Ik ben op dit moment op zoek naar een headset voor mijn zoon. Nu wil ik graag een headset met een max van 85 db. Nu kan ik niet veel headset vinden die daar onder zitten. Wat mij ook opvalt is dat er verschillende soorten aanduidingen worden gebruikt. Nu heb ik 1 koptelefoon die een gevoeligheid aangeeft van 90 dBSPL/mW. Deze zit er net boven maar zou ik acceptabel vinden. Nu heb ik een andere koptelefoon gevonden waarbij de gevoeligheid van -45 dBV/Pa. Wat me eerst opviel was de min. Daarnaast de dBV ipv van de dBSPL. Kan iemand mij het verschil uit leggen en aangeven of ik naar het juiste zit te kijken als ik een koptelefoon wil met een max van 85 dB.
Vraag
Beste antwoord (via mentrurius op 23-01-2020 12:06)
Is dat niet de gevoeligheid van de microfoon die bij de headset zit waar je nu naar kijkt? Dat lijkt mij logischer dan die van het koptelefoon gedeelte met die eenheden.
Los van alles, maar 90dBSPL/mW is dus 90dBSPL bij 1mW. Maar stop je er meer dan 1mW in, dan komt er meer uit. Daar komt echter weer bovenop dat normale 3.5mm outputs spanningsgestuurd zijn. Vermogen is V^2/R, en als je V vast staat (want dat is maximum wat het apparaat kan), dan kan je dus vermogen beperken door hogere R te kiezen.
In andere woorden: Als je op deze manier maximaal volume wil beperken wat je zoon kan horen, dan is het waarschijnlijk effectiever een koptelefoon met hoge impedantie te kopen, dan eentje met lage gevoeligheid. Eg een DT990 heeft wel 96dBSPL/mW, maar omdat hij 250Ohm is, is zijn maximaal ingangsvermogen 30x lager dan eentje die 8 Ohm is, wat een 15dB scheelt, en hem effectief op 80dBSPL/mW brengt tov een 8Ohm koptelefoon.
Los van alles, maar 90dBSPL/mW is dus 90dBSPL bij 1mW. Maar stop je er meer dan 1mW in, dan komt er meer uit. Daar komt echter weer bovenop dat normale 3.5mm outputs spanningsgestuurd zijn. Vermogen is V^2/R, en als je V vast staat (want dat is maximum wat het apparaat kan), dan kan je dus vermogen beperken door hogere R te kiezen.
In andere woorden: Als je op deze manier maximaal volume wil beperken wat je zoon kan horen, dan is het waarschijnlijk effectiever een koptelefoon met hoge impedantie te kopen, dan eentje met lage gevoeligheid. Eg een DT990 heeft wel 96dBSPL/mW, maar omdat hij 250Ohm is, is zijn maximaal ingangsvermogen 30x lager dan eentje die 8 Ohm is, wat een 15dB scheelt, en hem effectief op 80dBSPL/mW brengt tov een 8Ohm koptelefoon.
Alle reacties
Die gevoeligheid van 85dB (spl) betekent niet dat hij max 85 doet hé?
dBV is een dB schaal voor spanning. 0dBV is daarbij geloof ik 1volt. Pa een drukschaal, dus dat kan je (met Google) omrekenen
Edit: je moet dan wel weten bij welke spanning die 85 dB gemeten is.
dBV is een dB schaal voor spanning. 0dBV is daarbij geloof ik 1volt. Pa een drukschaal, dus dat kan je (met Google) omrekenen
Edit: je moet dan wel weten bij welke spanning die 85 dB gemeten is.
[ Voor 15% gewijzigd door Jag op 23-01-2020 09:02 ]
Wat ik dan niet begrijp is dat als ik kijk naar de converter om het om te rekeken ik alleen - dBV of Pa kan invullen. Als ik -45 dBV invul kom ik op 33 dB uit. Dit lijkt me erg laag voor een Headset.
Wat jij zoekt heet een kinderhoofdtelefoon. En die bestaan zeker. WIj hebben zelf de JBL JR300BT (draadloos). De JR300 met draadje bestaat ook.
Mediamarkt heeft er een aantal: https://www.mediamarkt.nl...t=&view=PRODUCTLIST&page=
Merken zijn JBL, JVC en "Buddy". Die JBL is overigens wat je er van mag verwachten: afgezien van de demping geeft ie serieus een prima geluid. En dat komt van iemand die zelf zweert bij goed geluid
Mediamarkt heeft er een aantal: https://www.mediamarkt.nl...t=&view=PRODUCTLIST&page=
Merken zijn JBL, JVC en "Buddy". Die JBL is overigens wat je er van mag verwachten: afgezien van de demping geeft ie serieus een prima geluid. En dat komt van iemand die zelf zweert bij goed geluid
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Is dat niet de gevoeligheid van de microfoon die bij de headset zit waar je nu naar kijkt? Dat lijkt mij logischer dan die van het koptelefoon gedeelte met die eenheden.
Het gaat inderdaad om een kinder gameheadset. Ik had zelf de plantronics rig 400 op het oog. ik zie hier dat ik inderdaad verkeerd had gekeken mbt tot het dBV/Pa verhaal.
pricewatch: Plantronics RIG 400 met Dolby Atmos
Ook omdat ik zelf al gehoorbeschadiging heb wil ik eerst voor mijn zoon een goede maar vooral veilige koptelefoon. Nadeel is dat hij ook een mic erbij wil. Nu weten dat ik kan zoeken op een 96 dbspl/mw in combinatie met 250 Ohm maakt de keuze al veel groter.
Ik zie bij de Rig 400 een 42dBSPL/mW wat ik erg laag vind in combinatie met een Impedantie van 32Ω. Gaat deze combinatie ten koste van de kwaliteit van het geluid ?
pricewatch: Plantronics RIG 400 met Dolby Atmos
Ook omdat ik zelf al gehoorbeschadiging heb wil ik eerst voor mijn zoon een goede maar vooral veilige koptelefoon. Nadeel is dat hij ook een mic erbij wil. Nu weten dat ik kan zoeken op een 96 dbspl/mw in combinatie met 250 Ohm maakt de keuze al veel groter.
Ik zie bij de Rig 400 een 42dBSPL/mW wat ik erg laag vind in combinatie met een Impedantie van 32Ω. Gaat deze combinatie ten koste van de kwaliteit van het geluid ?
Verwijderd
Je moet een kinderkoptelefoon kopen, die zijn echt gelimiteerd. Elke andere koptelefoon zal afhankelijk zijn van de output van je bron. Hoe oud is je zoon?
Mijn zoon is 9 jaar. maar ik zou voor mijzelf ook graag een max aantal dB erop willen hebben. Daarbij zijn we op zoek naar een gameheadset alleen een koptelefoon is niet voldoende. Ik denk dat het een gat in de markt zou zijn als je kan zien hoeveel dB je Headset afgeeft. Bij lange gamesessies wil ik wel graag alles horen maar ik wil niet dat het te luid staat.
Pagina: 1