Ketel/CV druk valt weg, warmtewisselaar lek of leidingen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 13:39
Sinds 6 weken heb ik nu al twee keer de keteldruk moeten herstellen omdat deze helemaal verdwenen was (van twee naar nul bar). Ik heb geen lek weten te detecteren en alle radiatoren zijn ontlucht. Het drukvat is slechts twee jaar oud, de ketel zelf ongeveer 15 jaar oud.

De monteur die gisteren is komen kijken wist met grote zekerheid al na 5m te vertellen dat de natuurstenen vloer open moet worden gebroken (aaaaaah), gezien de zwarte voor oxidatie vatbare oude leidingen/slangen, die vast en zeker aan het lekken zijn, een bekend probleem bij oude huizen (anno 1977). Ik vond dit wat kort door de bocht en heb nu voor de zekerheid gevraagd om andere zaken eerst uit te sluiten.

Mij werd vervolgens de emmer test uitgelegd: Druk weer opbouwen naar 2 bar, ketel uitzetten en afvoer in een emmer hangen. Wacht 24 uur en kijk hoeveel water er in de emmer staat. Dit heb ik gedaan en er zit dus water in de emmer! Maar ik heb geen idee of dit overduidelijk wijst naar een defecte ketel/warmtewisselaar (ondertussen hoop ik op kapotte ketel).

Durft iemand met ervaring een mening te vormen als je kijkt naar de foto hieronder (1.5 l kan, dus ruim een liter)?

Afbeeldingslocatie: https://image.prntscr.com/image/IpCbDa9TRfSamB4OAvrcmA.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
zwarte slangen zelf afpersen zonder cv ketel.
(gewoon op 2 a 3 bar niet meer)
warmtewisselaarteje ertussen bouwen.anders gaat je nieuwe ketel stuk.

welke ketel heb je hangen ? de ene is namelijk wat bekender met dit probleem dan de andere ketel.

maar ja het is wel veel water voor 24 uur zonder stoken.
komt dit aan het begin of lekt het na 8 uur en 2 bar bijv ook nog ?

[ Voor 24% gewijzigd door miciel op 23-01-2020 23:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleD1980
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:24
Heb dat hier thuis ook gehad. Tijd die emmer gebruikt en gemeten hoeveel water er lekte. Had ook vrees dat de vloer open moest. Op onze vloerverwarmingpomp zit een draaischijfje waarmee je hem op variabel of constant kan zetten. Die stond bij ons op variabel. Nadat ik hem op constant heb gedraaid, viel de druk niet meer weg. Dus weet niet wat voor pomp je hebt maar je zou het kunnen proberen. Sowieso kan je proberen om je vloerverwarming eens helemaal dicht te draaien en dan monitoren wat dat met je druk doet.
Aanvoer draai je met thermostaatknop dicht. Op mijn knop zit een ring die je naar achter moet duwen en daarmee kan je hem helemaal dicht zetten. Retourleiding met een inbus. Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-05 21:36
Simkin schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 13:30:
Mij werd vervolgens de emmer test uitgelegd: Druk weer opbouwen naar 2 bar, ketel uitzetten en afvoer in een emmer hangen. Wacht 24 uur en kijk hoeveel water er in de emmer staat. Dit heb ik gedaan en er zit dus water in de emmer! Maar ik heb geen idee of dit overduidelijk wijst naar een defecte ketel/warmtewisselaar (ondertussen hoop ik op kapotte ketel).
Je bedoelt dat je de condens-afvoer slang in de kan hebt gehangen? Check even voor de zekerheid dat je de syfon niet geleegd hebt in die actie.

Verder lijkt mij het vrij duidelijk dat de warmtewisselaar lek is. Heeft niks met die leidingen onder de vloer te maken, hooguit dat ze voor wat verstopping/corrosie in de waterkanalen vd wisselaar hebben gezorgd. Nieuw toestel ophangen en een magnetische vuilafscheider monteren in de retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simkin
Bedankt allemaal voor jullie reacties, ik ga de ketel vervangen.

@miciel , snap niet zo goed wat je bedoeld met slangen afpersen. Verder heb ik nu nog een Bosch HRC30 hangen.

@DoubleD1980 heb geen vloerverwarming, toch bedankt

Als afsluiter, kan/wil iemand mij advies geven wat nou het beste ketelmerk is vandaag de dag? (ben op zoek naar CW6 =>30, prijs is ondergeschikt, kwaliteit is het belangrijkste)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-05 21:36
Kwalitatief verschillen de a-merken niet zo veel vind ik. Elk merk heeft wel zijn problemen.

Nefit of remeha zou ik dan kiezen, of wat jouw lokale installateur in het pakket heeft zegmaar ;).

Overigens heb je ook gewoon 30kw toestellen als cw5. Scheelt je een hoop geld. De meeste cw6 toestellen zijn gewoon cw5 toestellen met een klein warmwater vat. Als dat vat eenmaal leeg is, is het gewoon een cw5. Dus je wint weinig met cw6, maar kost wel flink meer.

[ Voor 71% gewijzigd door WeetIkHetNou op 24-01-2020 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:43
Ik ben zeer gecharmeerd van Intergas. Goede prijs-kwaliteitverhouding, geen driewegklep wat vaak een zwak punt is en eenvoudig in onderhoud.
Heb het ook eens nagevraagd bij onze serviceafdeling (werkzaam bij een installatiebedrijf) en daar kwam Intergas positief uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:36

Yucon

*broem*

Simkin schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 15:35:
snap niet zo goed wat je bedoeld met slangen afpersen.
Druk op het stuk van het systeem zetten waarvan je denkt dat het lek is en kijken of die er ook in blijft zitten. Dat lijkt me toch echt een verstandige eerste stap.

Hier zie je hoe dat op een dhz manier kan. Weliswaar voor een turboslang op een auto maar het idee is hetzelfde. Dat zwarte ding is een ventiel van een autoband.

https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=77575

[ Voor 9% gewijzigd door Yucon op 24-01-2020 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
je wilt echt cw 6 ?

een nefit cv ketel met 45 kw. (9000i
en 40 liter vooraad komt dan het beste in de buurt.
maar goed je hebt nog steeds maar 40 liter vooraad.
en daarna is het het waarschijnlijk cw 5 en een beetje.

andere ketels zijn remeha colora tower. (laadboiler)
dus geen echte cw 6 maar wel veel warm water als vooraad.

en anders eens kijken naar een solo ketel en een losse cv boiler.
maar je verbruik is wel veel hoger.

goed volgende verhaal, het afpersen van je cv instalatie.
u ontkoppelt de volgende apparten/onderdelen/appendage,s
de overstort, cv ketel en expansie vat, deze mag je niet afpersen.
u dopt de onstane openingen af met passende fittingen
ge huurt een afpersenpomp gepompt de boel op tot een barretje of 4.
alles ontluchten. (dus eigenlijk ook nog ergens er een ontluchters ertussen bouwen.)
nogmaals oppompen tot 4 bar. kraan dicht. en een uurtje wachten.
(eventueel kan je er een kraantje en een druk metertje tussen bouwen)
kraantje dicht pomp wegbrengen. een nachtje laten staan. en de volgende dag alles weer terugbouwen.
officeel moet je 8 bar en 15 minuten doen maar oude leidingen kunnen kapot gaan bij deze druk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Simkin schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 15:35:

@miciel , snap niet zo goed wat je bedoeld met slangen afpersen. Verder heb ik nu nog een Bosch HRC30 hangen.

@DoubleD1980 heb geen vloerverwarming, toch bedankt

Als afsluiter, kan/wil iemand mij advies geven wat nou het beste ketelmerk is vandaag de dag? (ben op zoek naar CW6 =>30, prijs is ondergeschikt, kwaliteit is het belangrijkste)
CW5 is vaak al meer dan voldoende... het maximale vermogen wordt daarbij vaak nog niet eens aangsproken.

Qua merk/type:
Intergas Xtreme 36 HR
Intergas Kombi-Kompakt HRE 36/30
Intergas Kombi-Kompakt HRE 36/48 RF HR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-05 22:55
Simkin schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 13:30:
Sinds 6 weken heb ik nu al twee keer de keteldruk moeten herstellen omdat deze helemaal verdwenen was (van twee naar nul bar). Ik heb geen lek weten te detecteren en alle radiatoren zijn ontlucht. Het drukvat is slechts twee jaar oud, de ketel zelf ongeveer 15 jaar oud.

De monteur die gisteren is komen kijken wist met grote zekerheid al na 5m te vertellen dat de natuurstenen vloer open moet worden gebroken (aaaaaah), gezien de zwarte voor oxidatie vatbare oude leidingen/slangen, die vast en zeker aan het lekken zijn, een bekend probleem bij oude huizen (anno 1977). Ik vond dit wat kort door de bocht en heb nu voor de zekerheid gevraagd om andere zaken eerst uit te sluiten.

Durft iemand met ervaring een mening te vormen als je kijkt naar de foto hieronder (1.5 l kan, dus ruim een liter)?

[Afbeelding]
Ik heb ook de Bosch HRC 30 ketel en last van druk verlies.

De cv ketel monteur heeft het expansievat vervangen en het interne overstortventiel. Nog steeds last van druk verlies.

Kun je mij uitleggen hoe je de emmer test hebt uitgevoerd ? Moet ik die zwarte uit de afvoer trekken en dat in een water laten lopen ?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/jTPXK53/xc.jpg

Mijn CV ketel monteur zei dat de warmtewisselaar het waarschijnlijk niet was want dan had ik het wel gemerkt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simkin
vortexnl1982 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:34:
[...]

Ik heb ook de Bosch HRC 30 ketel en last van druk verlies.

De cv ketel monteur heeft het expansievat vervangen en het interne overstortventiel. Nog steeds last van druk verlies.

Kun je mij uitleggen hoe je de emmer test hebt uitgevoerd ? Moet ik die zwarte uit de afvoer trekken en dat in een water laten lopen ?

[Afbeelding]

Mijn CV ketel monteur zei dat de warmtewisselaar het waarschijnlijk niet was want dan had ik het wel gemerkt..
Idd, de slang in een lege emmer plaatsen en als daar na een etmaal een laag water instaat weet je genoeg. Ik heb de ketel vervangen door een Intergas Xtreme met magnetische vuilafscheider en heb sindsdien geen problemen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Simkin schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:56:
[...]

Idd, de slang in een lege emmer plaatsen en als daar na een etmaal een laag water instaat weet je genoeg. Ik heb de ketel vervangen door een Intergas Xtreme en heb sindsdien geen problemen meer.
Bedankt! Ik ga het proberen. Ik hoop dat dat dat het is en niet de leidingen in de vloer haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Simkin schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:56:
[...]

Idd, de slang in een lege emmer plaatsen en als daar na een etmaal een laag water instaat weet je genoeg. Ik heb de ketel vervangen door een Intergas Xtreme met magnetische vuilafscheider en heb sindsdien geen problemen meer.
Heb het gedaan. De emmer was leeg en er staat nu een paar cm water ! De theorie is dat er bijna geen water uit mag komen na een nachtje staan ? Dan lijkt me wel dat de ketel defect is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simkin
Je loopt volgens mij tegen exact hetzelfde scenario aan als ik destijds en dan ook nog eens dezelfde ketel met vermoedelijk dezelfde levensduur. Ook ben jij eerst op het verkeerde spoor gezet door onervaren monteurs, dat je leidingen eruit moesten of andere zaken :)

Tijd om je ketel te vervangen!
e.g. https://www.cvtotaal.nl/i...mpakt-043327-a-label.html (ZONDER onderhoudscontract afnemen! De eerste 5 jaar gaat er zoiezo niets kapot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Simkin schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 08:23:
Je loopt volgens mij tegen exact hetzelfde scenario aan als ik destijds en dan ook nog eens dezelfde ketel met vermoedelijk dezelfde levensduur. Ook ben jij eerst op het verkeerde spoor gezet door onervaren monteurs, dat je leidingen eruit moesten of andere zaken :)

Tijd om je ketel te vervangen!
e.g. https://www.cvtotaal.nl/i...mpakt-043327-a-label.html (ZONDER onderhoudscontract afnemen! De eerste 5 jaar gaat er zoiezo niets kapot)
Haha inderdaad ! Lekker handig van die monteur. Ik begon helemaal te twijfelen aan die verwarming leidingen. Ik dacht ik heb zo'n leiding gesloopt toen ik de verwarmingen terug hing.

Ik laat ook zo'n Intergas ophangen. Volgens de monteur was een 30-30 dikke prima voor het appartementje (80 m2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
BK >>> DEI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:03
vortexnl1982 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 09:52:
[...]
Volgens de monteur was een 30-30 dikke prima voor het appartementje (80 m2).
Ik weet niet precies welk type je het dan over hebt, maar als ik bijv. deze bekijk dan heeft die een ondergrens van 7kW. Dat is erg veel! Je kan voor een dergelijk klein appartement beter zoeken naar een ketel met een lager minimumvermogen. Dan kan hij langer op een laag pitje blijven pruttelen wat veel zuiniger is dan telkens aan/uit/aan/uit omdat hij z'n vermogen niet kwijt kan ('pendelen'). Een Xtreme 24 heeft als ondergrens 3,6kW, dat is al een stuk beter. Geen idee of die qua max. vermogen voldoende is, de Xtreme 30 kan even ver terugmoduleren maar heeft een hoger maximaalvermogen.

Zie bijv. ook de uitleg hier: https://www.consumentenbo...nergiezuinigheid-cv-ketel

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 03-02-2022 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
ThinkPad schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:10:
[...]

Ik weet niet precies welk type je het dan over hebt, maar als ik bijv. deze bekijk dan heeft die een ondergrens van 7kW. Dat is erg veel! Je kan voor een dergelijk klein appartement beter zoeken naar een ketel met een lager minimumvermogen. Dan kan hij langer op een laag pitje blijven pruttelen wat veel zuiniger is dan telkens aan/uit/aan/uit omdat hij z'n vermogen niet kwijt kan ('pendelen'). Een Xtreme 24 heeft als ondergrens 3,6kW, dat is al een stuk beter. Geen idee of die qua max. vermogen voldoende is, de Xtreme 30 kan even ver terugmoduleren maar heeft een hoger maximaalvermogen.

Zie bijv. ook de uitleg hier: https://www.consumentenbo...nergiezuinigheid-cv-ketel
Goede tip, ik ga dit bespreken met de monteur ! Ik weet niet precies welk type hij bedoelde, hij had het over de HRE 30/30.

Het betreft hier wel een appartementje wat ik verhuur maar dan nog lijkt me dat pendelen niet goed voor de levensduur. En als ik voor ongeveer dezelfde prijs een beter presterende ketel heb ga ik daar wel voor :)
Pagina: 1