Omgevingsvergunning voor Serre maar is een dakterras?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YamahaR1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23-08-2020
Dag,

Ik heb een conflict met de gemeente wegens een gebouwde dakterras van de buren.

Een jaar geleden ongeveer is er door de buurman X een klacht ingediend bij de gemeente wegens een dakterras die gebouwd werd door de buurman Z. De gemeente gaf aan dat de buurman Z een vergunning had die datteerde uit 1955.

Echter kwam ik kort geleden de bouwtekening en bouwaanvraag tegen van de zogenaamde vergunning die de gemeente doorgaf aan buurman X en daar staat dat het een het bouwplan een "serre" is en geen dakterras ook staat er nergens in de bouwtekening en aanvraag het woord dakterras?

Na contact te hebben met de gemeente kreeg ik dood leuk te horen dat zij van mening zijn dat het een serre een dakterras is?

Is het woord serre een andere betekenis in 1955, zoals dakterras?

Mijn vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:31
Een serre is iets anders dan een dakterras, ook in 1955. Maar toen waren gemeenteambtenaren wat soepeler, vooral als je wat connecties had.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-190
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-02-2022
Je moet even duiken in het bestemmingsplan van jou wijk. Daar kan je precies vinden wat wel en niet mag.

https://bouwadviesshop.nl...ing-dakterras/#hoofdstuk2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:16
Ik volg het niet helemaal. Is er een serre die nu omgebouwd en waarop nu een dakterras is gesitueerd?

In het bestemmingsplan staat wat er wel en niet mag. Maar het bestemmingsplan kan niet vereisen dat een bouwwerk dat er al staat (en blijkbaar vergund is in 1955) moet worden aangepast. Als ze "nu" ombouwen, kan het zo zijn dat het dakterras vergunningsplichtig is, maar dat hoeft niet (regels zijn redelijk versoepeld in de afgelopen jaren). Over het algemeen lijkt het dat voor het maken van een dakterras geen vergunning vereist is. Bevoegd gezag in deze is de gemeente, maar de gemeente checkt in beginsel niet of een dakterras inbreuk maakt op de privacy van derden.

Maar.....
Voor dit soort situatie is niet alleen het bestemmingsplan belangrijk, maar ook de wetgeving die is opgenomen in het burenrecht. Daarin is geregeld dat een eigenaar van een onroerend goed geen hinder mag toebrengen aan andere eigenaren van ander onroerend goed. Het voert te ver om helemaal uit te werken zonder je wat meer info geeft:
  • wordt de serre verbouwd en wordt het een aanbouw met dakterras
  • was het dakterras er al op het moment dat buurman X zijn betrok
In het eerste geval is er een mogelijkheid via het burenrecht, eventueel kan buurman X toestemming geven (door erfdienstbaarheid, middels vestiging en een notariele akte die wordt opgenomen bij het kadaster).
Als het tweede aan de hand is, dan is verjaring (mogelijk) aan de orde, als dit al in 1955 is gebouwd... verjaring in dit soort zaken is 20 jaar. Je kunt de buurman dan niet meer vorderen het dakterras te verwijderen of aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:21

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Begrijp ik nu goed dat iemand vorig jaar is gaan bouwen met een vergunning uit 1955?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:12
twain4me schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 17:43:
Begrijp ik nu goed dat iemand vorig jaar is gaan bouwen met een vergunning uit 1955?
Zo lees ik het ook.
Een bouwvergunning heeft ook een verloop van tijd waarin het moet.
https://avvr.nl/niet-op-tijd-bouwen-vergunning-kwijt/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Heb je die vergunning ook zelf gezien?
Staat hier een dakterras op de tekening?
Is het uitgevoerd volgens deze vergunning of net wat anders?

Een vergunning is uitgewerkt als hij gebruikt is (als de activiteit is uitgevoerd).

Een vergunning uit 1955 die nooit gebruikt is, kan nog geldig zijn als hij niet ingetrokken is. In de regel kan de gemeente na 6 maanden de vergunning intrekken, maar dit moeten ze actief doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YamahaR1
Klopt, na al die jaren is het dakterras vorig jaar gebouwd.

Hierbij de bouwtekening en de aanvraag vergunning:

[img]https://imgur.com/a/tpXxY1S[img]

Plaatje werkt niet hierbij de url: https://imgur.com/a/tpXxY1S

[ Voor 18% gewijzigd door YamahaR1 op 22-01-2020 19:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-05 00:20

DataGhost

iPL dev

Nja, strikt genomen zie ik op de tekeningen gewoon een serre met daar bovenop een balkon/dakterras-achtige constructie waarbij bovendien een paar ramen op de bovenverdieping veranderd zijn in deuren. En dat is dus goedgekeurd destijds. Het enige waar je nog wat mee zou kunnen proberen is de bijna 60 jaar tussen goedkeuren en uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YamahaR1
Dankjewel, ik zie het dak als een schuin lopend dak van de serre. Ons dak van de serre loopt ook schuin en ik zie nergens het woord opbouw of dakterras.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JunkieLimbo
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2024
Op de man reageren is niet nodig

[ Voor 72% gewijzigd door tweakduke op 22-01-2020 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als de aanvraag voor die (aan)bouw destijds gewoon via het 'omgevingsloket' gelopen is dan kun je nú waarschijnlijk niet veel meer doen. Er heeft destijds een aanvraag voor vergunning in het lokale 'snuffertje' gestaan met de bouwplannen waar je TOEN op had kunnen ageren.

Het 'lokale snuffertje' is tegenwoordig overigens ook te monitoren op OverUwBuurt welke je middels een APP in de gaten kunt houden.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:21

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als het mag volgens het huidige bestemmingsplan is het allemaal kansloos, want zelfs als ze fouten hebben gemaakt kunnen ze het gewoon legaliseren.
De vraag is dus in eerste instantie of de aanbouw zou mogen onder het huidige bestemmingsplan.
Is dit niet het geval heb je mogelijk wel een paar poten om op te staan, en kan je veder kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:31
Eens met @DataGhost. Op tekening staat duidelijk een dakterras met hek eromheen. Dat in de tekst wordt gesproken over een serre doet daar niets aan af. Het is een serre met begaanbaar dak, zoals je ook kan afleiden uit de gewijzigde kozijnen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
De vraag is hooguit wat de situatie hiervoor was. Stel dat de ramen niet eerder zijn veranderd in deuren en er voorheen nooit een dakterras is geweest, dan zou er nog iets over te zeggen zijn. Maar uiteraard kan er sinds 1955 een hoop zijn gebeurd, misschien is het eerst wel als dakterras gebruikt en heeft sindsdien een keer iemand de ballustrade weggehaald etc..

De tekening duidt echter op een dakterras boven de serre. Verder is "serre" een ruim begrip, dus dat kan voor wat verwarring zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
Die vergunning is ouder dan TS. :+

Maar er is duidelijk te zien dat er deuren en een balustrade op de 1e komen. Dan hoef je niet expliciet dakterras op de aanvraag te zetten.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1