Ik wil mijn 'oude' DV-camcorder op mijn Windows 10 laptop aansluiten. Op internet vond ik vlot een Firewire naar USB stekker, bij myxlshop.nl. 
Na aansluiten kreeg ik een foutmelding en in Apparaatbeheer vond ik de foutmelding: "device usb vid_0000&pid_0002 driver". Stuk, dacht ik. Gereclameerd en ik kreeg vlot een nieuwe. Ook die deed het niet. Toen vond ik een filmpje van iemand die hem opengemaakt had: https://www.youtube.com/watch?v=0SFofdD8i0U. Nep dus! Ik kreeg het aankoopbedrag netjes terug.
Ik heb de stekker nog even doorgemeten:
Volslagen onzin dus! Kan kortsluiting veroorzaken.
Op ebay wordt deze stekker ook veel aangeboden. En aldaar nog even verder gezocht en een Firewire-USB verloopkabel gevonden:
Zou dit werken? Mooi niet. Ik heb hem laten komen en doorgemeten:
Ook dat kan niet werken, er zit ook hier geen converter-chip in. Weer netjes mijn geld teruggekregen. En een ervaring rijker.

Na aansluiten kreeg ik een foutmelding en in Apparaatbeheer vond ik de foutmelding: "device usb vid_0000&pid_0002 driver". Stuk, dacht ik. Gereclameerd en ik kreeg vlot een nieuwe. Ook die deed het niet. Toen vond ik een filmpje van iemand die hem opengemaakt had: https://www.youtube.com/watch?v=0SFofdD8i0U. Nep dus! Ik kreeg het aankoopbedrag netjes terug.
Ik heb de stekker nog even doorgemeten:
USB > IEEE 1394
1 (Vcc) > 2 (GND)
2 (D-) > 1 (Pwr)
3 (D+) > 4 (DB+)
4 (GND) > 3 (DB-)
shield > shield
1 (Vcc) > 2 (GND)
2 (D-) > 1 (Pwr)
3 (D+) > 4 (DB+)
4 (GND) > 3 (DB-)
shield > shield
Volslagen onzin dus! Kan kortsluiting veroorzaken.
Op ebay wordt deze stekker ook veel aangeboden. En aldaar nog even verder gezocht en een Firewire-USB verloopkabel gevonden:

Zou dit werken? Mooi niet. Ik heb hem laten komen en doorgemeten:
USB > IEEE 1394
1 (Vcc) > 4 (DA+)
2 (D-) > 3 (DA-)
3 (D+) > 2 (DB+)
4 (GND) > 1 (DB-)
shield > shield
1 (Vcc) > 4 (DA+)
2 (D-) > 3 (DA-)
3 (D+) > 2 (DB+)
4 (GND) > 1 (DB-)
shield > shield
Ook dat kan niet werken, er zit ook hier geen converter-chip in. Weer netjes mijn geld teruggekregen. En een ervaring rijker.