Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens_s91
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2023
Goede middag allen,

Ik ben van plan binnenkort zonnepanelen te plaatsen. Momenteel ben ik bezig met de selectie van de panelen zelf. Een verkoper die ik had gesproken had het over Bi facial zonnepanelen die zowel langs voor als achter energie kunnen opwekken. (Ja solar JAM72D09 370-390/BP)

Hierbij vroeg ik mij af of het nut heeft om deze panelen überhaupt te gebruiken. Tenslotte komt er geen zon langs de onderzijde van de panelen dus heeft deze dubbelzijdige werking naar mijn idee geen nut.

Hoe denken jullie hierover?

Groetjes,

Laurens

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:24
https://www.solarpowerwor...e-bifacial-solar-modules/
Bifacial modules produce solar power from both sides of the panel. Whereas traditional opaque-backsheeted panels are monofacial, bifacial modules expose both the front and backside of the solar cells. When bifacial modules are installed on a highly reflective surface (like a white TPO roof or on the ground with light-colored stones), some bifacial module manufacturers claim up to a 30% increase in production just from the extra power generated from the rear.
Lijkt me dus enkel van toepassing in speciale gevallen. Heb je toevallig een wit dak? Anders kan ik me niet voorstellen dat een verkoper dit probeert de verkopen.
+30% rendement voor het dubbele aantal zonnecellen lijkt me trouwens ook niet meteen een goede trade off, tenzij je serieus beperkt bent in ruimte.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05-07 19:47
lijkt alleen nuttig als ze 'vrijstaand' geplaatst worden, niet bij montage op een dak.

en 3-15% meer opbrengst voor een xx% meerprijs...... zie zo snel even geen prijzen

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-07 16:38
Met @Tens ,

Heb in het verleden ook gekeken naar Bi-Facials (LG uit mijn hoofd) maar kwam snel tot de ontdekking dat ze dus vrijstaand moeten zijn en niet plat op een dak die onder een hoek staat. Een groot garage dak met bijvoorbeeld witte stenen/kalk stenen bedekking, daar is het wel weer de moeite waard. Zwart bitumen dan weer niet, omdat er haast geen weerkaatsing van is.

Op internet staan er ook grafiekjes van per ondergrond verwachte extra rendement, kan hem alleen niet 123 vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens_s91
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2023
Super, mijn verwachtingen worden dus bevestigd.
Dan ga ik deze waarschijnlijk niet nemen.

Thanks voor het antwoorden! Fijne dag!