Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodlife91
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09-07-2024
Beste,

Ik werk sinds half oktober via Randstad bij bedrijf A.
1 maand proeftijd en nu 6 maanden á 40 uur, mochten ze me over willen nemen kan dat tot uiterlijk 20 mei want dan loopt contract af.

Nu bouw ik elke week 55 euro vakantiegeld op en 4.35 uur.
Heb op het moment 46 uur opgebouwd en 600 euro vakantiegeld.

Situatie als volgt:

Ga vanaf 08-06 tm 29-06 op vakantie dus 3 weken, tegen die tijd hopelijk in dienst bij het bedrijf waar ik op het moment gedetacheerd ben.

Ik heb dan daar nog geen vakantiedagen opgebouwd natuurlijk, omdat ik nu werk voor het uitzendbureau.
Hoe gaat dit precies in zijn werk?
Kan het bedrijf mij bijvoorbeeld in de min uren laten komen als ik zeg bijvoorbeeld 1 week onbetaald verlof te nemen en 2 weken betaald, zodat ik in de min uren kom.

Overuren betalen ze gelijk uit dus tijd voor tijd zal er niet inzitten. Bouwen 26 vakantiedagen op per jaar. Dus van 1-6 tm 31-12 zijn 13 dagen wat zou betekenen dat ik eind van het jaar quitte kom.

Is het voordeliger om de uren via het uitzendbureau gespreid te laten betalen of zal ik dat einde contract laten doen eind mei?
Ik denk er nu zelf aan gewoon elke week wat vakantie uren te schrijven bovenop mijn normale uren en ook vakantiegeld gespreid laten uitbetalen.

Wat is wijsheid ik hoor graag van jullie.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:01
Waarom vraag je dit niet aan je aankomend werkgever? Bij de meeste bedrijven kun je meer vakantiedagen opnemen dan je tegoed hebt, je komt dan inderdaad in de min. Vaak kun je dit dan weer compenseren door de uren later in te halen of vakantiedagen van volgend jaar in te wisselen. Maar de regelingen verschillen per werkgever, daar kunnen we hier niks over zeggen.

Wat bedoel je met 'is het voordeliger om gespreid te laten betalen'? Bedoel je dat dit soort dingen normaal gesproken tegen een hoger belastingtarief gaan? Dat geld krijg je uiteindelijk wel weer terug. Als je belastingaangifte doet wordt al je inkomen op 1 hoop gegooid en dan wordt berekend hoeveel belasting je had moeten betalen. Als je bonussen, vakantiedagen of ander incidenteel inkomen hebt gehad dat tegen het hogere tarief belast is, dan krijg je het verschil terug. Het is dus niet voordeliger, het enige verschil zit in het moment van uitbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13-06 16:18
Vakantiedagen die je over hebt bij je huidige werkgever worden bij uitdiensttreding uitbetaald. Kom je er tekort dan wordt er geld ingehouden op je laatste loonstrookje.

Bij het in dienst treden bij je nieuwe werkgever krijg je naar ratio vakantie dagen welke je meteen kan gebruiken, je hoeft ze niet eerst gespaard te hebben. Kom je bij je nieuwe werkgever vakantiedagen te kort dan kan je onbetaald verlof op nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Optie is om vanaf 1 juli in dienst te gaan en bij randstad de opgebouwde uren uit te laten betalen.

Effectief betekent dat even van 20 mei tot 8 juni zonder werk te zitten. Daar valt ook wel een mouw aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:37
Je bouwt in 26 weken 113 uur vakantie op. Die zal het uitzendbureau uitbetalen in de eindafrekening.

Tegelijk ga je bij je nieuwe werkgever meteen in de min. Als je de rest van het jaar niets opneemt, kom je misschien net rond de 0 uit eind 2020. Wil je ook nog meer vrijw dagen later in het jaar, dan moet je kijken naar de mogelijkheid om
dagen bij te kopen of eventueel een deel van je vakantie als onbetaald verlof op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodlife91
Ik denk dat het gezien de drukte en nood aan personeel/mij het bovenstaande geen optie is.
Ja dan krijg ik 13 dagen als ik per 1-06 in dienst treed en ga 15 dagen op vakantie.
Kan dus ook kiezen 2 weken betaald en 1 week onbetaald te gaan en dan 3 dagen overhouden.

Wat betreft randstad ik vind het wel een smak geld in 1x dus zou het liever spreiden naar elke maand iets meer.
Heb niks aan in 1x 120 uur en 1500 bruto vakantiegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Goodlife91 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 20:38:

Wat betreft randstad ik vind het wel een smak geld in 1x dus zou het liever spreiden naar elke maand iets meer.
Heb niks aan in 1x 120 uur en 1500 bruto vakantiegeld.
ongevraagd advies omdat ik denk dat je zoekende bent:
zet je verwachte inkomsten en uitgaven eens voor 2020 onder elkaar, dus ook randstad die vakantiegeld uitkeer,de belastingdienst en je toeslagen. kijk waar in het jaar die 1500 euro van pas komt en gebruik het dan. schuif t door naar 2021 als je nu niks zinnigs kan verzinnen (sparen voor huis?)
de opmerking dat je niks aan 1500 euro hebt is natuurlijk gek, de reden dat je werkt is immers (deels) voor t geld.

wat betreft vakantie: ingangsdatum contract op 1juli laten zetten als je je druk maakt om urengeneuzel. Als je vakantie geaccordeerd wordt (eerste weken binnen en meteen weg, das leuk beginnen..?) dan gewoon direct op contract, mooi een maand extra opbouw op alles (verlofuren, 13e maand, pensioen)

[ Voor 1% gewijzigd door dyrc op 23-01-2020 21:24 . Reden: spelfouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodlife91
Bedankt voor je advies.
Tuurlijk is het een hoop geld, toeslagen en dergelijke heb ik geen recht op met mijn bovenmodale inkomen helaas.
Ik zou alleen liever elke maand wat meer hebben dan in 1x een smak geld.

Contract via detacheerder loopt 20-5 af neem aan dat ik dan per 21-5 in dienst moet gaan bij werkgever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Het maakt voor de belasting niets uit of een bedrag in 1x of in 12x wordt uitbetaald, mocht je je daar druk om maken.

Verder zou ik dit gewoon even bespreken met de werkgever. Bedrijven gaan hier verschillend mee om (vakantiedagen 'vooruit' opnemen, vakantiedagen bijkopen, onbetaald verlof, etc).
Als het om wettelijke vakantiedagen gaat (de eerste 20 dagen indien je 5 dagen per week werkt), kan je zelfs bij je nieuwe werkgever afdwingen dat je er recht op hebt, zie bijvoorbeeld deze link. Of je zin hebt om meteen met je rechten te zwaaien is natuurlijk een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Goodlife91 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 21:26:
Contract via detacheerder loopt 20-5 af neem aan dat ik dan per 21-5 in dienst moet gaan bij werkgever?
alles waar jij je handtekening onder zet is je startdatum nieuwe werkgever. om mij heen komt t vaker voor dat mensen tussen banen in een maandje "niks doen", en deze startdatum dus wat verder vooruit schuiven. je zou jezelf 1500 euro salaris kunnen geven voor die maand (lees: lijkt mij dat je t prima kan overbruggen een maandje geen inkomsten uit werk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Goodlife91 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 21:26:
Bedankt voor je advies.
Tuurlijk is het een hoop geld, toeslagen en dergelijke heb ik geen recht op met mijn bovenmodale inkomen helaas.
Ik zou alleen liever elke maand wat meer hebben dan in 1x een smak geld.

Waarom? Je kan het toch gewoon apart zetten tot je het nodig hebt? Desnoods geef je jezelf elke maand een beetje 'zakgeld' ervan.

En dit soort vragen kan je typisch het best gewoon bij je werkgever gaan stellen. Zij moeten ook akkoord geven op je vakantie als je daar in dienst gaat, dus dan kan je het maar beter gelijk gevraagd hebben hoe het ermee zit.

I have stability. The ability to stab.

Pagina: 1