Starters Hi-Fi setup: Denon AVR-X1600H vs Onkyo TX-NR686

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2511
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-05 14:06
N.a.v. dit topic: Soundbar geeft alleen beeld Blu-Ray speler door, geen geluid en een aantal mooie aanbiedingen die ik voorbij zag komen ben ik op zoek naar een AV-receiver en goede speakerset voor een eerste echte goede setup.

Ik zoek een?
AV-receiver + speakerset

Wat is je budget?
+/- €1000,- (komt niet op een paar tientjes)

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Geluid van TV, Netflix (films + series), Gamen, muziek (audio CD's + mp3/flac van thuisnetwerk), Spotify.
Op dit moment gebruik ik de volgende apparatuur:

Samsung ue49ku6400 4k TV
Samsung ht-d5200
PlayStation 4 PRO (4k)
Cambridge Audio Soundbar (gaat er dus uit)

Op de wishlist staat nog een 4k mediaplayer.

Wat heb je zelf al gevonden?

[list]
• Denon AVR-X2600H (€424,-)
• Denon AVR-X1600H (€312,-)
• Onkyo TX-NR686 (€288)
[/list]

Mijn eerste vergelijking ging tussen de beide Denons. De voorkeur ging daarbij uit naar de 1600 vanwege het prijsverschil op dit moment. De receivers verschillen niet zo veel voor mijn gebruik . De 2600 heeft enkel meer HDMI inputs en 4k upscaling t.o.v. de 1600 maar ik vraag me af of ik die upscaling wel nodig heb? Daarnaast heeft de 2600 pure direct geluidsmodus en high grade audio components. Aangezien ik geen echte audiofiel ben is dit voor mij geen issue.

Toen zag ik echter ook de Onkyo voorbijkomen. Deze heeft qua wel de 4k upscaling en meer HDMI ingangen van de 2600 maar de prijs is zelfs nog gunstiger dan de 1600. De Onkyo is normaal concurrerend met de 2600 lees ik. Deze heeft echter geen eARC maar alleen 'normale' ARC. Is dat aan groot nadeel? Wat ga ik hiervan in de praktijk merken? Qua compatibiliteit leken me de Onkyo en 2600 vergelijkbaar maar wellicht zie ik hierin iets over het hoofd?

Welke vragen heb je hier nog over?
Bouwkwaliteit. Ik lees dat de Onkyo wat goedkoper gebouwd zou zijn en de Denons meer High-end aanvoelen?

Ook heb ik mijn oog laten vallen op de Dali Spektor 5.1 set. Nu in de aanbieding voor €666 bij Hifiklubben of de Teufel ultima 40 surround set van €799. Deze speakersets lijken me voor een beginnende Hi-Fi setup meer dan voldoende prijs/kwaliteit bieden en sluiten aan bij het totaalbudget. Daarbij gaat mijn voorkeur uit naar de Teufel vanwege het formaat van de speakers en verwacht ik dat de Dali set meer WAF-proof zal zijn. Is hierin nog verschil welke set peter bij welke receiver 'past'?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Speakers moet je horen, muzieksmaak is persoonlijk. Ga dus vooral luisteren.
Vwb de receiver: in jouw budgetsklasse is er weinig verschil onderling en moet je vooral naar de opties kijken die er op zitten (en evt de looks). Meer HDMI inputs is altijd handig. Upscaling door een receiver zou ik niet laten doen, als ie maar 4k kan doorgeven. Beeldbewerking wil je laten uitvoeren dat er voor gemaakt is (een BR speler of TV), een AV receiver kan het ook maar zal nooit zo uitgebreid zijn als de mogelijkheden in zeg een TV. Zeker niet in jouw budgetsklasse.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2511
De Teufel speakers zijn helaas alleen online te verkrijgen en niet in winkels. Ik hoop dat iemand me meer kan vertellen over het verschil in klank tussen deze twee opties
The Eagle schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 12:58:
Vwb de receiver: in jouw budgetsklasse is er weinig verschil onderling en moet je vooral naar de opties kijken die er op zitten (en evt de looks). Meer HDMI inputs is altijd handig. Upscaling door een receiver zou ik niet laten doen, als ie maar 4k kan doorgeven. Beeldbewerking wil je laten uitvoeren dat er voor gemaakt is (een BR speler of TV), een AV receiver kan het ook maar zal nooit zo uitgebreid zijn als de mogelijkheden in zeg een TV. Zeker niet in jouw budgetsklasse.
Thanks! Ik zie dat de prijs van de Onkyo inmiddels weer is aangepast. Vanmorgen stond deze voor €288,- op Bol.com. Inmiddels is deze weer €345,-. De 1600H van Denon kost nu €312,- met de BTW-vrije dagen.
Is er iemand die ervaring heeft met de 1600H en mij kan vertellen wat de beperkingen van deze receiver zijn bij 'normaal' thuisgebruik? Ten opzichte van bijvoorbeeld de 2600H of de Onkyo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-06 14:25
Denk dat de 1600 een hele goeie keuze is, ga je geen spijt van krijgen.
Onkyo zou ik niet doen, aangezien deze HDMI handshaking problemen geeft.

En de 2600 beetje overkill

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:17
Er zijn nogal wat klachten over Onkyo de laatste tijd in tweakers, niet alleen over HDMI, maar ook nu over streaming, met name bij dit type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Pure / direct modus, hiermee wordt gewoon alle audio processing overgeslagen. Op mijn instap Denon x1200w zit dat ook, gebruik ik voornamelijk, dis zal de x1600 ook zeker hebben. Upscaling heb je niet nodig, tenzij je daar zelf gegronde redenen voor hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-06 19:11

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Lees deze post eens door: Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:53
Ik heb sinds een maand de Denon X1600H en het is een top apparaat.

Zelf twijfelde ik ook voor de x1600h of Onkyo 686 / 696. Verschil tussen de 1600 en 2600 is dat de 2600 iets meer watt heeft en wat meer aansluitingen.

Zeker nu met de BTW Korting is de x1600h zeer goed geprijsd en zou ik er niet te lang over nadenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2511
Bedankt voor de reacties! Ik laat de Onkyo dan inderdaad links liggen en ga voor de Denon AVR-X1600H!

Als TV-meubel heb ik de onvermijdelijke IKEA Besta met achterwand (binnenmaat ca. 37,5cm diep). Ik zie dat de receiver 339mm diep is in totaal. Heeft iemand dezelfde combinatie of een Denon met vergelijkbare diepte en mij kan vertellen of er dan nog genoeg ruimte is voor aansluitingen en koeling aan de achterzijde? Hoeveel heb ik hier ongeveer voor nodig? Het deurtje hoeft van mij niet meer dicht te kunnen, dat haal ik er wel af. Maar ik vind het niet mooi als de receiver heel ver uit het kastje steekt. De volumeknop is geen probleem maar zeg dat ik het frontje maximaal op dezelfde lijn wil hebben als de deurtjes links en rechts. Zo'n 40cm gemeten vanaf de achterwand.

Nu nog een knap setje speakers erbij uitzoeken. Dat wordt de volgende opgave. Ben zelf wel gecharmeerd van twee zuilen als fronts en voor stereo bij muziek. Maar ik geloof dat de WAF hier de beperkende factor gaat zijn... :'( Iemand nog goede tips of overtuigingen die ik in de strijd kan gooien? :*) Punt is ook nog een beetje dat ons nieuwe huis pas over 1,5 jaar opgeleverd wordt en we tot die tijd nog twee verhuizingen te gaan hebben. Ik heb zelf ook geen zin in elke keer dat gesleep met die spullen en bovendien is onze tijdelijke woonruimte straks wat minder groot.

Misschien nu op zoek naar een knap setje boekenplankspeakers die ik als 2.0 / 2.1 / 3.0 / 3.1 kan gebruiken en wellicht in de toekomst kunnen dienen als de achterspeakers in de 5.1 opstelling met mogelijk dan wel vloerspeakers. Ik neem aan dat deze dan wel uit de zelfde serie moeten komen, of in elk geval hetzelfde merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-06 14:25
Tom2511 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 09:44:
Bedankt voor de reacties! Ik laat de Onkyo dan inderdaad links liggen en ga voor de Denon AVR-X1600H!

Als TV-meubel heb ik de onvermijdelijke IKEA Besta met achterwand (binnenmaat ca. 37,5cm diep). Ik zie dat de receiver 339mm diep is in totaal. Heeft iemand dezelfde combinatie of een Denon met vergelijkbare diepte en mij kan vertellen of er dan nog genoeg ruimte is voor aansluitingen en koeling aan de achterzijde? Hoeveel heb ik hier ongeveer voor nodig? Het deurtje hoeft van mij niet meer dicht te kunnen, dat haal ik er wel af. Maar ik vind het niet mooi als de receiver heel ver uit het kastje steekt. De volumeknop is geen probleem maar zeg dat ik het frontje maximaal op dezelfde lijn wil hebben als de deurtjes links en rechts. Zo'n 40cm gemeten vanaf de achterwand.

Nu nog een knap setje speakers erbij uitzoeken. Dat wordt de volgende opgave. Ben zelf wel gecharmeerd van twee zuilen als fronts en voor stereo bij muziek. Maar ik geloof dat de WAF hier de beperkende factor gaat zijn... :'( Iemand nog goede tips of overtuigingen die ik in de strijd kan gooien? :*) Punt is ook nog een beetje dat ons nieuwe huis pas over 1,5 jaar opgeleverd wordt en we tot die tijd nog twee verhuizingen te gaan hebben. Ik heb zelf ook geen zin in elke keer dat gesleep met die spullen en bovendien is onze tijdelijke woonruimte straks wat minder groot.

Misschien nu op zoek naar een knap setje boekenplankspeakers die ik als 2.0 / 2.1 / 3.0 / 3.1 kan gebruiken en wellicht in de toekomst kunnen dienen als de achterspeakers in de 5.1 opstelling met mogelijk dan wel vloerspeakers. Ik neem aan dat deze dan wel uit de zelfde serie moeten komen, of in elk geval hetzelfde merk?
Heb zelf deze set in het wit, goed en betaalbaar :)
product: Jamo S 426 HCS 3

Heb hem zelf wel met de sub erbij gedaan, maar ook zonder sub zeker een aanrader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-06 14:55
Tom2511 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 09:44:

Daar zijn genoeg setjes van te vinden, bijvoorbeeld de Q-Acoustic 3020i serie, of Dali zensor 1 etc. Begin je daar nu meer als fronts en daarna naar rears.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Tom2511 vwb de Besta: dat past idd net niet. Strakste is natuurlijk om je receiver uit het zicht te hebben. Ik heb er zelf gewoon de achterkant uitgehaald, meubel staat toch een stukje van de muur ivm andere bekabeling. IR extender er bij voor bediening terwijl de deur dicht is en je bent het mannetje. Of via de app, kan ook met die jij op het oog hebt iirc (mijn AVR2311 is niet networked).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1