ESS Audiodrive 1868F soundcard not found

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-09 13:36

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Ik heb een oude PC (Trust) met daarin een defecte geluidskaart. Ik heb daarvoor een ESS Audiodrive 1868F (ISA) aangeschaft en deze in een ander slot op het moederbord aangesloten. Bij installatie van de drivers geeft deze helaas aan dat de kaart niet gevonden kan worden.

Installatie geschied onder Dos 6.22, Win3.11 heb ik nog niet geprobeerd.

Alle sloten zijn ondertussen al geprobeerd en helaas kan ik in de Bios geen IRQ's vrijgeven of toekennen aan bepaalde poorten.
In principe zou de driver de kaart zonder problemen moeten vinden. De slots werken, aangezien ik de videokaart in deze sloten geplaatst heb en deze werkt 100% naar behoren.

De geluidskaart is werkend uit een andere antieke pc gehaald, dus hier zal het ook niet aan liggen.

Ik heb via Vogon's de juiste drivers, dus wederom, aan deze kan het ook niet liggen.

MSD.exe ziet de kaart ook niet, ziet ook geen IRQ toekenning aan de kaart, wat vreemd is, aangezien deze wel zou moeten aangeven dat er een kaart in het slot zit.
Ook heb ik een andere geluidskaart (ook een werkende) geprobeerd en deze geeft ook geen sjoege...

Zijn er nog andere opties?

Wabbawabbawabbawabba

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stonehawk
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-06 13:19
Om heel eerlijk te zijn is dit soort werk te lang geleden voor mij (en in die tijd had ik amper een idee waar ik mee bezig was). Maar ik kwam, naar aanleiding van dit topic, toch een filmpje op het internet tegen.
Filmpje
Misschien heb je er iets aan. Ik vermoed dat je alles al gedaan hebt, maar vanaf 8:15 begint hij over de installatie. Misschien dat het wat ideeën oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-09 13:36

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Bedankt voor je info, het filmpje was gelukkig al bekend. Helaas niet het antwoord waar ik naar op zoek was. Maar....laat ik het toevallig zelf voor elkaar gekregen hebben.

Het probleem zit hem in het jumper systeem op de kaart en het moederbord, ik had de verkeerde manual te pakken, waardoor ik de jumpers omgedraaid had. De ESS werkt nu dus naar behoren (goed geluid voor zo'n oud ding!).
Jumpers op de ESS en het moederbord komen nu dus overeen, IRQ5 in gebruik :-P

Wabbawabbawabbawabba