Welke auto, hybrid, ev, diesel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkHero
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-06 09:23
...
Ik heb zo'n 20k te besteden en ben een autoliefhebber die op zoek is naar een zuinige maar toch leuke auto.
Woon-werkverkeer enkeltje is 90 km. 80% 100km/h weg. Dat komt dus al gauw op 40d tot 45d km per jaar.
Eisen: 4/5 deurs. Automaat, cruise control. Minder dan 100d km.
Ik ben een autoliefhebber, dus ik ga niet in een Volkswagen Up of Toyota Yaris etc rijden.

Electrisch rijden lijkt mij niet te doen. Ik heb niet direct de beschikking over een laadpaal thuis, wel op het werk.
Plug in hybride zit je dan al vaak met hetzelfde probleem, al zie ik een Volvo v60 d6 hybrid wel zitten

Hybride, is dat wel zuinig genoeg? Lexus IS 300H zou ik dan wel op mijn lijstje hebben. Bij de dealer 2 jaar garantie, dat is ook wat waard.

Een diesel a la bmw 320d? Kan ik dat nog verkopen over 3 a 4 jaar nu de regering Diesel langzaamaan kapot aan het maken is.

Keuzes keuzes, ik kom er even niet meer uit.

Huidige wagen Mercedes C-Klasse 2.2 CDI uit 2008.

...

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Autoliefhebber? Dan ergens dikke diesel nemen alla 330d of 530d of ergens 3 liter van Audi.

Tis waarschijnlijk de laatste wagen met vette motor die je kan kopen.....

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:50
SadisticPanda schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:58:
Autoliefhebber? Dan ergens dikke diesel nemen alla 330d of 530d of ergens 3 liter van Audi.

Tis waarschijnlijk de laatste wagen met vette motor die je kan kopen.....
en je koopt hem voor relatief weinig geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:33
Ik vind de recente uitvoeringen van de Volkswagen Scirocco erg mooi, dat zou ik doen :p.

Volvo Vxx is ook wel n goeie als je n betrouwbare diesel wilt, rijden wel lekker.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-06 17:00
Als autoliefhebben kan je natuurlijk nog steeds rekening houden met het (leef)klimaat, je hoeft niet automatisch de dikke vieze bak te kiezen :)

Een Lexus CT200h is ook een leuke hybrid die redelijk luxe is als je de juiste uitvoering kan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:30
Diesel ga je nauwelijks nog kunnen verkopen, zou ik niet meer aan beginnen eerlijk gezegd.

IS300h is een fijne auto maar niet echt sportief, en lang niet zo snel als je zou verwachten met 223 pk. Wel een uitstekende reisauto, vlot en zuinig; op jouw traject rijd je daar minimaal 1:18 mee, verwacht ik. Betrouwbaarheid is fenomenaal, veriut superieur aan een 320d.

Heb je een W203 of een W204? Indien dat laatste, is het de 200 CDI, de 220 CDI of de 250 CDI? De middelste is ongeveer net zo vlot als de IS 300h.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-06 16:05
Als autoliefhebber kan je best elektrisch rijden (Model 3 is erg leuk!) maar nog niet voor 20k. Heb hybride en plug-in gereden en nu elektrisch.

Plug-in is het nog veel meer noodzakelijk (om goedkoop te kunnen rijden) dat je thuis een laadpaal hebt, je moet er van uitgaan dat je bijna bij elke stop een laadpaal wil zoeken. Elektrisch met een korter bereik is er al wel voor onder de 20k maar dan zit je naar een Leaf, Zoe of Ioniq te kijken wat me niet erg bij jou lijkt passen. Bovendien moet je met die short-range EV's weer vaker opladen wat een laadoptie thuis wel erg fijn maakt.

Heb 4 jaar in de Auris Hybrid (2010) gereden wat een erg leuke auto is, deelt de aandrijflijn met de CT200h welke ook al gesuggereerd is hierboven. Je zou ook naar een maatje groter kunnen kijken bij Toyota/Lexus. Toyota hybrids zijn erg onderhoudsarm en betrouwbaar.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1068241

Zuinig en leuke auto gaat niet samen: dan hou jezelf enkel voor de gek, want als je echt een zuinige auto zoekt. Dan kom je uit bij A-Segmenters en de meeste zuinige, is dan mijn Suzuki Celerio _/-\o_

Waar ik gisteren nog een paar heethoofden een poepje mee heb laten ruiken, toen ze mijn links op een rotonde even snel in wilde halen >:) Ik was toch sneller en voegde, alsnog voor ze in op de doorgaande weg *O*

Ik vind het een leuke auto, maar dat is niet wat ts zoekt: die wilt graag € 20.000 kapot slaan op een auto, dus dan kom je eerder bij een opgevoerde stadsauto ala Suzuki Swift uit. Althans als het een nieuwe auto moet zijn. Tweedehands is een ander verhaal :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Dieken Taffert schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 09:47:
Diesel ga je nauwelijks nog kunnen verkopen, zou ik niet meer aan beginnen eerlijk gezegd.

IS300h is een fijne auto maar niet echt sportief, en lang niet zo snel als je zou verwachten met 223 pk. Wel een uitstekende reisauto, vlot en zuinig; op jouw traject rijd je daar minimaal 1:18 mee, verwacht ik. Betrouwbaarheid is fenomenaal, veriut superieur aan een 320d.

Heb je een W203 of een W204? Indien dat laatste, is het de 200 CDI, de 220 CDI of de 250 CDI? De middelste is ongeveer net zo vlot als de IS 300h.
Nou met alle respect, maar ik heb een IS300H gereden, een 3-serie en een 2-serie. Doe mij de BMW maar... :o :X De Lexus rijdt fijn op vele gebieden maar de afwerking is gewoon niet zo als de Duitsers (heb het dan over het 2012/2013 model) Voordeel is wel dat je hem niet veel ziet. Let wel op welke infotainment erin zit. Daar zit nogal wat verschil in tussen wel/niet werken en hoe het werkt.

Ontopic:
Mercedes C-klasse PHEV?
BMW 330E? (PHEV?)
BMW 530E? PHEV?

[ Voor 18% gewijzigd door Kecin op 23-01-2020 10:21 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-06 16:59
Als je van autorijden houd, en veel KM's maakt, en gezien je (eigen?0 budget).

Mazda Cx-5 Diesel (2.2liter twin-turbo)
-"goedkoop" in wegenbelasting (laag eigengewicht)
-2000 Kg trekgewicht
-400Nm koppel dus met een ei onder je voet rijden in de 6e versnelling tussen 1100 en 5000 toeren :-)
-120Km/h bij 2000 toeren
-goedkoop in aanschaf "want Diesel"
-euro 5 Diesel dus nog zeer lang welkom in steden.
-zuinig in verbruik

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Kecin schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 10:19:
[...]

Nou met alle respect, maar ik heb een IS300H gereden, een 3-serie en een 2-serie. Doe mij de BMW maar... :o :X De Lexus rijdt fijn op vele gebieden maar de afwerking is gewoon niet zo als de Duitsers (heb het dan over het 2012/2013 model).
Nah, herken ik niet zo. Een Lexus zit veel beter in elkaar dan een BMW. Een Lexus met een ton op de teller is bijna als nieuw, een BMW oogt en voelt uitgewoond. We hebben het hier niet over lease-auto's, maar over een eigen auto (occasion) van ca. 20k.

Wat afwerking & interieur betreft heeft Mercedes het design het best voor elkaar, BMW de ergonomie en Audi de materialen en de smalle naden.

Een 2 serie is een klasse minder dan een Lexus, zeker de Tourers zijn veel minder auto. De 2 coupé is wel leuk en sportief.

Qua betrouwbaarheid scoort BMW matig tot slecht, Lexus uitstekend.
Voordeel is wel dat je hem niet veel ziet. Let wel op welke infotainment erin zit. Daar zit nogal wat verschil in tussen wel/niet werken en hoe het werkt.

Ontopic:
Mercedes C-klasse PHEV?
BMW 330E? (PHEV?)
BMW 530E? PHEV?
Infotainment is bij een Lexus sowieso minder goed voor elkaar. De plug-ins die je noemt komen denk ik alleen in aanmerking met hoge km-stand, en dan koop je geen betrouwbare auto.

Dan veel liever een Lexus GS 450h uit 2012 ofzo. Sportief, snel, comfortabel, vrij zuinig en zeer betrouwbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-06 17:58

Emiel1984

Made in NL

Honda Civic FN2 ? Een Type R koop je voor een 12K ongeveer. Het is soms wel even zoeken maar ik zag er al 2 voorbij komen afgelopen week online. Dan houd je nog geld over ook. Zou overigens met jouw afstanden wel voor een civic sport uitvoering gaan en niet een Type R gezien het verbruik. Die is geloof ik bij een Sport uitvoering wel lager namelijk maar dat moet je zelf even uitzoeken.
Maar gezien je een 8K ongeveer overhoud van je budget kan je die ook gebruiken voor de extra brandstofkosten ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Emiel1984 op 23-01-2020 10:48 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Dieken Taffert schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 10:45:
[...]

Nah, herken ik niet zo. Een Lexus zit veel beter in elkaar dan een BMW. Een Lexus met een ton op de teller is bijna als nieuw, een BMW oogt en voelt uitgewoond. We hebben het hier niet over lease-auto's, maar over een eigen auto (occasion) van ca. 20k.

Wat afwerking & interieur betreft heeft Mercedes het design het best voor elkaar, BMW de ergonomie en Audi de materialen en de smalle naden.

Een 2 serie is een klasse minder dan een Lexus, zeker de Tourers zijn veel minder auto. De 2 coupé is wel leuk en sportief.

Qua betrouwbaarheid scoort BMW matig tot slecht, Lexus uitstekend.

[...]

Infotainment is bij een Lexus sowieso minder goed voor elkaar. De plug-ins die je noemt komen denk ik alleen in aanmerking met hoge km-stand, en dan koop je geen betrouwbare auto.

Dan veel liever een Lexus GS 450h uit 2012 ofzo. Sportief, snel, comfortabel, vrij zuinig en zeer betrouwbaar.
Lease auto's of occasion is niet zo spannend toch? Als het maar betaald wordt. Qua afgeracht? Mijn (lease) Lexus had na 100K KM toch wel het stuur afgebladerd terwijl het toch echt leder had moeten wezen.
Des al niet te min wel fijne auto's hoor! Ik heb nu zelf de 2-cabrio :). En die is overigens hartstikke betrouwbaar (nu 14 maanden oud), tot dusver.
Gezien dat er tweedehands gekeken wordt met mogelijkheid tot hybride en in een hoger segment moet ik gelijk aan de Duitse PHEV's denken, je moet wel even zoeken i.v.m. kilometers inderdaad, maar restprijzen zijn netjes en je hoeft niet perse aan de Diesel. Ook belastingtechnisch nogal gunstig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Kecin schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 10:48:
[...]

Lease auto's of occasion is niet zo spannend toch? Als het maar betaald wordt.
Bij een Lexus is het niet spannend want die blijft heel, BMW's worden gemaakt om na aflopen fabrieksgarantie kapot te gaan. BMW beweert dat de automaat onderhoudsvrij is, maar als je de olie niet om de zoveel tijd vervangt heb je na een tonnetje of 2 een nieuwe bak nodig. Kost BMW/ZF 300 euro om te maken, de klant 3 a 4000 euro. Kassa voor BMW. Dat is het business model van BMW, Lexus gaat volle bak voor onverwoestbaarheid, uitstekende service en een kwaliteitsprodukt.
Qua afgeracht? Mijn (lease) Lexus had na 100K KM toch wel het stuur afgebladerd terwijl het toch echt leder had moeten wezen.
Des al niet te min wel fijne auto's hoor! Ik heb nu zelf de 2-cabrio :). En die is overigens hartstikke betrouwbaar (nu 14 maanden oud), tot dusver.
Heb je die of lease je die? Indien het 2e, vrijwel alle nieuwe auto's zijn de eerste ton en de eerste paar jaar betrouwbaar. Het verschil zit hem er vooral in hoe lang ze betrouwbaar blijven. Als je leaset, kun je prima een BMW leasen. Als je hem 2e hands koopt, alleen als je een forse spaarpot aanhoudt voor onderhoud.
Gezien dat er tweedehands gekeken wordt met mogelijkheid tot hybride en in een hoger segment moet ik gelijk aan de Duitse PHEV's denken, je moet wel even zoeken i.v.m. kilometers inderdaad, maar restprijzen zijn netjes en je hoeft niet perse aan de Diesel. Ook belastingtechnisch nogal gunstig.
Kan, maar zelfs een BMW 5 Active Hybrid haalt het niet bij een Lexus GS450h F-sport. Wint alleen op ergonomie. Ook niet op sportiviteit, de Lexus heeft 4-wielsturing en gaat strakker door de bochten. Acceleratie is hetzelfde.

[ Voor 3% gewijzigd door Dieken Taffert op 23-01-2020 11:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:13

tijmeng

Panasonic 7J

Zet die V60 D6 plugin uit je hoofd. Heb er zelf een en ben er gelukkig binnenkort van af:

-vaak problemen met aircopomp, batterijkoeling en omvormer. Regelmatig onderdelen laten vervangen.
-mijn woonwerk is 80km enkele reis en ik laad zowel thuis als op werk. Verbruik is 5.2L op de 100km. Eerste 30km is elektrisch daarna slurpt die diesel bijna 9 liter per 100km
-het is geen ruime auto
-verwarming in ev modus gaat dmv dieselgenerator, gevolg is een lekkere fijne diesel brandlucht rondom je auto en met regelmaat ook uit de ventilatieroosters bij bv een stoplicht
-zwaar, log, lomp. Prima als je alleen rechtdoor rijdt, maar als je ene beetje dynamisch wil rijden is dit niet de auto
-entertaiment systeem en navi zijn wel erg verouderd

Ik zal eens kijken naar bv een passat gte als ik jou was. Minder van de bovenstaande ellende, stukje moderner en zuiniger (7L/100km als de electra op is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Dieken Taffert schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 11:01:
[...]

Bij een Lexus is het niet spannend want die blijft heel, BMW's worden gemaakt om na aflopen fabrieksgarantie kapot te gaan. BMW beweert dat de automaat onderhoudsvrij is, maar als je de olie niet om de zoveel tijd vervangt heb je na een tonnetje of 2 een nieuwe bak nodig. Kost BMW/ZF 300 euro om te maken, de klant 3 a 4000 euro. Kassa voor BMW. Dat is het business model van BMW, Lexus gaat volle bak voor onverwoestbaarheid, uitstekende service en een kwaliteitsprodukt.

[...]

Heb je die of lease je die? Indien het 2e, vrijwel alle nieuwe auto's zijn de eerste ton en de eerste paar jaar betrouwbaar. Het verschil zit hem er vooral in hoe lang ze betrouwbaar blijven. Als je leaset, kun je prima een BMW leasen. Als je hem 2e hands koopt, alleen als je een forse spaarpot aanhoudt voor onderhoud.

[...]

Kan, maar zelfs een BMW 5 Active Hybrid haalt het niet bij een Lexus GS450h F-sport. Wint alleen op ergonomie. Ook niet op sportiviteit, de Lexus heeft 4-wielsturing en gaat strakker door de bochten. Acceleratie is hetzelfde.
Ik ben het er niet mee eens dat de auto's gebouwd zijn om na 100k kilometer kapot te gaan. Je moet een Duitser gewoon wel goed onderhouden, dus wel de automaatbak spoelen enzo. Heb ik destijds met mijn E46 6 cilinder ook gedaan nadat ik meer dan een ton had gereden (prive).
De 2-serie lease ik loud and proud :). Ik ga waarschijnlijk naar volledig EV. Maar heb ook genoeg ervaring met Lexus, geen slechte auto's, maar geen Duitser. Maar dat is ieder zijn niche. Ik bedoel, ik ga echt niet huilen als ik in een Lexus zit, maar kijk ik naar de prijzen dan had ik liever een mooie 530 oid.
Het probleem vaak op de occasion markt met deze merken zijn de mensen die ook die auto's mooi vinden, 3 maanden in rijden, beseffen dat ze het niet kunnen betalen en zo in korte tijd 7 eigenaren heeft gehad. Dat zal je bij een Lexus minder snel treffen.
Basekid schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 21:06:
Als autoliefhebben kan je natuurlijk nog steeds rekening houden met het (leef)klimaat, je hoeft niet automatisch de dikke vieze bak te kiezen :)

Een Lexus CT200h is ook een leuke hybrid die redelijk luxe is als je de juiste uitvoering kan vinden.
CT200h is echt een kleine auto vergeleken met de rest (ook gereden). Zou ik niet als alternatief van een Mercedes zien. Hoewel ik hem wel altijd zuinig heb kunnen rijden, ook met een zware rechtervoet.

[ Voor 11% gewijzigd door Kecin op 23-01-2020 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
@MarkHero Eerst een aantal vragen:
- Prive of op de zaak
- waarom voor electrisch of hybride gaan
* milieu
* verbruik
* lage inverkeerstelling etc..

Indien het op de zaak is zou ik ergens denken aan een hybride diesel van Merc, maar dan enkel omdat je redelijk wat km's doet.
Als het prive is zou ik het laten. De meerprijs van een Hybride of Elec ga je er niet uithalen aan de pomp/stekker.

Ikzelf rij met een 530e, en gebruik hybride op mijn manier. Eerst en vooral voor de lagere of zelfs 0 taksen op inschrijving en jaarlijkse verkeersbelasting hier in BE, alsook heel lage voordeel alle aard.
Daarnaast gebruik ik de electro vooral voor de boost bij sportief rijden, en schakel ik em volledig electrisch in de file.
Ik doe zo het traject van thuis tot werk, ongeveer 60km, waarvan 40km autostrade en zeker 25km file aan 2.8l/100km of 1 op 35.71.

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joshje
  • Laatst online: 08:42
tijmeng schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 11:04:
Zet die V60 D6 plugin uit je hoofd. Heb er zelf een en ben er gelukkig binnenkort van af:

-vaak problemen met aircopomp, batterijkoeling en omvormer. Regelmatig onderdelen laten vervangen.
-mijn woonwerk is 80km enkele reis en ik laad zowel thuis als op werk. Verbruik is 5.2L op de 100km. Eerste 30km is elektrisch daarna slurpt die diesel bijna 9 liter per 100km
-het is geen ruime auto
-verwarming in ev modus gaat dmv dieselgenerator, gevolg is een lekkere fijne diesel brandlucht rondom je auto en met regelmaat ook uit de ventilatieroosters bij bv een stoplicht
-zwaar, log, lomp. Prima als je alleen rechtdoor rijdt, maar als je ene beetje dynamisch wil rijden is dit niet de auto

Ik zal eens kijken naar bv een passat gte als ik jou was. Minder van de bovenstaande ellende, stukje moderner en zuiniger (7L/100km als de electra op is)
Ik vind het een beetje overdreven. Mijn vader heeft een V60 D6 uit eind 2013 (en ik rij er vaak genoeg in). Er staat nu 220k km op de teller en de aircopomp is pas 1x vervangen (onder garantie). Daarnaast zit er ook een standkachel op en deze is snel warm waardoor hij niet stinkt. Elektrisch kan je 40km wel mee redden en 9L/100km is wel met een zware rechtervoet.

Ja de auto is zwaar maar merk je er veel van? Nee valt wel mee. Ja je moet niet verwachten dat je door de bocht kan als een lichte hatchbak bijvoorbeeld.

Entertaiment is inderdaad wat verouderd maar niet hinderlijk.

Ruimte binnen in (vooral achterin) valt tegen. Ook de kofferbak omdat de vloer hiervan hoger ligt dan normaal (door het accu pakket).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-be
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
kazzzdafke schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 11:31:
Ikzelf rij met een 530e, en gebruik hybride op mijn manier. Eerst en vooral voor de lagere of zelfs 0 taksen op inschrijving en jaarlijkse verkeersbelasting hier in BE, alsook heel lage voordeel alle aard.
Daarnaast gebruik ik de electro vooral voor de boost bij sportief rijden, en schakel ik em volledig electrisch in de file.
Ik doe zo het traject van thuis tot werk, ongeveer 60km, waarvan 40km autostrade en zeker 25km file aan 2.8l/100km of 1 op 35.71.
Kan je die dan zowel thuis als op het werk opladen? Ik rij woon-werk 50km enkel, voornamelijk snelweg, maar ik kan (voorlopig) enkel thuis opladen - dus ongeveer 100 km per volle batterij. Ik kom momenteel gemiddeld aan een 4 à 4.2l/100km denk ik, met mijn 330e.

Plugin hybride met woon-werk 90km enkel én geen mogelijkheid tot thuis opladen zou ik afraden. De huidige generatie plugins haalt tussen de 40 en de 60km elektrisch, dan is 180km per volle acculading m.i. niet interessant. De meerprijs haal je er volgens mij niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:16
https://www.autoscout24.n...site_SUV_hcb&iml=brandbox

Edit: overigens is het wel handig om te benoemen wat verder nog je eisen zijn..
Denk aan automaat of juist handbak (automaat met adaptive cruisecontol is heerlijk in de dagelijkse files)
Carosserievorm, aantal deuren etc.. etc.. etc..

[ Voor 41% gewijzigd door DonJunior op 23-01-2020 12:27 ]

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-06 13:41
Basekid schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 21:06:

Ik als petrolhead zijnde vind een CT200h best oké als vervoer, en idd redelijk luxe.
Maar ik zou hem zelf niet eens overwegen. CVT automaat etc, nee, daar hou ik niet van. En het is geen "rijdersauto"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Nu online
j-be schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 12:18:
[...]

Kan je die dan zowel thuis als op het werk opladen? Ik rij woon-werk 50km enkel, voornamelijk snelweg, maar ik kan (voorlopig) enkel thuis opladen - dus ongeveer 100 km per volle batterij. Ik kom momenteel gemiddeld aan een 4 à 4.2l/100km denk ik, met mijn 330e.

Plugin hybride met woon-werk 90km enkel én geen mogelijkheid tot thuis opladen zou ik afraden. De huidige generatie plugins haalt tussen de 40 en de 60km elektrisch, dan is 180km per volle acculading m.i. niet interessant. De meerprijs haal je er volgens mij niet uit.
Ik kan inderdaad zowel thuis als op het werk opladen. Maar ik ben zelfstandige (ZZP'er in NL geloof ik) dus op het werk gaat via factuur naar mijn zaak (extra kosten) en thuis laad ik op aan een forfait tarief dat einde boekjaar wordt ingebracht.
Daarmee dat ik zeg dat voor zelfstandige dit zeer interessant is gezien de lagere belasting wat dan niet meer doorweegt voor een prive persoon.
Prive zou ik lekker nog voor een diesel kiezen als ik die km's zou maken
EDIT: of een goedkopere benzine als je kijkt naar de diesel > benzine prijs tegenwoordig. De nieuwere verbruiken als je normaal rijdt zeker niet veel meer dan een diesel.

[ Voor 7% gewijzigd door kazzzdafke op 23-01-2020 13:27 ]

Interesting times...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tassadar32
@234FaTaLiTy CT200h en Toyota hybrides hebben geen CVT maar een PSD. Geen slip en alle power van een electromotor om als versneller te werken. Overigens vind ik automaten alleen acceptabel als het een snelle DSG bak of een PSD is, een trage automaat is veel vervelender dan zelf schakelen. Nog beter is natuurlijk een auto die helemaal geen versnelling nodig heeft (EV) maar dat valt hier waarschijnlijk buiten de eisen. Goede automaat met ACC is heerlijk in de file.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Laatst online: 26-06 14:40
MarkHero schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:50:
Electrisch rijden lijkt mij niet te doen. Ik heb niet direct de beschikking over een laadpaal thuis, wel op het werk.
Een wallbox thuis geen oplossing? 's avonds na werk inpluggen en 's ochtends is de auto weer vol.
Als dat je obstakel tegen elektrisch is dan is de stap kleiner dan je denkt.

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 09:27

killercow

eth0

joshje schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 12:12:
[...]

Ik vind het een beetje overdreven. Mijn vader heeft een V60 D6 uit eind 2013 (en ik rij er vaak genoeg in). Er staat nu 220k km op de teller en de aircopomp is pas 1x vervangen (onder garantie). Daarnaast zit er ook een standkachel op en deze is snel warm waardoor hij niet stinkt. Elektrisch kan je 40km wel mee redden en 9L/100km is wel met een zware rechtervoet.

Ja de auto is zwaar maar merk je er veel van? Nee valt wel mee. Ja je moet niet verwachten dat je door de bocht kan als een lichte hatchbak bijvoorbeeld.

Ruimte binnen in (vooral achterin) valt tegen. Ook de kofferbak omdat de vloer hiervan hoger ligt dan normaal (door het accu pakket).
Mee eens, k kan me ook niet vinden in dat eerdere relaas. Het is een snelle auto (we hebben een polestar), en inderdaad 1 keer een nieuwe aircopomp (coulance ondanks al uit garantie), en verder weinig issues mee. De verwarming kan gewoon uit, je kunt de standkachel gebruiken, of voorverwarmen via de app / op tijd, en je kunt natuurlijk gewoon verwarmen met de airco / stoelverwarming.
Wij halen idd ook ongeveer 40km op de accu, en hebben omdat het naar m'n vriendin haar werk 55km heen is, (waar ook weer geladen wordt) een verbruik van 1 op 28 ongeveer. De ruimte binnenin is niet zo groot als een normale v70 of v60, maar er past prima voor 3 man skivakantiepul in.
Nuttigeste is dat ze relatief goedkoop te krijgen zijn, meestal voorzien zijn van veel features (Want wat is die 10k aan opties nou echt op een dure auto van ooit 70k+), en de wegenbelasting is vanwege de lage uitstoot nog steeds gehalveerd waardoor je toch wel een hele stevige grote diesel rijdt voor in verhouding weinig geld in vergelijking met andere grote auto's.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Tassadar32 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 13:10:
@234FaTaLiTy CT200h en Toyota hybrides hebben geen CVT maar een PSD. Geen slip en alle power van een electromotor om als versneller te werken. Overigens vind ik automaten alleen acceptabel als het een snelle DSG bak of een PSD is, een trage automaat is veel vervelender dan zelf schakelen. Nog beter is natuurlijk een auto die helemaal geen versnelling nodig heeft (EV) maar dat valt hier waarschijnlijk buiten de eisen. Goede automaat met ACC is heerlijk in de file.
Een PSD die zich gedraagt als CVT, vandaar vaak voor een CVT aangezien. Een echte CVT zoals Nissan en Subaru die aanbieden is het zwakste punt van die auto's; niet zozeer qua rijbeleving maar qua betrouwbaarheid, ze zijn kwetsbaar en een nieuwe CVT kan je zo 8000 euro kosten. PSD is juist de meest betrouwbare transmissie ter wereld.

CVT/PSD is Japans en wordt door de Europese automedia, die eigen EU produkten bevoordelen, buitenproportioneel afgezeken. Valt in de praktijk reuze mee en hoe groter de motor, hoe minder storend het "geloei".

DSG/S-tronic/DCT etc. (automaat met dubbele koppeling) is vanuit stilstand niet altijd even fijn, het meest verfijnd en comfortabel rijdt een klassieke automaat met koppelomvormer. Automaat met dubbele koppeling schakelt sneller, maar een goede klassieke automaat schakelt bijna net zo snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-06 20:19

Part

Helemaal niets.....

killercow schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 13:24:
[...]

......
Wij halen idd ook ongeveer 40km op de accu, en hebben omdat het naar m'n vriendin haar werk 55km heen is, (waar ook weer geladen wordt) een verbruik van 1 op 28 ongeveer.
.....
Dus 40km op de accu en 15km op diesel (samen 55km).
Diesel verbruik op 55km is ongeveer 2 liter (55/28=1,96 liter).
Dat is ongeveer 1 op 7,5 voor de laatste 15km als de accu leeg is.
Klopt dat wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:41

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

VW Golf GTE/Audi A3 etron? Met de gecombineerde 204pk aardig rap en DSG automaat

Opladen doet deze ook wel simpelweg tijdens het rijden/stoppen.

[ Voor 18% gewijzigd door Falcon op 23-01-2020 13:54 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mk1992
  • Laatst online: 26-06 14:40
234FaTaLiTy schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 12:28:
[...]

Ik als petrolhead zijnde vind een CT200h best oké als vervoer, en idd redelijk luxe.
Maar ik zou hem zelf niet eens overwegen. CVT automaat etc, nee, daar hou ik niet van. En het is geen "rijdersauto"
3x 'ik' in reactie op een vraag waar automaat als eis wordt genoemd. :X

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Nu online
Falcon schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 13:53:
VW Golf GTE/Audi A3 etron? Met de gecombineerde 204pk aardig rap en DSG automaat

Opladen doet deze ook wel simpelweg tijdens het rijden/stoppen.
Met een serieus meerverbruik als gevolg als je dat echt wil.
Waarom doe ik dat soms? Als het zomer/winter is en ik op bestemming niet kan opladen en ik laag in elec zit. Dan laat ik de accu weer op tijdens het rijden, zodat ik wanneer ik wil vertrekken later, de auto toch kan klimatiseren.

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 09:27

killercow

eth0

Part schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 13:43:
[...]

Dus 40km op de accu en 15km op diesel (samen 55km).
Diesel verbruik op 55km is ongeveer 2 liter (55/28=1,96 liter).
Dat is ongeveer 1 op 7,5 voor de laatste 15km als de accu leeg is.
Klopt dat wel?
Neuh, er worden ook nog wel andere stukken met de auto gereden natuurlijk, kleine stukjes helemaal electrisch. langere stukken grotendeels diesel, en soms vergeten we natuurlijk ook te laden of komt het niet uit vanwege drukte oid. Maargoed, het gemiddelde is zo rond de 1 op 28 al met al.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amped
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-06 01:04
Eigenaar van een 2014 Lexus IS300h F-sport, inclusief sportonderstel. Deze laatste optie zorgt voor goede demping over oneffenheden, soepele vering maar toch een gebalanceerd chassis bij bochten. De auto helt amper over.
Ik rij gemiddeld 2200 km per maand (80% snelweg) en behaal een gemiddeld verbruik van 1 op 18.3 met een cruisesnelheid van 130.

Auto zit bomvol opties (CC, verwarmde en gekoelde stoelen, navi/media, mark levinson 835w audio, donker rood leder interieur).

Onderhoudsbeurt bij de Lexis dealer is qua kosten heel erg vergelijkbaar met mijn voorgaande Mini Cooper.
En enkel lovende reacties over het uiterlijk. Tevens, wat anderen al gezegd hebben. De motor hoor je enkel bij vol intrappen van het pedaal, maar omdat het een 4cyl 2.5L betreft klinkt het geluid prima.

0-100 volgens GPS in 7.9sec maar de echte kracht zit in de tussensprints. Inhalen is een eitje. Auto drift ook prima, zelfs met droog weer. (al vergt het iets meer gooi werk) en de traction control is (ondanks wat journalisten zeggen) totaal uit te zetten.

Ik heb er 29.5k voor betaald maar inmiddels zijn er leuke modellen te vinden van onder de 20k. _/-\o_

Foto's:
https://i.ibb.co/kqC5Qnn/out1.jpg
https://i.ibb.co/QMrGSDz/out2.jpg
https://i.ibb.co/GM25nxH/out3.jpg
https://i.ibb.co/wNwr5cJ/in1.jpg
https://i.ibb.co/PrVHVzc/In2.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door Amped op 23-01-2020 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
Ik zou ook eens een proefrit maken in een IS300h als ik de TS was. Had ik zelf ook bijna gedaan. :P
kazzzdafke schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 13:08:
Prive zou ik lekker nog voor een diesel kiezen als ik die km's zou maken
Maar in België betaal je volgens mij geen €100+ aan wegenbelasting per maand voor een diesel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:05

Theo

moederbord

Het verbaasd mij dat er nog geen Mitsubsidie Foutlander is genoemd. Grote bak, plug in hybride, en ook te krijgen met een stevig koppel. Plus als gezinsauto ook nog erg geschikt. Voor 20k zijn deze tweedehands goed te krijgen met niet al teveel op de teller.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Nu online
TheBrut3 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 14:31:
Ik zou ook eens een proefrit maken in een IS300h als ik de TS was. Had ik zelf ook bijna gedaan. :P

[...]

Maar in België betaal je volgens mij geen €100+ aan wegenbelasting per maand voor een diesel?
Ik weet dat niet particulier, sorry.
Wat wij betalen: een BIV, dat is eenmalig de inschrijving om te mogen rijden.
Daarnaast ook een jaarlijkse rijtaks.

Bovenstaande hangen af van CO2, CC, en leeftijd.

Ik heb even voor een 330d gekeken van 2015, dus 2e hands (die rond de 20k schommelen)

Jaarlijkse verkeersbelasting
€ 1.018,05
Belasting op inverkeerstelling
€ 602,23

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
kazzzdafke schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 14:52:
Ik weet dat niet particulier, sorry.
Wat wij betalen: een BIV, dat is eenmalig de inschrijving om te mogen rijden.
Daarnaast ook een jaarlijkse rijtaks.

Bovenstaande hangen af van CO2, CC, en leeftijd.

Ik heb even voor een 330d gekeken van 2015, dus 2e hands (die rond de 20k schommelen)

Jaarlijkse verkeersbelasting
€ 1.018,05
Belasting op inverkeerstelling
€ 602,23
Wij betalen BPM. Dat is afhankelijk van CO2 en moet betaald worden door de 1e eigenaar. Voor een dergelijke BMW was dat toen zo'n €11.000. De tweede eigenaar hoeft dit niet nogmaals te betalen, maar de occasion is hierdoor natuurlijk wel duurder. Dus indirect betalen de latere eigenaren ook.
Wanneer je de auto exporteert naar het buitenland kan je een deel(tje) van dit bedrag terugvragen.
Edit: En bij aanschaf moet de eerste eigenaar natuurlijk de 21% BTW betalen, maar dat zal in België niet anders zijn.

De motorrijtuigenbelasting (jullie verkeersbelasting) is hier tussen de €1600 en €1700 per jaar voor die wagen. Bedrag is afhankelijk van de provincie waar je woont.

[ Voor 5% gewijzigd door TheBrut3 op 23-01-2020 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-06 13:40
Amped schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 14:21:

0-100 volgens GPS in 7.9sec maar de echte kracht zit in de tussensprints. Inhalen is een eitje. 0-200 ruim 10 seconden sneller dan een vergelijkbare BMW 320d. Auto drift ook prima, zelfs met droog weer. (al vergt het iets meer gooi werk) en de traction control is (ondanks wat journalisten zeggen) totaal uit te zetten.
http://www.zeperfs.com/duel4198-4622.htm

Qua prestaties is een 320d in de praktijk niet langzamer, eigenlijk zelfs meestal sneller tenzij je ver boven de toegestane snelheid komt. Waar je die 0-200 tijd van ruim 10s sneller vandaan haalt weet ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Malt007 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 15:14:
[...]

http://www.zeperfs.com/duel4198-4622.htm

Qua prestaties is een 320d in de praktijk niet langzamer, eigenlijk zelfs meestal sneller tenzij je ver boven de toegestane snelheid komt. Waar je die 0-200 tijd van ruim 10s sneller vandaan haalt weet ik ook niet.
Geloof ik ook niet idd; misschien de 320d efficient dynamics met 163 pk? De reguliere heeft 177 of 184 pk (van een paar jaar oud).

Gecheckt, de 320d ED met 163 pk is iets sneller dan de IS300h:
http://www.zeperfs.com/duel4622-3687.htm
Op hogere snelheid wordt het verschil steeds kleiner.

iemand noemt een Mitsubishi Outlander PHEV: niet vooruit te branden ondanks 200 pk, zuipt stevig... en als dat een rijdersauto is, welke auto is dat dan niet?

[ Voor 3% gewijzigd door Dieken Taffert op 23-01-2020 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-06 18:19
FORD C-MAX 2.0 PLUG-IN HYBRID TITANIUM PLUS (2015)

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-06 17:01

PinusRigida

I put the p in pool.

@MarkHero is 5-deurs van groot belang?

Want als het niet dé prioriteit is en je bent bereid om het op te offeren, verbreed je je keuzewaaier binnen deze prijsklasse nogal, en dan vooral in 'drivers cars' voor de liefhebber.

[ Voor 34% gewijzigd door PinusRigida op 23-01-2020 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amped
  • Laatst online: 18-06 01:04
Volgens deze video: YouTube: Lexus IS 300h (2017) acceleration: 0-100 km/h, 0-200 km/h :: 1001cars (en eigen ervaring) doet de Lexus de 0-100 sprint in 7.8 en 0-200 in 31.6.
De stats op zeperfs zijn nogal raar. Bij een vergelijk met een F30 320d gaat de vmax maar tot 180, waarbij de autos vergelijkbaar opgaan. Maar in vergelijking met een E90 320d gaat de vmax tot 200, door middel van een rare interpolatie met een rare tijd als resultaat. |:(
In de praktijk zal het wel nek aan nek gaan.

[ Voor 61% gewijzigd door Amped op 23-01-2020 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

killercow schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 14:03:
[...]

Neuh, er worden ook nog wel andere stukken met de auto gereden natuurlijk, kleine stukjes helemaal electrisch. langere stukken grotendeels diesel, en soms vergeten we natuurlijk ook te laden of komt het niet uit vanwege drukte oid. Maargoed, het gemiddelde is zo rond de 1 op 28 al met al.
Op de autoweek verbruiksmonitor van de V60 D6 is het gemiddelde over 8 gemeten auto's 3,8L/100km, oftewel 1 op 26. Lijkt dus aardig overeen te komen met wat je zelf ook noemt.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:34
Voor verbruik kun je beter Spritmonitor hanteren:
https://www.spritmonitor.de/de/suche.html

Heeft een boel meer gebruikers en dus betrouwbaarder gemiddelde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
CVT/PSD is Japans en wordt door de Europese automedia, die eigen EU produkten bevoordelen
Ehhh, was CVT niet een Nederlandse uitvinding door Van Doorne ? Hoewel PSD mechanisch gezien geen echte CVT is, heeft het wel precies dezelfde rijeigenschappen.
Overigens is DSG niet Duits maar Amerikaans ;) ( BorgWarner )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:58
Je gaat dus 40d a 45d per jaar rijden en je wilt hem over 3 a 4 jaar verkopen.
Dan ga je er dus tussen de 120.000 en 180.000 bij zetten.

Je zoek iets onder de 100.000. Laten we zeggen dat je iets koopt met 80.000 km op de klok dan ga je hem dus verkopen met 200 a 260k.

In dat geval zou ik niet zoveel nadenken mbt de restwaarde bij diesel of benzine: Een benzine met 200-260k is namelijk ook al helemaal niets meer waard :)

Ik zou diesel niet als bedreiging zien maar als mooie kans. Je koopt nu voor een leuk bedrag een dikke bak waar je nog vele jaren mee vooruit kan. Een bmw 320d doet bv 1000km (1:20) op een tank wat ook erg prettig is met jouw kilometers. Met de benzine variant sta je er iets vaker ;) (1:13). Risico is wel wat de overheid gaat doen maar ik denk dat je met een euro 6 de komende jaren je daar nog geen zorgen om hoeft te maken. (geen garanties ;))

Natuurlijk als je een klein benzine autotje gaat rijden dan ben je uiteindelijk stuk goedkoper uit maar dat is appels met peren vergelijken. Ik zou gewoon eerst je model kiezen wat je wilt en daarna gaan kijken wat het gaat kosten. En gewoon accepteren dat die over 3 a 4 jaar afgeschreven is :)

Of koop een jonge diesel die al > 200.000 heeft gedaan. Lage waarde en een auto met veel snelweg kilometers kan vaak nog jaren mee

Afbeeldingslocatie: https://automotive-online.nl/images/cache/41e6221bbd425f2ba8ccdbc09c7d7b2c_w768.png

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 23-01-2020 16:34 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Tassadar32 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 13:10:
Toyota en "Versneller", beetje ironisch want ondanks het vermogen zijn ze meestal niet vooruit te branden...

(op sportief vlak dan toch, gewoon rijden meer dan genoeg)

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdlaccount
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20-09-2021
Ik zou persoonlijk nog voor een diesel gaan.
VW group of BMW aanschaffen. Voor particulier prima, voor lease zou ik niet overwegen.

Persoonlijk rijdt ik per dag 200KM, 5 dagen per week. Dus voor mij is een DIESEL prima, en de prijs van 1.18 in Luxembourg hoef ik niet veel na te denken, dit is is tenslotte mijn werkauto.

Golf 5, 2006, TDI 1.9 105PK (241.000) op de teller, bij 239.000 distributieriem vervangen inclusief waterpomp en is weer klaar voor 1-2 jaar. Vooral diesels kunnen 400/500.000 aan als je het goed aanpakt.
Maak rond de 50400km jaarlijks.

[ Voor 62% gewijzigd door tdlaccount op 23-01-2020 16:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlakHawk|IA
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-04-2020
MarkHero schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:50:
...
Ik heb zo'n 20k te besteden en ben een autoliefhebber die op zoek is naar een zuinige maar toch leuke auto.
Woon-werkverkeer enkeltje is 90 km. 80% 100km/h weg. Dat komt dus al gauw op 40d tot 45d km per jaar.
Eisen: 4/5 deurs. Automaat, cruise control. Minder dan 100d km.
Ik ben een autoliefhebber, dus ik ga niet in een Volkswagen Up of Toyota Yaris etc rijden.

Plug in hybride zit je dan al vaak met hetzelfde probleem, al zie ik een Volvo v60 d6 hybrid wel zitten

Hybride, is dat wel zuinig genoeg? Lexus IS 300H zou ik dan wel op mijn lijstje hebben. Bij de dealer 2 jaar garantie, dat is ook wat waard.

Een diesel a la bmw 320d? Kan ik dat nog verkopen over 3 a 4 jaar nu de regering Diesel langzaamaan kapot aan het maken is.

Keuzes keuzes, ik kom er even niet meer uit.

Huidige wagen Mercedes C-Klasse 2.2 CDI uit 2008.

...
Ik ben mijn V60 D6 nu een maand of 4 kwijt en rijd nu een Model 3.
Er zijn nog steeds momenten dat ik de V60 mis, man wat zitten die stoelen lekker!

Maar ook de D6 is een lekker blok, heerlijk geluidje komt er uit de 5 cilinder, vooral voor een diesel.

Ik zou wel enkel naar een R-Design kijken, omdat deze standaard is voorzien van sportonderstel. Ik hoor heel veel commentaar over de wegligging van de V60 PHEV, waar ik mij absoluut niet in kan vinden. Ja in de bochten is het iets logger dan de Model 3, vooral door het gewicht. Maar verder lag hij strakker op de weg dan de huidige Model 3.

Maar ondanks dat het een hybride is, lust hij best wel iets op diesel. Niet heel gek met een 2.4 5 cilinder.
Dat koppel man! 700nm aan koppel. De mijne had polestar tuning eroverheen, waardoor hij uitkwam op 306PK.

Het blijft een tijdloze auto.

Let er ook op dat de kofferbak iets omhoog komt, dus de inhoud is iets minder. Het is wel een station, waardoor je kunt stapelen. Dus met vrouw en 2 kinderen 3 weken op vakantie was prima te doen, maar het is geen ruimtewonder.

Elektrisch rijden is een stuk goedkoper, maar dat doet hij echt maar voor 40km, als je vooral stad en N-wegen rijdt. Op de snelwegen kun je het vergeten.
tijmeng schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 11:04:
Als het weloverwogen is, waarom dan uit je hoofd zetten? Het blijft een fijne wagen, die vaak vol gehange n zijn met opties.
De aircopomp is een bekend probleem, waar Volvo Nederland nog altijd druk mee bezig is naar een onderhoudsarme variant te upgraden. Tot een definitieve oplossing, worden deze op kosten van Volvo Nederland vervangen, ongeacht leeftijd en km stand! Mijn laatste keer was met 170.000 km.
Dat is inherent aan het blok. Een A6 3.0 TDI zit ook vaker op 1:10, dan daaronder. Voor het vermogen van de auto is die 5 liter van jouw, echt heel zuinig!
-het is geen ruime auto
Voor een station niet nee. Maar ruimte achterbank is prima. En in de kofferbak passen genoeg sporttassen voor vakanties. Er zijn hele volksstammen die het zelfs presteren met een VW golf op vakantie te gaan :X
Gelukkig kun je die "ondersteuning" in het menu uitzetten! Het is enkel ondersteuning van de standkachel, omdat elektrisch verwarmen heel inefficient is.
Het zal nooit een bochtenvreter worden, maar je zet het wel heel negatief neer.
Er zijn zo veel auto's die nooit bochten zullen kunnen eten!

De R-Design pakken is al een wereld van verschil. Standaard sportonderstel, dan ligt hij ook redelijk laag op de weg:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49369210671_3f7d089d76_c.jpg
True, ik reed voornamelijk op mijn telefoon en miste Apple carplay wel.
Pas op wat je zegt, die heeft veel vervelendere issues, collega zijn GTE staat nu met DSG problemen al een week bij de dealer. Schijnt een bekend probleem te zijn. Na garantie ook geen coulance vanuit VAG (zoals we VAG kennen). Volvo biedt ten minste nog kosteloze vervanging voor een bekend probleem als de aircopomp.

Verder heeft hij een stuk minder vermogen, waardoor hij ook wel zuiniger is ja.
Daarnaast is 9l/100km goedkoper op diesel, dan 7l/100km op benzine...

Maar als je zuinig wil rijden, moet je inderdaad geen V60 D6 kopen.
joshje schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 12:12:
[...]

Eens, maar er is een instelling in het menu, waarmee je de standkachel als ondersteuning voor de verwarming gebruikt. Als je die uitzet, heb je de stank niet meer...

Ik heb verbruik een beetje bijgehouden:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49430121617_f8c5854d4b_z.jpg

Als ik per rit kijk, in Nederland reed ik vrij veel elektrisch. Maar de vakantie (21-07-2018-12-08-2018) helemaal niet.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49429423068_f1a0414b97_o.png

Dan heb ik een paar uitschieters naar bijna 9l/100km. Dit was op de autobahn met echt stukken 245km/h rijden en andere stukken 80-130 vmax. Dan vind ik 9l/100km nog best mooi.

De rest van de vakantie zat gemiddeld op 7l/100km.

Zonder elektrisch rijden, enkel tanken.

Standaard is de D6:
0-100: 6.1 sec
Top: 230

Met Polestar tuning:
0-100: 5,9 sec
Top: 244 gehaald, maar geen idee of er nog meer in zat. Hij kruipt wel bij die snelheden, dus het kan nooit veel meer zijn dan dat.

Model 3 LR AWD | Pearl White | 19" | Trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micio Nero
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Met 20k kun je bij MB blijven en een 5-6 jaar oude CLA-klasse kopen. Of, als je het geld voor het onderhoud daarvan hebt, een wat oudere S-klasse (die rijden wel op benzine, maar het is waarschijnlijk wel het maximum aan luxe wat je met 20k kunt kopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goku33
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-06 16:28

Goku33

Ownage!

BMW Diesel uit DE importeren?
https://www.autoscout24.d...5&atype=C&fc=1&ac=0&qry=&
Genoeg leuke 5- en 3-series te vinden van 2015-2016, minder dan 100k op de teller, meestal vol met opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdlaccount
Goku33 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 17:06:
BMW Diesel uit DE importeren?
https://www.autoscout24.d...5&atype=C&fc=1&ac=0&qry=&
Genoeg leuke 5- en 3-series te vinden van 2015-2016, minder dan 100k op de teller, meestal vol met opties.
Betaal je g een vermogen aan BPM, hoe zit dat? zelfs op tweedehands betaal je fors BTW/BPM:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goku33
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-06 16:28

Goku33

Ownage!

tdlaccount schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 17:17:
[...]

Betaal je g een vermogen aan BPM, hoe zit dat? zelfs op tweedehands betaal je fors BTW/BPM:
Dat valt vaak wel mee door de leeftijdskorting (hoe ouder de auto, hoe meer korting op de BPM). Er zijn diverse manieren om de BPM te bepalen, maar hier kun je zelf een eerste berekening maken:
https://www.autoweek.nl/bpmcalculator/
Je krijgt dan 2 berekeningen: die volgens de regels die golden in het bouwjaar van de auto en volgens de huidige BPM regels. Je mag de meest gunstige optie kiezen. Meestal zijn de regels ten tijde van het bouwjaar gunstiger. In het geval van een BMW 520D uit 2015 kom je dan op een oorspronkelijke BPM van bijna 6.000 euro, maar met 73% leeftijdskorting blijft daar nog zo'n 1.600 euro van over als je hem nu importeert.
Als je daadwerkelijk gaat importeren kan je via een handmatige berekening de waarde meestal nog wel iets drukken waardoor de BPM nog iets lager uit kan vallen. Er zijn genoeg bedrijfjes gespecialiseerd in dit proces en voor een vaste prijs wordt het uit je handen genomen en zorgen ze voor de meest gunstige BPM bepaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:45
Ik zou een mooie diesel uitzoeken en eens een kijkje nemen bij de Fransen. Die zijn namelijk heer en meester als het aankomt op dieseltechniek. Een knappe Peugeot 308 GT T9 lijkt me een mooi compromis, knappe auto om te zien, geen statusobject en met een snelle diesel een comfortabele en zuinige kilometervreter.

[ Voor 4% gewijzigd door Naafkap op 23-01-2020 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Volvo v60 d6 gaat in de praktijk eerder in 6.5 sec naar 100, met Polestar chip 6.4 sec denk ik. Zie ook Zeperfs voor de meetwaarden: waar BMW's meestal sneller zijn dan fabrieksoogave geldt voor Volvo's het omgekeerde. Halen zelden de fabrieksopgave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Nu online
Ik vind die polestar met die specs enorm tegenvallen. Standaard gaat mijn 530e al sneller naar de 100, laat staan nu hij getuned is.
Overlaatst in de regen met winterbanden klein testje van 0-100 met veel slip in 4,26 gedaan. Das toch wel anders dan die pole, ik ben benieuwd in de zomer met zomerbanden.

Interesting times...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TWCRay
  • Laatst online: 26-06 20:00
Is dat nu echt belangrijk om binnen 5 of 7 of 10 seconden op de 100 te zitten?

Persoonlijk zou ik voor een nette diesel gaan met 150k op de klok, C Estate van 2014/15 en daar lekker 200k bijzetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarkHero
kazzzdafke schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 18:20:
Ik vind die polestar met die specs enorm tegenvallen. Standaard gaat mijn 530e al sneller naar de 100, laat staan nu hij getuned is.
Overlaatst in de regen met winterbanden klein testje van 0-100 met veel slip in 4,26 gedaan. Das toch wel anders dan die pole, ik ben benieuwd in de zomer met zomerbanden.
Ja hoor 4,26 met wielspin, nooit dat dat lukt met een 530e. 6.24 misschien

Ik kijk nu naar een volvo v40 d4, een stuk goedkoper. 15k ongeveer met 40d km. En dan kijk ik over 2 jaar verder als de markt een beetje duidelijker is geworden mbt diesels en hybrides/ev. Lijkt me een fijne keuze tot die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-06 16:59
tdlaccount schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 17:17:
[...]

BPM gaat al lang niet meer om de waarde van de auto maar om de uitstoot....
Genoeg voorbeelden waarbij je meer import/BPM betaald voor een benzine dan voor een diesel 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Nu online
MarkHero schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 08:56:
[...]

Ja hoor 4,26 met wielspin, nooit dat dat lukt met een 530e. 6.24 misschien

Ik kijk nu naar een volvo v40 d4, een stuk goedkoper. 15k ongeveer met 40d km. En dan kijk ik over 2 jaar verder als de markt een beetje duidelijker is geworden mbt diesels en hybrides/ev. Lijkt me een fijne keuze tot die tijd.
Zoals ik zei, ondertussen heeft de 530e 398pk en 596Nm
Niet ik maar kameraad heeft een M2 en gereden tegen een 530e getuned, tot 150 kwam de M2 er niet over.
Maar je moet het niet geloven, je mag altijd eens binnenwippen met een 0-100 testertje :)
Ik bewijs het liever straight on ipv zinlose discussie..

En voor iedereen dat het wil weten, de nieuwe 330e stage 1 tuning gaat zelfs naar 415pk en 727Nm.

[ Voor 26% gewijzigd door kazzzdafke op 24-01-2020 09:32 ]

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdlaccount
Gewoon voor diesel gaan op dit moment,

Had gisteren nog even getankt in Luxembourg:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3YhVnHh/Capture.png

Prima dagje, vorig jaar was het nog 1.10,- en twee jaar geleden 1,00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joshje
  • Laatst online: 08:42
tdlaccount schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 10:20:
Gewoon voor diesel gaan op dit moment,

Had gisteren nog even getankt in Luxembourg:
[Afbeelding]

Prima dagje, vorig jaar was het nog 1.10,- en twee jaar geleden 1,00
Oke maar we zitten hier in Nederland niet in Luxenburg?
Hier is de diesel toch wel rond de €1,35.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Voor prive/zakelijk (prive) aanschaf zou ik altijd een PHEV afraden. Dat was een leuk moment in de techniek om te kunnen profiteren van lage bijtelling, maar het blijft een concept waarbij je twee aandrijflijnen hebt, met alle nadelen van dien.
Meer gewicht, meer onderdelen die onderhoud nodig hebben en stuk kunnen gaan. Ook techniek die vaak geadopteerd is uit benzine auto's, maar nu veel meer voor z'n kiezen krijgt. Bijvoorbeeld versnellingsbak, koppeling etc.

Afhankelijk van je voorkeur rijden ze echt wel leuk, Audi A3 e-tron, Volvo D6 plug-in, etc., maar prive zou ik hoogstens een niet-plug-in hybride aanraden (o.a. Toyota), of EV of volledig fossiel.
De plug-ins zijn ook alleen gemiddeld zuinig omdat de eerste 20 tot 40 km per reis elektrisch is, daarna verbruikt hij minimaal zoveel als het fossiele equivalent.

Als ik jou was zou ik een Audi A4/A5/A6/A7 of BMW 3/4/5/6 met dikke diesel en 200k ervaring halen voor een 'prikkie' en die oprijden.

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Anderhalf jaar geleden heb ik een VW Golf Highline (met R-accenten) laten importeren uit Duitsland. Alle features die ik zoek, een stabiele en redelijk zuinige auto met 150pk, ACC, lane assist, verwarmde stoelen, standkachel, etc. voor ongeveer dat budget. Hij had minder dan 20k op de teller :)

Het is wel gewoon een benzineauto maar hij rijdt met gemak 1:22 op een 100km/u weg. In de stad rij je lekker sportief in de S-stand en als volautomaat met DSG heb je d'r een bizar makkelijke auto aan om te rijden. Hij is enorm stil en met een DynAudio geluidssysteem aan boord (+subwoofer) zit er een intens goed geluid in.

In plaats van een dure Volvo, BMW, of Mercedes (onderhoud...) is een Volkswagen een stuk goedkoper te onderhouden. En in het segment Golf of hoger is de afwerking aan de binnenkant ook van zodanig hoog niveau dat je maar weinig hard plastic tegenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@wimpie De Outlander PHEV heeft geen versnellingsbak, die is op lage snelheden een seriele hybride en schakelt op hoge snelheden over naar parallel hybride. 4WD word gedaan met een extra elektromotor achterin dus je hebt ook geen aandrijfas door de lengte van de auto lopen. Na 4,5 jaar (190k 96% EV) gebruik was het accupakket van de Outlander echter wel echt een stuk versleten, range was teruggelopen van net 50km naar ongeveer 30km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Madshark schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 15:58:
[...]

Ehhh, was CVT niet een Nederlandse uitvinding door Van Doorne ? Hoewel PSD mechanisch gezien geen echte CVT is, heeft het wel precies dezelfde rijeigenschappen.
Overigens is DSG niet Duits maar Amerikaans ;) ( BorgWarner )
True.

Ik bedoelde: CVT/PSD wordt vooral toegepast in Japanse auto's, automaten met dubbele koppeling vindt je vooral in Duitse auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
tdlaccount schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 16:30:
Ik zou persoonlijk nog voor een diesel gaan.
VW group of BMW aanschaffen. Voor particulier prima, voor lease zou ik niet overwegen.
Daar noem je wel even 2 merken met overall zeer matige/wisselvallige betrouwbaarheid. Het is juist verstandiger die te leasen dan ze als occasion te kopen.

Een diesel van 20k (want daar hebben we het over) raak je over 5 jaar aan de straatstenen niet meer kwijt. Een oud dieselgebakje als dat van jou kost je waarschijnlijk extra wegenbelasting want geen DPF, schat ik zo in.

@Steven.w : de Fransen heer en meester qua dieseltechniek? Waar haal je die "wijsheid" vandaan? Ze maken best redelijke dieselblokken maar kunnen qua techniek niet tippen aan de Duitsers. Uiteraard niet, de Duitsers opereren in hogere marktsegmenten waar je meer hightech motoren vindt. Welke Franse dieselmotor haalt het bij het SQ7 blok met elektrische compressor? Of BMW's quad turbo diesel? Ook het Italiaanse VM motori schat ik hoger in.

[ Voor 26% gewijzigd door Dieken Taffert op 26-01-2020 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Tassadar32 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 16:18:
@wimpie De Outlander PHEV heeft geen versnellingsbak, die is op lage snelheden een seriele hybride en schakelt op hoge snelheden over naar parallel hybride. 4WD word gedaan met een extra elektromotor achterin dus je hebt ook geen aandrijfas door de lengte van de auto lopen. Na 4,5 jaar (190k 96% EV) gebruik was het accupakket van de Outlander echter wel echt een stuk versleten, range was teruggelopen van net 50km naar ongeveer 30km.
Nee volvo en e-tron bedoelde ik daarmee.

Divide and conquer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MarkHero
Bedankt voor jullie hulp. Het is een Volvo V40 D4 geworden voor slechts 15 k met 45d km. Hier kan ik een tijdje in sturen en dan wordt de volgende een hybride of EV.
Pagina: 1