Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovni
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 04-08 00:41
Hoewel velen de voorkeur geven aan Lightroom ga ik voor Capture One. Adobe's photoshop pakket heeft veel aanhangers, goede marketing in combinatie met een voortreffelijke continue update beleid.
(Lightroom classic heeft een 8 bit output en is voor mij derhalve niet relevant meer) er zijn nog wel een paar goede programma's, die discussie heeft een eigen draadje. Graag daar laten.

Beide bovengenoemde programma's blijken hun eigen voorkeur te hebben voor de hardware. Over Capture One is lastig e.e.a te vinden.

In mei 2020 hoop ik mijn nieuwe case in ontvangst te kunnen nemen en nu ben ik mij dus aan het voorbereiden op de samenstelling.

Ik begin even met de kaders voor de build en daarna wat ik tot nu toe heb gevonden aan recente beschrijvingen rondom de laatste versie van Capture One. Kortweg CO 20.

Het kader van de build:
  • Mini -Itx ivm de genoemde case (Staat dus vast)
  • Continu output van 10bit AdobeRGB voor de grafische kaart
  • Max maat grafische kaart staat vast; 136 (ex pci slot) x 322 x 51 (Zonder backplate 48) mm
  • Monitor is een Eizo CS2420 (Blijft voorlopig)
  • Systeem moet super stabiel zijn, 25% van mijn werk is hieraan gerelateerd.
  • Systeem moet stil en energiezuinig zijn.
  • Systeem moet jaren meegaan.
  • Systeem samenstelling moet bottleneck voorkomen voor CO20
  • Systeem moet op den duur met grotere bestanden om kunnen gaan (Reken boven 100 mb per foto)
  • Alle andere programma's die ik draai voor mijn werk doen het prima op de laptopjes met Ssd & externe mobiele grafische kaartjes. De nieuwe pc wordt veel zwaarder, verder geen issue dus.
  • Budget voor hardware in de kast is €2000
CO 20 blijkt softwarematig zwaarder te leunen op de GPU als zijn voorgangers. Vooral via Open CL.
Ik bewerk in de praktijk maximaal 20 foto's tegelijk. (Circa 45Mb per stuk) Dit kan dus verdubbelen in de toekomst als de extreem hoge resoluties ook beschikbaar worden voor snelle camera's. Deze info heeft denk grote invloed op de hoeveelheid Ram en de te gebruiken harde schijven/ssd's.

Voor de Mac's is daar nu onderzoek naar gedaan: https://www.dtcommercialp...computer-for-capture-one/

Maar ik blijf bij Windows. (Jeugd trauma met Apple en de Okiwriter printers in de VS) Een Hackintosh is dus geen optie, los van de vraag of de licenties dan wel legaal kunnen worden geregeld.

Kortom
Wie heeft er zoiets gebouwd en waarvoor te kiezen als je het nog een keer kan doen? Vooral het voorkomen van een bottleneck vind ik moeilijk. Ik ben niet iemand die gaat overclocken of achteraf gaat upgraden ...

Next build; Mjolnir Air cooled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk niet dat je veel response gaat krijgen. Want het pakket wordt niet veel gebruikt hier. Vraag mij ook af hoeveel mensen zo gedetailleerd een pc bouwen als jij nu wil doen. Zelf gebruik ik een imac met een 8gb kaart en 40gb intern geheugen en een 6 core processor. Ik ben er niet ontevreden over. Werkt prima eigenlijk. Ik vind het reuze meevallen hoe zwaar CO20 is eigenlijk. Dus ik zou meer naar je budget kijken wat je kan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:51
@Ovni: Hoewel dit natuurlijk een build voor een heel specifiek doel is, ga je in DAA meer ervaring en betere hulp vinden m.b.t. het bouwen van een PC. Dus bij dezen een vriendelijk tikje die kant op :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Er is toch wel wat leesvoer qua Capture One en hardware performance:

https://techgage.com/arti...-capture-one-performance/
https://www.peterguyton.com/c1p-hardware-acceleration
https://www.dpreview.com/forums/thread/4160078
https://pcpartpicker.com/...ing-build-for-capture-one

Heb zelf recentelijk een nieuwe build in gebruik genomen om m'n foto editting gebeuren wat te versnellen:
ehtweak in "F&V community topic"

De eerste resultaten zijn boven verwachting! Software zoals ViewNX-i (nou niet bepaald de meest efficiënte) is nu gewoon weer instant reactie. Conversie gaat ruwweg vier keer zo snel.
En PS doet niet meer moeilijk met grote bestanden. Waar eerst het toepassen van een simpel NIK filtertje m'n oude CPU (i7 980x met 24GB RAM) ruim over de 100% joeg, zit ik nu op 20-30% utilitization. M.a.w. dat werkt een stuk prettiger.
Een MSI X570-A Pro Motherboard + Ryzen 7 3700x + 64GB DDR4 RAM + 500GB m.2 SSD. Vergezeld door nog 2 extra SSD's als swap/scratch disken. En nog een aantal TB's aan opslag op 'gewone' HDD's.

De prijs van de upgrade viel eigenlijk ook wel mee.
(dankzij wat feestdagen aanbiedingen op amazon) :)

AMD Ryzen 7 3700x - 330 euro
MSI X570 Pro MB - 155 euro
500Gb m.2 Extreme Pro - 75 euro
4 x 16GB DDR4 RAM - 230 euro
Thermaltake Toughpower gold PSU - 85 euro

Qua grafische kaart gebruikte ik een Nvidia Quadro M2000 met 4GB RAM. Maar die heb ik ook afgelopen week vervangen door een Quadro P4000 met 8GB aan RAM. (voor 300 piek was dat een goede deal)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovni
@Wormaap Ik twijfelde al waar ik moest gaan posten. Bedankt voor het verplaatsen.

@ehtweak
Bedankt voor het uitgebreide antwoord.

ViewNx-i en CaptureNX-D zijn op mijn laptop ook heel traag. Gebruik NX-D overigens wel vanwege de fraaie output. (Neem de traagheid en UI dus voor lief).

Heb je al enig inzicht in prestatieverbeteringen door het gebruik van de P4000 tov M4000? De kaart heeft een blower style koeling, Doorgaans niet de stilste oplossing. Maar de TDP is niet heel hoog dus wellicht valt het mee. Kortom hoe is daar je ervaring?

ITX kan alleen naar 64 voor de ram bij gebruik van een x570 chipset (2x32) Heb je deze hoeveelheid werkelijk vol? Bij 2x16 geheugen kan ik flink besparen op het moederbord en de grafische kaart zo wat opkrikken.

Ik vraag dit omdat CO20 dus een wat andere insteek heeft qua gebruik vd hardware tov van vorige versies. De links die jij gaf gaan allen over die oudere versies. Pugetsytems heeft aangegeven dat CO onderzocht moest gaan worden en dat ze dit ook zouden doen ... maar er staat nog niets op hun site. De link die ik gaf is de enige die over de nieuwste versie gaat.

Moet zeggen dat je wel heel scherp hebt ingekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-09 23:44
@Ovni Over welke case heb je het nu eigenlijk?

Kwa GPU zie je zo te zien al snel met diminishing returns en zit je met een 'normale' consumer GPU precies ook al goed. Stijl GTX1660 of RX580... Beter investering in een snelle CPU met veel cores lijkt me.

Wat heb je zelf al gevonden van onderdelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-08 15:04
Capture one is inderdaad niet zo zwaar. 2000 euro lijkt me daarom wat overdreven, zeker ook omdat je maar 20 foto's tegelijkertijd bewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Ovni Wat is eigenlijk je vraag, zie geen eigen voorstel

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovni
@Inrage Een kickstarter kastje uit Zweden/China .... blijft spannend of dat allemaal goed komt.

Nvidia game cards ondersteunen geen Open Cl, althans dat staat nergens. Deze vallen dus af
Amd game cards ondersteunen Open Cl 2.0. De TDP staat op 185 Watt. Zou nog net kunnen om eea onder controle te houden. Maar qua kleuren staat er niets over 10 bits. Wel Hdr voor video. Dat is echter een ander kleuren bereik dan ik nodig heb.

En dan die cores. Bij CO20 kun je dus instellen wie het werk mag doen en in welke verhouding. Oudere versies hadden dat niet (pas vanaf 11 of 12). Daarom dus die bottleneck vraag.

Welke verhouding CPU-GPU-RAM

(Hiermee duidelijk @Hackus ?)

Het antwoord van EHtweak stuurt vrij duidelijk aan op wat werkt:
AMD 7 3700x (Zat cores en TDP65)
Quadro P4000
4x16 RAM

Uit de beschrijving van de software leverancier begrijp ik dat 32 (2x16) in mijn geval genoeg zou moeten zijn.

De vraag blijft nu hoeveel RAM en Cores voor de GPU. (Ergo quadro P2200 of P4000?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

DAA is een aankoopadvies, en behoeft een eigen voorstel.

ITX kast hoe groot ?
SFX voeding nodig ?
B450 bordje kan voldoen......
SSD grootte ?
ruimte voor stille koeler ?

Zonder verdere info. eigen onderzoek naar gebruik voor je wensen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 325,05€ 325,05
1MoederbordenMSI B450I Gaming Plus AC€ 131,20€ 131,20
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB€ 148,99€ 148,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 605,24

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
Ovni schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 15:00:
@Inrage Een kickstarter kastje uit Zweden/China .... blijft spannend of dat allemaal goed komt.

Nvidia game cards ondersteunen geen Open Cl, althans dat staat nergens. Deze vallen dus af
Amd game cards ondersteunen Open Cl 2.0. De TDP staat op 185 Watt. Zou nog net kunnen om eea onder controle te houden. Maar qua kleuren staat er niets over 10 bits. Wel Hdr voor video. Dat is echter een ander kleuren bereik dan ik nodig heb.
Volgens onderstaand artikel zou dat met een RTX kaart ook goed moeten komen, dus type RTX2060 (Edit: niet enkel de RTX20xx maar ook de GTX10xx, 16xx en Titan series hebben deze ondersteuning).
https://www.engadget.com/...laptops-10-bit-photoshop/

Kan je dan geen link geven van die kickstarter? Tis niet echt handig om feedback te geven zonder echt veel detail te zien. Meestal zit je in zo'n mini case best met een low profile koeler of wel een AIO watercooler.
Beide ideaal voor een Ryzen 7 3700X maar misschien toch te krap voor een 3900x of 3950x...
pricewatch: Noctua NH-L9I chromax.black
pricewatch: NZXT Kraken X42 (met AM4 support)

Voor foto-editing kom je vast wel toe met 32GB... als ik voeger grote panoramas stitchte (100mb - 150mb) en bewerkte in een combinatie van Photoshop/Lightroom dan liep ik met m'n oude PC (i5 3570k 8GB RAM) wel serieus tegen de grens aan maar sinds ik een upgrade naar i7 en 16GB RAM had gedaan liep alles een pak vlotter (voor zover je Lightroom vlot kan noemen...) Nu ben ik wel maar een hobby fotograaf en de laatste tijd is ook dat serieus op de achtergrond geschoven dus niet te vergelijken met jouw gebruik. Maar aangezien hardware wel enkele factors sneller is geworden, en foto bestanden in verhouding amper groter dan zou ik verwachten dat je met een basis zoals Hackus z'n selectie al een heel eind komt.

[ Voor 3% gewijzigd door Inrage op 24-01-2020 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Inrage Ik stitch al >15 jaar pano's en de memory honger van de s/w is alleen maar groter geworden.
100mMB? Alleen al een individueel file vanuit mijn camera is al groter... :+
En pano files van 500MB of meer is geen uitzondering.

@Ovni Ik heb vooral gekozen voor een Quadro kaart omdat de bijbehorende drivers stabieler zijn c.q. beter werken met s/w die op GPU acceleratie leunt.
Zoals PTGui, Blender en bepaalde Adobe toepassingen.

Nu is het ook wel prettig als de stitching van b.v. PTGui zowat a-la-seconde is. Dan werkt een stuk relaxter. 8)

De reden waarom ik m'n M2000 geupgrade heb naar een P4000 (die normaliter best wel prijzig is), is vanwege het feit dat ik die voor een redelijke prijs kon aanschaffen.
Als je goed zoekt c.q. geduld hebt, kun je een M2000 voor rond de 100 euro wel te pakken krijgen en een P4000 voor 300 euro.

2 x zoveel RAM, ca 2,5-3x de performance (P4000 versus M2000). En een TDP die toch nog maar tegen de 100W aankomt. Mocht ik overstappen naar 30bits capable display, dan kan ik die optie ook nog inschakelen.
En ook al voorbereid op 5K display: Maximum DP 1.4 Resolution HDR 5120 x 2880 at 60Hz (30-bit color)
De fan die er op zit, hoor ik niet. Terwijl ik notabene alles zowat in een open kast heb zitten (een ThermalTake Core X9 snow edition). Hooguit als ik een FurMark test draai, dan krijg ik de boel wat actiever gestookt. :)

64GB RAM; omdat het toch wel scheelt qua swapping/temp files als je forse bestanden/veel layers bewerkt in PS. En aangezien ik voor 230 euro, 4 x 16GB er in kon stoppen, vond ik dat wel de moeite waard.

Moet ik weer een paar jaartjes vooruit kunnen. En tegen die tijd dat ik op zoek ben naar meer performance, kan ik door een CPU upgrade (van Ryzen 7 --> Ryzen 9) en/of eventueel verdubbeling van de hoeveelheid RAM nog heel wat winst behalen. En over een paar jaar zal ongetwijfeld de Ryzen 9 een stuk goedkoper zijn. Daarnaast verwacht ik dat volgende versies van allerlei bewerkingssoftware steeds beter/efficiënter zal omgaan met een multi-(nog meer)-core CPU. :Y

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 24-01-2020 15:58 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
ehtweak schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 15:56:
@Inrage Ik stitch al >15 jaar pano's en de memory honger van de s/w is alleen maar groter geworden.
100mMB? Alleen al een individueel file vanuit mijn camera is al groter... :+
En pano files van 500MB of meer is geen uitzondering.
Ik zei toch "hobby" fotograaf, bij mij rollen de RAWs uit een Fuji X-T2, dus niks spectaculairs... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovni
Helemaal duidelijk @ehtweak.

Die route ga ik dus.

@Inrage het kastje

Resume;
Zoals het nu staat;
7 3700x
Quadro P2200
2x16gb
Corsair SFX platinum 450
Corsair H60 of Kraken NXTZ42
Ssd iig één 1gb nvme (niveau 970 pro)
Plus wat Noctua koelers

Dit kan dus op zowel b450, x470 als x570. Met bovengenoemde hardware lijkt b450 voldoende. Asus lijkt de fraaiste te hebben qua stroom en koeling (voor nvme ssd)
Dan blijven we binnen het budget, koel en stabiel, met de P4000 gaat dat niet lukken.

Pagina: 1