Ik ben ZZP'er en werk als coach voor jongeren, meestal op basis van pgb's. Veel jongeren begeleid ik behalve thuis ook op school. Op de school van één van mijn cliëntjes waar ik kort geleden ben begonnen, vraagt de officiële leerkracht aan mij of ik 'tussendoor' als mijn cliënt even voor zichzelf moet/mag werken, andere kinderen uit de klas wil gaan begeleiden. Ik heb hier moeite mee, want ik word tenslotte ingehuurd en betaald door de vader van mijn cliënt om zijn zoon te begeleiden, en de school wil van mij een soort allround, algemene onderwijsassistent maken. Ik heb begrepen dat mijn voorganger dit allemaal wel deed, dus wat dat betreft is de school eigenlijk verwend. Kort door de bocht wil ik geen andere kinderen gaan helpen in de tijd dat ik betaald wordt voor de begeleiding van mijn cliënt. Ik snap dat het voor de school wel lekker makkelijk is als ik dat wel doe, maar ik vind dit belangenverstrengeling. De vader van mijn cliënt vindt ook dat ik niet verplicht kan worden tot het doen van neventaken in 'zijn' tijd, maar hij wil zich er verder niet mee bemoeien.
Wat zouden jullie doen ? Meeveren met de school (pappen en nathouden) of een duidelijk standpunt innemen ?
Wat zouden jullie doen ? Meeveren met de school (pappen en nathouden) of een duidelijk standpunt innemen ?