Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:17
Ik zoek een?
Vervanging voor mijn huidige 5.1 set (pricewatch: Pioneer MCS-434) Deze heb ik eens tweedehands gekocht maar het apparaat is toch aan zijn einde. Soms doet hij niets (restart nodig), en de box rechtsachter wilt ook nog wel eens uitvallen. Ik vind surround heel fijn en dit is ook iets wat ik wil behouden in de toekomst.

Wat is je budget?
Ik hoop voor zo'n 800,- echt klaar te zijn. Lukt dat niet... dan moet ik met vrouwlief nog eens rond tafel. Ik ben daarnaast geen audiofiel en ben mij bewust dat ik een budget heb. Je kan het zo gek maken als je zelf wilt maar eigelijk ben ik gewoon op zoek naar surround geluid wat voor een "normale" gebruiker prima is.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik heb een LG C8 55 inch staan waar een Nintendo Switch, PS4 PRO en een Intel NUC op zijn aangesloten. Ik kijk vooral series via Netflix (4K) en game op de consoles.

Wat heb je zelf al gevonden?
Mijn voorkeur gaat uit naar Sonos. Ook omdat de WAF mee is in die keuze :). De ervaring die wij tot nu toe met Sonos hebben bij kennissen is super (dan wel de Playbar in een totaal andere ruimte als die van ons). Daarnaast lijkt de airplay functionaliteit mij erg handig.

Mijn huidige reciever staat in mijn TV meubel achter een deurtje. Ik vind een versterker in het zicht niet mooi en de vormgeving van Sonos vind ik dan wel weer strak.

Ik zat daarom ook te denken aan de Beam en twee ONE's
pricewatch: Sonos Beam Zwart
pricewatch: Sonos ONE SL Zwart

De One's zou ik graag aan de muur hangen, de Beam zou dan een plekje onder de TV (deze hangt op) krijgen op het meubel.

De ruimte
De woonkamer is zo'n 5.6m x 5.6m. Waarbij er een open trap richting boven is en een open gang richting de keuken. Het plafond is best hoog namelijk zo'n 3m. De afstand van het begin van de bank naar de TV is 3.4m.

De subwoofer
Als ik de Beam en de ONE's aanschaf kom ik aan een 5.0 set. Ik vraag mijzelf af of ik de subwoofer nodig zou hebben (de sub staat nu vrij zacht af gesteld en dat is voor zo ver ik het kan zien echt een budget set dus doet deze wel zo veel? Note to self-> Subwoofer eens loskoppelen voor een paar dagen). Daarnaast woon ik in een rijtjeshuis en wil ik vrienden blijven met mijn buren...

Mijn vragen
  • In hoeverre ga ik met hetgeen wat ik heb gevonden "vooruit" op wat ik nu heb qua geluidskwaliteit?
  • Op veel websites lees ik dat de Beam ideaal is voor kleine tot middelgrote woonkamers... In hoeverre zou de Beam voldoen in mijn woonkamer?
  • Is de subwoofer echt iets wat ik ga missen (voor zo ver jullie dat natuurlijk kunnen inschatten). Als de sub echt een must gaat zijn ga ik toch verder zoeken... De prijs van dat apparaat krijg ik voor mijzelf echt niet goed gepraat.
  • Er zijn tegenwoordig ook alternatieven zoals HEOS. Persoonlijk ken ik niemand die daar ervaring mee heeft. Is het het waard om daar onderzoek naar te doen (met mijn budget in het achterhoofd) of is Sonos echt een leider qua functionaliteit en gemak?
  • Mijn gevoel zegt dat ik mogelijk betere audio kwaliteit kan krijgen met een losse receiver en boxen. Ook vanwege de mogelijkheid om nog eens wat te upgraden tussendoor (waarbij ik met Sonos vast zit aan Sonos). Klopt mijn gevoel?
Ik moet nog gaan luisteren in een winkel al weet ik niet of dat mijn vragen gaat beantwoorden. Dat luisteren staat morgen op de planning. Het liefst zou ik de boel gewoon eens neerzetten in de woonkamer om te ervaren. Dat maakt het voor mij ook zo moeilijk. Het verschil tussen de Beam en de Playbar is qua geluidskwaliteit best groot wat ik tot nu toe heb gelezen. De Playbar valt voor mij dan weer af vanwege de leeftijd.

Ik hoop dat jullie mij een duw de goede richting in willen en kunnen geven.

Mijn dank is groot :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-06 09:55
Je hebt al wat speurwerk gedaan zo te zien.

Laten we beginnen bij je laatste, en wat mij betreft de meest cruciale, vraag. Het antwoord op die vraag is absoluut ja. Met een budget van € 800 wordt een losse receiver met meteen een 5.1 set wel erg lastig. Zoals je zegt kun je in de loop der tijd rustig upgraden van een 2.0 naar bijvoorbeeld 3.1 en dan naar 5.1 (ik noem maar wat). Met een sonos beam en sonos one speakers wil je absoluut een subwoofer hebben. Helemaal als je voornamelijk games en films/series kijkt. Het feit dat je je sub nu nauwelijks zit denk ik eerder in het probleem dat die sub weinig output kan leveren. Of een sonos sub veel beter is weet ik niet, wat ik wel weet is dat € 800 voor een sonos sub veel te veel geld is. Je koopt voor veel minder bijvoorbeeld een veel betere SVS PB1000 sub (€ 549).

Je moet jezelf eerst afvragen wat voor functionaliteiten je allemaal zoekt. Wat wil je van je receiver/apparaat? streamen via spotify, apple airplay 2, heos ondersteuning (kan maar handig zijn), bluetooth, wifi, HDR/dolby vision (want je tv ondersteunt dat) etc. Of moet het vooral makkelijk zijn en als het maar geluid maakt? Vanaf daar gaan zoeken welke apparaten voldoen aan je eisen. Sonos beperkt je wel behoorlijk in mogelijkheden, is dik aan de prijs voor de kwaliteit die je krijgt, maar wel lekker makkelijk.

Stel je gaat voor losse speakers, wat mag het dan zijn? Boekenplankspeakers als fronts, of vloerstaanders?

Stel je gaat voor een receiver + speakers voor € 800, wat kun je dan kopen?
Nagenoeg elke receiver van de bekende merken doen wat ik hierboven heb beschreven. Daar hoef je niet al te veel geld aan uit te geven. Een Denon X1600H is nu bij de mediamarkt voor € 312 op te halen.
Hou je circa € 500 over voor speakers. Je kunt kijken naar home cinema pakketten, zoals een Jamo S807HCS 5.0 voor € 509 (of de 809 versie voor € 749). Je moet dan nog wel speakerdraad kopen, maar dat kost je de kop niet.

Je kunt die € 500 ook spenderen aan twee vloerstaanders. Twee voornoemde vloerstaanders kosten per paar € 440 - € 600, dus bovenstaande pakketprijzen zijn zo gek nog niet. Ga je naar een ander merk kijken zoals Q accoustics dan ben je zeker niet minder geld kwijt voor twee vloerstaanders.

Het is dus even de vraag wat je qua looks en ruimte wil. Moet het perse klein, kijk dan naar monitor speakers. Voor 4 stuks ben je ook zeker € 500 kwijt en dan moet je nog een center speaker van minimaal € 200-250. Dus dat wordt niet perse goedkoper. Feit is wel dat een receiver met losse speakers beter geluid geeft, meer mogelijkheden, hele ruime keuze in speakers, maar het gaat je meer geld kosten. Ik zou het doen ;)

Tip, ga wel speakers luisteren in jouw prijsrange bij een hifizaak. Je geeft aan dat je de sonos speakers wilt beluisteren, maar waar wil je dat gaan doen? Doe dat niet bij grote electronicazaken, maar ga echt naar een audio/hifi zaak waar ze een luistersessie voor je plannen. Zelf goede ervaringen gehad bij Stassen hifi (dicht bij Venlo).

Tip 2: als je voor losse speakers gaat: koop een centerspeaker uit dezelfde reeks als je frontspeakers. Als je een sub gaat kopen wees dan niet te zuinig met budget. Een mooie sub voor relatief weinig geld is de SVS PB-1000 van € 549. Een goedkope sub van rond de € 250 doet meer kwaad dan goed.

[ Voor 4% gewijzigd door Hulleman op 23-01-2020 09:46 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 11:31
Lees net hier dat het policy is van Sonos om na 5(!) jaar je speakers te bricken:

https://arstechnica.com/i...e-support-spurring-storm/

Ik zou dus zoals ook hierboven wordt getypt investeren in iets waar je een stuk langer plezier van kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
Hulleman schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 09:44:
Je hebt al wat speurwerk gedaan zo te zien.

Laten we beginnen bij je laatste, en wat mij betreft de meest cruciale, vraag. Het antwoord op die vraag is absoluut ja. Met een budget van € 800 wordt een losse receiver met meteen een 5.1 set wel erg lastig. Zoals je zegt kun je in de loop der tijd rustig upgraden van een 2.0 naar bijvoorbeeld 3.1 en dan naar 5.1 (ik noem maar wat). Met een sonos beam en sonos one speakers wil je absoluut een subwoofer hebben. Helemaal als je voornamelijk games en films/series kijkt. Het feit dat je je sub nu nauwelijks zit denk ik eerder in het probleem dat die sub weinig output kan leveren. Of een sonos sub veel beter is weet ik niet, wat ik wel weet is dat € 800 voor een sonos sub veel te veel geld is. Je koopt voor veel minder bijvoorbeeld een veel betere SVS PB1000 sub (€ 549).

Je moet jezelf eerst afvragen wat voor functionaliteiten je allemaal zoekt. Wat wil je van je receiver/apparaat? streamen via spotify, apple airplay 2, heos ondersteuning (kan maar handig zijn), bluetooth, wifi, HDR/dolby vision (want je tv ondersteunt dat) etc. Of moet het vooral makkelijk zijn en als het maar geluid maakt? Vanaf daar gaan zoeken welke apparaten voldoen aan je eisen. Sonos beperkt je wel behoorlijk in mogelijkheden, is dik aan de prijs voor de kwaliteit die je krijgt, maar wel lekker makkelijk.

Stel je gaat voor losse speakers, wat mag het dan zijn? Boekenplankspeakers als fronts, of vloerstaanders?

Stel je gaat voor een receiver + speakers voor € 800, wat kun je dan kopen?
Nagenoeg elke receiver van de bekende merken doen wat ik hierboven heb beschreven. Daar hoef je niet al te veel geld aan uit te geven. Een Denon X1600H is nu bij de mediamarkt voor € 312 op te halen.
Hou je circa € 500 over voor speakers. Je kunt kijken naar home cinema pakketten, zoals een Jamo S807HCS 5.0 voor € 509 (of de 809 versie voor € 749). Je moet dan nog wel speakerdraad kopen, maar dat kost je de kop niet.

Je kunt die € 500 ook spenderen aan twee vloerstaanders. Twee voornoemde vloerstaanders kosten per paar € 440 - € 600, dus bovenstaande pakketprijzen zijn zo gek nog niet. Ga je naar een ander merk kijken zoals Q accoustics dan ben je zeker niet minder geld kwijt voor twee vloerstaanders.

Het is dus even de vraag wat je qua looks en ruimte wil. Moet het perse klein, kijk dan naar monitor speakers. Voor 4 stuks ben je ook zeker € 500 kwijt en dan moet je nog een center speaker van minimaal € 200-250. Dus dat wordt niet perse goedkoper. Feit is wel dat een receiver met losse speakers beter geluid geeft, meer mogelijkheden, hele ruime keuze in speakers, maar het gaat je meer geld kosten. Ik zou het doen ;)

Tip, ga wel speakers luisteren in jouw prijsrange bij een hifizaak. Je geeft aan dat je de sonos speakers wilt beluisteren, maar waar wil je dat gaan doen? Doe dat niet bij grote electronicazaken, maar ga echt naar een audio/hifi zaak waar ze een luistersessie voor je plannen. Zelf goede ervaringen gehad bij Stassen hifi (dicht bij Venlo).

Tip 2: als je voor losse speakers gaat: koop een centerspeaker uit dezelfde reeks als je frontspeakers. Als je een sub gaat kopen wees dan niet te zuinig met budget. Een mooie sub voor relatief weinig geld is de SVS PB-1000 van € 549. Een goedkope sub van rond de € 250 doet meer kwaad dan goed.
Bedankt voor je uitgebreide post, daar heb ik wat aan :)

De Denon die je noemt voldoet precies hetgeen wat ik wil en dan ook nog eens de mogelijkheid om in de toekomst bijv een draadloze speaker in de keuken te hangen dmv een draadloze box met HEOS.

Het formaat doet mij echter schrikken, daarnaast weet ik ook nou niet of dat slim is om in een Ikea besta meubel te stoppen. Kan je daar iets over zeggen? Het apparaat moet toch goed zijn warmte kwijt kunnen lijkt mij..

Qua boxen zou ik het liefst voor zo klein mogelijk gaan zoals bij mijn huidige set. In hoe verre zou ik de boxen die ik nu heb (excl de sub want die is passief) tijdelijk kunnen aansluiten om vervolgens een wat leukere set samen te stellen? Of blaas ik dan iets op :+

Nogmaals dank voor je uitgebreide reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
Je kunt ook kijken naar een marantz slimline, de marantz NR1509 is niet zo hoog en ondersteunt ook HEOS. Is helaas wel wat duurder dan die Denon X1600.

Een receiver heeft wel wat ruimte nodig, vooral aan de bovenkant. Volgens mij moet dat in een Ikea besta wel passen, maar ik ken je exacte afmetingen in dat meubel niet. Of je huidige speakers op een AV receiver passen twijfel ik over. Als ik zo kijk naar de aansluiting op die pioneer speler lijkt het alsof de speakers met een soort stekker worden aangesloten. In een AV receiver stop je gestript speakerdraad, dus het kale koper. Wellicht kun je de stekkers van je speakers afknippen en het omhulsel strippen, zodat je het kale speakerdraad in een receiver kan stoppen.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Yamaha heeft ook een mooi systeem met draadloze speakers.
Lees hier en daar dat het beter werkt dan Sonos.
(Zelfs geen ervaring mee, meer als tip om eens te bekijken wat die bieden)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Ik heb een Sonos Playbase + 2x One + Sub en zou niks anders willen. Gemak dient de mens en het klinkt ook nog eens erg leuk. En ik hecht ook waarde aan dat mijn woonkamer niet vervuild is met enorme speakerzuilen en technisch uitziende apparatuur.

En na 5 jaar doen ze het nog steeds, daar maak ik me geen zorgen over :)

Ieder z'n ding, ga luisteren, proberen en kies voor jezelf. Iedereen zal hier posten wat hij zelf beter vindt, maar niet wat echt beter is. Dat kan alleen jij voor jezelf bepalen. :)

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 24-01-2020 08:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X2X2X
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-06 15:37
Sonos is qua connectiviteit en audioformaat ondersteuning ronduit bagger.

Een losse receiver met losse speakers gaat het beste klinken.

Bij films en series is een subwoofer een must IMO.

Als een receiver met losse speakers geen optie is, raad ik de Samsung HW Q90R aan.
Heeft draadloze achterspeakers en subwoofer. Is momenteel in de aanbieding voor 825.

Vind 'm qua looks ook strakker dan de ronde Sonos Beam.

Voordeel tov Sonos is een ingebrepen draadloze subwoofer em draadloze rearspeakers, ondersteuning van alle audioformaten, Spotify Connect en een afstandsbediening. Daarnaast 4 upfiring Atmos speakers, mocht je daar waarde aan hechten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:17
@R0y. De keuze blijft persoonlijk uiteindelijk, de één zal Sonos afraden, de ander aanraden en de andere zal lyrisch zijn over een hele andere setup. Je zult het uiteindelijk echt zelf moeten ervaren :)

Dat gezegd hebbende hierbij mijn ervaring met Sonos.

Mijn ervaring
Ik ben voor onze nieuwe woning overgestapt van mijn 5.1 set met receiver naar een Sonos setup. Mijn reden; veel minder kabels, makkelijk in gebruik en overal dezelfde muziek dmv uitbreidingen in het hele huis ipv alleen in de zithoek (uitbreiding met play1 in garage, hal en badkamer). Let wel; ik ben een 'gemiddelde' gebruiker en geen audiofiel.

Mijn setup
Ik heb een Playbar en 2x play 1 als '5.1' opstelling. Ik ben iemand die wel van een beetje bass houdt in een film en zelfs zonder sub (ik vind deze gewoon weg te duur) heb ik bij een goeie blue ray film uitstekend geluid inclusief bass en surround. Het verrast mij nog elke keer en ik schrik zelfs af en toe als er surround geluid op mij af komt ;(

Mijn advies
Koop een playbase/bar en 2x play one om te beginnen en breidt eventueel later uit.

Wellicht zijn er ook andere prima systemen die dezelfde functies (of nog meer) bieden maar daar heb ik geen ervaringen mee.

Succes en laat weten wat het geworden is + je ervaringen! d:)b

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

X2X2X schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 08:48:
Sonos is qua connectiviteit en audioformaat ondersteuning ronduit bagger.
Connectiviteit is beperkt maar doable. Audioformaat ondersteuning is meer dan prima.
Een losse receiver met losse speakers gaat het beste klinken.
Klopt, maar gebruiksgemak in bediening en installatie is wel even andere koek.
Bij films en series is een subwoofer een must IMO.
Ligt erg aan de plaatsing (soort huis en akoestiek) of dat een must is of niet.
Als een receiver met losse speakers geen optie is, raad ik de Samsung HW Q90R aan.
Heeft draadloze achterspeakers en subwoofer. Is momenteel in de aanbieding voor 825.
Dat is niet heel veel anders dan een Sonos surround setupje. Beetje voordeliger wel.
Voordeel tov Sonos is een ingebrepen draadloze subwoofer em draadloze rearspeakers, ondersteuning van alle audioformaten, Spotify Connect en een afstandsbediening. Daarnaast 4 upfiring Atmos speakers, mocht je daar waarde aan hechten.
Sonos doet MP3, WMA, AAC, OGG, FLAC, ALAC, AIFF en WAV. Geen idee wat de Samsung doet, maar het moet wel erg obscuur worden als je met het Sonos-lijstje niet uit de voeten kunt. Al mijn Sonos'en staan ook onder Spotify Connect in de Spotify app. Een afstandsbediening extra heb ik liever niet, doe mij maar een alles-in-1-app. Upfiring Atmos is marketing, daar moet je geen enkele waarde aan hechten.

@TS: Gewoon uitproberen in de winkel, en koop ergens waar de spullenboel nog retour mag als het niet bevalt. Ik zou een Sonos-setje scoren bij MediaMarkt in de BTW-dagen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:51
R0y. schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 18:13:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide post, daar heb ik wat aan :)

De Denon die je noemt voldoet precies hetgeen wat ik wil en dan ook nog eens de mogelijkheid om in de toekomst bijv een draadloze speaker in de keuken te hangen dmv een draadloze box met HEOS.

Het formaat doet mij echter schrikken, daarnaast weet ik ook nou niet of dat slim is om in een Ikea besta meubel te stoppen. Kan je daar iets over zeggen? Het apparaat moet toch goed zijn warmte kwijt kunnen lijkt mij..

Qua boxen zou ik het liefst voor zo klein mogelijk gaan zoals bij mijn huidige set. In hoe verre zou ik de boxen die ik nu heb (excl de sub want die is passief) tijdelijk kunnen aansluiten om vervolgens een wat leukere set samen te stellen? Of blaas ik dan iets op :+

Nogmaals dank voor je uitgebreide reactie.
Ik heb een (iets grotere) Denon in een Ikea Besta meubel staan en dat gaat prima. Ja, het wordt warm maar niet heet in het kastje. Wel heb ik in dat vak verder niets anders staan zodat de receiver in elk geval lucht heeft. Gaat al jaren goed.

Ik heb daarnaast twee Dali Zensor 7's staan. Een subwoofer wil ik nog graag een keer hebben, maar heel erg missen doe ik het nog niet. Evenals surround geluid.
Nadeel? Het staat wel in het zicht, daar moet je van houden (ik vind het ook niet per definitie mooi) en de connectiviteit van de Denon middels de app is echt een stuk minder als bij Sonos.

Sindskort hebben we in de keuken een Sonos speaker staan. Prima geluid voor het formaat, handige app en ziet er strak uit.
Nadeel? Geluid is goed, maar toch wel duidelijk minder als een paar grotere speakers.

Persoonlijk geen ervaring met de soundbars/surround opstelling van Sonos. Zal vast goed zijn, maar ik gok dat een beetje versterk plus speakers wel beter klinkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
B-Real schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 11:17:
[...]
Persoonlijk geen ervaring met de soundbars/surround opstelling van Sonos. Zal vast goed zijn, maar ik gok dat een beetje versterk plus speakers wel beter klinkt.
Een sounbar/sonos opstelling kan zich nooit meten met een losse receiver en mooie speaker, maar die producten bedienen ook wel een andere doelgroep. Als iemand mij vraagt wat klinkt beter, dan is het antwoord natuurlijk overduidelijk een receiver met losse speakers. Als iemand voornamelijk opzoek is naar eenvoud, de WAF belangrijk is dan kom je wellicht sneller bij een Sonos/Heos ecosysteem uit. Ik vind het wel een misverstand dat een AV receiver + speakers niet eenvoudig is. Je hebt wellicht (voor surround sowieso) wat draden nodig, maar dat is ook prima weg te werken. Voor sonos speakers heb je ook voor elke speaker een stopcontact nodig. Daarnaast stream ik via spotify ook eenvoudig naar mn receiver, dus dat werkt allemaal easy-peasy. Ik vind een receiver als hart voor m'n home cinema wel makkelijk. Harmony hub erbij en met de activiteiten kan iedereen alles makkelijk bedienen.

De sonos doelgroep is voornamelijk gebaat bij eenvoud qua looks en gebruik. Ik vind de sonos speakers niet heel mooi. Vind ik Harman Kardon heos speakers er gelikter uit zien. Het grootste nadeel van dergelijke sets vind ik dat je gebonden bent aan een merk en bepaalt ecosysteem waar je gebruik van moet maken. Daarnaast de prijs. Een sonos 5.1 opstelling is echt schreeuwend duur. Helemaal als je dan ziet dat je voor die prijs en leuke setup met een receiver en speaker neer kan zetten wat gewoon een stuk beter klinkt.

[ Voor 24% gewijzigd door Hulleman op 24-01-2020 12:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• X2X2X
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-06 15:37
FirePuma142 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 10:54:
[...]

Connectiviteit is beperkt maar doable. Audioformaat ondersteuning is meer dan prima.

Nee, audioformaat ondersteuning is ronduit bagger voor zowel de Beam als Playbar. Qua surroundformaten wordt alleen Dolby Digital ondersteund. Geen Dolby Digital TrueHD, geen Dolby Atmos, geen DTS, geen DTS-HD, geen DTS-TrueHD, geen DTS-X en geen PCM.
Daarnaast is er maar 1 HDMI poort aanwezig die ook nog mank is en daarmee is er geen passthrough mogelijk van videosignaal, alles zal via de TV moeten gaan. Tenslotte ook geen Bluetooth ondersteuning.
Met een Playbar is het helemaal drama en heb je niet eens HDMI.

[...]

[...]

Ligt erg aan de plaatsing (soort huis en akoestiek) of dat een must is of niet.

Onzin. Het soort huis en akoestiek heeft niets te maken met het frequentiebereik van een luidspreker.
Een subwoofer is altijd een toevoeging, hoe goed de set ook is. In het geval van soundbars helemaal.
Ook een Sennheiser Ambeo van 2500 euro gaat beter klinken wanneer je een subwoofer toevoegt.

De Sonos Beam waar we het hier over hebben haalt amper 55 hz waarmee je een heel groot van het lagere frequentiebereik mist.
Explosies, auto's, helikopters etc. zullen veel minder indrukwekkend en accuraat klinken in films en series.
Ook in muziek ga je de subwoofer missen.
Nadeel is ook dat de hoge en midden tonen worden ondergesneeuwd en detail verlizen aangezien een midbass driver van rond de 3 inch zowel het sub laag (voor zover aanwezig), laag en mid range moet weergeven.

Met de toevoeging van een subwoofer kan de mid driver zich bezig houden met waar ie voor bedoeld is (tonen boven de pak 'm beet 100 hz) en krijg je een veel grotere deel van het lagere frequentiebereik te horen.
Een Sonos Sub gaat bijv. op papier tot onder de 30 hz, net als de Samsung sub.

[...]

Dat is niet heel veel anders dan een Sonos surround setupje. Beetje voordeliger wel.

Vervang beetje maar door veel. Een Sonos surround setupje met play one's als rear en een Sub is belachelijk duur. Vervang je de Beam door de Playbar, dan gaat het helemaal te gek.

[...]

Sonos doet MP3, WMA, AAC, OGG, FLAC, ALAC, AIFF en WAV. Geen idee wat de Samsung doet, maar het moet wel erg obscuur worden als je met het Sonos-lijstje niet uit de voeten kunt.

Dat zijn formaten die zelfs mijn kleine teen wel ondersteunt. Het gaat juist om de surroundformaten welke ik een stukje omhoog noem.

Al mijn Sonos'en staan ook onder Spotify Connect in de Spotify app.
Een afstandsbediening extra heb ik liever niet, doe mij maar een alles-in-1-app.

Dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Liever een afstandsbediening en app dan alleen een app.

Upfiring Atmos is marketing, daar moet je geen enkele waarde aan hechten.

Nee hoor. Mits de akoestiek van de ruimte (vooral het plafond) en de plaatsing goed is, komen surroundeffecten wel degelijk van boven. Ook wanneer dit niet zo is, voegt het zeker hoogte toe aan films en series met een Atmos of DTS-X soundtrack.

@TS: Gewoon uitproberen in de winkel, en koop ergens waar de spullenboel nog retour mag als het niet bevalt. Ik zou een Sonos-setje scoren bij MediaMarkt in de BTW-dagen.
Antwoorden in de quote verwerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
X2X2X schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 13:26:
[...]

Hmm, alleen dolby digital ondersteuning is wel heel erg 1995 en karig voor de prijs die Sonos vraagt. Dolby digital+ en DTS (en die is al bejaard) klinken voor 5.1 op mijn 5.1 set beduidend beter dan dolby digital.

Wellicht hoor je op een sonos set geen verschil tussen dolby digital en de formaten met (veel) hogere bitrate :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

X2X2X schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 13:26:
[...]

Antwoorden in de quote maken het verdraaid veel werk om punt voor punt te kunnen reageren.

Ik snap wat je bedoelt, maar ik denk dat je overschat hoeveel mensen de surroundformats wat je noemt noodzakelijk achten, of überhaupt de helft er van kunnen opnoemen. Het succes van Sonos wijst daar voor zich denk ik ;)

Met de setups die Sonos aanbiedt zie ik ook niet bijzonder veel voordeel van andere formaten. Zeker niet gezien de overgrote meerderheid series en films via streamingdiensten geniet, en daar wordt je met Digital Plus of Atmos echt niet heel veel wijzer van.

Wat betreft een subwoofer en akoestiek verschillen we van mening. Meer laag is niet in alle situaties gewenst of nodig of beter. Dat is toch echt afhankelijk van de ruimte waar je de spullen in plaatst.

Ik denk dat je twee verschillende soorten publiek door elkaar haalt. De ene zal nooit Sonos kopen, maar ook geen Samsung semi-Atmos-bar. Die koopt los spul naar eigen wensen en inzicht. De ander is met Sonos uitstekend uit.

Bijkomend voordeel van Sonos is de zeer uitgebreide home automation ondersteuning, dus daar kun je je inner nerd prima op loslaten.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

debunked?

De topman doet aan schade beperking bedoel je :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
Bedankt allen. Ik reageer morgen even inhoudelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
Jullie hebben mij overtuigd dat ik beter voor een losse receiver kan gaan. Heb daarom zojuist ook de Denon avr x1600 h opgehaald bij de MM :) Ik heb hem even aangesloten puur om te testen qua functionaliteit. Muziek streamen is net zo simpel als bij een Sonos device (enkel met Airplay getest), de WAF is dus tevreden.. >:)
Hulleman schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 08:22:
Je kunt ook kijken naar een marantz slimline, de marantz NR1509 is niet zo hoog en ondersteunt ook HEOS. Is helaas wel wat duurder dan die Denon X1600.

Een receiver heeft wel wat ruimte nodig, vooral aan de bovenkant. Volgens mij moet dat in een Ikea besta wel passen, maar ik ken je exacte afmetingen in dat meubel niet.
Ik heb aan de zijkanten zo'n 3 cm over. Achterkant heb ik nog niet gekeken maar ik kan eventueel de achterwand eruit halen (er zit zo'n 5 cm tussen het meubel en de muur i.v.m. een led diffuser). Het meubel is de lage variant (zo'n 40 cm hoog) dus daar zit ook nog ruimte. Ik ga het gewoon eens aankijken.
Of je huidige speakers op een AV receiver passen twijfel ik over. Als ik zo kijk naar de aansluiting op die pioneer speler lijkt het alsof de speakers met een soort stekker worden aangesloten. In een AV receiver stop je gestript speakerdraad, dus het kale koper. Wellicht kun je de stekkers van je speakers afknippen en het omhulsel strippen, zodat je het kale speakerdraad in een receiver kan stoppen.
Ik heb bij mijn oude boxen inderdaad de stekkers eraf geknipt en die werken op de receiver (nog maar 1 getest maar ik verwacht bij de andere geen probleem). Nu merkte ik wel gelijk dat ik een sub mis..
Hulleman schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 12:51:
[...]

Een sounbar/sonos opstelling kan zich nooit meten met een losse receiver en mooie speaker, maar die producten bedienen ook wel een andere doelgroep. Als iemand mij vraagt wat klinkt beter, dan is het antwoord natuurlijk overduidelijk een receiver met losse speakers. Als iemand voornamelijk opzoek is naar eenvoud, de WAF belangrijk is dan kom je wellicht sneller bij een Sonos/Heos ecosysteem uit. Ik vind het wel een misverstand dat een AV receiver + speakers niet eenvoudig is. Je hebt wellicht (voor surround sowieso) wat draden nodig, maar dat is ook prima weg te werken. Voor sonos speakers heb je ook voor elke speaker een stopcontact nodig. Daarnaast stream ik via spotify ook eenvoudig naar mn receiver, dus dat werkt allemaal easy-peasy. Ik vind een receiver als hart voor m'n home cinema wel makkelijk. Harmony hub erbij en met de activiteiten kan iedereen alles makkelijk bedienen.

De sonos doelgroep is voornamelijk gebaat bij eenvoud qua looks en gebruik. Ik vind de sonos speakers niet heel mooi. Vind ik Harman Kardon heos speakers er gelikter uit zien. Het grootste nadeel van dergelijke sets vind ik dat je gebonden bent aan een merk en bepaalt ecosysteem waar je gebruik van moet maken. Daarnaast de prijs. Een sonos 5.1 opstelling is echt schreeuwend duur. Helemaal als je dan ziet dat je voor die prijs en leuke setup met een receiver en speaker neer kan zetten wat gewoon een stuk beter klinkt.
Mijn (korte) ervaring qua functionaliteit van de Denon receiver is dat hij inderdaad net zo simpel is als een Sonos. Al had mijn vriendin daar toch wel een hard hoofd in... totdat het stond.

Ik ben net ook even wezen kijken naar een subwoofer bij een audio winkel. Ook even mogen luisteren, klonk goed maar ik heb hem niet meegenomen. Ben het merk helaas even vergeten, was wel aardig aan de prijs. Zo'n €550,-.

Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd naar een Teufel set (Consono 35 MK3 5.1). Ik vind het mooie boxen en de vrijheid om 8 weken te "testen" lijkt mij ook erg interessant. Daarnaast ben ik met zo'n set direct klaar (voor nu dan).

Edit: Consono 35 MK3 5.1 Power edition besteld. Ben benieuwd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
Lekker die Teufel bestellen en proberen.
Een goede subwoofer is inderdaad best aan de prijs. Voor € 550 kan het van alles zijn natuurlijk, maar toevallig is een SVS PB1000 ook € 550 en een dijk van een subwoofer voor dat geld.

Veel plezier met je set!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R0y.
Wel leuk om nog even te delen:

Versterker is aangesloten i.c.m. de nieuwe boxen en sub. Ben er super blij mee. Gelijk nieuwe kabels gekocht (1,5mm), dat is wel even een uitdaging om onder de plinten te krijgen (icm de subwoofer kabel). Kan nu over de gehele lengte een paar MM van het laminaat afhalen, maar het is voor een goed doel. Ik had eerst een standaard tulp kabel gebruikt voor de sub maar dat zorgte voor een lichte brom. Daarom een digitale coax kabel aangesloten en dat werkt perfect.

Todo:
  • Kabels nog verder verwerken onder de plinten (zowel plak als van die staande).
  • Boxen achter tegen de muur ophangen. Ik las op een aantal websites dat je de boxen iets boven de luisterhoogte (dus je oren) moet ophangen. Qua breedte plaats ik ze direct tegenover de front speakers.
  • Uitzoeken wat de beste instellingen zijn op de receiver (welke geluidmodus) voor specifieke content (normaal tv kijken,Netflix etc)
Bedankt iedereen en in het bijzonder @Hulleman _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door R0y. op 04-02-2020 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
@R0y., mooi man! Graag gedaan natuurlijk. Welke sub heb je nu gekocht?

Qua instellingen idd uitvogelen wat je mooi vindt klinken. Draai sowieso de audyssey setup en kijk vanaf daar wat je mooi vindt. Ik draai zelf met films/games/tv audyssey met dynamic EQ, dynamic volume light (vinden veel mensen niks, ma kvind t wel prettig) met de optie “bypass fronts L/R”. Voor muziek gebruik ik vaak pure direct.

Bij de speakers achter moet je zorgen dat de tweeter van de speaker ca op oorhoogte hangt/staat. Vaak is dat zo rond de 110cm, wat vaak vergelijkbaar met de hoogte van vloerstaande speakers.

[ Voor 8% gewijzigd door Hulleman op 04-02-2020 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0y.
Hulleman schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:13:
@R0y., mooi man! Graag gedaan natuurlijk. Welke sub heb je nu gekocht?

Qua instellingen idd uitvogelen wat je mooi vindt klinken. Draai sowieso de audyssey setup en kijk vanaf daar wat je mooi vindt. Ik draai zelf met films/games/tv audyssey met dynamic EQ, dynamic volume light (vinden veel mensen niks, ma kvind t wel prettig) met de optie “bypass fronts L/R”. Voor muziek gebruik ik vaak pure direct.

Bij de speakers achter moet je zorgen dat de tweeter van de speaker ca op oorhoogte hangt/staat. Vaak is dat zo rond de 110cm, wat vaak vergelijkbaar met de hoogte van vloerstaande speakers.
De Teufel T10 die bij de Power edition zat. Geluid is (voor zo ver ik het kan horen ;) ) mooi en het "knalt" niet.

Ik wil zodra de boxen hangen de Audyssey setup gaan draaien. Bedankt voor je instellingen, die ga ik zeker eens proberen om te kijken wat het doet zodra alles ok is.

[ Voor 4% gewijzigd door R0y. op 05-02-2020 10:49 ]

Pagina: 1