Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dré64
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20-06 16:13
Ik wil mijn 'oude' DV-camcorder op mijn Windows 10 laptop aansluiten. Op internet vond ik vlot een Firewire naar USB stekker, bij myxlshop.nl. Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/69283/files/38459470/firewire-naar-usb-converter.jpg
Na aansluiten kreeg ik een foutmelding en in Apparaatbeheer vond ik de foutmelding: "device usb vid_0000&pid_0002 driver". Stuk, dacht ik. Gereclameerd en ik kreeg vlot een nieuwe. Ook die deed het niet. Toen vond ik een filmpje van iemand die hem opengemaakt had: https://www.youtube.com/watch?v=0SFofdD8i0U. Nep dus! Ik kreeg het aankoopbedrag netjes terug.
Ik heb de stekker nog even doorgemeten:
USB > IEEE 1394
1 (Vcc) > 2 (GND)
2 (D-) > 1 (Pwr)
3 (D+) > 4 (DB+)
4 (GND) > 3 (DB-)
shield > shield

Volslagen onzin dus! Kan kortsluiting veroorzaken.
Op ebay wordt deze stekker ook veel aangeboden. En aldaar nog even verder gezocht en een Firewire-USB verloopkabel gevonden: Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/sYwAAOSwEwhcRb18/s-l1600.jpg
Zou dit werken? Mooi niet. Ik heb hem laten komen en doorgemeten:
USB > IEEE 1394
1 (Vcc) > 4 (DA+)
2 (D-) > 3 (DA-)
3 (D+) > 2 (DB+)
4 (GND) > 1 (DB-)
shield > shield

Ook dat kan niet werken, er zit ook hier geen converter-chip in. Weer netjes mijn geld teruggekregen. En een ervaring rijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:20
USB en Firewire zijn ook op zo goed als geen enkele manier compatible te krijgen. Firewire ondersteunt DMA en USB niet. Om een Firewire-device aan te sluiten op een PC zonder FW, ontkom je dus niet aan een insteekkaart.

Thunderbolt is dan wél weer compatible met Firewire, dus na een periode waarin FW-devices zo goed als onbruikbaar waren, kun je ze tegenwoordig juist wél weer relatief makkelijk aansluiten :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:36
1814 belde net, ze willen hun firewire graag terug :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:20
Denniz0229 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 15:00:
1814 belde net, ze willen hun firewire graag terug :+
Hoewel veel camera's uit de FW-tijd ondertussen wel obsoleet zijn geworden, wil ik bijvoorbeeld mijn RME Fireface 800 toch echt nog niet vervangen. Dat maakt het best vervelend dat de standaard zo hard overleden is. Gelukkig wordt Thunderbolt opgenomen in de USB4-spec, dat gaat het een stukje makkelijker maken om die oude meuk te blijven gebruiken :)

Zelf gebruik ik deze PCIe-insteekkaart.
Helaas momenteel alleen te krijgen bij twee zaken met slechte reviews. Elke andere kaart met een Texas Instruments chip zou ook OK moeten zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Wormaap op 22-01-2020 15:05 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:36
Wormaap schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 15:03:
[...]

Hoewel veel camera's uit de FW-tijd ondertussen wel obsoleet zijn geworden, wil ik bijvoorbeeld mijn RME Fireface 800 toch echt nog niet vervangen. Dat maakt het best vervelend dat de standaard zo hard overleden is. Gelukkig wordt Thunderbolt opgenomen in de USB4-spec, dat gaat het een stukje makkelijker maken om die oude meuk te blijven gebruiken :)

Zelf gebruik ik deze PCIe-insteekkaart.
Ik was uiteraard een beetje aan het trollen.
Een laptop zal inderdaad lastig worden, maar voor een desktop zijn er volgens mij gewoon PCI kaarten voor te krijgen.
En als het klopt wat jij zegt dat het naar thunderbolt wel compatible is dan is het natuurlijk helemaal geen probleem.