Zelfbouw ter vervanging van sonos

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lseg
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-02-2024
Beste,

ik heb net bericht gekregen dat mijn 2 sonossen (Connect:Amp en Play:5) niet meer ondersteund zullen worden.
Ik zou ze graag vervangen door iets zelfbouw. Was al aan het kijken naar picoreplayer en LMS. Maar je hebt zoveel mogelijkheden: Volumio RuneAudio Max2Play MoodeAudio Squeezelite...
Ik zie even door de bomen het bos niet.
1) welke HW raden jullie aan. 1tje moet in de keuken ter vervanging van Play:5. Dat moet dus een combinatie van HW en een speaker zijn, liefst wat compact, anders wordt de vrouw boos...
Aan de andere moet ik 2 bestaande boxen kunnen hangen (ter vervanging van de Connect:Amp dus)

2) welk software raden jullie aan: ik wil MP3 kunnen afspelen van NAS, spotify/deezer streamen, en internetradio (tunein) streamen.

3) is het een idee om mijn Play:5 uiteen te halen en daar andere HW in te steken en de speaker zelf her te gebruiken? De Connect:Amp lijkt me nog moeilijker te hergebruiken.

Ik zal mijn sonossen nog zo lang mogelijk gebruiken, maar wil me toch al wat inwerken in de opvolger en die gaat niet meer closed source zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-09 11:47

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Sonos lijkt deels terug te komen op dit besluit leest ik net op inputmag.com :)

Het komt er op meer dat na mei 2020 er niet gelijk iets zal veranderen maar vroeg of laat zal je de Sonos-producten die end of life zijn verklaart niet meer kunnen gebruiken in combinatie met producten die nog niet end of life zijn verklaard.

Rest mij de vraag, wil je nog steeds een ander systeem in huis of ga je voorlopig nog door met Sonos? :)

/Edit; dit topic heb ik verhuisd naar Consumentenelektronica Aankoopadvies gezien het onder aankoopadvies valt.

[ Voor 10% gewijzigd door DaMarcus op 24-01-2020 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het aantal opties valt eigenlijk wel mee, het komt vaak neer op een raspberry pi waar je de software naar keuze op kan zetten en een versterker erachter of erop (bijv. hifiberry amp 2) en luidsprekers.
Moodeaudio doet het meeste wel. Voordeel van de pi is ander geheugenkaartje erin en je kan wat anders uitproberen. Het is alleen meer gedoe.

https://www.theregister.c..._support_legacy_speakers/

[ Voor 9% gewijzigd door bouwfraude op 25-01-2020 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbc
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 09:42

bbc

Ik wil me ook wat inwerken ter vervanging van mijn Play 5. Mijn bridge is ook end of life, maar die had ik al niet meer nodig na een update van de speakers die deze functionaliteit hebben overgenomen. Ik hoop dat de allerlaatste update van de Play 5 een afkoppeling van het internet is en permanente activatie van de line in. Er is geen reden waarom dit niet zou blijven werken.

De troeven van Sonos zijn eigenlijk de vrij goede geluidskwaliteit en de bouw. Er staat ook een Play 1 op de badkamer die nog ondersteund wordt en blijkbaar goed werkt in een vochtige omgeving. Misschien dat ik daar ooit nog wel een vervanger van Sonos voor koop. De app is niet denderend maar wel bruikbaar. Bij de nieuwe speakers ben ik wel niet zo een fan van de ingebouwde assistant, maar deze heb ik nog niet.

Voor mijn woonkamer wil ik het streaming gedeelte loskoppelen van het audio gedeelte. Ik had maar 1 enkele Play 5 wegens de prijs en de vrij goede geluidskwaliteit. Nu wil ik misschien wel weer naar stereo overschakelen.

Zelf bouwen zie ik niet helemaal zitten omdat ik graag het gebruiksgemak wil houden. Bijkomende moeilijkheid is dat ik vast zit aan Google Play Music, wat niet door iedereen ondesteund wordt. Google is zelf de service aan het afbouwen ten voordele van Youtube Music. Ik had die dienst al sinds het begin en ben tevreden van de catalogus. Bovendien kan ik nu Youtube kijken zonder reclame en heb ik al voldoende andere abonnementen en dus geen zin om er eentje bij te nemen/over te schakelen.

Een collega heeft bijvoorbeeld Tidal op high quality, maar er zijn maar weinig apparaten die dat formaat ondersteunen. Bluesound heeft wat, Sonons bijvoorbeeld niet. Je kan je dus afvragen waarom ze de support voor de Play 5 gaan stoppen.

De vervanger van de Play 5 zou dus liefst ook een versterker moeten kunnen aan- en uitzetten.

By the way, voor die Tidal MQA kwaliteit zou je eventueel een usb stick kunnen gebruiken.
https://www.audioquest.com/page/aq-dragonfly-series.html