Voeding ratelt, wat kan hem vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:20
Mijn voeding ratelt. Ik denk dus dat ie het binnenkort helemaal gaat begeven. Ik wil dus een nieuwe want ik kan het me niet veroorloven om lang zonder PC te zitten.

Nu heb ik niet heel veel verstand van hardware, maar wel voldoende om een voeding te durven vervangen. Alleen ben ik bang dat ik iets incompatible koop, niet alle stekkertjes passen of dat het apparaat uberhaupt niet in mijn kast past.

Er zit nu een FSP250-40EMDN in. Ik wil het vervangen met iets soortgelijks. Stiller en zuiniger is natuurlijk beter, denk niet dat ik meer vermogen nodig heb dan dit.

Het systeem en de omgeving
Microsoft Windows 10 Home (64 bits)
MEDION Akoya E2287 D/C009 (DESKTOP)
Intel Core i3-4170 CPU @ 3.70GHz, 3700 Mhz, 2 Core(s), 4 Logical Processor(s)
Moederbord: H81H3-EM2
RAM: 2 repen van 8 GB
NVIDIA GeForce GT 705

Qua randappratuur:
- 2 monitoren via de NVidia (VGA, HDMI) en soms een derde via de interne graka (HDMI). Dit laatste is best apart, ik had nooit verwacht dat get zou werken maar dit gaat prima.
- 3 HDs (1 SSD via SATA, 2 externe via USB)
- 5 HIDs (trackball, muis, tablet, tobo en draadloos tobo)

Wat is je budget?
Geen idee. Wil nog wel een jaartje of wat met dit systeem doen, maar veeleisend ben ik niet denk ik.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen rommen, maar ook geen ultragoldpremiumawesome.

Voeding
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1BH7ZcwA71eo53ZWfqhqWhIY/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/J14KwEsHi7WgNDDt5TXRnjZk/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FYFo6RxfLsAkdAv52A96PsMv/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/txecBwlsX5MI8Suh8DchOfdh/thumb.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door HenkEisDS op 24-01-2020 02:50 ]

Alle reacties

• toro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-01 23:45
Ik raad je aan om onmiddellijk te stoppen met het gebruik maken van je voeding als je vermoed dat hij echt niet goed is.

Geen idee wat je bedoeld met dat de voeding ratelt. Bedoel je misschien dat de ventilator aanloopt of geluiden produceert?

Als het anders is dan de ventilator stop er dan mee met het gebruiken ervan.

Een slecht beveiligde voeding heeft de potentie om je hele systeem permanent om zeep te helpen inclusief je data.

Aankoop advies laat ik wel aan andere Tweakers over.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:51
Ratelen is normaal gesproken een fan, zeker dat het de voeding is? Er zitten meerdere in een pc.

Schoonmaken van de pc kan ook helpen.......

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:47
Zou eerst de boel eens grondig schoonmaken.
Post eens een foto van de cpukoeler.

Nieuwe ATX voeding gaat niet zondermeer passen ivm de 14 pins ATX connector op het moederbord. Hier zijn echter wel adapters voor verkrijgbaar.

• HenkEisDS
Mmm... hij is ineens gestopt met herrie maken. Denk dat ik hem door verplaatsen een soort klap-op-de-tv heb gegeven. Misschien ook handig om met het schaamrood op mijn kaken te vermelden dat ik hem gisteren terwijl hij Aan stond ook een tikje heb gegeven en dat daarna de herrie erger werd. 🙃 Misschien dat de fan nu weer in balans is.

Zal hem nu eens een stresstest geven en de temperaturen monitoren.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:39
Een ratelende fan kan nog jaren meegaan of vandaag nog kapot gaan.
Zeker als er geen temperatuurbeveiliging op de voeding zit zou ik die persoonlijk niet te lang blijven gebruiken (ook al ratelt hij nu niet meer).

PS: hoe monitor je de temperatuur van de voeding?

• HenkEisDS
Hier een screenshot van HWMonitor. Wordt wel erg heet allemaal tijdens een cpu en gpu stresstest.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/p0aeHb2.png

De voeding zelf kan ik de temperatuur niet van monitoren denk ik.

[ Voor 8% gewijzigd door HenkEisDS op 24-01-2020 12:08 ]

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-01 22:04
Zo te zien op de eerste foto zit je voeding vol stof. De koeler aan de onderkant van die foto ook. Is dat je videokaart?

Ik zou er eerst eens met een busje perslucht van de action doorheen gaan.

Een ventilator die rammelt zou bijzonder zijn, want de meeste hebben geen kogellagers. Is het niet meer een schrapent/piepend geluid?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@HenkEisDS Heb je een stofzuiger ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:04
Stofzuiger erop zetten en schoonzuigen.

Rammelt ie dan nog, dan is je fan versleten. Als de rest van de voeding goed is en voldoet, is het niet al te veel werk om de fan te wisselen voor een nieuwe. Kun je gelijk een kogelgelagerde nemen, die veel langer meegaan.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• HenkEisDS
Het rammelen is opgehouden nadat ik hem op zijn kant heb gelegd en weer rechtop heb gezet. Hij is nu weer net zo stil als voorheen.
Zeker, en ook een perslucht busje. Alleen ben ik bang dat ik daarmee meer sloop dan ik oplos. Ik vind mezelf erg handig, maar daar zijn sommige apparaten uit het verleden het niet mee eens.

[ Voor 16% gewijzigd door HenkEisDS op 24-01-2020 12:22 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

HenkEisDS schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 12:21:
Het rammelen is opgehouden nadat ik hem op zijn kant heb gelegd en weer rechtop heb gezet. Hij is nu weer net zo stil als voorheen.

[...]

Zeker, en ook een perslucht busje. Alleen ben ik bang dat ik daarmee meer sloop dan ik oplos. Ik vind mezelf erg handig, maar daar zijn sommige apparaten uit het verleden het niet mee eens.
"De boel " stofvrij houden is gewoon onderhoud

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-12-2025
Kan betekenen dat wat er tegen de fan bladen aan tikte nu ergens anders ligt.
Of dat het er nu nog meer tussen zit en de fan gewoon niet meer draait
Misschien gevaarlijk om te zeggen, maar kun je niet heel veel fout aan doen.
Schroef het zijpaneel eraf. Pak het blanke metaal van de kast even vast om eventuele statische elektriciteit kwijt te raken. Pak dan het busje perslucht en blazen maar. Pak nog even iets als een houten tandenstoker om de ventilatoren tegen te houden als je er tegen blaast (dat ze niet gaan draaien).
mitsumark schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 11:52:
PS: hoe monitor je de temperatuur van de voeding?
Er zijn wel voedingen (?geweest?) die je in de pc kan uitlezen. Ik vermoed met een interne usb aansluiting. Mind you, we praten hier wel over een bepaald kaliber voeding. Niet iets wat je terug gaat vinden in een OEM PC (of zelfs de gemiddelde zelfbouwer)

[ Voor 17% gewijzigd door timberleek op 24-01-2020 14:04 ]

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:58

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Wel erg stoffig. Ik zou eerst alles eens schoonmaken en dan kijken of het ratelen opgelost is.

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-01 18:09

[...]

Zo stoffig is gewoon ongezond. Zet de compressor erop, gebruik eventueel een zachte schone kwast. Ik doe dat 2 keer per jaar, hou wel de fans tegen (pen door rooster) anders slijten ze overmatig.

Btw. basis gereedschap nr. 1 van een computerwinkel is... een compressor.

• HenkEisDS
Ik ga aan de slag. Niet om het ratelen te stoppen, dit is immers al verholpen, maar schoonmaken moet inderdaad gebeuren. Thanks allemaal.

• HenkEisDS
Godver, nu is ie schoon maar de ratel is weer terug... En volgens mij ratelt de graka nu ook. Maar het is heel afwisselend.

Edit:

Graka:
Bij een stresstest hoor ik bijna niets, maar als de fan 40% draait wel. Temperatuur blijft wel heel stabiel op 76 dus dat is dan weer goed. Cpu temp blijft ook een stuk lager.

Voeding: Hoor ik nu ineens niet meer.

[ Voor 71% gewijzigd door HenkEisDS op 24-01-2020 16:59 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

HenkEisDS schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 16:42:
Godver, nu is ie schoon maar de ratel is weer terug... Back to square one. Het is 100% de voeding.

Wat zijn compatible voedingen in de pricewatch?
Wat is je PC, systeem ?

Zet het typenummer in Google, en je ziet welke voeding je nu hebt.
https://www.ebay.de/itm/A...NT-70MM-FAN-/312169584609

• HenkEisDS
Zie TS. :*) Gaat om een FSP250-40EMDN voeding.

Maar ik hoor nu beide niet meer. Ook de gpu op 40% fanspeed niet. Zal misschien wat stof in de weg hebben gezeten dat nu is weggeblazen. Ik ga hem heel voorzichtig weer dichtmaken, op zijn plek zetten en niet meer aanraken tot ik hem weer hoor...

• VoedoeAndVodka
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 14:58
Of gewoon om de paar maand eens uitblazen :+

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Met zoveel stof in de ventilatoren maak je gewoon je lagers dood. Als je pech hebt gaan de lagers uit balans en is je ventilator kapot. Daarbij al dat stof zorgt er voor dat de computer heet wordt wat weer slechter is voor de levensduur.

Ik heb gemerkt dat ik mijn laptop toch eens per 3 maanden moet schoonmaken en dan wordt deze al iets stoffig.
Pagina: 1