Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01:39
Ik zou graag een Samsung tab A 10.1 2019 model kopen. Nu heb je de versie met 32gb opslag en 2gb werkgeheugen en de versie met 64gb opslag en 3gb werkgeheugen.

Qua opslag maakt het me niet zoveel uit, want dat kan nog uitgebreid worden met een SD-kaartje. Maar ga ik het verschil merken door het werkgeheugen met deze tablet? Ook gekeken naar de toekomst? De tablet zal toch een paar jaar gebruikt gaan worden. Het is een 'budget' tablet, dus in hoeverre gaat het werkgeheugen van 2gb dan de bottleneck zijn denk ik.

Er zal op de tablet gegamed worden (niet al te zware spellen), YouTube/Ziggo bekeken worden en gesurft.

Zijn er mensen die deze tablets hebben en er iets zinnigs over kunnen zeggen? Heb ernaar gezocht maar zie geen vergelijkingstest of filmpjes op YouTube die hier specifiek op testen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Die vraag had ik 2 jaar geleden of ik een duurdere zou kopen.... niet gedaan, heb de 32 GB / 2GB versie gekocht en nooit spijt van gehad.
Waar ik wel op gelet heb of de Android versie geüpdate zou worden en dat was zo.

Als ik de 2016 32GB/2GB en de dito van 2019 en de 2019 64GB/3GB versie in de juli test online van de Consumentenbond naast elkaar zet zijn er amper verschillen, behalve dat de 2019 een iets hogere Android versie heeft, de 9 ipv de 8.X. Dat zou voor mij een van de belangrijkste criteria zijn. En bekende heeft de 16 GB versie en die is wel wat krap in ruimte.

Praktisch gesproken; ik gebruik hem echt veel, belast hem best zwaar en nooit een echt probleem gehad. Ook de accuduur is nog bijna als nieuw. Ben er blij en tevreden mee. En de keuze is zoveel voordeliger dan een IPad die vooral een wat beter scherm heeft, maar ik vind deze uitstekend voor de combi met de 10,1 inch.
Zou er zelf niet meer geld aan uit wollen geven, de prijs/kwaliteit is prima.

[ Voor 6% gewijzigd door route99 op 24-01-2020 03:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red1
@route99 bedankt voor je response. Ja ik heb nog een tab s2 liggen, maar de accu daarvan is wel een beetje op (al eens laten vervangen). En heb ook tot de Ipad Air altijd de duurste Ipads gehad, maar dat vind ik nu voor het huidige gebruik zonde.

Vroeg me alleen af of ik (veel) verschil ga merken in het werkgeheugen bij deze tab A 10.1 2019 tablet. Maar dat denk jij dus van niet?

Het verschil is 'maar' 50 euro, maar als je er niet veel van merkt is dat ook zonde voor een tablet van 200/250 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@red1 Lees dit nog maar eens, die vond ik ook nog: Het verhaal gaat juist over de goedkopere 2GB versie, onder de 200 euro
https://www.consumentenbo...ng-galaxy-tab-a-1.01-2019

Voor de nieuwe 2GB versie schjrijven ze tov de 2016 versie:
Meestal snel genoeg
In het dagelijks gebruik is de Galaxy Tab A 10.1 (2019) een behoorlijk snelle tablet. De nieuwe octacore-processor van Samsung zorgt voor een vloeiende bediening zonder haperingen en meestal zonder lange laadtijden van apps en websites. Het verschil vergeleken met de oude Galaxy Tab A 10.1 (2016), ook zeker geen langzame tablet, is merkbaar.
Hij is dus wel sneller dan de mijne ... maar die is al snel op zichzelf... ik ervaar geen traagheid...

Wil je het super zeker weten, maar dat hang heel sterk van hoe je hem gebruikt, voor zware apps of zwaardere spelletjes, dan kun je de 3GB RAM versie overwegen.
Ik gebruik hem voor van alles oa ook als geluidsmeter, maar geen enkele applicatie heeft problemen op geleverd. Geen games, om duidelijk te zijn.

Wat er ik verrassend goed vond van de 2016 versie: De beeld opnames, m.n. de videopnames. Er was wel goed licht, de beelden waren ontzettend goed. En stabiel, want toch wel een uur achter elkaar een opname gemaakt. Voor wat beter geluid had ik een externe microfoon moet lenen, maar het is nog steeds OK.
Idem dito voor foto's, erg mooi bij voldoende licht, alleen met beperkt licht zit er wat ruis in.

Dus maak je je balans op of je de meer kosten er voor over hebt, dat blijft immers altijd een keuze. Iig heb je wat ervaringen van iemand die hem echt veel gebruikt en juist heel veel meer dan alleen een beetjes surfen en youtube kijken....

Tip: Online gekocht kun je hem nog terug sturen...

https://www.mediamarkt.nl...-32gb-zilver-1613338.html
Kost nu maar 165,- euro....

https://www.mediamarkt.nl...9-64gb-zwart-1615166.html
En 206.32 euro voor deze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:08
Ik zou toch wel voor de 3GB gaan hoor.
Ook bij een tablet is dat wel te merken, voor games spelen is het ook prettig.
2GB is gewoon erg mager, bij 3GB is de tablet gewoon soepeler, gooit minder snel apps dicht.
Voor dat verschil heb je ook nog 32GB opslag meer, toch altijd nog fijner dan met kaartjes werken als het niet hoeft.
Je moet er echter geen wonderen van verwachten, het blijft een redelijk budget tablet dus hij wordt er niet super veel sneller van, maar je gebruikservaring kan wel anders zijn doordat hij net wat soepeler loopt.

[ Voor 8% gewijzigd door Arjant2 op 24-01-2020 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Idd je moet geen wonderen verwachten, dus kijk dus vooral naar wat het beste bij jouw budget past.
Via internet gekocht heb je nog een terug-optie.
Het verschil is trouwens ca 41 euro, maar dat kan voor iemand relatief veel geld zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door route99 op 24-01-2020 09:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:27
red1 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 01:41:
Ik zou graag een Samsung tab A 10.1 2019 model kopen. Nu heb je de versie met 32gb opslag en 2gb werkgeheugen en de versie met 64gb opslag en 3gb werkgeheugen.

Er zal op de tablet gegamed worden (niet al te zware spellen), YouTube/Ziggo bekeken worden en gesurft.
Ik zou zeker voor de 3GB versie gaan.

Heel simpel is werkgeheugen sneller dan opslag geheugen. Op het moment dat het werkgeheugen vol zit zal een deel van het werkgeheugen dus naar de opslag weggeschreven moeten worden, wat een negatief effect op de performance heeft.

Op mijn PC weet ik met alleen Google Chrome al 3,5 GB geheugen vol te krijgen. Nu zal een tablet misschien wat beter geoptimaliseerd zijn, maar beter mee dan om verlegen. Heb je te weinig kun je de tablet weggooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• red1
Bedankt voor de reacties allemaal, en @route99 voor de links en het uitgebreide antwoord (wordt gewaardeerd).

Ja qua geld is het zo'n 40 euro meer, dat geld heb ik zeker wel, alleen op een bedrag van (nu) 165 euro voor de 2gb versie is dat relatief best veel meer. Ik kan nu ook wel de nieuwste tab s6 of Ipad (weer) halen, maar voor mijn gebruik van de tablet is dat gewoon zonde. Helemaal omdat we hier ook een Note 10+ en S10 van Samsung hebben.

Ik vind het vreemd dat er op YouTube, normaal de place to be voor dit soort zaken, geen vergelijking is te vinden.

Jammer (en eem beetje vreemd) is ook dat Bol.com en Coolblue alleen met de 32gb/2gb versie meegaan met de prijs van de MM, de 64gb/3gb versie is daar niet verlaagd. Ik haal mijn zaken namelijk liever daar, ivm een aantal negatieve ervaringen in het verleden met de MM.

Even over nadenken nog en vanavond de knoop doorhakken. Nogmaals bedankt allemaal!

[EDIT] Heb toch de 64GB/3GB versie besteld, al is het alleen maar voor de toekomst, ik ken mezelf, dan gaat het toch knagen als ik het niet zou doen. Relatief gezien scheelt het wel wat, maar de tablet is al goedkoop en nu ook goedkoper door de BTW actie. Alleen hopen dat ik niet met de MM service te maken hoef te krijgen, want in mijn ervaring is dat (soms) een ramp. :)

[ Voor 16% gewijzigd door red1 op 24-01-2020 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01:17
Goede keuze om voor 64GB/3GB te kiezen. Later denk je had ik als nog maar die 64GB en 3GB RAM genomen. Ik heb hier sinds juni 2019 de Galaxy Tab S5e en heb toch gekozen voor de 128GB (nu 90GB vrij) met 6GB RAM.. Je kan uitbreiden maar vond voor de toekomst 6GB RAM toch belangrijk en gezien je langere aantal jaren mee gaat doen.

Ik heb vooraf gekeken naar een Galaxy Tab A 2019 voordat ik de S5e nam. Ik vond de Tab A 2019 niet slecht maar de Tab S5e sprak mij aan omdat die veel dunnere schermranden heeft van ongeveer 8 mm en dat vond ik weer heel erg mooier uitzien en het werkt perfect. Daarnaast kan je ervoor kiezen om van energiemaatschappij veranderen bij de Media Markt of BCC en ik kreeg bij de Media Markt daardoor €175,- korting bij aanschaf op mijn tablet. Ik heb eerlijk gezegd helemaal niks van gemerkt van de overstap en betaalde slechtst €280 voor de tablet, dat normaal €455,- zou kosten. Ik gebruik de Tab S5e vooral voor onderweg of vakantie en doe geen zware taken en de Galaxy Tab S6 zou voor mij te duur zijn met prijzen vanaf €599,- tot €699,- dit is voor mijn doeleinde te veel.

Daarnaast heb ik een toetsenbordje van Samsung t.w.v. €89,- en gebruik de Tab S5e in een klik hoesje waar ik Samsung DeX gebruik en mijn tablet is nu opeens een notebook.

[ Voor 64% gewijzigd door Van der Berg op 24-01-2020 16:35 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHKYBSTRD
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-05 13:13
red1 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 14:30:
Bedankt voor de reacties allemaal, en @route99 voor de links en het uitgebreide antwoord (wordt gewaardeerd).

Ja qua geld is het zo'n 40 euro meer, dat geld heb ik zeker wel, alleen op een bedrag van (nu) 165 euro voor de 2gb versie is dat relatief best veel meer. Ik kan nu ook wel de nieuwste tab s6 of Ipad (weer) halen, maar voor mijn gebruik van de tablet is dat gewoon zonde. Helemaal omdat we hier ook een Note 10+ en S10 van Samsung hebben.

Ik vind het vreemd dat er op YouTube, normaal de place to be voor dit soort zaken, geen vergelijking is te vinden.

Jammer (en eem beetje vreemd) is ook dat Bol.com en Coolblue alleen met de 32gb/2gb versie meegaan met de prijs van de MM, de 64gb/3gb versie is daar niet verlaagd. Ik haal mijn zaken namelijk liever daar, ivm een aantal negatieve ervaringen in het verleden met de MM.

Even over nadenken nog en vanavond de knoop doorhakken. Nogmaals bedankt allemaal!

[EDIT] Heb toch de 64GB/3GB versie besteld, al is het alleen maar voor de toekomst, ik ken mezelf, dan gaat het toch knagen als ik het niet zou doen. Relatief gezien scheelt het wel wat, maar de tablet is al goedkoop en nu ook goedkoper door de BTW actie. Alleen hopen dat ik niet met de MM service te maken hoef te krijgen, want in mijn ervaring is dat (soms) een ramp. :)
Ik heb deze ook besteld voor mijn dochtertje, ben alleen benieuwd of bij jou ook het intergeheugen standaard al 1.5 gig gebruikt van de 3? Het verbaast mij een beetje dat 50% van het geheugen gebruikt wordt zonder dat ik er iets bijzonders mee doe.

Stay hungry, stay foolish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:08
Naast het OS waarschijnlijk caching. Ongebruikt geheugen is verspild geheugen.
Pagina: 1