Overclock service/hulp gezocht (regio Zuid Limburg)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloedvat
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-09 18:34
Ik zit er sterk over te denken om mijn cpu (8700K) te overclocken, maar ik heb er nagenoeg geen verstand van en ook niet heel veel interesse om me er in te verdiepen. Het zal vast allemaal heel "eenvoudig" zijn en "makkelijk zelf te doen", maar ik heb niet zo veel vrije tijd en moet dus een beetje selectief zijn waar ik die aan besteed.

Beetje afhankelijk van de kosten, zou ik het liefste gewoon mijn PC naar een winkel of een enthousiasteling/Tweaker brengen, met de vraag om advies (kan me voorstellen dat ik bijvoorbeeld een andere koeler nodig heb) en om het voor mij uit te voeren.

Ik zag op vraag en aanbod al wel e.e.a. staan (zoals bijvoorbeeld deze delid service), maar dat is voor mij nogal uit de buurt.

Weet iemand waar ik terecht kan voor een dergelijke service in de regio Zuid Limburg?

Mijn systeem specs:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-8700K Boxed€ 399,91€ 399,91
1MoederbordenASRock Z370 Extreme4€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenNZXT S340 Elite Wit€ 0,-€ 0,-
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock€ 31,47€ 31,47
2Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 65,95€ 65,95
1VoedingenCorsair RM650x (2018) Zwart€ 102,90€ 102,90
1Solid state drivesCrucial MX500 m.2 500GB€ 69,90€ 69,90
1VR-brillenOculus Rift Bundle (Rift + Touch)€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 670,13

[ Voor 3% gewijzigd door Bloedvat op 23-01-2020 11:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

Als je het niet zo interessant vindt zou ik zeggen dat de snelheidswinst niet opweegt tegen de kosten. In het beste geval onder de beste omstandigheden wordt hij misschien 10% sneller, en dat alleen bij applicaties waar de cpu de bottleneck is. Ik denk dat je van een snellere SSD vrolijker wordt.

Hypocrites must die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloedvat
Bedankt voor je reactie Helgje

Ik moet nog eens uitzoeken hoe ik zelf goed kan testen op hoeveel % mijn cpu precies draait wanneer die belast wordt. Maar op het forum van de game waar ik mijn pc deticated voor gebruik (DCS World), werd mij aangeraden om in ieder geval te zorgen dat mijn cpu constant op turbo snelheid draait. Het is nogal een zware applicatie, zeker in VR, die hoofdzakelijk single core draait en waarbij alle beschikbare snelheid zeer van pas komt.

Verbeter me als ik me vergis, maar ik was in de veronderstelling dat de snelheid van de SSD voornamelijk terug te zien is in laadtijden. Daar ben ik namelijk niet ontevreden over. Wat ik met name merk, is dat ondanks relatief lage graphics settings, ik toch regelmatig een lage framerate ervaar (zeker als ik dat vergelijk met berichten die ik lees op het DCS forum)

(kleine aanpassing op mijn eerste post trouwens, ik heb 4 van die 8GB RAM stripjes, dus in totaal 32GB.)

[ Voor 3% gewijzigd door Bloedvat op 23-01-2020 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je er geld aan gaat uitgeven ben je eigenlijk in alle gevallen beter af door dat geld uit te geven aan het daadwerkelijk upgraden van je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloedvat
Verwijderd schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 10:40:
Als je er geld aan gaat uitgeven ben je eigenlijk in alle gevallen beter af door dat geld uit te geven aan het daadwerkelijk upgraden van je systeem.
Ah, ok

Mja, ik zag die aanbieding van die delid service (waar ik naar linkte) en toen dacht ik dat de kosten misschien zouden meevallen. Maar ik begrijp uit jouw bericht dat dat nog wel eens kon gaan tegenvallen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Bloedvat schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 10:43:
[...]

Ah, ok

Mja, ik zag die aanbieding van die delid service (waar ik naar linkte) en toen dacht ik dat de kosten misschien zouden meevallen. Maar ik begrijp uit jouw bericht dat dat nog wel eens kon gaan tegenvallen :P
Als je het goed wilt hebben dan wel ja. Er zitten ook nogal wat haken en ogen aan het overklokken van iemands PC die daar zelf geen verstand van heeft. Wat als het na een tijdje niet meer werkt, je de BIOS moet resetten, etc. Er gaat nogal wat tijd in zitten op die manier, en diegen die er echt goed in is, zal het niet voor weinig doen.

Ik zou er in ieder geval zelf niet aan beginnen voor een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloedvat
Verwijderd schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 10:54:
[...]

Als je het goed wilt hebben dan wel ja. Er zitten ook nogal wat haken en ogen aan het overklokken van iemands PC die daar zelf geen verstand van heeft. Wat als het na een tijdje niet meer werkt, je de BIOS moet resetten, etc. Er gaat nogal wat tijd in zitten op die manier, en diegen die er echt goed in is, zal het niet voor weinig doen.

Ik zou er in ieder geval zelf niet aan beginnen voor een ander.
Ik snap het ja

Misschien moet ik er dan toch maar zelf tijd voor gaan vrijmaken (is ook weer niet zo dat ik er helemaal niks aan vind om me er een beetje in te verdiepen, maar ik dacht dat er wellicht meer van die overclock-service's waren en dat leek me wel praktisch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Helgie schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 10:20:
Als je het niet zo interessant vindt zou ik zeggen dat de snelheidswinst niet opweegt tegen de kosten. In het beste geval onder de beste omstandigheden wordt hij misschien 10% sneller, en dat alleen bij applicaties waar de cpu de bottleneck is. Ik denk dat je van een snellere SSD vrolijker wordt.
Zou ik niet zo stellig brengen, zeker bij multicore processors zijn er leuke winsten te behalen. Mijn i5 9600K loopt nu op 5GHz op alle cores. Dit is ten opzichte van de single-core boostsnelheid van 4,6GHz niet schokkend, maar ten opzichte van de normale all-core clock van 3,7GHz meer dan 30% snelheidswinst. Zolang je koeling dat aan kan is het gratis winst :)

disclaimer: woon verder niet in de genoemde regio, alleen even mijn 2 cent over dit onderwerp

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MadMarky schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 11:00:
[...]

Zou ik niet zo stellig brengen, zeker bij multicore processors zijn er leuke winsten te behalen. Mijn i5 9600K loopt nu op 5GHz op alle cores. Dit is ten opzichte van de single-core boostsnelheid van 4,6GHz niet schokkend, maar ten opzichte van de normale all-core clock van 3,7GHz meer dan 30% snelheidswinst. Zolang je koeling dat aan kan is het gratis winst :)

disclaimer: woon verder niet in de genoemde regio, alleen even mijn 2 cent over dit onderwerp
Je noemt het gratis winst - maar dat is het in het geval van een betaalde overclockservice natuurlijk niet. En dan is er een bios update, of het geheugen is defect en moet vervangen, en het loopt niet meer stabiel. Wat doe je dan?

@ts, inderdaad, verdiepen is een goede oplossing. Je hoeft er ook weer geen weken in te steken, en basis-overclocks zonder het uiterste eruit te moeten halen zijn relatief eenvoudig en stabiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
power en current limit maxen
LLC 4
sync all cores x49
io/sa manual op 1.1v/1.15 (of op zijn minst controleren of er niet wat geks ingepompt word zodra je cpu multiplier aangeraakt heb)
vcore 1.3v

maximaal 85 graden aanhouden bij stresstest (occt)
makkelijker kan niemand het maken, en persoonlijk delid hem zelf met een tool kan er bijna niks fout

[ Voor 3% gewijzigd door maks11223344 op 23-01-2020 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloedvat
maks11223344 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 13:44:
power en current limit maxen
LLC 4
sync all cores x49
io/sa manual op 1.1v/1.15 (of op zijn minst controleren of er niet wat geks ingepompt word zodra je cpu multiplier aangeraakt heb)
maximaal 85 graden aanhouden bij stresstest (occt)
makkelijker kan niemand het maken, en persoonlijk delid hem zelf met een tool kan er bijna niks fout
vcore 1.3v
Ik zal me eerst moeten gaan verdiepen in deze materie, voordat ik begrijp wat ik zojuist heb gelezen :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09 18:47
Zuid Limburg is mij dan net ff te ver :P
Pagina: 1