karma/etc zou moeten afdwingen in V&A terwijl iedereen dat zelf ook kan.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Standeman schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 10:54:
Ik snap niet waarom Tweakers een minimale hoeveelheid tijd/posts/karma/etc zou moeten afdwingen in V&A terwijl iedereen dat zelf ook kan.
Beschermen van andere gebruikers misschien? Het is ook jullie reputatie die er op deze manier niet op vooruit gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
DennusB schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 10:54:
[...]

Beschermen van andere gebruikers misschien? Het is ook jullie reputatie die er op deze manier niet op vooruit gaat.
Reputatie als wat? Als tech site of als handelsplatform?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Droefsnoet schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 11:01:
[...]

Reputatie als wat? Als tech site of als handelsplatform?
Als handelsplatform, want dat is V&A.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:19

Standeman

Prutser 1e klasse

DennusB schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 10:54:
[...]

Ik heb niet het idee dat je oplichters daarmee afschrikt en dus een vals gevoel van veiligheid creëert. Tevens werp je drempels op voor nieuwelingen die wel eerlijk zijn.

Imo los je er dus niks mee op.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wat voor beveiliging of verificatie je ook inbouwt, er zal op een gegeven moment geld moeten worden overgemaakt. Zolang dit gebeurt voordat jij je goederen hebt, loop je het risico dat diegene je goederen niet opstuurt.

Niks wat Tweakers daar aan kan veranderen.

Hoe moeilijk is dat te bevatten? Er is daar namelijk zo makkelijk omheen te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-09 19:36
[...]

[...]

*BroederM staat op en applaudisseert

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

En iedereen bedankt voor de adviezen, maar zullen we terug gaan naar de vraag van de TS.

Tweakers.net wat is jullie mening en wat is jullie plan? (Nee ik ga Zeef en Femme niet tagen)

My life is in 2D, How about yours?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5erveD
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09 18:47
Het valt mij ook op dat er de laatste tijd meer opvallende zaken zijn.
Welke niet altijd oplichting zijn maar er wel veel naar rieken.
Vermoedelijk probeerde iemand mij gisteren ook nog op te lichten op mijn vraag advertentie

Ik hanteer voor mij zelf altijd een paar punten om dit in de kiem te smoren en meestal lukt dit wel.

Boven de € 50,- haal ik bijna altijd op. Tenzij te ver weg en de tijd/kosten niet opwegen. dan zoek ik dichterbij of laat het gaan en zoek later verder.

Wat in mijn ogen ook een belangrijk punt is om te zien of de verkoper de spullen echt heeft is een briefje met zijn forum naam en de datum van vandaag erop geschreven bij de spullen op een foto te hebben. Dit laat alleen maar zien of hij de spullen heeft! Maar laat ook de intentie zien van verkopen. Dit wil nog niet zeggen dat ze daadwerkelijk worden opgestuurd. Wees daar bedacht op.

Voor de rest is doorvragen over de staat, gebruik, en alle andere relevante zaken zoals hier al eerdere werd aangeven ook belangrijk.

Voor mij is het ook een punt als de "oplichter in spee" geen normaal gebruik maakt van Hoofdletters, interpunctie,../,. en een redelijk "normale" zinsopbouw hanteert. Ook geen titel of het gebruik van Hoi 5erved en Mvg .... is voor mij een indicatie.

Vooralsnog is het bij mij altijd goed gegaan om de rotte appels te spotten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:58
5erveD schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 11:08:

Voor mij is het ook een punt als de "oplichter in spee" geen normaal gebruik maakt van Hoofdletters, interpunctie,../,. en een redelijk "normale" zinsopbouw hanteert. Ook geen titel of het gebruik van Hoi 5erved en Mvg .... is voor mij een indicatie.
Dan doe je dus nooit zaken op MP. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09 18:47
GioStyle schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 11:10:
[...]

Dan doe je dus nooit zaken op MP. :D
Klopt,
Zeer, zeer weinig.
Meestal is het gajes :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Tweakers kan onmogelijk garant staan voor een corrrecte overdracht.
Daarin houd je zelf het risico.
Net als je het risico loopt dat de post je pakketje kraakt of kwijt raakt. Risico van de koper... garanties van de verkoper zijn natuurlijk fijn, maar geen verplichting.

Wat je bij een daadwerkelijke oplichting altijd kunt doen is met je beste vrienden gaan praten: de politie.
Bij een serieus politieonderzoek is Tweakers volgens mij best bereid mee te werken.

Overigens heb ik ook veel positieve ervaringen op Marktplaats...

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Waterbeesje schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 11:14:
Tweakers kan onmogelijk garant staan voor een corrrecte overdracht.
Daarin houd je zelf het risico.
Net als je het risico loopt dat de post je pakketje kraakt of kwijt raakt. Risico van de koper... garanties van de verkoper zijn natuurlijk fijn, maar geen verplichting.

Wat je bij een daadwerkelijke oplichting altijd kunt doen is met je beste vrienden gaan praten: de politie.
Bij een serieus politieonderzoek is Tweakers volgens mij best bereid mee te werken.

Overigens heb ik ook veel positieve ervaringen op Marktplaats...
Uhhh, als je pakketje kwijt raakt is de VERKOPER verantwoordelijk hoor 8)7 .

Daarnaast : Aangifte is gedaan door meerdere gedupeerden ondertussen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Waterbeesje schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 11:14:
Als ik het me goed herinner is in dit geval de verkoper dan weer verantwoordelijk voor de bezorging, tenzij anders afgesproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:02
BroederM schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 11:05:
[...]

Tweakers.net wat is jullie mening en wat is jullie plan? (Nee ik ga Zeef en Femme niet tagen)
Het punt dat je het over Zeef taggen hebt geeft al aan dat een datum restrictie op accounts voor handelen op V&A geen nut heeft, hij is namelijk al geruime tijd geen CM meer

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

DennusB schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 11:21:
[...]
Uhhh, als je pakketje kwijt raakt is de VERKOPER verantwoordelijk hoor 8)7 .
Daarom laat ik meestal weten dat ophalen de voorkeur heeft en dat de verzenden op risico koper mogelijk is :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taygeta
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-09 20:53

Taygeta

KTM 790 Adventure

Ik snap de negatieve reactie tegenover de T.S. echt niet.
Zo vreemd is zijn stelling toch helemaal niet?
Tweakers heeft als grote voordeel tov dat het veel meer is dan verkoopsite pur sang.
Dit kan toch prima gebruikt worden om als voorwaarde te stellen om gebruik te kunnen maken van de V&A?
(lees: X aantal posts op forum, x aantal maanden lid etc)
Ik koop op V&A omdat ik wil handelen met iemand die ook actief op tweakers anders ga ik wel naar de concurrent.
En natuurlijk kan die persoon mij alsnog bedonderen... maar dan heeft hij er in ieder geval meer moeite voor gedaan dan alleen een nieuw account aangemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:00
Xalephsis schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 10:39:

We moeten wel objectief blijven kijken, Tweakers verdient hier niets aan, het is echt een fan service, maar daar wordt daarentegen steeds vaker misbruik van gemaakt. Dus daar is zeker wel e.e.a. vanuit Tweakers aan te doen.
Deze bewering zag ik pas ook al van een tweakers medewerker maar het forum of nieuwberichten kosten standaard toch ook geen geld om te bezoeken? In Vraag en Aanbod worden gewoon advertenties getoond en dus geld verdient. Vraag en Aanbod is een service om extra bezoekers aan de website te binden en dus indirect sowieso een inkomstenbron.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:23
Taygeta schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 11:37:
Ik snap de negatieve reactie tegenover de T.S. echt niet.
Zo vreemd is zijn stelling toch helemaal niet?
Tweakers heeft als grote voordeel tov dat het veel meer is dan verkoopsite pur sang.
Dit kan toch prima gebruikt worden om als voorwaarde te stellen om gebruik te kunnen maken van de V&A?
(lees: X aantal posts op forum, x aantal maanden lid etc)
Ik koop op V&A omdat ik wil handelen met iemand die ook actief op tweakers anders ga ik wel naar de concurrent.
En natuurlijk kan die persoon mij alsnog bedonderen... maar dan heeft hij er in ieder geval meer moeite voor gedaan dan alleen een nieuw account aangemaakt.
Het probleem met de harde voorwaarden stellen is dat het mensen een vals gevoel van veiligheid geeft waardoor ze juist minder snel zelf alles controleren.

Ook nu is het voor iedereen mogelijk om gewoon zelf te controleren hoe oud een account is en dan zelf de beslissen om wel/niet te handelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Standeman schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 11:01:
[...]

Tevens werp je drempels op voor nieuwelingen die wel eerlijk zijn.

Imo los je er dus niks mee op.
Mwah, ben ik het niet helemaal mee eens, de truuk is juist een drempel opwerpen waar je als gewone gebruiker eigenlijk niks van merkt. Kijk bijvoorbeeld naar Steam, als je daar de markt wil gebruiken moet je IIRC 5 euro besteed hebben aan games. Daar vang je vrijwel alle gratis/bot scam-accounts mee af terwijl een gewone gebruiker daar vrijwel niks van merkt.

En ja ik snap, je wil geen vals veiligheidsgevoel, maar er praktisch niks aan doen want 'het helpt niet / lastig voor nieuwe mensen' kan ook het signaal afgeven dat het Tweakers niet zou boeien.

[ Voor 3% gewijzigd door Lanfear89 op 24-01-2020 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Snap je frustratie.
Nofi, maar je bent opgelicht via een platform dat je gebruikte, en nu vraag je het platform om er iets aan te doen. Da's feitelijk net zoiets als een aanrijding krijgen met je auto en dan de fabrikant van de auto vragen of ie alsjeblieft zijn auto niet meer wil laten botsen.

Point being: wat je overkomen is komt vanaf de kant van de oplichter. Daar heb je geen invloed op, en T.net ook niet. Je kunt prima alles dicht gaan zetten, maar uiteindelijk blokkeer je dan het communicatiemedium. True, dan wordt je ook niet meer opgelicht, maar werkbaar is anders :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Lanfear89 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 11:58:
[...]

Mwah, ben ik het niet helemaal mee eens, de truuk is juist een drempel opwerpen waar je als gewone gebruiker eigenlijk niks van merkt. Kijk bijvoorbeeld naar Steam, als je daar de markt wil gebruiken moet je IIRC 5 euro besteed hebben aan games. Daar vang je vrijwel alle gratis/bot scam-accounts mee af terwijl een gewone gebruiker daar vrijwel niks van merkt.

En ja ik snap, je wil geen vals veiligheidsgevoel, maar er praktisch niks aan doen want 'het helpt niet / lastig voor nieuwe mensen' kan ook het signaal afgeven dat het Tweakers niet zou boeien.
Aan de andere kant is het voor Steam sowieso makkelijker om de markt te reguleren, omdat daar Steam vziw ook de delivery verzorgd en dus geen last heeft van gebruikers die niet leveren. Volgens mij zijn die regels voor Steam ook voornamelijk om spam op het gehele platform tegen te gaan, want die zijn van toepassing op meer sociale features.

Ik zie voor Tweakers helaas ook geen manieren om, zonder zich zelf met de onderhandeling en verzending te bemoeien, echt een verschil te maken w.b. oplichting door nieuwe accounts. Je ziet nu bijvoorbeeld dat veel mensen geen nieuwe gebruikers vertrouwen, dat zal met een x-dagen / x-karma maatregel enkel opschuiven naar de minimumhoeveelheid van die eenheid. Voor minder kritische gebruikers zal zo'n regel ook juist oplichters in de hand kunnen werken, omdat opeens "nieuwe" V&A accounts al een bepaalde hoeveelheid tijd actief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Ik snap het niet, tweakers.net kan toch gewoon karma of iets anders koppelen .. :?
Lanfear89 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 11:58:
[...]
Goed voorbeeld, en ik denk ook dat dit de beste oplossing .is
Trouwens waarom zou je MP na willen doen ? (lees vervangen) .. nu moet ik eerlijk zijn ik zet iets eerder op MP /Facebook(marketplace) dan op t.net .. Alleen als het specialistische zaken zijn waar ik hier minder gezeik over de waarde krijg dan op bv MP.

Daarnaast ga ik ervan uit dat T.net verplicht is te loggen dus koppelen aan traceerbare activiteiten verhoogt het risico voor de aanbieder en verkleint de kans dat er malifide zaken gebeuren ..

En zoals te TS (en anderen) aangeeft .. risico is niet nul of 0,00001% ofzo .. maar dat als argument gebruiken om niks te doen .. zoals
Standeman schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 10:54:
Als mederwerker/woordvoerder geqoute .. niet op de persoon bedoelt

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

reden van 2de post = 2 reacties verschillen van elkaar
The Eagle schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 12:06:
Snap je frustratie.
Nofi, maar je bent opgelicht via een platform dat je gebruikte, en nu vraag je het platform om er iets aan te doen. Da's feitelijk net zoiets als een aanrijding krijgen met je auto en dan de fabrikant van de auto vragen of ie alsjeblieft zijn auto niet meer wil laten botsen.
beetje drog redenatie, en/of verkeerde interperatie .. de TS vraagt om "hulp" niet om 100% voorkomen.

Dus jou autofabrikant bouwt geen dingetje in dat de veiligheid verhoogt .. (autogordel of airbag) nu kan je gaan twisten of dat je eigen of zijn verantwoordelijkheid is .. en bv dit juridisch afdwingen (wet ofzo) gaat wel erg ver.
dat de aanleiding een aanrijding is .. tja

Ik denk dat de vraag dus niet onredelijk is ..en topics starten niet omdat brood OPEENS gesneden * ongesneden verkocht word ..

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 24-01-2020 12:24 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik denk dat mensen te veel verwachtingen hebben van T.net. Het is gewoon een commerciële site die haar belangen in de gaten moeten houden. Een belang is het makkelijk en zonder te veel drempels gebruik maken van de site versus mensen die klagen (en deze beschermen).. Dat is de balans die ze zoeken. Als niet opwerpen van drempels meer nieuwe gebruikers oplevert dan het oude doet vertrekken gaan ze niets doen.

Stop ermee om T.net hoger aan te slaan als een facebook, marktplaats, ebay, twitter, <vul maar wat in>.
Voorkomt teleurstellingen.

Het was leuk dat er een V&A was die nog niet ontdekt was door de minder sociale medemens. Maar het logisch als T.net breder wordt en meer publiek aantrekt (= de bedoeling) dat het ook meer in de belangstelling komt te staan van onverlaten.

Deal with it.

(Waarbij ik vol vertrouwen heb dat T.net alles doet wat het kan om deze mensen te weren. Maar niet als dat het belang van meer bezoekers (en meer euro's) in de weg staat).

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Stoelpoot schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 12:10:
[...]
Ik zie voor Tweakers helaas ook geen manieren om, zonder zich zelf met de onderhandeling en verzending te bemoeien, echt een verschil te maken w.b. oplichting door nieuwe accounts. Je ziet nu bijvoorbeeld dat veel mensen geen nieuwe gebruikers vertrouwen, dat zal met een x-dagen / x-karma maatregel enkel opschuiven naar de minimumhoeveelheid van die eenheid. Voor minder kritische gebruikers zal zo'n regel ook juist oplichters in de hand kunnen werken, omdat opeens "nieuwe" V&A accounts al een bepaalde hoeveelheid tijd actief zijn.
Nee dat snap ik, daar kan je ook weinig aan doen. Maar stel dat er bij kopers nu een extra waarschuwing wordt getoond als "Gezien de nog nieuwigheid / rating van de verkoper raden wij je aan om dit product in persoon op te gaan halen" als de verkoper minder dan x items heeft verkocht, onder een bepaalde rating zit, etc. (Waarbij je wel maatregelen moet nemen om te voorkomen dat er een aantal/nieuwe bot accounts worden gebruikt om snel de rating omhoog te pushen).

Werpt geen/nauwelijks drempel op voor nieuwe verkopers en kan je als koper rustig negeren als je wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zonder concrete oplossingen (die er misschien niet zijn), is het wellicht beter om V&A links te laten liggen als je niet opgelicht wil worden.

Ik ga in ieder geval niet voor een paar tientjes het risico nemen dat ik opgelicht word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:00

WoutF

Hoofdredacteur
Zoals @crisp ook al postte heeft dit zeker onze aandacht. Sterker nog, een groot deel van de laatste developmentsprint is besteed aan verscheidene verbeteringen die het moeilijker moeten maken om accounts op V&A te misbruiken, waaronder een vorm van 2fa (bevestigen van advertentieplaatsing). Daarnaast wordt nu actief gekeken naar hoe we 2fa in bredere zin het beste kunnen integreren.

Feit blijft echter dat er op een gegeven moment een transactie plaats zal vinden en mensen die kwade zin hebben op dat moment altijd toe kunnen slaan. Hoeveel technische of beleidsmaatregelen je ook neemt, een verkopende partij kan er altijd na betaling voor kiezen om iets niet op te sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 08:46:
Je kan ook eens hand in eigen boezem steken. Ik zit al 23 jaar op het internet, en nog nooit opgelicht op marktplaats/tweakers/ebay of whatever ik allemaal wel niet gebruikt heb.

Kunnen we het even beschaafd houden aub?

[ Voor 21% gewijzigd door Microkid op 24-01-2020 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:21

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Dit beantwoord alles.
WoutF in "Wanneer gaan we wat doen aan die oplichting?"

Daarnaast: de titel van dit topic verbergt een deel van de oplossing.
"Wanneer gaan we wat doen aan die oplichting?" Met de nadruk op "WE".
Hiermee doel ik op jullie. Want wees eerlijk. Al die jaren dat ik als admin V&A oplichting voorbij zie komen, is een groot deel hiervan helaas toch te wijten aan het blind staren op een interessant product voor een interessante prijs. We roepen het al vaker "if it sounds too good to be true, it probably is". Laat je niet verleiden, tel tot 10. En ja, het kan een koopje zijn, maar je kan je centen maar 1x uitgeven. Wellicht dan even wachten totdat er een andere aanbieding voorbij komt. En zoals WoutF aangeeft: tegen dergelijke oplichters is geen techniek opgewassen. Het advies blijft: handel met gezond verstand, hou je ogen open en als je het niet vertrouwd, vraag het ons.

[ Voor 94% gewijzigd door Microkid op 24-01-2020 14:38 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.