Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

75+ rijbewijs verlengings problemen (rijden buiten nl)

Pagina: 1
Acties:

• RickD007
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 24-03 13:27
Hallo Allen,

Ik ga later dit jaar met een groep mensen op vakantie naar Frankrijk. De locatie ligt al vast en we zijn bezig met het regelen van alle zaken.

Nou lopen we echter tegen een vreemd probleem op.

Een van de mensen die mee gaat met een eigen auto wordt zeer binnenkort 75 en heeft alle spullen ingeleverd m.b.t. het verlengen van zijn rijbewijs (medische informatie etc is goed, en hij is verder een prima chauffeur). Maar nu blijkt het CBR niet in staat te zijn om dit op tijd te regelen en heeft een brief gestuurd dat hij gewoon nog een jaar door mag rijden met z'n oude rijbewijs, maar niet buiten Nederland. Wat dus in de praktijk betekent dat hij niet heel eenvoudig mee kan gaan, en los hiervan ook dat hij vrienden en familie in het buitenland misschien een jaar (of wie weet langer) niet met de auto kan bezoeken.

Weet iemand of dit zomaar mogelijk is in Nederland, en of je nog iets kan doen om het op te lossen? Het lijkt me persoonlijk logisch dat als de overheid niet in staat is om zo iets te regelen dat je oude rijbewijs compleet geldig blijft tenzij ze kunnen bewijzen dat je niet meer geschikt bent. Maar blijkbaar leven we inmiddels in een land waar de bewijslast is omgedraaid en waar ze van je belastinggeld niet eens in staat zijn om iets eenvoudigs als het verlengen van een rijbewijs te regelen. Zo bizar dat ik in eerste instantie dacht dat het een grap was, maar dit blijkt dus iets te zijn waar veel meer mensen mee te maken hebben ( https://www.anwb.nl/verzekeringen/service/rijbewijs-75-plus ) .

Mocht iemand tips of trucs hebben die snel tot een oplossing hiervoor kunnen leiden hoor ik het graag!

MvG,

Rick

• fsfikke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Je gaat met een hele groep mensen op vakantie en de 75+'er moet rijden? Is dat echt niet anders op te lossen? Natuurlijk is het vervelend dat het CBR lang nodig heeft, maar zo gek is het helemaal niet dat mensen op een gegeven moment aan moeten tonen dat ze inderdaad nog geschikt zijn om te rijden. Verder heeft diegene geen rijbewijs nodig om op de trein te stappen naar familie in het Buitenland, hij krijgt nog korting ook :Y)

[Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 23-01-2020 18:05]

DUT Racing

• The Killer
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
Check even met de verzekeringsmaatschappij naar de dekking bij een verlopen rijbewijs op 75-jarige leeftijd. Soms is die er niet, soms wordt die met een fatale termijn verlengd. Als je wel verzekerd bent, lekker op vakantie gaan. De kans op een boete is minimaal.

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
Dan maar met iemand mee laten rijden? en als de eigen wagen toch mee moet dan zorgen dat er een bijrijder is die sowieso wel mag rijden..

Dell E6440, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, Custom HTPC j4205 Based

• Flagg
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

fsfikke schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 18:04:
Je gaat met een hele groep mensen op vakantie en de 75+'er moet rijden? Is dat echt niet anders op te lossen? Natuurlijk is het vervelend dat het CBR lang nodig heeft, maar zo gek is het helemaal niet dat mensen op een gegeven moment aan moeten tonen dat ze inderdaad nog geschikt zijn om te rijden. Verder heeft diegene geen rijbewijs nodig om op de trein te stappen naar familie in het Buitenland, hij krijgt nog korting ook :Y)
Nee het CBR is een wanstaltig orgaan wat compleet niet functioneerd en allang voorzien had moeten worden van capabel management.

Collega wilde e-rijbewijs gaan halen en dat lukt prima maar dan moet je tegenwoordig dus een gezondheidsverklaring regelen. Als je dat gedaan hebt kun je daarna 21+ weken wachten tot het CBR een keer zijn kant geregeld heeft en tot die tijd (wel geslaagd) geen rijbewijs.

Het CBR is echt volledig incompetent en daar heeft de TS nu last van.

En wat kun je er aan doen? Helemaal niks want je kan moeilijk een concurrent benaderen. Je bent overgeleverd aan dat zooitje ongeregeld. Een rechtszaak zou ws het CBR kunnen dwingen zaken binnen een schappelijke tijd te regelen, maar dat lijkt me ook een stap te ver voor zoiets.

Maar Tweakers zou Tweakers niet zijn als ze geen discussie zouden te starten of het wel nodig is dat die persoon rijd. 8)7

[Voor 4% gewijzigd door Flagg op 23-01-2020 18:15]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Altijd wispelturig is ook consequent.

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Flagg schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 18:13:
[...]
Een rechtszaak zou ws het CBR kunnen dwingen zaken binnen een schappelijke tijd te regelen, maar dat lijkt me ook een stap te ver voor zoiets.
Dat lijkt me ondertussen geen stap te ver, de wachttijden bij het CBR zijn tegenwoordig dusdanig, dat er serieuze dwangsommen op gezet zouden moeten worden.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• Flagg
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Freee!! schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 18:36:
[...]

Dat lijkt me ondertussen geen stap te ver, de wachttijden bij het CBR zijn tegenwoordig dusdanig, dat er serieuze dwangsommen op gezet zouden moeten worden.
Ja ik zou het ook zeker terecht vinden en ook hard nodig dat het CBR eens gedwongen wordt om hun werk te doen.

Maar ik snap ook dat mensen geen zin hebben om hiervoor zo'n traject in te gaan.

Wat ik vooral kwalijk vind is dat het al jaren en jaren aan de gang is maar blijkbaar staat het CBR boven alle verantwoording en kunnen ze hun goddelijke gang gaan.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Altijd wispelturig is ook consequent.

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

Flagg schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 18:40:
[...]
Ja ik zou het ook zeker terecht vinden en ook hard nodig dat het CBR eens gedwongen wordt om hun werk te doen.

Maar ik snap ook dat mensen geen zin hebben om hiervoor zo'n traject in te gaan.

Wat ik vooral kwalijk vind is dat het al jaren en jaren aan de gang is maar blijkbaar staat het CBR boven alle verantwoording en kunnen ze hun goddelijke gang gaan.
Een hele serie kort-gedingen (bij voorkeur parallel bij diverse rechtbanken) is voor de individuele mensen maar een heel kort traject en zet wel zoden aan de dijk.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• FastFred
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 13:52
Mijn collega van begin 60 moet door hartproblemen in het verleden ook door allerlei hoepels springen om voor 22 maart z'n rijbewijs te verlengen. Hij wordt al sinds november van het kastje naar de muur gestuurd en 15 maart kan ie pas terecht bij de arts 8)7

Ik zou vast op zoek gaan naar een alternatief zodat meneer alsnog mee kan.

Overigens toen ik vorig jaar (voor de eerste keer) m'n rijbewijs moest laten verlengen was het met 5 dagen klaar. Het kan wel, zolang je maar geen gezondheidsverklaringen of rijtesten hoeft te doen.

[Voor 23% gewijzigd door FastFred op 23-01-2020 19:34]

Franse auto's gaan niet stuk, die staken gewoon

• MK247
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 22-03 12:48
Wat ik als tip mee kan geven wanneer het erg lang duurt tot je een reactie krijgt van het CBR is ze ingebreke te stellen.
Ik heb 3 maanden gewacht zonder reactie, klantenservice platgebeld zonder resultaat.
Na het versturen van een aangetekende brief met daarin het formulier ingebrekestelling (https://www.rijksoverheid...rmulier-ingebrekestelling) had ik binnen 2 dagen een reactie.

Het kost je ongeveer 9 euro om te versturen, maar gezien de wachttijd op kan lopen tot 20 weken is dat m.i. de moeite wel waard.
Wie weet helpt het :)

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 15:39

Rukapul

Moderator General Chat
MK247 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 15:39:
Wat ik als tip mee kan geven wanneer het erg lang duurt tot je een reactie krijgt van het CBR is ze ingebreke te stellen.
Ik heb 3 maanden gewacht zonder reactie, klantenservice platgebeld zonder resultaat.
Na het versturen van een aangetekende brief met daarin het formulier ingebrekestelling (https://www.rijksoverheid...rmulier-ingebrekestelling) had ik binnen 2 dagen een reactie.

Het kost je ongeveer 9 euro om te versturen, maar gezien de wachttijd op kan lopen tot 20 weken is dat m.i. de moeite wel waard.
Wie weet helpt het :)
Dit heb ik ook wel vernomen. Degenen die het hardste piepen, bv ingebrekestelling, advocaat, bond, media, hebben de grootste kans om bovenop de stapel te komen.

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

fsfikke schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 18:04:
Tja, mensen van 75 zijn ook niet meer wat ze vroeger waren. Mijn vader is 70 en die rijdt 6 maanden van het jaar met een camper heel Europa door. Ik denk dat hij dat op zijn 75e nog steeds wil doen als zijn gezondheid stabiel blijft.
Freee!! schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 18:36:
[...]

Als het CBR dat niet kan zouden ze het moeten bespreekbaar moeten maken in de politiek. Het kan ook uitbesteeds worden (huisartsen ofzo), maar waarschijnlijk willen ze het werk zelf houden.

[Voor 23% gewijzigd door Marzman op 12-02-2020 16:00]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

Marzman schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 15:58:
[...]
Als het CBR dat niet kan zouden ze het moeten bespreekbaar moeten maken in de politiek. Het kan ook uitbesteeds worden (huisartsen ofzo), maar waarschijnlijk willen ze het werk zelf houden.
Dat is een probleem voor het CBR, dat mogen ze niet het probleem maken van mensen, waarvan het rijbewijs niet op tijd wordt door dit soort rotzooi.

• MoldyInko
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 12:17
Naar mijn mening functioneert CBR bijzonder slecht. Uitermate teleurstellende wachtlijsten, tekorten aan keuringsartsen en formulieren waar je een weektaak aan hebt. Rapporten wat verkeerd geïnterpreteerd worden, keuringartsen die zich niet met de situatie inleven etc cetera. Ondermaatse dienstverlening waar je veel voor mag betalen.

Er zijn volgens mij zelfs bij verschillende consumentenprogramma’s afleveringen geweest over deze bende bij het CBR. Wat overigens niet tot verbeteringen heeft geleid.

[Voor 5% gewijzigd door MoldyInko op 12-02-2020 18:37]

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

MoldyInko schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 18:34:
Naar mijn mening functioneert CBR bijzonder slecht. Uitermate teleurstellende wachtlijsten, tekorten aan keuringsartsen en formulieren waar je een weektaak aan hebt. Rapporten wat verkeerd geïnterpreteerd worden, keuringartsen die zich niet met de situatie inleven etc cetera. Ondermaatse dienstverlening waar je veel voor mag betalen.

Er zijn volgens mij zelfs bij verschillende consumentenprogramma’s afleveringen geweest over deze bende bij het CBR. Wat overigens niet tot verbeteringen heeft geleid.
Er komt pas verbetering als een aantal overbetaalde topambtenaren*) daar het veld hebben geruimd, dan komt er meteen een heleboel geld vrij om de zaak echt goed op te zetten.

Een alternatief zou zijn, om CBR de monopoliepositie af te nemen, waarschijnlijk kan de ANWB het goedkoper en beter.

*) Ja, ik weet ook wel, dat het officiëel geen ambtenaren zijn, maar zo gedragen ze zich wel.

[Voor 6% gewijzigd door Freee!! op 12-02-2020 18:43]

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True