AMD Phenom II X6 1055T, ASUS EAH6770 PC upgrade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• iwaarden
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:31
Nadat ik mijn huidige PC eindelijk weer eens op een plek heb staan waar ik er regelmatig achter kan plaats nemen zit ik er aan te denken om een kleine upgrade uit te voeren.

Onlangs heb ik Stage9 gedownload, een prachtig project (dat helaas uit de lucht is gehaald) om de USS Enterprise D te herconstrueren op de Unreal 4 Engine. Ik kan het draaien maar daar is het meeste wel mee gezegd, ik moet zeggen dat het op lagere resoluties (1024x768) redelijk maar nog niet acceptabel draait, schuiven met AA, AF en Beeldkwaliteit doet eigenlijk niet zoveel qua prestatie totdat de resoluties omhoog gaan.

Nu wil ik dus upgraden maar er zijn ondertussen al weer 6 a 7 generaties hardware verstreken sinds dat ik een beetje op de hoogte was maar nu ben ik er helemaal uit qua PC hardware.

Ik denk dat ik het meeste winst kan halen met een GPU upgrade en een RAM verdubbeling of moet ik juist kijken naar een snellere CPU (het moederbord ondersteunt AM3+) of voor alle drie gaan.

Ik wil de basis graag hetzelfde houden en niet een volledig nieuw systeem maken en qua hardware wil ik liever een high end 2dehands exemplaar kopen via vraag en aanbod dan een mid range nieuw exemplaar.

Naar wat voor GPU kan ik 2de hands het beste kijken voor dit systeem of welke combinaties raden jullie aan?

Ik ben niet van de allernieuwste games en heb een scherm met een max resolutie van 1920x1080 en ik ben niet van plan om een hogere resolutie scherm aan te schaffen dus het moet afdoende zijn voor FullHD gaming.

Wat is je budget?
Het budget wat ik hieraan wil besteden is ~€100,- Als ik evt losse componenten niet tegelijk koop zit hier nog wel wat rek in.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb vroeger altijd een voorkeur gehad voor ATI (AMD) en omdat dit verder ook een AMD systeem is ligt mijn voorkeur voor de GPU daar ook, qua ram ben ik altijd tevreden geweest met Kingston.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Cooler Master Centurion 5 II Limited Edition
AMD Phenom II X6 1055T
Asus M5A78L/USB3 moederbord
Asus EAH6770 DC/2DI/1GD5 videokaart
Cooler Master Hyper 212 Plus
OCZ ModXStream Pro 600W
Samsung SH-S222AB Zwart DVD re-writer
Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G 8GB Ram
Intel 320 SSD 120 GB
Samsung Hard-disk 1TB 7.200 RPM
FullHD monitor 1920x1080

Alvast bedankt voor het meedenken!

[ Voor 6% gewijzigd door iwaarden op 22-01-2020 18:31 ]

Beste antwoord (via iwaarden op 23-01-2020 14:25)

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-01 14:35

EMP

Krulloos!

Met zulke oude hardware is elke upgrade per definitie weggegooid geld.
En dat zeg ik terwijl ik een Core2Quad (met later geüpgrade GTX680 videokaart) als game-pc gebruik, dus ik snap het ook zeker wel :)

De Phenom II X6 1055T is een 6-core CPU die turbo't tot 3,3 GHz. Die verliest het natuurlijk tegen de moderne, efficientere CPU's maar er zijn nog een hoop games/applicaties die hier prima op zullen kunnen draaien. Het doel is geen 4K 144 FPS tenslotte.

8GB RAM is wederom niet wereldschokkend, maar zal voor de meeste aplicaties genoeg zijn om acceptabel te werken.

Je zult van deze PC nooit meer een all-rounder kunnen maken, maar als je goed kijkt naar de games/applicaties die je wilt draaien, wat daar de bottleneck is, dan moet het nog best kunnen.

Als je wat tools zoals afterburner een keer laat meedraaien met je game dan zie je precies wat de bottleneck is... CPU, GPU, RAM (of alle drie :+).
Met de Unreal 4 engine kun je zelfs specifiek kijken of je CPU bound of GPU bound bent.

Ik heb op mijn game-pc met zwakkere CPU dan de Phenom nog heerlijk Morrowind op 4K (met heel veel mods) met 30+ FPS gespeeld.

Om eerlijk te zijn zou ik geen geld in de CPU of RAM stoppen (tenzij je een hele specifieke bottleneck daar hebt), maar je GPU upgraden. Voor 40 euro heb je een Radeon 280X of voor 80 een RX 480, welke resp. 2,5x en 4x zo snel zijn als je huidige videokaart.

Tevens zou ik wat youtube kanalen als LowSpecGamer kijken om te leren welke settings veel en weinig invloed op de performance hebben. AA kan bijvoorbeeld een flinke impact hebben op je performance. Als je die uitzet zou je zo een paar resoluties hoger kunnen draaien.

[ Voor 8% gewijzigd door EMP op 23-01-2020 14:15 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Alle reacties

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
iwaarden schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 18:23:

Ik wil de basis graag hetzelfde houden en niet een volledig nieuw systeem maken en qua hardware wil ik liever een high end 2dehands exemplaar kopen via vraag en aanbod dan een mid range nieuw exemplaar.
De hardware die je op dit moment in je computer hebt is zo verouderd dat het zonde van het geld zou zijn om bijvoorbeeld je RAM te verdubbelen. Zelf zou ik gewoon naar een geheel nieuw exemplaar kijken, echter met het budget wat je op dit moment beschikbaar hebt kun je niets, nog ff door sparen dus!

Als je gaat upgraden vergeet dan ook zeker niet om een nieuwe voeding aan te schaffen!

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08-2025

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Euh, mist je budget nog een 0 toevallig? Want voor 100 euro ga je geen upgrade vinden vrees ik :p

Alle hardware is hopeloos verouderd, wat mij betreft mag je blij zijn dat UE4 überhaupt draait.
Een CPU upgrade zit er niet in, je hebt de top-end AM3 cpu te pakken, dus als je die wil upgraden zul je ook een nieuw mobo nodig hebben. Een AM3+ mobo zou de eerstvolgende upgrade zijn, maar zelfs met een FX8350 o.i.d. kom je niet erg ver, oudere AMD CPUs zijn gewoon niet... Tja, goed :p

Kortom: wil je cpu/mobo/ram upgraden zul je ergens een AM4 setje moeten vinden, je zou kunnen kijken naar een A320 boardje met een Ryzen 1600 ofzo en 16GB cheapass basic RAM, maar het moet wel compatible zijn met CPU en mobo en dat zie ik allemaal niet gebeuren voor 100 euro.

Dan de GPU nog; wat je daar hebt is kennelijk een OEM variant van een HD6770, ook niet bepaald een krachtpatser. Een 260X zou al een dikke upgrade zijn, maar ook die lijkt me niet echt aan te raden om een UE4 project mee te draaien.

Voor een upgrade zou ik ook gelijk de voeding meenemen want een PSU die 5 jaar geleden uit de handel genomen is zou ik niet aan moderne hardware hangen...

Voor een waardige upgrade zul je toch echt een volledig nieuw systeem moeten bouwen want de hardware die je nu hebt leent zich gewoon echt niet meer voor een upgrade die iets zinnigs uithaalt.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:10
Zonde om geld in 10 jaar oude en trage meuk te steken, het gaat er niets sneller van worden. Voeding is onbetrouwbaar geworden na zoveel jaar dus die is sws aan vervanging toe. Daarna blijft er nog maar €50 over voor iets anders. Maak een spaarpot voor een nieuw systeem, de eerste €100 zit er al in.

• iwaarden
Het moederbord ondersteunt volgens de specificaties AM3+ dus ik zou wat dat betreft een generatie nieuwer kunnen.

Ik weet dat het hopeloos verouderd is, de PC was een budget game PC uit 2012. En ik weet dat er niet heel veel te bereiken valt als je hem wilt opkrikken naar de huidige standaard

Maar daar zit hem te crux, ik hoef niet de nieuwste huidige standaard, Als ik hem op bijv. high end niveau 2015 kan krijgen ben ik al weer even blij. De nieuwste games die ik speel speel ik namelijk op de console en mijn PC's gebruik ik meer voor "oudere" games, steam sales en dat soort dingetjes.

Mijn upgrade is daarom gericht op 2de hands componenten, om zo voor een klein budget toch weer wat stapjes te kunnen zetten.

UE4 perfect draaien zit er niet in, maar acceptabel ben ik al heel blij mee.

Als mijn budget een extra 0 zou hebben dan zou ik inderdaad niet upgraden maar een nieuw systeem samenstellen.

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08-2025

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

iwaarden schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 18:39:
Het moederbord ondersteunt volgens de specificaties AM3+ dus ik zou wat dat betreft een generatie nieuwer kunnen.

Ik weet dat het hopeloos verouderd is, de PC was een budget game PC uit 2012. En ik weet dat er niet heel veel te bereiken valt als je hem wilt opkrikken naar de huidige standaard

Maar daar zit hem te crux, ik hoef niet de nieuwste huidige standaard, Als ik hem op bijv. high end niveau 2015 kan krijgen ben ik al weer even blij. De nieuwste games die ik speel speel ik namelijk op de console en mijn PC's gebruik ik meer voor "oudere" games, steam sales en dat soort dingetjes.

Mijn upgrade is daarom gericht op 2de hands componenten, om zo voor een klein budget toch weer wat stapjes te kunnen zetten.

UE4 perfect draaien zit er niet in, maar acceptabel ben ik al heel blij mee.

Als mijn budget een extra 0 zou hebben dan zou ik inderdaad niet upgraden maar een nieuw systeem samenstellen.
Wat betreft CPU dan; op V&A staat een FX-8350 voor 40 euro, een marginale upgrade, en een FX-9590 voor 85 euro. Die is grofweg 35% sneller dan je huidige cpu, maar nog steeds traag als droge modder. Zelfs een Ryzen 1200 scoort beter en is nieuw te koop voor 50 euro...
Wat @Uszka ook al zegt, je voeding is aan vervanging toe. Tel daar dan ook nog de kosten voor extra RAM bij op (bij voorkeur 2x8 dan en niet 2x4 bij prikken, om mismatches te voorkomen) en je hebt gewoon niet genoeg aan die 100 euro.

kijk eens rond op V&A of er niet een upgradesetje te koop staat voor 150-200 euro ofzo, dan maak je al een stuk meer kans.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:01

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Gewoon een R9 270/HD7950 maar zorg dat je een fatsoenlijke voeding in je pc hebt. Tot die tijd kun je nog even door. Een ryzen upgrade is veel duurder dan alleen de videokaart.

• Uszka
Moederbord is niet geschikt voor een FX8*** en al helemaal niet voor FX9***.

• iwaarden
Ik heb even de CPU support van mijn moederbord opgezocht, hij ondersteunt tot aan een FX-8370 dus daar zit nog een klein beetje ruimte.

Mijn opties zijn dan ongeveer:

~€40,- FX-8350/FX-8370 (~+30% performance volgens userbenchmark.com)

~€40,- HD7950 (als die past) (~+200% performance volgens userbenchmark.com)

~€50,- 2x 8GB DDR3 (iig verdubbeling geheugen)

Mijn PC heeft een laag aantal draaiuren, sinds 2015 heb ik er sowieso niet zoveel mee gedaan. Ik weet niet of dit een positief ding is voor de status van de voeding maar ik kijk eerst wel aan of de voeding het trekt, als het niet werkt kan ik altijd de voeding nog weer vervangen.

Qua CPU valt er inderdaad dus niet zoveel te halen op dit bord, als ik door de vraag en aanbod blader zie ik dat ik met een €50-€100 extra dan de overstap kan maken naar een Ryzen met moederbord.

Ik denk dat ik het volgende doe, ik ga eerst voor de GPU upgrade en kijk hoe dat draait en of mijn voeding nog willende is. Misschien kan ik dan al weer even vooruit.

Mocht ik niet genoeg prestatiewinst winst hebben is de CPU/ram mijn bottleneck, die kan ik dan altijd daarna nog upgraden en dan denk ik wel meteen door naar een Ryzen want 30% winst is niet zo heel veel vergeleken met 200% op de GPU

• Uszka
Dat een cpu op de supportlijst staat wil nog niet zeggen dat het goed werkt. In geval van een FX8370 niet want de stroomvoorziening op het moederbord is te beperkt voor een 8 core FX. Er zal thermalthrotteling optreden en de cpu op veel lagere snelheid laten lopen.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:10
Wintervacht schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 18:47:
[...]
Wat betreft CPU dan; op V&A staat een FX-8350 voor 40 euro, een marginale upgrade, en een FX-9590 voor 85 euro. Die is grofweg 35% sneller dan je huidige cpu, maar nog steeds traag als droge modder.
Met een 8350 en 9590 is het volgende topic dat hij start: mijn pc is niet vooruit te branden en hij komt niet boven de 800 MHz uit (want de VRM’s op het moederbord blijken te heet te worden). De 8350 is al niet veel soeps, maar de 9590 spant toch wel de kroon, met een TDP van 220 watt. Niet te koelen en geen bord waar hij lekker op draait.

Maar er wordt al aangegeven dat die CPU’s niet op het moederbord passen, dus dat voorkomt weer problemen :)
Zelfs een Ryzen 1200 scoort beter en is nieuw te koop voor 50 euro...
Idd, eigenlijk scoort een dual core Ryzen 3000g al beter :)

6700 (~high end 2015) vs huidige cpu vs 3000g:
https://www.cpubenchmark....lon-3000G/2598vs390vs3614
Wat @Uszka ook al zegt, je voeding is aan vervanging toe. Tel daar dan ook nog de kosten voor extra RAM bij op (bij voorkeur 2x8 dan en niet 2x4 bij prikken, om mismatches te voorkomen) en je hebt gewoon niet genoeg aan die 100 euro.
Idd, ik vind het ook een bijzondere aanname dat je een 9 jaar oude budgetbuild (cpu is uit 2010) denkt te kunnen upgraden op het gebied van cpu, gpu en geheugen en voor een luttele € 100 naar een highend 2015 systeem kan krijgen.

Ik zou eerst eens in taakbeheer kijken wat nu het probleem is (alles, maar het grootste probleem).
Cpu, GPU of geheugen.
Als dat de gpu is, dan heeft het zin om daar wat aan te doen, anders heeft een gpu natuurlijk geen zin. En dan nog is het de vraag of je dan niet meteen tegen de volgende bottleneck aanloopt, dan zit je met een nieuwe/2e hands gpu en wordt die belemmerd door je cpu of geheugen.

[ Voor 5% gewijzigd door White Feather op 23-01-2020 13:58 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-01 14:35

EMP

Krulloos!

Met zulke oude hardware is elke upgrade per definitie weggegooid geld.
En dat zeg ik terwijl ik een Core2Quad (met later geüpgrade GTX680 videokaart) als game-pc gebruik, dus ik snap het ook zeker wel :)

De Phenom II X6 1055T is een 6-core CPU die turbo't tot 3,3 GHz. Die verliest het natuurlijk tegen de moderne, efficientere CPU's maar er zijn nog een hoop games/applicaties die hier prima op zullen kunnen draaien. Het doel is geen 4K 144 FPS tenslotte.

8GB RAM is wederom niet wereldschokkend, maar zal voor de meeste aplicaties genoeg zijn om acceptabel te werken.

Je zult van deze PC nooit meer een all-rounder kunnen maken, maar als je goed kijkt naar de games/applicaties die je wilt draaien, wat daar de bottleneck is, dan moet het nog best kunnen.

Als je wat tools zoals afterburner een keer laat meedraaien met je game dan zie je precies wat de bottleneck is... CPU, GPU, RAM (of alle drie :+).
Met de Unreal 4 engine kun je zelfs specifiek kijken of je CPU bound of GPU bound bent.

Ik heb op mijn game-pc met zwakkere CPU dan de Phenom nog heerlijk Morrowind op 4K (met heel veel mods) met 30+ FPS gespeeld.

Om eerlijk te zijn zou ik geen geld in de CPU of RAM stoppen (tenzij je een hele specifieke bottleneck daar hebt), maar je GPU upgraden. Voor 40 euro heb je een Radeon 280X of voor 80 een RX 480, welke resp. 2,5x en 4x zo snel zijn als je huidige videokaart.

Tevens zou ik wat youtube kanalen als LowSpecGamer kijken om te leren welke settings veel en weinig invloed op de performance hebben. AA kan bijvoorbeeld een flinke impact hebben op je performance. Als je die uitzet zou je zo een paar resoluties hoger kunnen draaien.

[ Voor 8% gewijzigd door EMP op 23-01-2020 14:15 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• iwaarden
Uszka schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 12:46:
Dat een cpu op de supportlijst staat wil nog niet zeggen dat het goed werkt. In geval van een FX8370 niet want de stroomvoorziening op het moederbord is te beperkt voor een 8 core FX. Er zal thermalthrotteling optreden en de cpu op veel lagere snelheid laten lopen.
Duidelijk, CPU upgrade zit er dus niet in tenzij ik het moederbord meeneem, aangezien de snelheidswinst ook maar een schamele 30% is had ik dat al besloten, zie mijn vorige post.
White Feather schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 13:25:
[...]

Idd, ik vind het ook een bijzondere aanname dat je een 9 jaar oude budgetbuild (cpu is uit 2010) denkt te kunnen upgraden op het gebied van cpu, gpu en geheugen en voor een luttele € 100 naar een highend 2015 systeem kan krijgen.
Ik doe geen aannames, ik vraag advies wat betreft mijn systeem en of daar met een upgrade wat te halen valt, mijn budget van €100,- waar nog wel wat rek in zit is wel beperkt maar als je al een high end GPU uit ~2014 a 2015 voor minder dan €50 2de hands kan kopen is dat best realistisch, als je van nieuw spul uitgaat dan niet inderdaad.

Ik heb ondertussen al wel begrepen dat dat er wat CPU betreft geen rek meer in mijn systeem zit, dat is dus duidelijk en dus zal ik Als ik die wil upgraden opzoek moeten naar een andere CPU/MOBO combinatie en mijn budget daar op aanpassen.

Ik heb nu besloten eerst de GPU te upgraden, dat is de kleinste investering die een grote performance boost zou moeten geven, en mocht ik toch de CPU willen upgraden moet die GPU ook alsnog.
Jij snapt hem, het is geen high end pc, nooit geweest en hoeft het ook niet te worden, ik merk alleen dat ik nu voor het eerst tegen beperkingen aanloop in waarvoor ik hem gebruik, en dat zegt al heel wat voor een PC van 8 jaar oud (en een CPU van 10 jaar)

Ik zal je tip van afterburner eens proberen.

[ Voor 11% gewijzigd door iwaarden op 23-01-2020 14:23 ]

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-01 15:24
iwaarden schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 14:15:
[...]

Duidelijk, CPU upgrade zit er dus niet in tenzij ik het moederbord meeneem, aangezien de snelheidswinst ook maar een schamele 30% is had ik dat al besloten, zie mijn vorige post.

[...]

Ik doe geen aannames, ik vraag advies wat betreft mijn systeem en of daar met een upgrade wat te halen valt, mijn budget van €100,- waar nog wel wat rek in zit is wel beperkt maar als je al een high end GPU uit ~2014 a 2015 voor minder dan €50 2de hands kan kopen is dat best realistisch, als je van nieuw spul uitgaat dan niet inderdaad.

Ik heb ondertussen al wel begrepen dat dat er wat CPU betreft geen rek meer in mijn systeem zit, dat is dus duidelijk en dus zal ik Als ik die wil upgraden opzoek moeten naar een andere CPU/MOBO combinatie en mijn budget daar op aanpassen.

Ik heb nu besloten eerst de GPU te upgraden, dat is de kleinste investering die een grote performance boost zou moeten geven, en mocht ik toch de CPU willen upgraden moet die GPU ook alsnog.

[...]

Jij snapt hem, het is geen high end pc, nooit geweest en hoeft het ook niet te worden, ik merk alleen dat ik nu voor het eerst tegen beperkingen aanloop in waarvoor ik hem gebruik, en dat zegt al heel wat voor een PC van 8 jaar oud (en een CPU van 10 jaar)

Ik zal je tip van afterburner eens proberen.
Ik zou leuke 480 erin proppen of 280x en die 1055t eens kietelen. Ik had de mijne op 3,8 Gh'z draaien op alle 6 de cores met een H50 koeler (even uit me hoofd).

Kan je zeggen dat het dan opeens een hele snelle cpu voor zijn tijd is, sneller dan de toenmalige FX zooi met bulldozer geneuzel. Dus ook in jouw systeem zit er rek in de CPU mits je moederbord beetje wilt mee werken. Maar van 3.3 max boost op 1-2 cores naar 3.4 of 3.5 op alle cores is al een super upgrade in mijn ogen. Zeker omdat modernere game engines al wat lekkerder schalen met meerdere cores.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• iwaarden
Helaas vielen veel van de oudere highend kaarten af omdat ik maar 27cm ruimte heb voor de videokaart, ik heb mijn zoektocht ietsje uitgebreid naar iets nieuwer mid range.

Ik ben uiteindelijk voor een Asus STRIX GTX960 2gb gegaan, deze komt morgen binnen.

Deze kaart levert zo’n 2,5 keer meer performance dan wat ik nu heb. En dat in een bescheiden formaat en met een bescheiden vermogen.

De Asus STRIX R9 380 had ik ook in mijn vizier maar daar werd helaas niet op gereageerd. Deze zat ook op limiet wat betreft formaat en vraagt wat meer vermogen. De R9 380 zou overal iets krachtiger zijn maar de GTX960 zou wel nog wat sterker zijn in DX11 spellen.

*edit:

Heb net even een 3D Mark 11 gedraaid met de GTX960 ter vergelijking.

De HD6770 haalde een score van 2972

De GTX960 haalde een score van 8154

Voor mijn systeem dus toch een flinke upgrade, 3D mark score is dus ruim 2,5 x zo goed onder DX11.

[ Voor 16% gewijzigd door iwaarden op 04-02-2020 21:21 ]

• BlenderRender
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 30-01 06:00
Goed gedaan. Laatst stond ik nog versteld wat er met mn oude phenom X4 920 mogelijk is in combinatie met een GTX 970. No Man Sky bijvoorbeeld. Veel plezier ermee!

• iwaarden
Ja, ben zeer content,, Stage Nine op de UE4 draai ik nu op 1920x1080 met alles high en draait soepel, enige hickups die er inzitten hebben meer te maken met optimalisatie en het feit dat het een work in progress was. Alle games die ik heb moet ik dus wel op 1920x1080 op high/ultra kunnen draaien want UE4 is het zwaarst wat ik heb geprobeerd.

Er zit dus best nog wat leven in deze PC (voor mij :+ )
Pagina: 1