Auto RDW waarde te laag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:36

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Ik heb een auto op het oog die relatief goedkoop te koop staat. Dit ben ik al vaker tegengekomen en 9/10 keer betrof het dan een import auto.

Deze auto is echter origineel NL.

De fiscale waarde op de RDW site (ovi.rdw.nl) komt op 2 tientjes na overeen met de originele waarde.. Maar de auto heeft een sloot opties die zeker niet als accessoire beschikbaar zijn (o.a. Een panoramadak van 1395 euro en metallic lak van 895 euro)...

Ben dit nog niet eerder tegengekomen bij vergelijkbare occassions..

Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

Panoramadak en metallic zijn leuke futures, maar voegen relatief weinig toe aan de restwaarde van een occasion.

De prijs kan ik zo niet over oordelen, als het echt laag is.. moet je je achter je oren krabben of het geen schadeauto o.i.d. is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-04 21:30

PcDealer

HP ftw \o/

Anoniem: 1271350 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 20:18:
Panoramadak en metallic zijn leuke futures, maar voegen relatief weinig toe aan de restwaarde van een occasion.
Volgens een autohandelaar die ik ken zijn bij twee gelijke auto's degene met open dak zo goed als meteen weg.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

PcDealer schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 20:23:
[...]

Volgens een autohandelaar die ik ken zijn bij twee gelijke auto's degene met open dak zo goed als meteen weg.
Open dak (sunroof) misschien wel maar panorama dak niet zo snel.

Ik heb 1x een panorama dak gehad en vind het eerder een nadeel dan een voordeel, en daar ben ik vast niet uniek in. Ding zat dus ook altijd dicht, irritante lichtinval 's nachts van lantaarnpalen, en als bestuurder zie je er sowieso geen reet van en ik zit nooit achterin mijn eigen auto. :P

Sunroof is wel lekker en die zou ik idd eerder kiezen dan zonder. Maar dan moet het wel een goede zijn geen cheap kantel ding maar eentje die in het dak schuift.

De 2 opties die ts iig noemt lijken mij geen enkele financiële meerwaarde bieden. Adaptive cruise control, climate control, geventileerde gekoelde/verwarmde stoelen okay dat is leuk en heb je wat aan. Maar de bling bling opties leveren geen reet op in de 2dehands markt.

Metallic lak was bijzonder in de jaren 80, maar is nu uhm *haalt schouders op*.

[ Voor 19% gewijzigd door Flagg op 23-01-2020 20:39 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
FreakNL schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 20:01:
Een invoerfout?

Vooral omdat de opties ontbreken is het niet moeilijk te bedenken wat de fout was. ;)

Welk merk? Een importeur kan de boel ook belazerd hebben. Een 'high spec' omwisselen met een 'low spec' auto die particulier gereden gaat worden. Scheelt bakken bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:49

Yucon

*broem*

Soms worden accessoires bewust after market ingebouwd om de bpm of bijtelling laag te houden. Al is dat voor die metallic lak wat minder logisch. Was het soms een actiemodel waar dat gratis op zat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Misschien heeft @Chevy454 wat tips of @timmie271.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:33

Misschien een dealer die een klant probeert te helpen door een lagere catalogusprijs op kenteken te zetten voor lagere bijtelling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmie271
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:29
Het kan ook zijn dat er specifieke actiepakketten op de auto zitten.

Een intro edition S90 T5 had een fiscale waarde van ongeveer 60k die bijna full-option was.
Nu kan je die pas selecteren met een startprijs van 65k.

Gamertag: timmie271

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Dat een panorama dak geen meerwaarde en/of restwaarde heeft is niet het antwoord waar ik naar op zoek ben. Dat heeft ook niks met de vraagstelling te maken.

Het zijn zeker geen opties, er zit bijvoorbeeld ook een regensensor op en een schemersensor.. dat lijken me (naast metallic en een panorama dak) echts fabrieks opties.

Het scheelt op RDW iets van 4 tot 5K met een vergelijkbare occassion, dat is wat me bevreemdt...

Kan daar zomaar mee gesjoemeld worden?

Het maakt verder voor de auto niet uit, lijkt me, maar het wel een red flag voor mij (eventueel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmie271
FreakNL schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 21:42:
Dat een panorama dak geen meerwaarde en/of restwaarde heeft is niet het antwoord waar ik naar op zoek ben. Dat heeft ook niks met de vraagstelling te maken.

Het zijn zeker geen opties, er zit bijvoorbeeld ook een regensensor op en een schemersensor.. dat lijken me (naast metallic en een panorama dak) echts fabrieks opties.

Het scheelt op RDW iets van 4 tot 5K met een vergelijkbare occassion, dat is wat me bevreemdt...

Kan daar zomaar mee gesjoemeld worden?

Het maakt verder voor de auto niet uit, lijkt me, maar het wel een red flag voor mij (eventueel)
Om wat voor auto gaat het eigenlijk? Misschien dat dat het nog wat makkelijker maakt :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Maar heb je het hier over een Daihatsu of een Porsche?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:56
Ook even kenteken op finnik.nl invullen, ivm juiste pakketten enzo kan helpen. Ook een betaald kentekenrapport aanvragen (van Autoweek ofzo), zodat je kunt zien of het een Schadeauto is (geweest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Finnik is bekend maar daar zie je echt de pakketten niet.

Als iemand korting krijgt of met een actie bepaalde dingen zelfs gratis, zie je dat dan terug in de fiscale waarde op de RDW site (of Finnik)? Dat is eigenlijk mijn vraag. Want dat zou 1 en ander verklaren.... Ik dacht altijd dat daar namelijk de daadwerkelijke waarde stond en niet wat je aan de dealer betaald... Maar kan het mis hebben :)

Schadeauto is het niet en ook geen import

[ Voor 24% gewijzigd door FreakNL op 23-01-2020 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Actiemodellen hebben een cataloguswaarde. Op die actiemodellen zit een korting t.o.v. losse opties. Dus de cataloguswaarde is lager dan je zou verwachten. Wat volgens mij ook @timmie271 zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmie271
Zolang vanuit de importeur lagere prijzen zijn vastgesteld dan werkt door in de fiscale waarde. Zie ook de combinatiepakketten bij het samenstellen.

Kortingen vanuit de dealer tellen niet mee in de fiscale waarde.

Een van onze XC90 demo's staat op ovi.rdw voor 104k als fiscale waarde, maar kan je garanderen dat ie niet voor dat bedrag op de factuur stond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Volgens mij was er toen geen actie, maar kan me uiteraard vergissen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik denk dat dit de meest recente prijslijst is voor deze auto:
https://www.janhop.nl/sit...01_jan_hop_roosendaal.pdf

[ Voor 62% gewijzigd door FreakNL op 28-01-2020 09:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:18
Wat maakt die fiscale waarde uit? Als je zin hebt in die auto: ga de auto bekijken en als het wat lijkt, laat dan een aankoopkeuring doen. Dat komen de lijken wel uit de kast en kan je definitief beslissen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Nee, dat maakt me verder ook weinig uit... Maar het is wel een red flag die ik ff wil onderzoeken.. Als hiermee gesjoemeld is, waar dan nog meer mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmie271
Maar als de kale leverprijs 27k31k is dan kan deze prijs toch prima 33k zijn met wat opties geselecteerd? Of zie ik wat over het hoofd?

Was als het goed is wel een uitgaande model op dat moment. Misschien dat er dan wat standaard opties erbij zitten.

Kijk maar naar de Volvo V40 T3/D3 nu. Die hebben nu ook leuke kortingen vanuit de importeur die dus fiscaal lager zijn dan een gelijkwaardige van een jaar oud.

[ Voor 52% gewijzigd door timmie271 op 23-01-2020 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Kale leverprijs is niet 31k voor een Limited DDCT (wat deze zou zijn) maar € 33.065 en Finnik geeft terug:
Deze Jeep Renegade komt uit 2018, werd geleverd van 01-01-2015 tot 31-12-2018 en kostte toen € 33.085

Klopt inderdaad wel dat het een oud model is (er zat al snel iets nieuws aan te komen toen) dus wellicht zijn er acties geweest inderdaad...

[ Voor 73% gewijzigd door FreakNL op 23-01-2020 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie271
FreakNL schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 22:19:
Kale leverprijs is niet 31k voor een Limited DDCT (wat deze zou zijn) maar € 33.065
Is het een Limited of een Longitude? Er zit een verschil van 7k in met de vanafprijs namelijk....

Er staan daar teveel prijzen door elkaar en ik ben blijkbaar niet zo wakker meer 8)7 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door timmie271 op 23-01-2020 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Het is wel echt een Limited.

Met sowieso:
Schuif-/kanteldak
Camera (maar dat kan dan nog door de dealer geinstalleerd zijn)
Regen- & schemersensor (automatische koplampinschakeling)
Metallic lak

En wellicht meer, hij staat als "wordt verwacht" en maar een paar foto's en een heel kort verhaaltje.. Dus ik heb het idee dat de ad nog niet helemaal compleet is ook..

Alsnog is dat alleen al voor 2/3k opties.. Maargoed, misschien acties inderdaad, dat zou al iets verklaren...

[ Voor 24% gewijzigd door FreakNL op 23-01-2020 22:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timmie271
@FreakNL morgenmiddag met voldoende koffie kan ik wel weer even verder kijken.

Ergens heb ik het idee dat ie als longitude is weggezet in boeken...
Heb je 'auto' gevonden dus dat scheelt in ieder geval. Is gisteren ingeruild gezien de overschrijvingsdatum van 22/1.

Maar ergens klopt er in ieder geval niet. Maar als jij er een proefritje mee wil maken zou ik dat zeker gaan doen. Vaak merk je het al vrij snel als er iets niet aan klopt :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

FreakNL schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 22:25:
En wellicht meer, hij staat als "wordt verwacht" en maar een paar foto's en een heel kort verhaaltje.. Dus ik heb het idee dat de ad nog niet helemaal compleet is ook..
Dus de kans bestaat dat de ad niet eens volledig is. Ik haat "wordt verwacht" en "verkocht"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie271
PcDealer schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 22:56:
[...]

Dus de kans bestaat dat de ad niet eens volledig is. Ik haat "wordt verwacht" en "verkocht"...
Er staan al drie foto's op de website en hij is ook pas net binnen :P

https://www.jeep.nl/conte...negade-Night-Eagle-ll.pdf
Misschien dat ie onder deze versie in de papieren staat @FreakNL?
Dan heb je ineens een vanafprijs van net geen 30k :?

Maar goed voor vandaag stop ik ermee :z :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

timmie271 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 22:58:
[...] Er staan al drie foto's op de website en hij is ook pas net binnen :P
Wachten ze toch een dag...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
timmie271 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 22:58:
[...]

Er staan al drie foto's op de website en hij is ook pas net binnen :P

Misschien dat ie onder deze versie in de papieren staat @FreakNL?
Dan heb je ineens een vanafprijs van net geen 30k :?

Maar goed voor vandaag stop ik ermee :z :z
Die Night Eagle II serie ken ik ook. Maar die heeft te weinig opties om op 33065 uit te komen :) Als je alles uit die PDF meeneemt kom je alsnog maar op krap 31k...

Dat er iets fout gaat is wel duidelijk. Wellicht staat hij inderdaad als Longitude in de boeken.

Verder heb ik het idee dat de dealer zelf ook niet weet wat hij heeft staan want de camera en regen- en lichtsensor staan niet eens in de advertentie. Maar ik ben al langer in de markt voor deze auto dus ik ga dat soort dingen herkennen op foto’s :)

[ Voor 14% gewijzigd door FreakNL op 23-01-2020 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-04 10:25

JB

Cédric roelt!

Wat is hier zo gek aan? Mijn auto is ook geherwaardeerd en dat scheelde ook 5K aan fiscale waarde. Betrof voorraadmodel.

Net binnen != nieuw kenteken

[ Voor 12% gewijzigd door JB op 23-01-2020 23:52 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HipHaan
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 25-04 10:54
nvm, TS heeft het niet over een importauto.

[ Voor 86% gewijzigd door HipHaan op 24-01-2020 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik heb een auto op het oog die relatief goedkoop te koop staat. Dit ben ik al vaker tegengekomen en 9/10 keer betrof het dan een import auto.

Deze auto is echter origineel NL.

De fiscale waarde op de RDW site (ovi.rdw.nl) komt op 2 tientjes na overeen met de originele waarde.. Maar de auto heeft een sloot opties die zeker niet als accessoire beschikbaar zijn (o.a. Een panoramadak van 1395 euro en metallic lak van 895 euro)...

Ben dit nog niet eerder tegengekomen bij vergelijkbare occassions..

Vaak heb je zgn actiepakketten. Dat gebeurt vaak op een 'oud' model als men al weet dat er snel een nieuw model uitkomt. (de oude even luxe voorzien, en snel verkopen)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmie271
Vind ik ook altijd. Maak eerst de foto's en dan pas de advertentie. Anders bied je eigenlijk iets aan wat er nog niet echt is :?
FreakNL schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 23:29:
[...]

Die Night Eagle II serie ken ik ook. Maar die heeft te weinig opties om op 33065 uit te komen :) Als je alles uit die PDF meeneemt kom je alsnog maar op krap 31k...

Dat er iets fout gaat is wel duidelijk. Wellicht staat hij inderdaad als Longitude in de boeken.

Verder heb ik het idee dat de dealer zelf ook niet weet wat hij heeft staan want de camera en regen- en lichtsensor staan niet eens in de advertentie. Maar ik ben al langer in de markt voor deze auto dus ik ga dat soort dingen herkennen op foto’s :)
Het is wel vaker hoor dat niet alle opties aangevinkt zijn in een advertentie. Dat is nog een beste klus namelijk en zeker als het merk auto betreft die standaard is in je assortiment :+

Wij hebben bij Volvo een keer een MINI ingeruild gekregen en dat was nog een beste klus om uit te zoeken wat nu echt de opties waren die erop zaten :P
JB schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 23:45:
Wat is hier zo gek aan? Mijn auto is ook geherwaardeerd en dat scheelde ook 5K aan fiscale waarde. Betrof voorraadmodel.

Net binnen != nieuw kenteken
Dat is ook zeer zeker mogelijk. Maar is die van jou sinds het begin particulier geweest of heeft er nog een bedrijf tussengezeten?

Nieuwe kenteken? Auto is in 2018 in Nederland afgeleverd :?
Hackus schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 10:52:
[...]

Vaak heb je zgn actiepakketten. Dat gebeurt vaak op een 'oud' model als men al weet dat er snel een nieuw model uitkomt. (de oude even luxe voorzien, en snel verkopen)
Denk dat dat hier ook het geval is, maar ja probeer nu nog maar even uit te zoeken wat die actiepakketten waren als er verder niet zoveel online staat en hun eigen site alleen maar storingen geeft :+

@FreakNL gewoon ermee gaan rijden en dan kun je gelijk alles controleren. Als er niks mis mee is zou ik hem gewoon aanschaffen als je dat zou willen. Denk zelf (sommige anderen ook hier) dat er gewoon gespeeld is met de fiscale waarde door een actiepakket of andere invoering. Op de fiscale waarde volgens RDW kun je helaas geen conclusies trekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

timmie271 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 14:20:
[...]

Dat is ook zeer zeker mogelijk. Maar is die van jou sinds het begin particulier geweest of heeft er nog een bedrijf tussengezeten?

Nieuwe kenteken? Auto is in 2018 in Nederland afgeleverd :?
Die van mij kreeg ook een kenteken van nieuwe jaar (januari) terwijl ie al sinds jaar daarvoor in de voorraad stond. Geen idee hoe die dealers dat doen maar volgens mij puur een mogelijkheid om het aantrekkelijk te maken om van de voorraad af te komen want de aanschafprijs gaat omlaag. Zie je wel vaker op eind van het jaar omdat ze het boekjaar goed af willen sluiten.

[ Voor 6% gewijzigd door JB op 24-01-2020 15:00 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

JB schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 14:59:
[...]
Die van mij kreeg ook een kenteken van nieuwe jaar (januari) terwijl ie al sinds jaar daarvoor in de voorraad stond. Geen idee hoe die dealers dat doen maar volgens mij puur een mogelijkheid om het aantrekkelijk te maken om van de voorraad af te komen want de aanschafprijs gaat omlaag.
Gewoon ingekocht maar nog niet op naam gezet. Pas bij op naam zetten voor het eerst krijgt het een kenteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie271
JB schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 14:59:
[...]
Die van mij kreeg ook een kenteken van nieuwe jaar (januari) terwijl ie al sinds jaar daarvoor in de voorraad stond. Geen idee hoe die dealers dat doen maar volgens mij puur een mogelijkheid om het aantrekkelijk te maken om van de voorraad af te komen want de aanschafprijs gaat omlaag. Zie je wel vaker op eind van het jaar omdat ze het boekjaar goed af willen sluiten.
Dan heb je inderdaad kans dat ie hergewaardeerd is vanwege nieuw kalenderjaar en vanwege het nieuwe modeljaar wat dan op de markt komt. Yups ook tussen modeljaar 2019/2020 (als voorbeeld) zitten verschillen. En mensen kopen liever een auto die in 2020 op kenteken is gezet dan 2019.

Daarom leveren leasemaatschappijen ook bijna geen auto's meer in November/December, maar word dat allemaal doorgeschoven naar Januari/Febrauari.

Al is de Tesla Model 3 daar een flinke uitzondering op door de bijtelling :+

Wat @PcDealer ook zegt pas als ie op kenteken is gezet word een auto minder waard. Al zijn daar ook uitzonderingen op. Er staan (stonden?) ergens 2 phaetons in een kelder uit 2003 ofzo. Die zijn nog nooit op kenteken gezet, maar zullen hun verkoopwaarde van toen (>100K) ook nooit meer halen.. Echter zal ie een tenaamstelling van de datum krijgen wanneer er iemand de 1e eigenaar word. Dit kan dus gewoon 17 jaar na productiejaar zijn! :X

[ Voor 18% gewijzigd door timmie271 op 24-01-2020 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

PcDealer schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 15:03:
[...]

Gewoon ingekocht maar nog niet op naam gezet. Pas bij op naar zetten voor het eerst krijgt het een kenteken.
Maar dat ging dus gepaard met een fiscale herwaardering want dezelfde auto bestellen vanuit de folder scheelde me 5K met de af fabriek pakketten die ik wilde. Enige keuze die ik nu niet had, was de kleur maar 5K minder was het mij waard :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Het is zeker geen voorraadmodel. Ik ben gisteren bij de auto gaan kijken en aan het navigatiescherm kun je zien dat het het model is wat geleverd is tussen 1-1-2018 en 1-9-2018. Ik kan die prijslijst Ff niet vinden maar dat is dus de prijslijst van 1-1-2018. Heb hem wel lokaal zal hem straks wel uploaden. Het is specifiek niet die Night Eagle serie. Dit is overigens de eerste occassion uit 2018 die ik met deze uitvoering vond, ik dacht al bijna dat ze nooit geleverd waren ;)

Anyways, auto staat er prachtig bij. Dealer schermde natuurlijk met scherp geprijsd en daar heeft hij we een beetje een punt, als je vergelijkbare auto’s bekijkt.

Maarja, dan de inruil. Een C4 Cactus Business Plus. Diesel. 60k op de teller, 2015. Max 7000 inruil. Valt wel erg tegen.. Als ik op gaspedaal en marktplaats kijk (zelfde bouwjaar en variant, km onder de ton) staat de goedkoopste BUsiness (niet eens plus) voor 8750. Die heeft dan ook geen lederen bekleding. De duurste BSN Plus staat voor 10675. Op marktplaats (bij een dealer) staat een heel erg vergelijkbare voor 9995.
http://link.marktplaats.n...ttons&utm_content=app_ios

Inkoop en verkoop zijn andere prijzen uiteraard. Maar dan nog is het verschil groot. Ik had in december nog een bod van 8500 van een vakgarage, maar daar beviel de potentiële auto niet.

Dit is voor het eerst dat ik zelf een auto koop. Hij had het erover dat hij hem aan de handel ging aanbieden en belde daar een uur later over terug. Had ook foto’s gemaakt..

Is dit onderhandeling? Kan ik hier nog wat mee? :)

We zitten niet eens heel ver van elkaar, maar ik moet oppassen dat ik niet bepaalde dingen voor mezelf goed ga praten en mezelf zo in de vingers snij..

Als hij een inruil van 8500 gegeven had was ik verkocht geweest. Maar 7000 zit daar erg ver vanaf. Ging aan de telefoon wel meteen 500 van de verkoopauto af....

Iemand tips? Schat ik de waarde van mijn eigen auto te hoog in? Laat ik me belazeren? Kan er nog meer van de prijs af?

/edit:
http://www.fstweb.nl/zooi...lijst_Renegade_SPREAD.pdf
Gaat dus om deze modelserie. Waarom ik dat weet? Omdat deze Carplay heeft en de eerder gepostte PDF van 1 oktober 2017 heeft dat specifiek niet. De Night Eagle II heeft dat ook maar die kunnen geen panoramadak hebben dus het moet wel deze zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door FreakNL op 25-01-2020 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ja, diesels worden steeds goedkoper, zitten een beetje in een pricedrop geloof ik. Maar je kan natuurlijk altijd een tegenbod doen (onderbouwd), daarin ben je vrij. Geef gewoon aan dat je de auto wel wat lijkt maar dat hij en jij wat water bij de wijn moeten doen.
Of vraag wat de auto zonder inruil zou moeten kosten en verkoop hem zelf particulier :).

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

timmie271 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 14:20:
[...]

Wij hebben bij Volvo een keer een MINI ingeruild gekregen en dat was nog een beste klus om uit te zoeken wat nu echt de opties waren die erop zaten :P
Voor de volgende keer: Chassisnummer hier invullen en je hebt alle opties binnen 2 tellen :p

@TS: Dus een best vergelijkbare auto staat bij een dealer voor €8750, dat is inclusief garantie en onderhandelingsruimte (potentiële kopers vinden het ook interessanter als ze ook €500 er af af krijgen) Dan ga je als inruil never nooit €8500 krijgen. Ook dat aanbod van de vakgarage kan je niet losstaand zien. Mensen krijgen er nou eenmaal een warm gevoel van als de 'inruilprijs' hoog zit. Dat zit gewoon in de marge van de verkoop ingecalculeerd.

[ Voor 36% gewijzigd door fsfikke op 25-01-2020 08:53 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Nee een direct vergelijkbare auto staat voor 9995 bij een garage.

Die van 8750 is een kalere versie. Die prijs postte ik meer als bodem. Dat is echt de allergoedkoopste diesel van dat bouwjaar onder de 100k km die nog enigszins in de buurt komt qua uitrusting. Direct vergelijkbare modellen zitten tussen de 9500-10500

Alsnog snap ik je verhaal hoor.
https://www.gaspedaal.nl/...00000&srt=df-a&trefw=Plus
Dit zijn vergelijkbare. Waarbij mijn auto LM velgen heeft en lederen bekleding.

Deze lijkt er ook wel op:
https://www.autowereld.nl...lus-32569749/details.html
Alleen heb ik dan dus nog leer en LM velgen.

Deze is ook direct vergelijkbaar:
https://www.autotrack.nl/...itroen/c4-cactus/47849637

Anyways, snap terdege dat verkoop en inkoop anders is. Maar hoeveel verschil mag daartussen zitten? En kan ik dit nog als argumenten aandragen als de auto toch “de handel” ingaat?

[ Voor 49% gewijzigd door FreakNL op 25-01-2020 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

FreakNL schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 08:58:
Nee een direct vergelijkbare auto staat voor 9995 bij een garage.

Die van 8750 is een veel kalere versie. Die prijs postte ik meer als bodem. Dat is echt de allergoedkoopste diesel van dat bouwjaar onder de 100k km die nog enigszins in de buurt komt qua uitrusting. Direct vergelijkbare modellen zitten tussen de 9500-10500

Alsnog snap ik je verhaal hoor.
Dan lijkt het zich (zoals @Kecin al zegt) idd beter om hem zelf te verkopen. Inruilen doe je voor het gemak, niet om de beste prijs voor je auto te krijgen.

Kijk ook even bij de ANWB: https://www.anwb.nl/auto/koerslijst/#/koerslijst
Dan heb je nog wat argumenten misschien richting die garage.

[ Voor 9% gewijzigd door fsfikke op 25-01-2020 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Ken die koerslijst:

Situatie bij het kopen van een auto

Kopen bij Bovag autobedrijf met garantie
€ 11.450
Kopen bij merkdealer met garantie
€ 11.950
Inruil bij autobedrijf
€ 9.600
Verkoop tussen particulieren
€ 9.900
Overige situaties

Meeneemprijs
€ 10.500
Veilingwaarde
€ 8.700
Toon meer informatie

Dagwaarde

Vervangingswaarde bij total loss
€ 11.100

Kan hem dus beter Total loss rijden ;)

Ik zou tevreden zijn met de veilingwaarde overigens.

[ Voor 11% gewijzigd door FreakNL op 25-01-2020 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Auto staat op marktplaats. Twee biedingen tot nu toe. 7600 en 8000. Ik ben alleen aan het werk dus ik ga nog Ff niet reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Als je belang hebt, niet bieden, maar direct bericht sturen. @FreakNL

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Hackus schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 15:14:
Als je belang hebt, niet bieden, maar direct bericht sturen. @FreakNL
Het is zijn eigen auto die te koop staat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

fsfikke schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 15:35:
[...]

Het is zijn eigen auto die te koop staat ;)
aha :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
FreakNL schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 15:08:
Auto staat op marktplaats. Twee biedingen tot nu toe. 7600 en 8000. Ik ben alleen aan het werk dus ik ga nog Ff niet reageren.
Da's behoorlijk dichtbij de 8500 die je zou willen krijgen. Mijn ervaring is dat verkopen iets onder je prijs aantrekkelijker is dan blijven zeulen voor een paar euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Dat is zeker zo...

Ik ben nog aan het onderhandelen geslagen met de dealer maar die gaat niet meer zakken, ondanks mijn pleidooien. Is natuurlijk zijn goed recht. De auto staat al-met-al ook al scherp, als je de markt bekijkt (en dat heb ik extensief gedaan de laatste maanden)..

Ik heb nu her-en-der wel wat contacten lopen met particulieren die interesse hebben in mijn huidige auto, maar het punt waar ik een beetje mee zit is dat ik zelf echt wel naar een specifieke auto op zoek ben..En die zijn dun gezaaid.. Het is geen Polo zeg maar.. De auto die ik nu gevonden heb ik 95% van wat ik wil, en dat is al veel meer dan ik ooit de afgelopen maanden gevonden heb... Punt waar ik naartoe wil; Stel ik verkoop mijn auto deze week of volgende week en ik heb de pech dat de andere net onder mijn neus verkocht wordt ben ik wel de "sjaak"... Iemand daar ervaring mee of tips? De dealer zal daar verder geen boodschap aan hebben, en terecht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

FreakNL schreef op maandag 27 januari 2020 @ 15:16:
Dat is zeker zo...

Ik ben nog aan het onderhandelen geslagen met de dealer maar die gaat niet meer zakken, ondanks mijn pleidooien. Is natuurlijk zijn goed recht. De auto staat al-met-al ook al scherp, als je de markt bekijkt (en dat heb ik extensief gedaan de laatste maanden)..

Ik heb nu her-en-der wel wat contacten lopen met particulieren die interesse hebben in mijn huidige auto, maar het punt waar ik een beetje mee zit is dat ik zelf echt wel naar een specifieke auto op zoek ben..En die zijn dun gezaaid.. Het is geen Polo zeg maar.. De auto die ik nu gevonden heb ik 95% van wat ik wil, en dat is al veel meer dan ik ooit de afgelopen maanden gevonden heb... Punt waar ik naartoe wil; Stel ik verkoop mijn auto deze week of volgende week en ik heb de pech dat de andere net onder mijn neus verkocht wordt ben ik wel de "sjaak"... Iemand daar ervaring mee of tips? De dealer zal daar verder geen boodschap aan hebben, en terecht...
Is toch redelijk obvious? Je moet je auto pas verkopen als je een handtekening onder het koopcontract van die ander hebt staan. Als dat financieel een issue is moet je de gok wagen. Je kan de dealer vragen of het mogelijk is een optie op die auto te nemen. Maar het is natuurlijk niet in zijn belang.

Of je moet met de koper van jouw auto afspreken dat hij de auto pas per datum x krijgt, maar het lijkt me sterk dat hij daarvoor al met geld over de balk komt.

[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 27-01-2020 15:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

FreakNL schreef op maandag 27 januari 2020 @ 15:16:
Dat is zeker zo...

Is die zekerheid je het verschil in inruilprijs vs verkoopprijs waard? Dan inruilen en regelen. Zo niet, de gok wagen. Je zit zelf op 7K vs 8,5K, ik zou niet moeilijk doen over die 1,5K en lekker je gedroomde auto kopen. Deze was €1000 duurder wellicht ook een kandidaat geweest en dan had je miraculeus ineens €1500 extra inruilwaarde gehad (de €500 telefoonkorting + de €1000 hogere prijs), het is maar net hoe je het bekijkt.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Zal nog even een update geven;

Na een week frustratie over Marktplaats volk en vage handelaren heb ik donderdag de knoop doorgehakt en ben (na uitgebreide proefrit) akkoord gegaan met de inruilprijs van de dealer.. Best answer is dan ook van @FirePuma142. ;)

De aangekochte auto heeft nog meer fabrieks-af opties dan ik dacht, als ik alles bij elkaar optel wat in de folder staat kom ik rond de 38k uit.. Heb via een VIN decoder ook nog een (betaald) rapport opgevraagd, daar staan die opties ook allemaal in. Geen idee dus waar die lagere waarde op RDW dan vandaan komt, het zit er toch echt allemaal op. Zal wel een actie of iets dergelijks geweest zijn. En er is later ook nog een (afneembare) trekhaak bijgekocht. Dat is natuurlijk wel een dealeroptie, maar ook nog een meevallertje voor mij. Was daar totaal niet naar op zoek maar als het er dan toch bijzit...

Anyways, auto zelf verkopen was dus niet echt een succes. Inruil blijft pijn doen, zonder diesel hetze had ik wellicht 1500 meer kunnen vangen. "Grappige" is dat de inruil auto in die test van het AD van vandaag als de schoonste diesel naar voren komt.. (https://www.ad.nl/auto/di...t-elektrisch~a7acba18/).. Ik weet, nuances enzo.. En het gaat om meer dan CO2..

Enfin, het is wat het is. Heb hem ook niet weggedaan vanwege het milieu en ook niet omdat hij niet beviel. Maar gewoon omdat ik wat anders en een tikkie groter wilde.. Vrijdag ophalen! :)

[ Voor 15% gewijzigd door FreakNL op 31-01-2020 20:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
En het "mysterie" van de lage RDW waarde is inmiddels ook achterhaald. Ik heb van de dealer die de auto origineel geleverd heeft (daar was ik inmiddels achter, lag nog iets van in het dashboardkastje) de originele aankoopovereenkomst gekregen via de mail.. Uiteraard zonder persoonsgegevens. Wel goeie service overigens, ze zijn me immers niks verplicht.

Ik weet niet wat er precies gebeurd is, maar ze hebben als fiscale (kale) prijs 29105 geoffreerd. Dat is de prijs die in deze prijslijst staat:
(609.726.3 + 01K)

Daarna komen er een sloot opties die niet in bovenstaande PDF staan, maar wel in deze:
http://www.fstweb.nl/zooi...lijst_Renegade_SPREAD.pdf

De lage waarde op de RDW site zit hem in het feit dat er bij een aantal van de opties 0,- als prijs staat EN dat bij de fiscale waarde die van de Night Eagle II is aanhouden (29.105,-) terwijl dat toch echt 32.465,- had moeten zijn, want het is een MY18 Limited. Er zit zelfs een Metallic lak op die op de Night Eagle helemaal niet beschikbaar is.. Net als dat panorama dak....

Vreemd. Ze hebben gewoon 2 modellen door elkaar heen gebruikt.. Kan natuurlijk ook een actie geweest zijn: "Nu de MY18 limited voor de prijs van een Night Eagle"..... Of zoiets...

Auto had qua optie-niveau eigenlijk voor € 37.735,00 in de boeken moeten staan, als er geen korting was verleend en er niet iets geks was gebeurd met de kale fiscale prijs...

Maakt verder ook niet uit :)

[ Voor 7% gewijzigd door FreakNL op 01-02-2020 14:53 ]

Pagina: 1