Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greymane
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-08 11:29
Dames, heren,

Ik speel al een tijdje met het idee om mezelf om te scholen naar de IT en wil hier dit jaar dan ook echt werk van gaan maken. Mijn huidige loopbaan en sector heb ik mijn maximale potentie bereikt, en mede, omwille mijn persoonlijke gezondheid wens ik een andere kant op te gaan. Ik werk nu namelijk met een zeer onregelmatig rooster in de avond, nacht, ochtend, weekeinden en feestdagen. Dit begint me nu na 16 jaar toch wel op te breken.

Ik ben nu 34 jaar en wil niet tot m'n 70e (Waar ik voor het gemak van uit ga) nog in deze sector werken. Dan haal ik waarschijnlijk de 65 niet eens. Dat ik hiervoor moet inleveren op salaris ben ik wel degelijk van bewust en dit is dan ook geen probleem. Alhoewel ik niet verwacht veel te moeten inleveren, daar mijn maandelijkse salaris nu bijna overeenkomt met het startsalaris wat ik kon vinden (1800-2200 netto).

Hoewel ik geen IT-er ben, heb ik wel een redelijke tweaker waardige hobbymatige kennis omtrent IT. Ik wil wel realistisch beginnen en werkervaring op doen als bijvoorbeeld eerste lijns support medewerker en van daaruit doorgroeien.

Hier begint het euvel. Ik werk op een bedrijf met veel IT-ers en heb hun ook om advies gevraagd. De ene zegt doe een HBO opleiding (Ik heb MBO-2 momenteel, dus daar zou ik een toelatings examen voor moeten doen). De ander zegt, als je alleen de certificaten behaald, kun je in no time in de sector beginnen. Mijn doel is uiteindelijk om als systeembeheerder aan de slag te kunnen.

Waar moet ik beginnen volgens jullie? Comptia certificaten behalen in een sneltrein, of een MBO/HBO opleiding welke minimaal 2 jaar kost? Ik hoor graag van jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 19:22
Gezien jouw leeftijd/niveau zou mijn suggestie zijn om te beginnen door op instapfuncties te solliciteren, en wanneer een sollicitatie niets wordt feedback te vragen waarom het niks geworden is.

Deze feedback gebruik je vervolgens om te achterhalen waar de schoen wringt, zodat je dit de volgende sollicitatie kunt aanscherpen.

Verder is het belangrijk om alvast van basisonderwerpen, zoals Windows, Office en netwerken kennis op te doen, met als bonus informatie in te winnen over hoe je je op een goede manier opstelt als helpdesk medewerker. Certificaten kunnen overigens ook geen kwaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:25
Zeker met mbo2 zal je heel snel tegen een muur aan lopen. Certificaten kunnen altijd, maar ik zou neigen naar een twee-jarige hbo.

Mijn route zou zijn: certificaten itil, Cisco,starten op de helpdesk, en dan deeltijd AD.

Dit gaat wel uit van beheer, maar heb je enig idee wat je zélf wil in de ict? Het is een nogal breed vakgebied zeg maar 😋

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:20
IT is overigens een nogal breed begrip. Beginnen als eerste lijns support medewerker is leuk en aardig natuurlijk, maar wat is je doel? Welke kant wil je uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greymane
psychodude schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 21:02:
IT is overigens een nogal breed begrip. Beginnen als eerste lijns support medewerker is leuk en aardig natuurlijk, maar wat is je doel? Welke kant wil je uit?
Systeembeheerder bij een willekeurig klein of groot bedrijf, of cybersecurity. Daar ben ik nog niet helemaal over uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greymane
DiedX schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:47:
Zeker met mbo2 zal je heel snel tegen een muur aan lopen. Certificaten kunnen altijd, maar ik zou neigen naar een twee-jarige hbo.

Mijn route zou zijn: certificaten itil, Cisco,starten op de helpdesk, en dan deeltijd AD.

Dit gaat wel uit van beheer, maar heb je enig idee wat je zélf wil in de ict? Het is een nogal breed vakgebied zeg maar 😋
Kijk, hier kan ik wat mee. Ik werd eerst veel Comptia aangeraden te behalen. ITIL en Cisco is ook goed te doen zo te zien, en relatief goedkoop. Is dat te behalen met niet al te veel Cisco voorkennis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:07

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Of de stap van MBO niveau 2 naar HBO gemakkelijk te doen is laat ik even in het midden. Mocht je de capaciteit hebben, dan zou ik HBO ook aanraden. In het algemeen heb je voor een systeembeheerdersfunctie niet per definitie HBO nodig als papiertje, MBO niv 4 voldoet ook. Wel heb je met je HBO meer kans op de arbeidsmarkt.

Ik ben het met de rest eens dat je beter kunt instromen op een servicedesk. Vanuit daar kan je behoorlijk wat ervaring op doen.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrawlFish
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-07-2024
Je zou zelfs aan het volgende kunnen denken;

- Versnelde thuisstudie MBO4 ICT-beheer (je kan al veel thuis doen door een servertje op te zetten, netwerkjes aan elkaar knopen etc.)
- Thuiscursus ITIL/Cisco (certificaat hoeft nog niet eens per se. Als je aantoont er mee bezig te zijn (geweest) kun je aangeven dat je graag nog je certificering hierin haalt)
- Servicedesk functie zoeken
- Deeltijd HBO of AD (mogelijk dat het bedrijf je hierin zal bijstaan)

Comptia op gebied van systeembeheer is niet heel bijzonder heb ik altijd begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Outerspace schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 23:24:
In het algemeen heb je voor een systeembeheerdersfunctie niet per definitie HBO nodig als papiertje
Als je tegenwoordig ook daadwerkelijk een baan wil vinden is dat alleen wel heel erg aan te raden. Er is nogal een trend naar het steeds meer verschuiven van spullen naar 'de cloud', en traditioneel systeembeheer verschuift ook die kant op.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:39
DiedX schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:47:
Dit is de route die ik ook zou nemen. Er zijn bedrijven te vinden die mensen maar wat graag aannemen en zelf willen opleiden en als jij laat zien dat je al wat certificaten bezit en graag wil dan kun je een kans krijgen. Salaris is dan iets waar je dan niet moeilijk over moet willen doen, dat trekt vanzelf bij (best wel snel).

HBO is ook goed te doen voor een gemiddelde Nederlander die wat affiniteit heeft met IT. Merk dat sommigen HBO'ers HBO nogal verheerlijken en dat sommigen MBO'ers HBO zien als een grote berg. Ik ben HBO'er en van mening dat HBO goed te doen is en voor de een wat meer werk is dan de ander, maar nog steeds goed te doen. Begrijp mij niet verkeerd, HBO is heel wat waard op de arbeidsmarkt binnen de IT, dat heb ik ook gemerkt, maar heb het dus over het verkrijgen van dat papiertje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:44
Greymane schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:19:
Dames, heren,

Ik speel al een tijdje met het idee om mezelf om te scholen naar de IT en wil hier dit jaar dan ook echt werk van gaan maken. Mijn huidige loopbaan en sector heb ik mijn maximale potentie bereikt, en mede, omwille mijn persoonlijke gezondheid wens ik een andere kant op te gaan. Ik werk nu namelijk met een zeer onregelmatig rooster in de avond, nacht, ochtend, weekeinden en feestdagen. Dit begint me nu na 16 jaar toch wel op te breken.

<<Knipperdeknip>>

Hier begint het euvel. Ik werk op een bedrijf met veel IT-ers en heb hun ook om advies gevraagd. De ene zegt doe een HBO opleiding (Ik heb MBO-2 momenteel, dus daar zou ik een toelatings examen voor moeten doen). De ander zegt, als je alleen de certificaten behaald, kun je in no time in de sector beginnen. Mijn doel is uiteindelijk om als systeembeheerder aan de slag te kunnen.

Waar moet ik beginnen volgens jullie? Comptia certificaten behalen in een sneltrein, of een MBO/HBO opleiding welke minimaal 2 jaar kost? Ik hoor graag van jullie.
Een HBO-opleiding in deeltijd volgen is niet écht heel makkelijk, zeker niet naast een (fulltime?) baan, zeker niet als je onregelmatig werkt. Je geeft aan dat er bij je (huidige) werkgever veel IT-ers werken, het lijkt mij dat er bij je werkgever wel eens ruimte is voor een nieuwe collega op de IT-afdeling? Waarom ga je niet beginnen met het halen van één (of een paar) certificaten en ga je met je werkgever in gesprek over een (geleidelijke) overstap. Wat je (nog) mist aan inhoudelijke kennis, compenseer je (deels) door kennis van de organisatie en de sector.

Succes!

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Greymane schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:19:

Ik denk dat dit een kwestie is van prioriteiten stellen op basis van wat het meeste effect heeft in de minste tijd. Natuurlijk gaat een HBO papiertje helpen, maar dan ben je jaren bezig. Plus, als je HBO deeltijd wilt doen moet je vaak werkzaam zijn in de sector omdat je opdrachten krijgt die je deels op je werk moet uitvoeren. Dus HBO is mooi maar het kost (voor nu) teveel tijd en ik weet niet of je nu in de omgeving zit waar je zoiets kan combineren met je werk.

Beheer is typisch een richting waarbij je wordt aangenomen omdat je voor continuïteit moet zorgen. Continuïteit van de beschikbaarheid van de IT spullen en indirect daarmee de bedrijfsvoering. Degene die jou gaat aannemen stelt zichzelf de vraag "Gaat Greymane de continuïteit van dit bedrijf waarborgen" dus ik zou investeren in dingen die daar een duidelijke JA van maken. Zoals kennis van bepaalde producten. Als systeembeheerder ga je waarschijnlijk te maken krijgen met werkplekken (Windows 10 bijv), server infra (Microsoft Server, Citrix, misschien Azure) en dingen zoals Cisco netwerken. Maar naast kennis ook andere karakterdingen, zoals goede communicatieve skills en telefonische bereikbaarheid. Maar goed dat is een ander verhaal. Als je mij zou vragen om een lijstje qua certificeringen:

Werkplekken:
Modern Desktop administrator (MCSA Windows 10 bestaat niet meer)
Server infra:
MCSA Windows 2016
Citrix Certified Associate
Azure Administrator

Ik zou dingen als CompTIA en ITIL niet direct op de eerste plek zetten. Ik werk 12,5 jaar in IT en om CompTIA heeft nog nooit iemand gevraagd bij mij. ITIL vind ik een twijfelgeval. Het is een procesmethode en dat soort dingen kom je vaak niet tegen binnen kleine bedrijven omdat die veel ad-hoc werken. Bij echt grote bedrijven heb ik het idee dat agile steeds meer de norm begint te worden.

Dan de vraag "maar hoe ga ik beginnen met al die certificeringen". Want het zijn er veel en er zijn niet altijd goede boeken voor. Je kan kijken naar dingen zoals Udemy of Pluralsight, dat zijn websites waar trainingsvideo's worden aangeboden waarin alles wordt besproken. Ik vind dat zelf fijner werken dan een droog boek met plaatjes. Je betaald wel maandelijks voor die websites, en bedenk dat de examens ook geld kosten - die zitten zo rond de 150 euro denk ik. Maar op deze manier kan je wel binnen een korte tijd enkele examens behalen voor niet teveel geld, waarmee je de kans vergroot om aangenomen te worden. En als je eenmaal aangenomen bent kan je altijd nog over HBO beginnen bij zo'n bedrijf. Bedenk dat bedrijven studiekosten kunnen aftrekken van de belasting dus ze kunnen het voordelig aanbieden aan jou. Als je echt HBO wilt doen zou ik dat ook vooral melden in je sollicitatiegesprek - je bent een starter en weet misschien niet alles maar je hebt wel de ambitie om te leren, dat heb je laten zien met enkele certificeringen en je wilt in de toekomst wellicht een hele HBO opleiding gaan doen.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Pagina: 1