Aanvoertemperatuur vloerverwarming (Thermostaatknop)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-04 23:25
oi allemaal,

Vandaag is de monteur voor onze vloerverwarming langs geweest (vanuit de bouw) en heeft eindelijk het sluier verbruik opgelost plus de groepen goed gezet. De thermostaten stuurde namelijk de verkeerde kamers aan.

Nou zei hij dat hij de vloerverwarming beter heeft afgesteld en de pomp verlaagd heeft omdat die op de hoogste stand stond en dit was niet nodig.

Super natuurlijk, maar nu zag ik dat hij de thermostaat knop van 35 naar 45 gedraaid heeft. In mijn hoofd is dit vrij hoog maar misschien hoort dit icm het verlagen van de pomp?

Ik dacht ik probeer hier eerst even de vraag te stellen omdat via de bouwer dit navragen altijd paar weken tijd kost. Het is niet dat ik de vakman niet vertrouw, maar er zijn al 3 monteurs geweest voor de vloerverwarming en bij de vorige twee werden de problemen niet verholpen.

Vandaar dat ik graag jullie advies hierin zoek :)

Afbeeldingen van de installatie icm stadsverwarming. De witte thermostaat knop stond op 35 en nu op 45.

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/120999_IMG_1995_1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/120999_IMG_1996_1.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:43
Hier kunnen wij niks over zeggen.

Of dit te hoog of te laag is ligt aan de uiteindelijke temperatuur die jouw vloer bereikt.
Om je lichtelijk gerust te stellen, mijn eigen knop staat ook in de buurt van de 45...en de vloer word daarmee slechts een graad of 25 dacht ik.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC
Devian schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 14:43:
Hier kunnen wij niks over zeggen.

Of dit te hoog of te laag is licht aan de uiteindelijke temperatuur die jou vloer bereikt.
Om je lichtelijk gerust te stellen, mijn eigen knop staat ook in de buurt van de 45...en de vloer word daarmee slechts een graad of 25 dacht ik.
Thnx, volgens mij hoeft de vloer ook niet extreem warm te worden in een laagtempratuur systeem.
Het viel mij gewoon op dat de knop eerst op 35 stond en nu op 45 staat. Niet dat mijn verbruik omhoog schiet of mijn vloer nu te warm word :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Bij mij thuis staat die ook op 45 meen ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-04 16:27
Bij mij houdt ik 'm rond de 30, ik ben nog wat aan het tunen.
45 vind ik wel hoog maar ik ben verre van expert, ik heb 'm nu sinds een paar maanden echt aan voor het eerst.

Het enige wat ik vanuit ervaring kan aanbevelen is dat je vloer gewoon niet te warm moet aanvoelen, je merkt het aan je voeten als het te warm is (onprettig warm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC
Is er ook iemand die toevallig weet wat de beste stand is van de pomp?

Deze pomp heeft zoveel standen haha, dat ik ze niet allemaal wil testen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:39
Of dat teveel is ligt denk ik aan het type vloerverwarming. Ik kan me zo voorstellen dat je met een later integreerde vloerverwarming met daarop gelijmd pvc een lagere temperatuur wil dan bij een vloerverwarming die dieper in de vloer ligt. Bij ons staat de ene verdeler iets boven de 35 graden en de andere op iets boven de 40.

Wat bedoel je met beste stand van de pomp? De pompsnelheid? De beste stand daarvan is ook afhankelijk van de warmteafgifte van de vw. Bij ons staan de pompen op de twee verdelers niet op dezelfde stand. Volgens mij is het bij ons zo afgesteld dat de retourtemperatuur ongeveer 8-10 graden kouder is dan wat er in gaat. Geen idee of dat goed is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC
Duidelijk allemaal.

Mss stomme vraag, maar hoe zie je wat de retour temp is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-04 17:34

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
KRC schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 08:59:
Duidelijk allemaal.

Mss stomme vraag, maar hoe zie je wat de retour temp is?
Bij mij zit er op de aanvoerbalk een thermometer en op de retourbalk ook. Bij jou misschien ook. Je foto’s zijn van een wat matige kwaliteit waardoor ik kan niet zien waar de meters voor zijn. Anders zou je met infrarood thermometer kunnen gaan meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC
cryptapix schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 09:03:
[...]

Bij mij zit er op de aanvoerbalk een thermometer en op de retourbalk ook. Bij jou misschien ook. Je foto’s zijn van een wat matige kwaliteit waardoor ik kan niet zien waar de meters voor zijn. Anders zou je met infrarood thermometer kunnen gaan meten.
Ja klopt de foto's zijn niet helemaal goed overgekomen zie ik, erg verkleind.
Er zit alleen een temperatuur metertje op de aanvoer, niet op de retour.

Het andere metertje is de druk.

Ik zal eens kijken voor zo een infra rood meter :) Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC
cryptapix schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 08:57:
Of dat teveel is ligt denk ik aan het type vloerverwarming. Ik kan me zo voorstellen dat je met een later integreerde vloerverwarming met daarop gelijmd pvc een lagere temperatuur wil dan bij een vloerverwarming die dieper in de vloer ligt. Bij ons staat de ene verdeler iets boven de 35 graden en de andere op iets boven de 40.

Wat bedoel je met beste stand van de pomp? De pompsnelheid? De beste stand daarvan is ook afhankelijk van de warmteafgifte van de vw. Bij ons staan de pompen op de twee verdelers niet op dezelfde stand. Volgens mij is het bij ons zo afgesteld dat de retourtemperatuur ongeveer 8-10 graden kouder is dan wat er in gaat. Geen idee of dat goed is :+
Idd de pompsnelheid, ik heb de beschrijving van mijn pomp gelezen en deze heeft nogal veel standen.
Ik denk dat de auto stand hierin het beste is, gaat om een UPM3 Hybrid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-190
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-02-2022
Huh, bij mij zit de thermostaat knop op de uitgaande lijn.
Dit is op de eerste etage, en de 2e etage. Dat klopt waarschijnlijk niet 8)7 Dan komt de aap uit de mouw waarom de vloerverwarming voor geen meter werkt hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
KRC schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 11:25:
[...]

Idd de pompsnelheid, ik heb de beschrijving van mijn pomp gelezen en deze heeft nogal veel standen.
Ik denk dat de auto stand hierin het beste is, gaat om een UPM3 Hybrid.
Wellicht je installateur er eens naar vragen?
D-190 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 12:22:
Dit is op de eerste etage, en de 2e etage. Dat klopt waarschijnlijk niet 8)7 Dan komt de aap uit de mouw waarom de vloerverwarming voor geen meter werkt hier...
Dan zou de vloerverwarming juist toch enorm heet moeten worden? De temperatuur die er dan ingaat is immers de temperatuur van je cv ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-190
Als ik de leiding aanraak die de verdelers in gaan brand je bijna je handen. Dus ik denk dat het inderdaad niet goed is. Ook is de cv ketel de hele tijd aan het stoken, iets wat logisch is want er is warmte vraag.
Nu kan ik alles weer aan laten passen op mijn eigen kosten....

Klaagmodus:
Dat bedrijf zijn echt amateurs, man man man. Geen goed woord voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC
cryptapix schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 12:53:
[...]

Wellicht je installateur er eens naar vragen?

[...]

Dan zou de vloerverwarming juist toch enorm heet moeten worden? De temperatuur die er dan ingaat is immers de temperatuur van je cv ketel.
gedaan gisteren maar had het idee dat hij niet echt de werking van de pomp begreep want hij was aan het klooien namelijk vandaar mijn vraag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-04 16:27
D-190 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 12:22:
Bij mij was de aanvoer ook al op de retour aangesloten....maar goed dat ik oplette.
Ze zijn terug geweest om het aan te passen.
Overigens werkte de VVW wel bij mij maar het hoort niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-190
Gman schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 13:30:
[...]

Bij mij was de aanvoer ook al op de retour aangesloten....maar goed dat ik oplette.
Ze zijn terug geweest om het aan te passen.
Overigens werkte de VVW wel bij mij maar het hoort niet.
Ik had er toen nog niet zoveel verstand van, ik hoorde een bedrijf in waarvan ik hoopte dat die er wat meer vanaf wist dan ik. Maar schijnbaar viel dat tegen. Bij de nieuwe cv ketel laat ik ze opdraaien, dat is de makkelijkste manier denk ik zo. Iedereen bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC
Heren nog een vraag,

Ik heb nu 1 slaapkamer op mijn thermostaat aangezet, ik zie op de verdeler ook dat deze twee warm worden en kan het ook voelen aan de aanvoerleiding.

Gekke is, dat een aanvoerleiding van een andere groep ook warm is geworden zonder dat deze aanstaat. Is dit probleem?

Dit was de aanvoerleiding waarvan de klep niet goed sloot maar dat is wel verholpen (Dacht ik?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:16
Je hebt het over groepen? Allemaal op dezelfde verdeler? Als die warm wordt en zou niet aan moeten staan, dan klopt dat inderdaad niet. Je zou eens kunnen kijken hoe de buis aanvoelt van de retour. Als deze koud blijft, is de flow dus vrij laag en lijkt het probleem niet zo groot. Maar je zone-knop kan ook defect zijn of verkeerd ingesteld.

Van je pomp kan ik ook niet zoveel maken qua instellingen. Je moet eerst weten of deze met PWM wordt aangestuurd of zijn interne regeling gebruikt. Dit documentje geeft wat uitleg, maar is vrij summier:

https://www.wth.nl/upload...s_UPM3_pomp_instellen.pdf

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC
storeman schreef op maandag 27 januari 2020 @ 17:02:
Je hebt het over groepen? Allemaal op dezelfde verdeler? Als die warm wordt en zou niet aan moeten staan, dan klopt dat inderdaad niet. Je zou eens kunnen kijken hoe de buis aanvoelt van de retour. Als deze koud blijft, is de flow dus vrij laag en lijkt het probleem niet zo groot. Maar je zone-knop kan ook defect zijn of verkeerd ingesteld.

Van je pomp kan ik ook niet zoveel maken qua instellingen. Je moet eerst weten of deze met PWM wordt aangestuurd of zijn interne regeling gebruikt. Dit documentje geeft wat uitleg, maar is vrij summier:

https://www.wth.nl/upload...s_UPM3_pomp_instellen.pdf
Yep, ik heb 7 groepen op 1 verdeler.

Als de groepen 1 & 2 aangaan (dat is slaapkamer 1) word de aanvoerleiding van groep 7 ook flink warm.
De knop op groep 7 blijft koud.

Dit is de groep die voordat de monteur langs kwam altijd open stond. Dit heeft hij gerepareerd maar nu kom ik dus volgende probleem tegen.

Retour leiding lijkt koud maar vind dat moeilijk in te schatten, huis is vrij nieuw, het zachte weer en goede isolatie zorgt ervoor de verwarming niet op volle toeren draait.
Pagina: 1