Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ryzen develop/design/game PC inc. monitor. Budget €1500.

Pagina: 1
Acties:

• nextnext
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21-11 16:58
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het wordt het nieuwe werkpaard voor thuis voor diverse werkzaamheden; Affinity Photo/Designer, Android Studio, Visual Studio Code en virtualisatie.

Daarbij vind ik het leuk af en toe te gamen, Apex Legends bijvoorbeeld en ik wil RDR2 wel eens proberen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Inclusief scherm om en nabij €1500

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen een toetsenbord, muis en muismat ;)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voldoende geheugen (nu 16GB, voor toekomstbestendig neig ik daardoor naar 32GB) voor onder andere virtualisatie en Android Studio. De 3700x voor hetzelfde doel, ik weet dat het voor gamen zo goed als geen verschil maakt met de 3600.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zoveel positieve geluiden over de AMD Ryzen, dat wordt hem. Qua videokaart lees ik dan weer teveel gedoe met drivers voor de Radeons daar heb ik geen zin in. Nvidia lijkt het dus te worden, die worden ook minder warm als ik het goed heb.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een paar jaar vooruit en nu op fullhd goed kunnen gamen op high, gamen is wel bijzaak en ik wil eigenlijk niet meer dan €300 uitgeven voor een videokaart. De processor en geheugen staan dus wel aardig vast of iemand moet nog goede feedback hebben daarover.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb al veel gelezen en gezocht, de BBG bekeken natuurlijk en zit op mn 37e wenslijstje, maar hier is nu de final_v2_edited_v4:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 325,05€ 325,05
1MoederbordenMSI B450M Mortar Max€ 96,-€ 96,-
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super Gaming OC 6G€ 259,95€ 259,95
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 74,90€ 74,90
1MonitorenIiyama G-Master GB2760QSU-B1 Zwart€ 329,-€ 329,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 59,90€ 59,90
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB€ 148,99€ 148,99
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 92,65€ 92,65
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 119,-€ 119,-
1Solid state drivesPNY XLR8 CS3030 500GB€ 73,49€ 73,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.578,93

Ik heb 3 vragen en algemeen advies over de build is ook welkom natuurlijk.

1. Ik wil windows en wat belangrijke software op de snelste en beste schijf, daarnaast een schijf voor games en data. Ik heb de PNY XLR8 voor windows en de intel 660p voor de rest maar volgens mij kan ik er maar 1 op mn moederbord kwijt klopt dat? En wat is dan een goed alternatieve setup? Hoe doen jullie dat?

2. Zoals gezegd wil ik gewoon goed kunnen gamen op fullHD en dan high settings. Ik weet dat 5700 xt veel wordt aangeraden maar ik vind het teveel geld en heb dus ook voorkeur voor Nvidia. Is de 1660 super die ik heb uitgekozen geschikt en klopt het dat dit 1 van de stillere versies is?

3. Is het zelf in elkaar zetten echt goed te doen met hulp van Youtube voor iemand met gewoon een linker en rechterhand? Of kan ik dan beter een andere kast/mobo kiezen bijvoorbeeld?

Bedankt alvast!

[ Voor 2% gewijzigd door nextnext op 23-01-2020 10:10 . Reden: voeding toegevoegd ]

• Soepergrover
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-10 13:37

Soepergrover

Je staat op m'n cape

1. De Mortar MAX heeft twee M.2 slots. Eentje is M.2 (PCI-e 2.0 x4) en de andere is M.2 (S600/Pcie3.0x4) volgens de specs hier op Tweakers.

2. Voor full-HD (1920x1080) lijkt me de 1660Super meer dan genoeg. Als je naar 2560x1440 gaat, is een 5700(XT) wellicht wat beter. Of een stapje hoger in Nvidia-land. Als je voorkeur bij Nvidia ligt, dan dat gewoon doen.

3. Ik tik dit bericht vanachter mijn zelf-in-elkaar-geschroefde Ryzen-doos. Was voor het eerst dat ik dat heb gedaan. Is tegenwoordig best goed te doen. Als je geen twee linkerhanden hebt en je een beetje logisch na kunt denken, moet dat wel lukken. Ik heb een Define C; lijkt intern wel enigszins op de Meshify C en dat is goed te doen.

4. Heb je nog een voeding liggen of ga je het zonder eentje proberen? :-p

[ Voor 5% gewijzigd door Soepergrover op 22-01-2020 23:02 . Reden: Nog wat nabrandertjes ]

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11 10:54

Vidra

Vragen?

Prima setup. De duurdere moederborden hebben vaak 2 (of meer) M2 sloten die op full speed draaien. Eventueel kan je overwegen om een snelle M2 SSD en een normale SSD te gebruiken.

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• nextnext
Soepergrover schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 23:00:
4. Heb je nog een voeding liggen of ga je het zonder eentje proberen? :-p
Ik ga het zonder proberen, klimaatneutraal ;)

Maar bedankt voor je antwoorden en ik ga nog een voeding toevoegen.
-- voeding toegevoegd, corsair rm550x

[ Voor 5% gewijzigd door nextnext op 23-01-2020 09:05 . Reden: voeding toegevoegd ]

• nextnext
Vidra schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 00:57:
Prima setup. De duurdere moederborden hebben vaak 2 (of meer) M2 sloten die op full speed draaien. Eventueel kan je overwegen om een snelle M2 SSD en een normale SSD te gebruiken.
Ik heb ergens gelezen dat de GPU een M2 slot in de weg kan zitten en als ik het moederbord bekijk dan zitten die ook wel akelig dicht bij elkaar..

• YES
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:59

YES

Moderator General Chat
Wat je moederbord betreft weet ik eerlijk gezegd niet wat handig is. Daar zit ik niet zo in.

Je kan er overigens voor kiezen om geen processorkoeler te kopen, er komt er namelijk één standaard bij de Ryzen Boxed processors. Mocht je deze koeler niets vinden of maakt deze teveel geluid, dan kan je later alsnog een andere koeler aanschaffen.

• Soepergrover

Soepergrover

Je staat op m'n cape

nextnext schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 08:00:
[...]

Ik heb ergens gelezen dat de GPU een M2 slot in de weg kan zitten en als ik het moederbord bekijk dan zitten die ook wel akelig dicht bij elkaar..
Een M.2 slot zit wel tussen de PCI sloten, waardoor een videokaart hier overheen komt te staan. Het zal elkaar niet in de weg zitten als je bedoelt dat ze elkaar zouden raken. Er zal zeker ruimte tussen zitten. Zo zal dat bij andere boards met twee of drie M.2 sloten ook zijn.

Mee eens wat die processorkoeler betreft: ik heb zelf een 3700X met de standaard (boxed) bijgeleverde koeler en die voldoet voorlopig prima.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
[b]nextnext schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 22:00:
2. Zoals gezegd wil ik gewoon goed kunnen gamen op fullHD en dan high settings. Ik weet dat 5700 xt veel wordt aangeraden maar ik vind het teveel geld en heb dus ook voorkeur voor Nvidia. Is de 1660 super die ik heb uitgekozen geschikt en klopt het dat dit 1 van de stillere versies is?
Scherm in je lijst is een 1440p 144Hz scherm, zou dan toch spijtig zijn dat je hier slechts in Full HD op gaat gamen. Het is ook een Freesync scherm zonder Gsync ondersteuning, dus dat werkt zowiezo ook beter met een AMD GPU.

Je zou ook de nieuwe 5600XT kunnen overwegen, wel best eventjes wachten tot de prijs zakt, die is nog hoog net na de introductie.

Als je budget moet vrijmaken voor de 5700XT kan je mssn ook met 1 snelle SSD beginnen ipv 2. Deze is nu prijs/kwaliteit wel een topper:
pricewatch: Gigabyte NVMe SSD 1TB

Eenvoudigere CPU koeler (nog steeds een erg goede/stille) en meer dan voldoende voor de Ryzen 3700x:
pricewatch: Scythe Kotetsu Mark II je kan ook de stock koeler al eens proberen natuurlijk, die valt best mee bij de 3700x

[ Voor 3% gewijzigd door Inrage op 23-01-2020 10:15 ]

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:41
Je hebt ook een matx bord in een Full ATX case. Dat ziet er een beetje zielig uit als je dat wat doet, maar ik zie dat je een dichte kast kiest. Je zou met dit bord kunnen kiezen voor een kleinere kast, zoals de meshify mini.

• deMazzel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-07-2024
Ik heb zelf ook een B450M Mortar (een oudere mATX versie). Het is een prima bordje, maar ik zou i.p.v. een m.2 SATA een 2,5" sata SSD gebruiken. Scheelt je wat geld en voor een 2e drive heb je de m.2 interface echt niet nodig. Tevens kun je hierdoor het laatste PCIe slot op het bord niet gebruiken, mocht je er ooit iets bij willen plukken. Dat is bij de Mortar MAX ook zo.

Check de handleiding -> https://www.msi.com/Mothe...0M-MORTAR-MAX#down-manual

Het zou ook kunnen dat de kaart tegen het 2e m.2 slot hangt als die een beetje doorzakt/een grote koeler heeft, zoals ik dat hierboven lees. Niet ideaal.

Voor de monitor, als je full HD wilt een 1080p IPS g-sync compatible pakken i.c.m. een nvidia kaart. Zoiets bijvoorbeeld:
pricewatch: LG 27GL650F-B Zwart

Scheelt je al een leuke 100 euro.

En de euro's die je overhoudt zou ik gebruiken voor een RTX 2060. Deze bijvoorbeeld:
pricewatch: Gigabyte GeForce RTX 2060 OC 6G

Rekt het budget voor je videokaart met 3 tientjes, maar daar draaien games als RDR2 toch net wat beter op.

Ook is de koeler wat overkill als je de CPU niet wilt overklokken. De boxed koeler van AMD is prima; die hebben ze laatst aan ook weer verbeterd.

In ieder geval succes!

• Soepergrover

Soepergrover

Je staat op m'n cape

deMazzel schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 11:10:
... maar ik zou i.p.v. een m.2 SATA een 2,5" sata SSD gebruiken. Scheelt je wat geld en voor een 2e drive heb je de m.2 interface echt niet nodig
....
Beide gekozen SSD's zijn NVMe en geen SATA exemplaren, maar je hebt verder wel een punt.

• nextnext
Bedankt voor de feedback!
@Inrage de gigabyte nvme er in gezet, eventueel later nog een SSD er bij. Koeling ook voorlopig nog weggelaten.

@deMazzel Monitor keuze zou voor enkel gamen wel de beste zijn maar ik wil hoge resolutie voor het hoofd doel van de pc (niet gamen dus). Bij de RTX 2060 die je noemt wordt veel genoemd dat ie geluid en warmte produceert, ik heb liever wat stiller en minder performance. Nu een MSI 1660 super gekozen, dus voornamelijk voor een stille kaart die 1080p kan handlen voor een nette prijs.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 325,05€ 325,05
1MoederbordenMSI B450M Mortar Max€ 96,-€ 96,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1660 Super Ventus XS OC€ 254,-€ 254,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 74,90€ 74,90
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB€ 148,99€ 148,99
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 90,31€ 90,31
1Solid state drivesGigabyte NVMe SSD 1TB€ 124,90€ 124,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.114,15

• vdLee
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21-11 13:31
Als je het systeem voornamelijk gaat gebruiken voor develop/ design, overweeg dan eens een IPS paneel. De monitor in je huidige wenslijst heeft een TN-paneel. Zulke panelen staan over het algemeen bekend voor een snelle responsetijd (gaming) en niet voor superieure kleurwaardes en kijkhoeken, eigenlijk wat een IPS paneel wel heeft ("Voor nu is belangrijk: TN is snel, maar minder goed in kleurweergave; VA is contrastrijk maar minder snel, en IPS biedt goede kleurweergave, maar minder contrast." - quote van de buren HWI) Wil je je verdiepen in een monitor, dan is dit artikel van HWI een goed begin.

Een IPS alternatief:
pricewatch: Acer Nitro VG271UP Zwart

Een TN alternatief (met een iets beter contrast en kleurweergave dan jouw huidige Iiyama):
pricewatch: AOC AG271QX Zwart, Rood

Succes met het samenstellen van je systeem!

• Jasper_S1985
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:32
vdLee schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 18:21:
Als je het systeem voornamelijk gaat gebruiken voor develop/ design, overweeg dan eens een IPS paneel. De monitor in je huidige wenslijst heeft een TN-paneel. Zulke panelen staan over het algemeen bekend voor een snelle responsetijd (gaming) en niet voor superieure kleurwaardes en kijkhoeken, eigenlijk wat een IPS paneel wel heeft ("Voor nu is belangrijk: TN is snel, maar minder goed in kleurweergave; VA is contrastrijk maar minder snel, en IPS biedt goede kleurweergave, maar minder contrast." - quote van de buren HWI) Wil je je verdiepen in een monitor, dan is dit artikel van HWI een goed begin.

Een IPS alternatief:
pricewatch: Acer Nitro VG271UP Zwart

Een TN alternatief (met een iets beter contrast en kleurweergave dan jouw huidige Iiyama):
pricewatch: AOC AG271QX Zwart, Rood

Succes met het samenstellen van je systeem!
Dit inderdaad. Ik heb hetzelfde scherm staan dat je gekozen hebt en daarnaast staat een ips paneel. Kleuren van je gekozen scherm zijn echt behoorlijk matig te noemen dus voor photowerk niet echt geschikt. Wel lekker voor gaming :)

• nextnext
Bedankt voor de opmerking over IPS ten opzicht van TN. Voor toekomstige lezers, want ik heb al een goed IPS paneel voor het design werk. Het tn paneel voldoet voor snelle edits en het developen en dus een game spelen.

• nextnext
Bedankt allen, systeem draait ondertussen naar volle tevredenheid :) Topic kan dicht.
Pagina: 1