MarkHero schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:50:
...
Ik heb zo'n 20k te besteden en ben een autoliefhebber die op zoek is naar een zuinige maar toch leuke auto.
Woon-werkverkeer enkeltje is 90 km. 80% 100km/h weg. Dat komt dus al gauw op 40d tot 45d km per jaar.
Eisen: 4/5 deurs. Automaat, cruise control. Minder dan 100d km.
Ik ben een autoliefhebber, dus ik ga niet in een Volkswagen Up of Toyota Yaris etc rijden.
Electrisch rijden lijkt mij niet te doen. Ik heb niet direct de beschikking over een laadpaal thuis, wel op het werk.
Plug in hybride zit je dan al vaak met hetzelfde probleem, al zie ik een Volvo v60 d6 hybrid wel zitten
Hybride, is dat wel zuinig genoeg? Lexus IS 300H zou ik dan wel op mijn lijstje hebben. Bij de dealer 2 jaar garantie, dat is ook wat waard.
Een diesel a la bmw 320d? Kan ik dat nog verkopen over 3 a 4 jaar nu de regering Diesel langzaamaan kapot aan het maken is.
Keuzes keuzes, ik kom er even niet meer uit.
Huidige wagen Mercedes C-Klasse 2.2 CDI uit 2008.
...
Ik ben mijn V60 D6 nu een maand of 4 kwijt en rijd nu een Model 3.
Er zijn nog steeds momenten dat ik de V60 mis, man wat zitten die stoelen lekker!
Maar ook de D6 is een lekker blok, heerlijk geluidje komt er uit de 5 cilinder, vooral voor een diesel.
Ik zou wel enkel naar een R-Design kijken, omdat deze standaard is voorzien van sportonderstel. Ik hoor heel veel commentaar over de wegligging van de V60 PHEV, waar ik mij absoluut niet in kan vinden. Ja in de bochten is het iets logger dan de Model 3, vooral door het gewicht. Maar verder lag hij strakker op de weg dan de huidige Model 3.
Maar ondanks dat het een hybride is, lust hij best wel iets op diesel. Niet heel gek met een 2.4 5 cilinder.
Dat koppel man! 700nm aan koppel. De mijne had polestar tuning eroverheen, waardoor hij uitkwam op 306PK.
Het blijft een tijdloze auto.
Let er ook op dat de kofferbak iets omhoog komt, dus de inhoud is iets minder. Het is wel een station, waardoor je kunt stapelen. Dus met vrouw en 2 kinderen 3 weken op vakantie was prima te doen, maar het is geen ruimtewonder.
Elektrisch rijden is een stuk goedkoper, maar dat doet hij echt maar voor 40km, als je vooral stad en N-wegen rijdt. Op de snelwegen kun je het vergeten.
Als het weloverwogen is, waarom dan uit je hoofd zetten? Het blijft een fijne wagen, die vaak vol gehange n zijn met opties.
-vaak problemen met aircopomp, batterijkoeling en omvormer. Regelmatig onderdelen laten vervangen.
De aircopomp is een bekend probleem, waar Volvo Nederland nog altijd druk mee bezig is naar een onderhoudsarme variant te upgraden. Tot een definitieve oplossing, worden deze op kosten van Volvo Nederland vervangen, ongeacht leeftijd en km stand! Mijn laatste keer was met 170.000 km.
-mijn woonwerk is 80km enkele reis en ik laad zowel thuis als op werk. Verbruik is 5.2L op de 100km. Eerste 30km is elektrisch daarna slurpt die diesel bijna 9 liter per 100km
Dat is inherent aan het blok. Een A6 3.0 TDI zit ook vaker op 1:10, dan daaronder. Voor het vermogen van de auto is die 5 liter van jouw, echt heel zuinig!
-het is geen ruime auto
Voor een station niet nee. Maar ruimte achterbank is prima. En in de kofferbak passen genoeg sporttassen voor vakanties. Er zijn hele volksstammen die het zelfs presteren met een VW golf op vakantie te gaan

-verwarming in ev modus gaat dmv dieselgenerator, gevolg is een lekkere fijne diesel brandlucht rondom je auto en met regelmaat ook uit de ventilatieroosters bij bv een stoplicht
Gelukkig kun je die "ondersteuning" in het menu uitzetten! Het is enkel ondersteuning van de standkachel, omdat elektrisch verwarmen heel inefficient is.
-zwaar, log, lomp. Prima als je alleen rechtdoor rijdt, maar als je ene beetje dynamisch wil rijden is dit niet de auto
Het zal nooit een bochtenvreter worden, maar je zet het wel heel negatief neer.
Er zijn zo veel auto's die nooit bochten zullen kunnen eten!
De R-Design pakken is al een wereld van verschil. Standaard sportonderstel, dan ligt hij ook redelijk laag op de weg:

-entertaiment systeem en navi zijn wel erg verouderd
True, ik reed voornamelijk op mijn telefoon en miste Apple carplay wel.
Ik zal eens kijken naar bv een passat gte als ik jou was. Minder van de bovenstaande ellende, stukje moderner en zuiniger (7L/100km als de electra op is)
Pas op wat je zegt, die heeft veel vervelendere issues, collega zijn GTE staat nu met DSG problemen al een week bij de dealer. Schijnt een bekend probleem te zijn. Na garantie ook geen coulance vanuit VAG (zoals we VAG kennen). Volvo biedt ten minste nog kosteloze vervanging voor een bekend probleem als de aircopomp.
Verder heeft hij een stuk minder vermogen, waardoor hij ook wel zuiniger is ja.
Daarnaast is 9l/100km goedkoper op diesel, dan 7l/100km op benzine...
Maar als je zuinig wil rijden, moet je inderdaad geen V60 D6 kopen.
joshje schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 12:12:
[...]
Ik vind het een beetje overdreven. Mijn vader heeft een V60 D6 uit eind 2013 (en ik rij er vaak genoeg in). Er staat nu 220k km op de teller en de aircopomp is pas 1x vervangen (onder garantie). Daarnaast zit er ook een standkachel op en deze is snel warm waardoor hij niet stinkt. Elektrisch kan je 40km wel mee redden en 9L/100km is wel met een zware rechtervoet.
Ja de auto is zwaar maar merk je er veel van? Nee valt wel mee. Ja je moet niet verwachten dat je door de bocht kan als een lichte hatchbak bijvoorbeeld.
Entertaiment is inderdaad wat verouderd maar niet hinderlijk.
Ruimte binnen in (vooral achterin) valt tegen. Ook de kofferbak omdat de vloer hiervan hoger ligt dan normaal (door het accu pakket).
Eens, maar er is een instelling in het menu, waarmee je de standkachel als ondersteuning voor de verwarming gebruikt. Als je die uitzet, heb je de stank niet meer...
Ik heb verbruik een beetje bijgehouden:
Als ik per rit kijk, in Nederland reed ik vrij veel elektrisch. Maar de vakantie (21-07-2018-12-08-2018) helemaal niet.
Dan heb ik een paar uitschieters naar bijna 9l/100km. Dit was op de autobahn met echt stukken 245km/h rijden en andere stukken 80-130 vmax. Dan vind ik 9l/100km nog best mooi.
De rest van de vakantie zat gemiddeld op 7l/100km.
Zonder elektrisch rijden, enkel tanken.
Standaard is de D6:
0-100: 6.1 sec
Top: 230
Met Polestar tuning:
0-100: 5,9 sec
Top: 244 gehaald, maar geen idee of er nog meer in zat. Hij kruipt wel bij die snelheden, dus het kan nooit veel meer zijn dan dat.