GPU fans draaien superhard, readout = 0 RPM

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:57
Ha allemaal,

Sinds een dag of twee draaien de fans van mijn Asus GTX 780 OC3 nogwat op volle snelheid, wat nogal een herrie maakt. De kaart heeft altijd perfect gewerkt en ik ben me niet bewust van enige updates aan het systeem. Apart is dat de RPM van de GPU fan, waar ik hem ook mee uitlees, op 0 RPM gerapporteerd wordt. Apart is ook dat als ik reboot, de PC muisstil door het bios gaat, maar zodra windows geboot is, de fans weer volop aan gaan.

De kast is niet aangeraakt in de afgelopen maanden, de connectoren zitten er stevig in.

Het lijkt erop dat de fancontroller op de GPU kapot is of iets dergelijks. Gezien de leeftijd van de kaart is dat niet iets om nog achteraan te gaan.

Heeft iemand nog iets wat ik zou kunnen proberen? Ik ben momenteel tevreden met de performance van de 780, zwaarste wat ik speel is wow momenteel.

Edit: Oh, en GPU usage is 0% of 1% in MSI afterburner as we speak, GPU temp is een stabiele 26 graden.

Update 2: ben nu de laatste Nvidia driver aan het installeren (clean install). Installer heeft zojuist de oude drivers verwijderd, en de fans zijn uitgegaan. MSI afterburner geeft aan connection lost.

Update 3: nieuwe drivers zijn geinstalleerd 436.30 - en meteen gaan de fans er weer vandoor. Tsja.

Update 4: na een uurtje wow gaan de fans spontaan uit of op low, zoals het hoort. Gek hoor.

[ Voor 21% gewijzigd door Znorkus op 22-01-2020 21:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:26

Nemesizz

Untouchable

Waarschijnlijk toch wat mis met een sensor of de aansturing van de fans (kaart raakt in 'paniek' > fans voluit).

Ziet het overigens wel vaker, uitlezing geeft 0 rpm aan en ventilators draaien eigenlijk op 100%, soort fail-safe mechanisme. Zelfs bij nieuwere kaarten.

Je zou kunnen proberen de fans te modden, of de huidige eraf te slopen en gewone casefans op te zetten (die dan weer aansluiten op een fancontroller of op het moederbord).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:12

HugoBoss1985

Xenotech

Klinkt misschien als een probleem met een driver.

Ik heb hier ook een oude 9600gt die voluit draait (in het bios, voordat Windows geladen is) totdat de driver e.e.a. begint te regelen.

Heb je de oude drivers ook in de veilige modus verwijderd met DDU?
Verwijderd ook MSI afterburner eens helemaal!

Is de kaart niet vervuild met stof?

Misschien kan je kijken of er een bios update voor de kaart beschikbaar is.

[ Voor 5% gewijzigd door HugoBoss1985 op 23-01-2020 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Naast het voorstal wat Nemesizz geeft zou je ook kunnen kijken of je de huidige fans van de videokaart niet op een andere manier kunt voeden, bijvoorbeeld via een casefan header op het moederbord. Zorg dan wel even dat je met een software tooltje (speedfan oid) een koppeling aanmaakt waarbij die casefan harder gaat draaien bij een hogere GPU temperatuur.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:57
Bedankt voor de tips hoor alledrie, ik ga ermee aan de slag, maar vermoed dat de kaart binnenkort voor een zacht prijsje over te nemen is en dat ik er een 1060 ingooi oid. Scheelt in stroomgebruik ook. Misschien gooi ik hem nog even in een andere pc om driverdingen en voedings-issues (kan het ook nog zijn) uit te sluiten. Hij is inderdaad vrij stoffig ook, misschien even afblazen ja ;-)
Thanks voor het meedenken!

Edit: Update sept 2020. Voor wie het ooit nog leest: dit bleek inderdaad een driver-issue. Na upgrade naar w10 bleek het probleem verholpen.

[ Voor 14% gewijzigd door Znorkus op 22-09-2020 02:31 ]