Coax aansluitingen woning

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutekes
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-03-2022
Goede morgen/middag/avond,

Mijn ouders hebben al een tijdje last van storing op de tv. Zender (X) werkt niet en stoort al een tijdje.
Hier hebben ze ziggo al over gebeld en er is al iemand geweest zonder resultaat koop maar een betere kabel en dan doet hij het. Nieuwe goeie / dure kabel gekocht nog storing.

Echter hebben ze boven ook nog 2 tv 's staan hier van is het beeld kwaliteit ook slecht.
Nu wil ik de gehele opzet bekabeling goed opzetten. (connectoren zijn ook aan vervanging toe etc) Maar misschien is de hele opstelling wel niet juist.
Zie onderstaande (jip en janneke) tekening voor de opstelling.

Oranje versterkers eventueel met type nummer.
Rood bekabeling. (Connectors zijn aan vervanging toe)
Groen hoofdaansluting.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/fj2xrkhwdyhr.png

Alvast bedankt. Als er meer informatie nodig is hoor ik het graag.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicros
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-06-2021
Hoe is het beeld op de bovenste tv's als je ze direct op de hoofdaansluiting aansluit (zonder versterkers dus. Het zou niet de eerste keer zijn dat de versterkers meer gezeik geven dan dat ze oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Als er nog erg oude coax ligt, dan die ook vervangen door driedubbel afgeschermde coax, zoals Hirschmann Koka 9TS. Anders heb je nog kans op storing van bijv. 4G.

Ook de wandcontactdozen en splitters zou ik updaten naar beter afgeschermde versies (Ziggo geschikt ofzo staat erop). Daarnaast dienen de connectoren 100% metaal en afgeschermd te zijn.

Vaak is het Ziggo signaal sterk genoeg om zonder versterker te splitten naar boven. Dat is een kwestie van uitproberen. Is de kabelafstand erg lang en toch nog slecht signaal, dan zal je toch aan een simpele versterker moeten die als volgt wordt aangesloten:

Inkomend AP signaal > Hirschmann HMV41 of zoiets > split naar kamer, slaapkamers etc.
(hier is van belang dat eerst de versterker wordt aangesloten en dan pas gesplitst!). Beste zou je dan 2 kabels naar boven moeten trekken, iedere tv eigen kabel vanaf de versterker.

Succes.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:14
op de schets zie ik dat de versterker op de bovenverdieping is geplaatst. moet een versterker niet zo dicht mogelijk bij de bron aangezien de versterker anders ook de "ruis" mee versterkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Blonde
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:40
Ik heb zelf ook veel storing gehad met het gebruik van oude niet goed afgeschermde kabels van de vorige bewoner.
In 2018 alles vervangen met de juiste kwaliteit en ziggo gecertificeerd,

Hirschmann KOKA 9 Eca 4G/LTE proof coaxkabel
Hirschmann KOSWI 5 Coax IEC (male/female) push-on connector
Hirschmann HMV41 antenne versterker Ziggo

Moet zeggen sindsdien geen problemen meer gehad met foutcodes op tv of andere vage storingen. Werkt als een zonnetje. De versterker heeft meerder uitgange geschikt voor diverse lengtes kabel.

Wel de versterker zo dicht mogelijk op de AOP plaatsen en aansluiten en dan de diverse tv's op de verschillende uitgangen van de versterker aansluiten. Splitters zijn dan niet nodig

How to ziggo:
https://www.ziggo.nl/klan...-radio/signaal/versterken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:05
Als de connectoren rot zijn, kan je nog zulke goede kabels gebruiken, maar je zwakste onderdeel bepaalt de kwaliteit. Vervang dus ook je connectoren door fatsoenlijk spul.

Verder raad ik af om 2 versterkers achterelkaar te plaatsen. Beneden bij je AOP versterk je het signaal, boven splits je die kabel weer op met een tweede versterker. Gooi die versterker boven eruit en vervang deze door een 2-weg splitter of trek je gewoon een extra kabel naar de 2e televisie vanaf beneden. Je Tratec versterker heeft 4 aansluitingen met oplopende versterking.

Een te sterk signaal is ook bron van storingen. Naast het signaal versterk je nml ook de ruis. Daarnaast heb je kans om de ontvanger te oversturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutekes
_JGC_ schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 13:21:
Als de connectoren rot zijn, kan je nog zulke goede kabels gebruiken, maar je zwakste onderdeel bepaalt de kwaliteit. Vervang dus ook je connectoren door fatsoenlijk spul.

Verder raad ik af om 2 versterkers achterelkaar te plaatsen. Beneden bij je AOP versterk je het signaal, boven splits je die kabel weer op met een tweede versterker. Gooi die versterker boven eruit en vervang deze door een 2-weg splitter of trek je gewoon een extra kabel naar de 2e televisie vanaf beneden. Je Tratec versterker heeft 4 aansluitingen met oplopende versterking.

Een te sterk signaal is ook bron van storingen. Naast het signaal versterk je nml ook de ruis. Daarnaast heb je kans om de ontvanger te oversturen.
Top connectoren en 2 splitter zet ik op de bestel lijst.
Bekabeling vernieuwen zal ik even bekijken en overleggen maar gezien de verbinding zo sterk is als de zwakste schakel ga ik die denk ik ook wel vervangen.

In ieder geval allen bedankt voor de (snelle) reacties
Andere input is altijd welkom !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutekes
Nu in de winkelmand

-KOKA 9TS van Hirschmann 20 meter
-Coax connector set - Hirschmann KOSWI5 en KOKWI5 (Push On, Haaks, Mannelijk/Vrouwelijk) 4 setjes
-Coax splitter - Technetix (Vrouwelijk naar 2 x mannelijk)

Maar zal de situatie zaterdag even bekijken voordat ik definitief ga bestellen. Voordat ik verkeerde connectoren bestel etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:05
Kabel is goed, stekkers zijn goed voor in de TV en radio. Als daar geen contactdozen tussen zitten heb je alleen het mannetje of vrouwtje nodig, vanaf je versterker pak je F connectoren zoals de QFC5. Voor de splitter pak je liever eentje met F-connector.

Opschroef F connectoren ook vervangen door QFC5 of krimpconnector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:32

MsG

Forumzwerver

Voordat er van alles wordt aangekocht; in de decoder of andere systemen zie je ook duidelijk terug dat de signaalwaarden op het kanaal van de zender laag / ontoereikend zijn? De decoder geeft best veel signaalinfo terug, post die eens?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Pagina: 1