Somfy batterijen huls laden met RTS motor aangesloten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:10

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Wij hebben een vijftal plissé-gordijnen met Somfy RTS motoren. Deze hebben elk een batterijenhuls met 10 oplaadbare NiMh batterijen. Nu moet ik twee keer per jaar per raam een hoge trap (6,5 m) op om de batterijenhuls met inhoud naar beneden te halen, de huls leeghalen en daarna de batterijen op laden in een laadblok waar er tien per keer in kunnen. En dan de huls weer vullen en omhoog. Dat kan handiger.

Ik heb een lader gekocht waarmee ik de hele huls in een keer kan laden. Maar het liefste wil ik de boel daarmee vanaf beneden laden.
  • Een losse voeding is 12V.
  • 10 NiMH zitten op 10x1,2V=12V
  • De lader is 15V.
  • In de praktijk begint een NiMH met een hogere spanning dan 1,2V
Ik verwacht dat de motor er tegen gaat kunnen als ik hier 15V over zet om de batterijen op te laden zonder alles los te koppelen. Lange kabel parallel over de aansluiting, verstopt in de hoek en de lader dan tijdelijk aansluiten als de batterijen leeg beginnen te laden. Maar... herkent de lader dan wel of de batterijen vol zijn? Kan ik beter toch iets verzinnen om de motor echt los te koppelen bij het laden?

Somfy heeft trouwens zonnepaneeltjes voor deze motoren, die komen er zo te zien ook parallel op, maar helemaal duidelijk zijn de tekeningen niet.

Gebruikte producten:

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:06

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Milmoor schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 20:44:
Nu moet ik twee keer per jaar per raam een hoge trap (6,5 m) op om de batterijenhuls met inhoud naar beneden te halen, de huls leeghalen en daarna de batterijen op laden in een laadblok waar er tien per keer in kunnen. En dan de huls weer vullen en omhoog. Dat kan handiger.
Hier zou je natuurlijk al kunnen optimaliseren door opgeladen batterijen al klaar te hebben liggen. Dan is het een kwestie van de huls leeghalen, opgeladen batterijen er weer in, klaar.
Lange kabel parallel over de aansluiting, verstopt in de hoek en de lader dan tijdelijk aansluiten als de batterijen leeg beginnen te laden. Maar... herkent de lader dan wel of de batterijen vol zijn? Kan ik beter toch iets verzinnen om de motor echt los te koppelen bij het laden?
Hieruit maak ik op dat je altijd een kabel aangesloten hebt. Klopt dat? Waarom dan nog met batterijen werken? Sluit gewoon permanent een 12v voeding aan op je rolgordijn.

Altijd kabels hebben hangen en dan gaan opletten wanneer je batterijen leeg raken en dan pas de stekker in het stopcontact stoppen lijkt me zo omslachtig. Maak er dan een vaste opstelling van en je bent af van al het gedoe :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
@Gizz Een ladder van 6,5 meter is rottig (ver)plaatsen, een kleinere ladder of keukentrap is geen probleem. En inderdaad een set extra batterijen zou de boel al versnellen.

Ah, dat heb ik niet uitgelegd: het gaat om de bovenste vier ramen in een vide. Ik kan makkelijk een kabel tot onderin het raam leggen, maar oversteken richting een stopcontact is moeizaam. Er zijn geen loze leidingen. Dat wordt of boren door dikke balken, of lelijk over een bamboe groene muur. Je hebt helemaal gelijk, een vaste stekker zou veel handiger zijn en zelfs goedkoper.

Achtergevel

[ Voor 14% gewijzigd door Milmoor op 24-01-2020 13:22 . Reden: Foto bijgevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ah, dat maakt het iets duidelijker. Begrijp ik goed dat je de kabel dus door wil laten lopen tot onderin het bovenste raam en daar dan heen gaat met een verlengsnoer?

Verder zou ik niet inzien waarom de lader niet goed zou werken als de motor is aangesloten. Ik ken de technische details niet, maar als het goed is verbruikt de elektronica vrijwel niet als het gordijn niet gebruikt wordt. Er zit een simpele 433MHz tranceiver in, hij gaat pas flink wat gebruiken als de motor gaat draaien.

Een lader heeft allemaal verschillende mogelijke technieken om te controleren of een batterij vol is. Geen idee wat deze specifieke lader doet.

Overigens zou ik zelf in jouw situatie overwegen of je ergens een dun elegant kabelgootje in dezelfde groene (ral)? kleur kunt krijgen zodat het permanent aangesloten kan worden :)

[ Voor 12% gewijzigd door Gizz op 24-01-2020 14:15 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:05

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wat voor batterijen heb je er nu precies inzitten? Zijn ze na een half jaar leeg omdat ze uit zichzelf langzaam leeglopen, of daadwerkelijk door het verbruik van de draadloze aansturing en de motor? Als je 'normale' NiMH batterijen gebruikt, dan zou het nog het overwegen waard zijn om over te stappen op "Low Self Discharge" NiMH batterijen (Eneloop, GP Recyko, DuraCell Readycharge...). Wellicht hoef je dan veel minder vaak de ladder op?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik zou kabelgoot + gewenste ralkleur en muurdoorvoer doen.. zodat je de accu's teminste ergens anders (gemakkelijker) kan plaatsen

De accu's zou ik er wel tussenlaten, bij stroomuitval door brand (vluchtweg) is altijd nuttig

Daarnaast andere accu's (low self discharge zoals @Orion84 zegt) is ook niet verkeerd..

x Meter de trap op 2x per jaar is gevaarlijk omdat het een routine klus is, die makkelijk fout kan gaan .. zo kan een buurman van mij dat be-amen .. die heeft 4 maanden daarom in een ziekenhuis/revalidatie centrum doorgebracht.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
@Orion84 Goede vraag, geen idee. Ik verwacht vanwege gebruik. Hij gaat minstens twee keer per dag op en neer. Het is een richting waar ik zelf in ieder geval nog niet aan gedacht had.
@vso De plissé-gordijnen zitten alleen voor de bovenste ramen, ze zijn van papier en de ramen kunnen niet open. Ik neem de deur eronder ;). Maar dat kan jij allemaal niet weten.

Goed punt van de routine klus = risico.

@Gizz Je begrijpt het goed. Ik denk dat ik eens bij een raam ga proberen wat er gebeurd als ik parallel laad. Ik heb ook nog een zijraam waar ik wat makkelijker bij kan. Aan de hand van de uitkomst kan ik verder puzzelen. Gaatjes boren en kabelgoten kan altijd nog. Mijn eerste zoekopties op kabelgoten in andere RAL kleuren zijn trouwens niet zo succesvol. Maar ik heb nog niet echt aangedrongen.

[ Voor 9% gewijzigd door Milmoor op 24-01-2020 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Milmoor schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 16:31:
@Orion84 Goede vraag, geen idee. Ik verwacht vanwege gebruik. Hij gaat minstens twee keer per dag op en neer. Het is een richting waar ik zelf in ieder geval nog niet aan gedacht had.
Wel de moeite waard om even te checken. Normale NiMHs hebben een zelfontlading van 10-20% per maand, waar LSDs na een jaar op de plank liggen nog 80% of zo hebben. Als je er nu een half jaar mee doet, dan kan het dus zomaar zijn dat je met LSD batterijen een heel stuk langer vooruit kan.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Mmm, hij laadt netjes zonder motor, maar met weet ik nog niet. Ik heb niet de juiste stekkertjes in huis om handig mee te improviseren. Ik ga op zoek, maar niet meer vandaag.
@Orion84 Hoe kan ik zoiets controleren? Om nou een set te kopen en te kijken of dat verschil maakt is me net wat te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

Die batterijhuls zit met een snoertje verbonden?

Dan kan je dat snoertje verlengen (zelf maken of kant en klaar kopen: https://www.poweredblinds...gkabel-voor-batterijhuls/ ) en de huls op de vensterbank van het bovenste raam leggen. Kan je er in ieder geval makkelijk bij.

Daarnaast zou je kunnen proberen of je kan overstappen op 18650 Of 21700 Lion cellen. Met drie keer 3.6 volt kom je op 10.8. Dat is misschien net genoeg.
Die zijn er in 3500 a 5000mAh. Dat is bijna het dubbele van de 2700 die je nu waarschijnlijk hebt.
https://www.nkon.nl/samsung-inr21700-50e.html

https://www.nkon.nl/recha...3500-li-ion-flat-top.html

https://www.nkon.nl/3x-18...der-met-losse-draden.html

[ Voor 7% gewijzigd door Illusion op 26-01-2020 00:27 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Milmoor schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 23:32:
Mmm, hij laadt netjes zonder motor, maar met weet ik nog niet. Ik heb niet de juiste stekkertjes in huis om handig mee te improviseren. Ik ga op zoek, maar niet meer vandaag.
@Orion84 Hoe kan ik zoiets controleren? Om nou een set te kopen en te kijken of dat verschil maakt is me net wat te duur.
Kijk eerst eens wat er nu voor batterijen inzitten. Zet desnoods even een foto hier neer als het niet een direct herkenbaar merk/type is. Moet wel uit te vogelen zijn of dat LSD batterijen zijn of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Illusion schreef op zondag 26 januari 2020 @ 00:22:
Die zijn er in 3500 a 5000mAh. Dat is bijna het dubbele van de 2700 die je nu waarschijnlijk hebt.
Strikt genomen heb je gelijk, maar capaciteit in mAh vergelijken tussen producten met een totaal andere spanning geeft een (nogal) vertekend beeld.

2700mAh * 1,2v = 3,24Wh aan energie.
3500mAh * 3,6v = 12,6Wh aan energie en bij 5000mAh is het 18Wh.

Dus ja, het is bijna het dubbele aan mAh. Maar qua beschikbare energie gaat het over bijna 4x respectievelijk 5,5x zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

Gizz schreef op zondag 26 januari 2020 @ 09:43:
[...]

Strikt genomen heb je gelijk, maar capaciteit in mAh vergelijken tussen producten met een totaal andere spanning geeft een (nogal) vertekend beeld.

2700mAh * 1,2v = 3,24Wh aan energie.
3500mAh * 3,6v = 12,6Wh aan energie en bij 5000mAh is het 18Wh.

Dus ja, het is bijna het dubbele aan mAh. Maar qua beschikbare energie gaat het over bijna 4x respectievelijk 5,5x zoveel.
Dat is veel te optimistisch. Je vergeet dat het om de totale energieopslag gaat.
Dus óf 10*2,7*1,2 = 32,4Wh voor penlites
Of 3 *3,5=3,6 = 37,8 Wh voor 18650 cellen.
Dat verschil is helemaal niet zo groot (ook kleiner dan ik aannam, maar ik kon zo snel geen 21700 houders vinden).
Maar volgens mij heeft lion ook lagere zelfontlading en daar zou wel winst kunnen zitten. Daarnaast is 3 cellen uit zo’n doosje een stuk makkelijker wisselen dan 10 penlites, die passen niet in 1 hand.

Het is “een” oplossing. Niet “de”.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Orion84 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 07:06:
[...]

Kijk eerst eens wat er nu voor batterijen inzitten. Zet desnoods even een foto hier neer als het niet een direct herkenbaar merk/type is. Moet wel uit te vogelen zijn of dat LSD batterijen zijn of niet.
Ah, ik begreep je verkeerd. Ik dacht dat je bedoelde dat ik na zou gaan of de grootste factor zelfontlading of verbruik was. Het is geen LSD: Varta 2100 mAh
Somfy
@IllusionDe huls verplaatsen is een alternatief waar ik nog niet aan gedacht had. Dan is hij wel meer in het zicht, maar hoe erg is dat? Ik ga deze eens toetsen thuis.

[ Voor 11% gewijzigd door Milmoor op 26-01-2020 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Illusion schreef op zondag 26 januari 2020 @ 10:20:

[...]

Dat is veel te optimistisch. Je vergeet dat het om de totale energieopslag gaat.
Dat is ook weer waar. Maar ik reageerde louter op jouw vergelijking tussen de ene en de andere batterij :)
Milmoor schreef op zondag 26 januari 2020 @ 12:32:
[...]

Ah, ik begreep je verkeerd. Ik dacht dat je bedoelde dat ik na zou gaan of de grootste factor zelfontlading of verbruik was. Het is geen LSD: Varta 2100 mAh
Dat lijkt me je grootste probleem. Deze batterij verliest veel energie, zelfs als je niks doet:
With 20 percent self-discharge in the first 24 hours after charge and 10 percent per month thereafter, NiMH ranks among the highest in the class.
Bron

Oftewel, als jij na 6 maanden de batterijen moet opladen heeft hij al 80% van zijn lading verloren door zelfontlading, niet doordat de motor energie heeft gekost.

Het zou me niks verbazen als je er Ladda's (Eneloops, batterijen die langzaam zelfontladen, maar dan van Ikea en goedkoper) in stopt dat je maar elke anderhalf of twee jaar een keer op je ladder hoeft te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Die Ladda's zijn goed betaalbaar. We gaan de diverse suggesties combineren: huls naar beneden, en de batterijen uiteindelijk vervangen door LSD's. Dat laatste heeft minder haast, want wat moet ik moet 50 oplaadbare batterijen. Weggooien is zonde, dus daar wil ik eerst een andere bestemming voor vinden.
Zo te zien kunnen LSD's met dezelfde laders opgeladen worden, dus ik kan overstappen wanneer maar handig blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

@Milmoor Die Varta Recharge Accu’s zijn juist wel LSD zo te zien :)

https://www.amazon.de/Var...70001896&psc=1&th=1&psc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
@Orion84 Dan heb ik de twee overleden exemplaren door een foutief type vervangen. Ik kende het hele bestaan maar half. Ik heb weleens gezocht, maar had niet door dat ze al zo breed ingezet werden dat de Ikea ze al heeft. Het verklaart wel waarom ze verhoudingsgewijs duur zijn. Als ze opgeladen uit de blister komen, dan is het LSD? Want dat die drie letters staan er niet op.
Bedankt voor de oplettendheid. Het was jammer geweest als ik ze was gaan vervangen.

[ Voor 29% gewijzigd door Milmoor op 26-01-2020 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Klopt, als ze verkocht worden als “ready2use” dan is het doorgaans LSD ja. Lagere capaciteit en hogere prijs zijn ook indicaties.
Maar op die Amazon pagina staat ook vermeld dat ze lage zelfontlading hebben.

Pagina: 1