Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een ESEO (Philips) vloerlamp met 2 halogeenlampen: een R7s van 240W en een G9 van 40W. Deze wil ik vervangen door leds en ik heb daarom van Osram een 15W r7s 118mm led gekocht en een Osram G9 3,8W.
Beide leds zijn geschikt voor 230-240V, er zit geen dimmer op de lamp.

Nu flikkert de R7s en geeft te weinig licht en de G9 doet niets, op een enkele flits na als ik wat met het peertje fruts.

Ik vermoed dat ik een led driver moet toepassen die het wattage-bereik aanpast tussen bv 10-50W.
Klopt dit?
zoja, kan ik deze gewoon in het snoer inbouwen of zit er in de lamp nog andere elektra verstopt waar ik rekening mee moet houden?

Zonee, wat moet ik dan doen?

Beste antwoord (via Verwijderd op 02-02-2020 10:07)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Normale R7 en G9 lampen werken direct op 230V. Dus geen driver voor nodig als de LED replacements dat ook doen.

Maar weet je 100% zeker dat er geen dimmer op zit? Heb werkelijk nog nooit een vloerstander met een 240W halogeen gezien zonder dimmer...

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Normale R7 en G9 lampen werken direct op 230V. Dus geen driver voor nodig als de LED replacements dat ook doen.

Maar weet je 100% zeker dat er geen dimmer op zit? Heb werkelijk nog nooit een vloerstander met een 240W halogeen gezien zonder dimmer...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Septillion schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 11:41:

Ik zou inderdaad even op zoek gaan in de bekabeling naar een dimmer, anders is er met een 240w lamp al snel sprake van vloerverwarming ipv vloerverlichting :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:50
Waarschijnlijk zit er ergens een hendel op de staander. Deze vallen soms niet erg op.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:57
Volgens een advertentie op Marktplaats is deze lamp dimbaar met een staafje onder de kap. Dan zou er dus wel een dimmer in zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor jullie reacties, de miniscule aanknopjes doen ook dienst als dimmer bij langer ingedrukt houden. Nu doen de leds het goed!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:51
Deze tronic dimmer zal binnen een jaar doorbranden omdat hij niet kan omgaan met het gebrek aan last en wisseling van last wat de LED lampen kenmerkt.

Je kan niet blind ieder armatuur zomaar met LED uitrusten.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Mwa, daar zou ik niet zo bang voor zijn. Als ze normaal 40W of 230W halogeen aansturen kunnen ze heel wat hebben. Zou alleen bang zijn dat de last gewoon te licht is waardoor de leds gaan knipperen. Maar als dat niet zo is dan zou ik het gewoon laten. Alleen mis je waarschijnlijk nu wel de dim functie.
Pagina: 1