Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvbo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:14
Misschien is dit niet het juiste forum, en hoort het meer in een natuurkundig forum, maar ik probeer het eerst hier :)

Ik ben bezig met het ophangen van mijn televisie (Samsung UE55KU6450) maar loop tegen een probleem aan. De achterkant van de tv is niet helemaal plat.. de onderkant van de tv is iets "dikker" dan de bovenkant, waardoor als ik de tv plat tegen de muur bevestig, de televisie eigenlijk een beetje achterover hangt. Dit vind ik storend.

Om dit te verhelpen heb ik twee langere bouten gebruikt, waardoor de tv wel iets verder van de muur komt te hangen, maar dan wel helemaal recht. Ik maak me nu alleen zorgen over het gewicht van de TV die nu op de bovenste bouten rust. De onderste twee bouten zitten wel gewoon volledig in de TV.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RXaJaZh.jpg

De bouten (M8) zijn 4cm lang. De bout zit 2cm in de televisie, de rest steekt dus uit. Vanwege het hefboomeffect wat optreedt zal er behoorlijk wat gewicht op deze bouten komen. Moet ik me zorgen maken over deze oplossing, of denken jullie dat de bouten sterk genoeg zou zijn?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Beste antwoord (via mvbo op 22-01-2020 16:35)

• lmno31
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:33
Klopt.

Het gewicht van de TV wordt over 4 boutjes verdeeld. (afschuiving)

De TV gaat kantelen op de onderste boutjes waardoor er een trekkracht ontstaat op de bovenste boutjes.

De krachten zijn echter zo klein dat het allemaal geen donder uit maakt. Mijn opmerking was bedoeld als indicatie dat boutjes aan alle kanten sterk genoeg zijn voor een TV. Het probleem met TV's ophangen krijg je pas bij een grote TV die aan een zwenkarm gehangen wordt. Dan komen er momenten bij kijken en ga je mogelijk problemen krijgen met de bevestiging aan de muur.

Over het algemeen is de bevestiging van de beugel aan de muur met pluggen. Die bezwijken heel veel eerder.

Bedenk voor de grap eens wat een auto weegt en dat je die aan 1 M8 boutje kan hangen. Dan zal jou TV ook wel met 4 boutjes blijven hangen.

[ Voor 23% gewijzigd door lmno31 op 22-01-2020 16:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 24-09 16:13
Ik denk dat het wel goed zal gaan. M8 bouten kunnen best wat hebben.
Ik zou je meer zorgen maken over de schroeven die de muur in gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-09 14:51
De grootste kracht is neerwaards en niet naar voren toe.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmno31
1x M8 zou theoretisch meer dan 2 ton kunnen tillen. (op zuivere trek). Ik denk dat de TV wel blijft hangen

[ Voor 6% gewijzigd door lmno31 op 22-01-2020 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvbo
De zorg die ik heb/had, komt ook voornamelijk uit de neerwaardse druk die op de bout komt. Ik heb er verder niet veel verstand van, maar als het over trekkracht of afschuiving gaat, dan hebben we het over voorwaartse druk toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaerdenCliff
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-11-2024
mvbo schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 16:21:
De zorg die ik heb/had, komt ook voornamelijk uit de neerwaardse druk die op de bout komt. Ik heb er verder niet veel verstand van, maar als het over trekkracht of afschuiving gaat, dan hebben we het over voorwaartse druk toch?
Niks om je zorgen over te maken zo een bout kan belachelijk veel kracht aan in alle richtingen al de rest inclusief je tv en mss zelfs je muur bezwijkt eerder :-)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• lmno31
Klopt.

Het gewicht van de TV wordt over 4 boutjes verdeeld. (afschuiving)

De TV gaat kantelen op de onderste boutjes waardoor er een trekkracht ontstaat op de bovenste boutjes.

De krachten zijn echter zo klein dat het allemaal geen donder uit maakt. Mijn opmerking was bedoeld als indicatie dat boutjes aan alle kanten sterk genoeg zijn voor een TV. Het probleem met TV's ophangen krijg je pas bij een grote TV die aan een zwenkarm gehangen wordt. Dan komen er momenten bij kijken en ga je mogelijk problemen krijgen met de bevestiging aan de muur.

Over het algemeen is de bevestiging van de beugel aan de muur met pluggen. Die bezwijken heel veel eerder.

Bedenk voor de grap eens wat een auto weegt en dat je die aan 1 M8 boutje kan hangen. Dan zal jou TV ook wel met 4 boutjes blijven hangen.

[ Voor 23% gewijzigd door lmno31 op 22-01-2020 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvbo
Fijn, dat stelt me inderdaad gerust ;-) misschien was ik dus iets te voorzichtig. Dan laat ik de tv lekker zo hangen. Dank jullie wel voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-09 17:36

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ter overvloede, als je een Vogel's muurbeugel koopt zitten er in het pakket vaak verschillende bout-lengten. Om langere afstanden tot de muur te overbruggen leveren ze diverse maten tussenringen mee. Jij doet nu precies hetzelfde, maar dan zonder tussenring. Dat gaat dus helemaal goed komen.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Pagina: 1