Hoe kan ik het beste mijn backups controleren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric_1993
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:38
Beste Tweakers,

Ik heb een vraag over het controleren van mijn backups. Het gaat om heel belangrijk data waar ik zeker van moet zijn dat het goed gebackupt is. Ik gebruik de betaalde versie van Backup4all. Ik heb twee opties voor het controleren van de backup:

Optie 1: Het programma backup4all heeft een optie om de backup te testen met CRC. De backup bestanden worden hierbij gecontroleerd door CRC. Het testen gaat best snel en ik kan deze test wekelijks 1 of 2 keer doen.

Optie 2: Een restore uitvoeren. Dit gaat langzamer en dit kan ik maar maandelijks 1 keer doen. Het kost namelijk best veel tijd om al die incrementele backups terug te zetten.

Nou klinkt Optie 1 heel makkelijker en ik kan dit ook nog is wekelijks 1 of 2 keer uitvoeren, dus de bestanden worden vaker gecontroleerd. Toch vind ik dat niet echt heel waterdicht.

Hoe denken jullie erover ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op basis waarvan wordt de CRC gemaakt? Bij het backuppen of eerder? Want hoe weet je dat wat je backupt wel goed is?

Wat voor data (lees: type bestanden) betreft het? Ik zou namelijk ook proberen elk bestand inhoudelijk te controleren op consistentie. Als je corrupte bestanden backupt, is de backup nog steeds 100% gelukt maar inhoudelijk heb je er niks aan. :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:30
Hoe ziet je backup schema er precies uit, doe je enkel maandelijks een volledige backup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Waar gaan je backups verder precies op ? Een enkele externe HDD ? Een NAS, en indien ja, hoe ziet die config er dan precies uit ?

Helemaal bij zeer belangrijke bestanden moet je je misschien meer zorgen maken over hoe je het nu doet dan over of de backup lukt. Je kan bijvoorbeeld vatbaar zijn voor ransomware, en wat gebeurt er je brand zou hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
De CRC wordt gemaakt over de backup bestanden voordat ze geupload worden. Ik maak maandelijks een Full backup en daarna dagelijks een incrementele backup. Dus de CRC checkt alleen of de full en incrementele backup bestanden correct zijn.

De backups worden over SFTP geupload naar mijn NAS die staat bij een familielid. De kans op een ransomware is klein, omdat ik de backups op een NAS bewaar en offline op een harde schijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Eric_1993 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 01:01:
De backups worden over SFTP geupload naar mijn NAS die staat bij een familielid. De kans op een ransomware is klein, omdat ik de backups op een NAS bewaar en offline op een harde schijf.
Als de PC upload dan kan die ook het andere apparaat infecteren.
Daarom heb je op de NAS een speciaal backup account die alleen toegang heeft tot map X, zodat alleen map X is geïnfecteerd.

Als je download kan dat niet omdat de geïnfecteerde PC geen credentials heeft op het andere apparaat.
Echter, in download modus, als de NAS wordt geïnfecteerd kan die de PC infecteren.
Daarom geef je de NAS dan alleen lees rechten op PC.

Hoe groot is nu je kans op ransomware?

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Twee backups. Die twee vergelijken, vanaf een vierde machine.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:59

Marc H

- - Is wakker - -

Gebruik een differential backup in plaats van incremental. Je krijgt dan een backup bestand van alle gewijzigde sinds de laatste volledige backup. kost wat meer ruimte, maar maakt restoren een heel stuk makkelijker.

Verder zou ik niet maandelijks maar wekelijks een full backup doen, met de laatste vier versies bewaard. Inderdaad weer meer data, maar je hebt zo meerdere backups waarop je terug kan vallen.

En wat DJMaze zegt.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Bedankt voor jullie tips en advies.

En over het testen. Als ik daarbij zekerheid wil, kan ik dan een CRC check van de backup bestanden vertrouwen of heb ik met een restore toch echt 100% zekerheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:28

franssie

Save the albatross

Het lijkt mij verstandig (ik ben er ook mee bezig, ik ga mijn Synology backuppen op AWS) goed om zo nu en dan een full restore te doen op een kale computer.
Ik ga dat proberen te doen niet zozeer omdat ik de backup niet vertrouw maar om de procedure te blijven oefenen, in het kader van twee vliegen in één klap.
En daarbij krijg je dus een derde backup tweede kopie en weet je enigszins hoe het werkt als het nodig is om de boel terug te halen.

[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 25-01-2020 02:53 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06:54

jurroen

Security en privacy geek

franssie schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 02:18:
Het lijkt mij verstandig (ik ben er ook mee bezig, ik ga mijn Synology backuppen op AWS) goed om zo nu en dan een full restore te doen op een kale computer.
Dit! De beste test om het echt volledig te controleren is om een full restore te doen.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dik_voormekaar
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-10 15:37
Altijd de restore van een backup testen. Doe net alsof je alleen nog de backup hebt en ga vervolgens de restore ervan uitproberen. Dan weet je ook of alles nog hebt om te kunnen restoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric_1993
Bedankt voor jullie antwoorden!

Ik ga het als volgt doen:

- Wekelijks draait er automatisch een CRC check op alle backup bestanden.
- Maandelijks ga ik een restore draaien ter controle.

Wekelijks restore draaien is namelijk best veel werk en het gaat om grote bestanden dus dat duurt sowieso wel uren voor alles gerestored is.
Pagina: 1