Advies bezichtiging huis, plat dak, water, scheuren.

Pagina: 1
Acties:

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
Vandaag een huis wezen kijken, deze:
https://www.funda.nl/koop/ede/huis-87054303-geerestein-10/

Een schitterend huis zo op het hoog, helemaal afgewerkt.
2 zaken vallen mij op:

Aan de voorkant zit een stuk plat dak. Vanuit het slaapkamerraam is te zien dat dat plat dak vol water staat, niet zomaar een paar plassen of een klein laagje, echt vol.
Uiteraard aan de makelaar gevraagd maar die gaf aan dat dat klopt en dat het niet erg is maar dat betwijfel ik ten zeerste.
Vanuit het slaapkamerraam is ook geen afvoer te zien overigens. Ook niet aan de buitenkant van het huis.
De platte daken van de buren zijn wel droog op een enkel plasje na, alleen bij dit huis staat het vol water.

Tevens is de woonkamer uitgebouwd naar achteren, dit ziet er op het oog heel netjes uit. Precies op de grens van de oude buitenmuur en de uitbouw zit een vrij forse scheur. Ongeveer boven het midden van de grote platenbak op deze foto.
https://www.funda.nl/koop...03-geerestein-10/#foto-14

Deze scheur zit zowel aan deze kant, de huiskamerkant, als in de keuken. Volgens de makelaar zou dit komen omdat de fundering anders is dan het huis en e.a steeds aan het werken is. Dit moet volgens de makelaar elke paar jaar weer dichtgesmeerd worden.

Nu is het gekkenhuis op de woningmarkt, ook in Ede rond deze prijsklasse. We hebben geloof ik 10 bezichtigingen aangevraagd waar er 8 van zijn afgewezen wegens teveel belangstelling.
Volgende week een keer terugkomen met een bouw-deskundige gaat hem ook niet worden, ik denk dat dit huis deze week nog verkocht wordt.

Op zich hebben we wel zin in het huis, alleen bovenstaande punten baren ons wel enige zorgen.

Als ik Google zijn de meningen over water op het dak verdeeld, de een zegt dat het juist goed is, de meesten zeggen dat het dak dan geen afschot heeft of de afvoer zou wel verstopt zitten.Deze afvoer kan ik echter nergens vinden, ook niet via Google Maps.
De bezichtingstijd was ook vrij kort, 15 minuten, toen kwamen de volgende mensen er al weer aan.

Uiteraard is de beslissing aan ons zelf, maar wat is jullie mening hierover?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:27
15 min is veel te kort. Dus terug...

• D0gtag
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Plat dak vol water, nee, moet gewoon afgevoerd worden. Het is niet ontworpen voor een zwembad en moet gewoon goed zijn. Schueren zijn vrij normaal huis met 50 jaar, afhankelijk van de grote en lengte natuurlijk die zie ik nergens. Ik kan niet zien of dit een dragende muur is etc er zijn te veel variabelen.

15min laten kijken, plus de kennis dat het gekte is... ja.. ik vind het niet netjes.

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

• kezzza
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
2 opties wat mij betreft
1. Nieuwe afspraak maken met bouwkundig inspecteur
2. Bod doen met als ontbindende voorwaarde dat er een bouwtechnische keuring uitgevoerd en bij xx geschatte kosten ontbonden kan worden

Ik gok dat je door de druk in de markt snel denkt te moeten handelen maar er komt zeker nog een nieuw huis voorbij als deze het niet wordt, laat je dus niet gek maken!

• Ora et Labora
D0gtag schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 18:42:
Plat dak vol water, nee, moet gewoon afgevoerd worden. Het is niet ontworpen voor een zwembad en moet gewoon goed zijn. Schueren zijn vrij normaal huis met 50 jaar, afhankelijk van de grote en lengte natuurlijk die zie ik nergens. Ik kan niet zien of dit een dragende muur is etc er zijn te veel variabelen.

15min laten kijken, plus de kennis dat het gekte is... ja.. ik vind het niet netjes.
De lengte is hier te zien.
https://www.funda.nl/koop...03-geerestein-10/#foto-33
De uitbouw begint bij de kleine verspringing links bij de eetkamer.
Aan de andere kant, bij de keukenmuur,zit een scheur en aan de binnenkant, dus vanuit de keuken, ook. Dat is precies de grens van de oude buitenmuur.

15 minuten is inderdaad niet netjes, de makelaar verontschuldigde zich ook maar daar hebben we neit veel aan natuurlijk. :)

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-12-2025
Zeker niet doen. Gewoon de tijd voor nemen en een bouwkundige keuring voorstellen als je echt interesse hebt. Beter 300 euro verliezen dan een rothuis kopen van 250.000 euro.

Laat je ook niet gek maken. Mijn huis stond 1 dag te koop en er waren 18 bezichtigingen aangevraagd. Daarna heb ik er ook een stop op gezet, maar van de 18 kon ik er zo al 16 afschrijven die maar een beetje als een kip zonder kop komen rondneuzen of besluiteloos zijn en alles in de provincie komen bekijken als het 1 dag op funda staat.

Een collega hetzelfde, na 20 bezichtigingen ook geen bod gehad, dat kwam pas later.

• D0gtag
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Ora et Labora schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 18:44:
[...]

De lengte is hier te zien.
https://www.funda.nl/koop...03-geerestein-10/#foto-33
De uitbouw begint bij de kleine verspringing links bij de eetkamer.
Aan de andere kant, bij de keukenmuur,zit een scheur en aan de binnenkant, dus vanuit de keuken, ook. Dat is precies de grens van de oude buitenmuur.

15 minuten is inderdaad niet netjes, de makelaar verontschuldigde zich ook maar daar hebben we neit veel aan natuurlijk. :)
Wat @Divak zegt, bouwkundig raport laten opstellen, maar als het inderdaad tegenover de uitbouw grens zit heb ik het idee dat de fundering van de uitbouw misschien niet helemaal super is. Maar ik ben geen expert, dus zorg ervoor dat die er wel komt. Het zal niet catastrofaal zijn aangezien het geen dragende muur is maar ja schade blijft schade.

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Tja, een scheur...
Komt waarschijnlijk doordat huis zelf op (betonnen of houten) palen is gefundeerd (meterslange palen tot aan de zandlaag, vaak zijn de palen drie meter of langer).
De uitbouw wordt is meestal op "staal" of op poeren gefundeerd (tot 0,5m meter diep).

Op hoeveel meter begint de zandlaag daar?

[ Voor 30% gewijzigd door MedionAkoya op 22-01-2020 18:59 ]

Trein?

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02:35
Wat wordt gezegd. Licht verschil in draagkracht tussen bestaande palen fundering en nieuwe uitbouw fundering (vaak zonder palen) is vrij normaal. Scheur vorming op de grens komt ook veel voor doordat je woonhuis net wat stabieler staat en je uitbouw iets kan zakken. Is niet gek, maar de mate van verzakking en de grootte van de scheur zou ik een expert naar laten kijken. Afvoer van het dak is wat zorgelijker. Aan de andere kant : een Hwa van je dak naar beneden trekken hoeft de wereld niet te kosten lijkt me...

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

caspervc schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 19:00:
Wat wordt gezegd. Licht verschil in draagkracht tussen bestaande palen fundering en nieuwe uitbouw fundering (vaak zonder palen) is vrij normaal. Scheur vorming op de grens komt ook veel voor doordat je woonhuis net wat stabieler staat en je uitbouw iets kan zakken. Is niet gek, maar de mate van verzakking en de grootte van de scheur zou ik een expert naar laten kijken. Afvoer van het dak is wat zorgelijker. Aan de andere kant : een Hwa van je dak naar beneden trekken hoeft de wereld niet te kosten lijkt me...
Hoe voeren de buren (met het schuine dak) hun water af?

Trein?

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:25
Als de woning bevalt en het alleen de vraag is of deze twee punten wel/geen probleem zijn dan zou ik gewoon een bod doen met een ontbindende voorwaarde erin dat je er onderuit kunt wanneer uit een bouwtechnische keuring XX aan geschatte kosten komen. Wat je ook kunt doen is binnen de 3 dagen bedenktermijn die elke koper heeft een bouwkundige keuring uit laten voeren en het niet opnemen als ontbindende voorwaarde maar dat vind ik zelf eigenlijk wat minder netjes.

...

• D-190
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-02-2022
Zo te zien is de dakopbouw er naderhand op gebouwd. Normaal gesproken zou het water via de achterafvoeren het dak aflopen. Maar doordat de opbouw erop is gezet is daarmee geen rekening gehouden.
Zelf even een afvoer maken aan de voorkant, dat is de enige eenvoudige manier om dat op te lossen. Het hoeft niet veel te kosten.

Die scheur in de meur kan inderdaad komen omdat de aanbouw niet onderheid is. Als de scheur alleen komt in de middenmuur is er in principe niet veel aan de hand, mocht je ze ook krijgen in de 2 buitenmuren, dan zou ik me meer zorgen maken. Want als dat het geval is, is je aanbouw aan het zakken.

Als dit de enige 2 dingetjes zijn zou ik niet het huis laten schieten, voor de rest ziet het er strak en netjes uit.

Net zoals hier boven staat, even een bouwkundige keuring laten uitvoeren. Die mensen hebben er vaak meer verstand van en weten precies waar ze op moeten letten

• Ora et Labora
D-190 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 19:20:
Zo te zien is de dakopbouw er naderhand op gebouwd. Normaal gesproken zou het water via de achterafvoeren het dak aflopen. Maar doordat de opbouw erop is gezet is daarmee geen rekening gehouden.
Zelf even een afvoer maken aan de voorkant, dat is de enige eenvoudige manier om dat op te lossen. Het hoeft niet veel te kosten.

Die scheur in de meur kan inderdaad komen omdat de aanbouw niet onderheid is. Als de scheur alleen komt in de middenmuur is er in principe niet veel aan de hand, mocht je ze ook krijgen in de 2 buitenmuren, dan zou ik me meer zorgen maken. Want als dat het geval is, is je aanbouw aan het zakken.

Als dit de enige 2 dingetjes zijn zou ik niet het huis laten schieten, voor de rest ziet het er strak en netjes uit.

Net zoals hier boven staat, even een bouwkundige keuring laten uitvoeren. Die mensen hebben er vaak meer verstand van en weten precies waar ze op moeten letten
Dit zou zo maar eens kunnen ja. De buren links daarvan, zonder opbouw, hebben wel een droog dak.
De vraag is of er dus uberhaupt een afvoer te maken is aangezien het plat dak hoogstwaarschijnlijk naar achteren, dus naar de opbouw, zal aflopen. Een afvoer aan de voorkant zal dus waarschijnlijk niet eens mogelijk zijn zonder het afschot te veranderen en dus het dak los te maken.

Bouwkundige keuring lijkt mij zeker de moeite waard inderdaad, goede adviezen.

Dank allen.

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
Grappig, heb vandaag ook dit huis bezichtigd. Wij hebben geen verdere interesse (het is teveel 'af' met keuzes die wij niet zouden maken). Maar ik kan je qua snelheid mogelijk enigszins geruststellen: Het huis staat al twee maanden op Funda, alleen deze week opnieuw waarbij ze €10.000 in vraagprijs gezakt zijn.

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02:01
Voor een paar honderd euro laat je het platte dak vervangen, zodanig dat het water wel weg kan. Eventueel dus nog even een afvoer/regenpijp/whatever maken.
Sowieso niet gek om een stukje plat dak te laten vervangen. Afhankelijk van hoe lang het er al op ligt natuurlijk.

Scheurvorming hebben wij ook op de grens met de aanbouw. Heel de woning opnieuw laten stukadoren maar op die plek komt het toch terug. Onze buurman (ook met uitbouw, destijds tegelijk met de vorige bewoners van onze woning laten doen) zei al eens dat de uitbouw niet geheid is en er daardoor wat scheurvorming ontstaat.

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:47
Ga je overig niet te veel voorstellen van de gemiddelde bouwkundige keuring. De scheur geeft 2 opties.
-Dat is normaal
-hiervoor is funderingsonderzoek nodig.
En dan is het de vraag hoe kundig de keurder is, dus weet je nog niets...
Plat dak met paar millimeter water is niet erg, echter moet er wel een afvoer zitten zodat het dak niet overloopt als afvoer methode...

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:37

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

remzor schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 21:15:
Voor een paar honderd euro laat je het platte dak vervangen, zodanig dat het water wel weg kan. Eventueel dus nog even een afvoer/regenpijp/whatever maken.
Sowieso niet gek om een stukje plat dak te laten vervangen. Afhankelijk van hoe lang het er al op ligt natuurlijk.

Scheurvorming hebben wij ook op de grens met de aanbouw. Heel de woning opnieuw laten stukadoren maar op die plek komt het toch terug. Onze buurman (ook met uitbouw, destijds tegelijk met de vorige bewoners van onze woning laten doen) zei al eens dat de uitbouw niet geheid is en er daardoor wat scheurvorming ontstaat.
Kan, masr ook als er niet geheid hoeft te worden kan je scheuren krijgen.

Plat dakje opnieuw is de kosten niet, even de isolatiewaarde ophogen meenemen kan de kosten opdrijven maar als je toch bezig bent is het de moeite wel waard - denk ik.

Verder genoeg goeie adviezen; Maar toch ook vooral: laat je niet gek maken!

ping 127.212.23.124

• Ora et Labora
Jovatov schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 21:14:
Grappig, heb vandaag ook dit huis bezichtigd. Wij hebben geen verdere interesse (het is teveel 'af' met keuzes die wij niet zouden maken). Maar ik kan je qua snelheid mogelijk enigszins geruststellen: Het huis staat al twee maanden op Funda, alleen deze week opnieuw waarbij ze €10.000 in vraagprijs gezakt zijn.
Grappig inderdaad :)
Ah juist, dat was mij nog niet opgevallen dat het er al langer op staat.
Was jou/jullie het water op het dak ook opgevallen?

Het huis vinden wij opzich verder wel mooi, de buurt weet ik eigenlijk niet zo.

• Jovatov
Ora et Labora schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 21:44:
[...]
Grappig inderdaad :)
Ah juist, dat was mij nog niet opgevallen dat het er al langer op staat.
Was jou/jullie het water op het dak ook opgevallen?

Het huis vinden wij opzich verder wel mooi, de buurt weet ik eigenlijk niet zo.
Aan die kant heb ik eigenlijk helemaal niet op het dak gekeken, andere kant zag ik wel wat water staan (incl sigarettenpeuken :X).
De buurt vinden wij wel leuk, mijn vrouw heeft eerder een paar straten verderop gewoond dus we kennen het ook wel enigszins.

Ik snap goed dat je het huis verder mooi vond. Zeker de keuken/badkamer/ruime woonkamer :). Succes!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:22

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik zie dat de afvoer / regenpijp van de opbouw aan de voorkant geplaatst is en dus op het dak eronder wordt afgevoerd. Als de orginele afvoer aan de achterkant zit, kan het water slecht weg.
Op deze foto https://www.funda.nl/koop...303-geerestein-10/#foto-2 is te zien dat een deel van het dak van de buren (pannengedeelte) op jouw dak uitkomt, tenzij daar een afscheiding tussen zit.

Aan de randafwerking te zien is bij de buren aan beide kanten al wat vervangen is of juist op jouw dak. De kleur en afmeting van de randafwerking is anders.

Eerlijk gezegd is dat een standaard verhaal dat water op een plat dak niet erg is. In sommige gevallen kan het niet anders. Het beïnvloed negatief de levensduur van je dakbedekking. Dat is het grootste nadeel, bovendien heb je het liefst dat het water van het pand afloopt. Bij hoosbuien en veel wind, wil je niet dat het water onder de loodslab doorgaat, omdat het water niet goed weg kan.

Tweakers Discord

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Jaren 70 huis, ik zou er toch even een expert naar laten kijken.

Zit er ook een kwaaitaal vloer in? Waar zit het asbest of wat hebben de vorige bewoners ermee gedaan? Olietank / schoon grond verklaring?

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
Zoek je in Ede een bepaalde buurt? Ik zie namelijk in Ede meer dan genoeg aanbod onder de 250k wat langer dan 3 weken te koop staat met woningen in betere staat en met een beter afwerkingsniveau.

• Jovatov
gumtree schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 10:31:
Zoek je in Ede een bepaalde buurt? Ik zie namelijk in Ede meer dan genoeg aanbod onder de 250k wat langer dan 3 weken te koop staat met woningen in betere staat en met een beter afwerkingsniveau.
Verschil is wel dat als je belt de bezichtigingen vaak al vol zitten/geweest zijn. En bijvoorbeeld een huis dat per bod op inschrijving ging en waarbij ik ben overboden staat ook nog 'gewoon' op Funda. Maar de werkelijkheid ligt dan dus anders.

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
Jovatov schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 11:17:
[...]

Verschil is wel dat als je belt de bezichtigingen vaak al vol zitten/geweest zijn. En bijvoorbeeld een huis dat per bod op inschrijving ging en waarbij ik ben overboden staat ook nog 'gewoon' op Funda. Maar de werkelijkheid ligt dan dus anders.
En heb je al bij een makelaar aangegeven dat je zoekende bent. Voordat onze woning op funda kwam te staan werd eerst de lijst met zoekers benaderd. Dat scheelt namelijk weer een foto reportage en de kosten voor funda.

• Jovatov
gumtree schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 11:27:
[...]

En heb je al bij een makelaar aangegeven dat je zoekende bent. Voordat onze woning op funda kwam te staan werd eerst de lijst met zoekers benaderd. Dat scheelt namelijk weer een foto reportage en de kosten voor funda.
Zelf wel (ik ben TS niet, maar toevallig wel ook aan het zoeken in de regio). Klopt inderdaad dat er soms via makelaars eerder huizen beschikbaar komen.

Off-topic:
Al heb ik het idee (geen feiten) dat mensen het in deze markt toch ook liever op Funda willen hebben omdat de vijver dan toch groter is, en als je dan veel kijkers heb je naar bod op inschrijving kan gaan en er dan toch flink boven vraagprijs wordt geboden. Dan verdien je die kosten fotoreportage/Funda zo weer terug.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

heb je al met je wederhelft besproken (gezien je het huis wilt hebben) wanneer je afziet van de koop ??.
- bv kosten te hoog om je zorgen weg te halen.

Elke 2 jaar de scheur dicht maken lijkt mij dat het niet aan de wonig geheeld is of "slecht' .. en dus --> expert.

Je kan ook toch een "optie" nemen :? meld dat je eindbod afhangt van in orde brengen van de punten ..
Misschien dat de verkoper zelf zegt "ik laat het fixen" als jij bv bedrag x.y.z betaald. (lees 240.000 oid ..)

je koopt geen pakje boter !

Tja vanalles

• Ora et Labora
gumtree schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 10:31:
Wel in Ede, niet perse een bepaalde buurt. Wel 5 slaapkamers.
Er staan er een stuk of 15 op waarvan er 2 bezichtigd mogen worden, de rest heeft een stop of is al verkocht.
gumtree schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 11:27:
[...]

Was inderdaad niet, maar nu wel bij verschillende makelaars :)
vso schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 11:46:
heb je al met je wederhelft besproken (gezien je het huis wilt hebben) wanneer je afziet van de koop ??.
- bv kosten te hoog om je zorgen weg te halen.

Elke 2 jaar de scheur dicht maken lijkt mij dat het niet aan de wonig geheeld is of "slecht' .. en dus --> expert.

Je kan ook toch een "optie" nemen :? meld dat je eindbod afhangt van in orde brengen van de punten ..
Misschien dat de verkoper zelf zegt "ik laat het fixen" als jij bv bedrag x.y.z betaald. (lees 240.000 oid ..)

je koopt geen pakje boter !
M'n wederhelft zag het eerst wel zitten maar niet perse dat ze dat huis moet hebben.

We hebben in elk geval besloten ons niet gek te laten maken, het is inderdaad geen pakje boter. Goed over nadenken en meer huizen gaan bekijken.

Vandaag nog een huis bekeken in Ede wat er erg goed uitzag, wel op inschrijving overigens.
Jovatov schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 11:45:
[...]

Zelf wel (ik ben TS niet, maar toevallig wel ook aan het zoeken in de regio). Klopt inderdaad dat er soms via makelaars eerder huizen beschikbaar komen.
Wie weet gaan we elkaar beconcureren haha ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Ora et Labora op 23-01-2020 15:37 ]

• Ora et Labora
Voor de geinteresseerden:
We hebben besloten het huis niet te kopen.
Simpelweg omdat er een ander huis was wat groter en gunstiger was dan dit huis.
Dus helaas geen vervolg met "smakelijke uitkomsten". ;)

Pagina: 1