Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-11 16:24
Kunnen jullie mij op weg helpen in de richting waar ik moet denken:
- Plat dak op zuiden, is uitbouw eetkamer
- Afmetingen plat dak: 2,86m (noord-zuid) X 4,87m (west - oost)
- Er is een kleine rand rondom het dak van circa 10cm, verder geen pijpen of andere zaken die schaduw geven.
- In de muur onder platte dak is van buitenaf een loze leiding naar de meterkast aanwezig, op die manier kan eenvoudig een stroomkabel naar de meterkast.

Vragen:
1. Wat is een logische opstelling qua panelen? 3 panelen van dik 1,60meter breed gaat niet passen naast elkaar. Ik dacht aan 4 lange panelen van circa 2 meter breed? Dan hoef ik niet te dicht bij de rand te zitten.
2. Orientatie? Simpelste is alles naar zuiden gericht denk ik?
3. Op schuin dak westzijde liggen al 9 290Wp panelen met een één fase Hosola omvormer. Deze Hosola omvormer hangt op zolder.
4. Waar ga ik de omvormer aanbrengen en welke is handig voor deze beperkte opstelling? Kan in meterkast of buiten bij panelen. Uitlezen via wifi is wel belangrijk en op plat dak heb ik nagenoeg geen wifi dus ik heb nu voorkeur voor meterkast.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:40
Ik zou de zonnepanelen niet volledig plat neer leggen, maar schuin plaatsen.
Dan zouden er inderdaad maar 4 panelen van 2x1 meter oppassen helaas, anders zitten ze in elkaars schaduw.

• vandermark
Schuin was ik sowieso van plan, en dan zijn 4 van 2 meter breed dus maximaal haalbaar denk jij ook.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:11
Niet al te schuin leggen zou ik zeggen.
Een heel flauw dakje (midden 10 cm hoger dan rand) van 2x2 panelen portrait (2x1m) oost-west is denk ik de mooiste oplossing.

• vandermark
En de omvormer? Kan dat goed in meterkast?