Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laatste check workgamepc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:41
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- regulier desktop werk: browsen, tekstverwerken etc.
- gamen niet competitief, als het maar soepel loopt en netjes uitziet. Games: GTA V, COD, RDR2
- videobewerken en fotobewerken, semi-pro. Premiere pro en lightroom. Niet te veeleisend, maar het moet gewoon soepel werken (1080p/4K) en exporteren moet niet té lang duren.

Wat mag het systeem gaan kosten?
900 euro excl. randapparatuur.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dell U2412M neem ik vooralsnog mee, in de toekomst wellicht de stap naar QHD.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 195,05€ 195,05
1MoederbordenGigabyte Aorus B450 PRO (rev. 1.0)€ 109,90€ 109,90
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super Gaming OC 6G€ 259,95€ 259,95
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Window Grijs€ 75,90€ 75,90
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 73,90€ 73,90
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 65,-€ 65,-
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 119,-€ 119,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 898,70

Toelichting op setup:

Ryzen 3600
Vanwege de workstation-achtige taken deze gekozen, goede prijs/kwaliteitverhouding. Ik heb een wraith prism koeler gekocht om de stock koeler te vervangen.

Aorus B450 Pro
Gekozen vanwege de betere audiochip en de 2 m.2 slots (uitbreiding in de toekomst) met heatsink.

GTX 1660 super gaming OC
Gekozen vanwege mijn game eisen en premiere pro. Deze is 10'tje duurder tov de niet gaming versie, maar de betere koeling (stil) en het rgb logo maken het dat waard.

Be Quiet pure base 500
Gekozen vanwege de wens om een stil systeem samen te stellen. Ik vind de grijze case overigens ook strak icm de windowed versie, al vind ik de meshify ook tof qua looks (zie vraag hieronder).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stil en het liefst relatief zuinig.

Ga je overklokken?
In principe niet, wellicht in de toekomst?

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik twijfel over het moederbord - is de B450M Pro4 een beter alternatief? En zo ja, in combinatie met bijv. de meshify c mini? Kies nu voor aorus ivm de audiochip en wellicht de looks. Ik heb nu ook bewust gekozen voor de Pure base 500 vanwege de wens om een stil systeem te hebben icm met het ATX board, in hoeverre is de meshify mini gehoriger?

De belangrijkste 2 vragen
- is dit een gebalanceerd en compatibel systeem?
- zijn er mogelijkheden om de kosten terug te brengen zonder aan prestaties in te boeten (bang for buck)

Beste antwoord (via Worsteneter op 22-01-2020 23:44)

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Kopen die handel, valt niet veel meer aan te wijzigen enkel details en persoonlijke voorkeur kwa looks.
Als die QHD monitor er komt dan gaat de 1660Super wel zweten, maar dat zal je wel weten en dan zal je de instellingen gewoon wat moeten aanpassen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Kopen die handel, valt niet veel meer aan te wijzigen enkel details en persoonlijke voorkeur kwa looks.
Als die QHD monitor er komt dan gaat de 1660Super wel zweten, maar dat zal je wel weten en dan zal je de instellingen gewoon wat moeten aanpassen.

• JohnnyDon
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-11 10:11
De moederbord gaat niet werken met de RYZEN 3600 zonder de BIOS eerst te updaten. Als je een 2000 series RYZEN CPU hebt liggen kan je die zo upgraden anders moet je vragen aan de leverancer of ze hem willen updaten voor jou (kost ongeveer €10). Of je kiest een ander moederbord die uit de doos al met de juiste BIOS versie komt zoals de pricewatch: MSI B450 Tomahawk MAX

• Worsteneter
JohnnyDon schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:43:
De moederbord gaat niet werken met de RYZEN 3600 zonder de BIOS eerst te updaten. Als je een 2000 series RYZEN CPU hebt liggen kan je die zo upgraden anders moet je vragen aan de leverancer of ze hem willen updaten voor jou (kost ongeveer €10). Of je kiest een ander moederbord die uit de doos al met de juiste BIOS versie komt zoals de pricewatch: MSI B450 Tomahawk MAX
Ik ben bekend met de bios problematiek, maar bij dit bord staat juist dat deze wél out of the box geschikt is, vandaar ook deze keuze. Overigens niet alleen hier in de pricewatch, maar ook op de site van gigabyte zelf. De Tomahawk heb ik overwogen, maar dit bord kies ik juist vanwege de audiochip (en looks).

Mis ik iets? Of is 'geschikt voor ryzen 3000' meer 'geschikt maar je moet wel updaten?'

• JohnnyDon
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-11 10:11
Worsteneter schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:45:
[...]

Ik ben bekend met de bios problematiek, maar bij dit bord staat juist dat deze wél out of the box geschikt is, vandaar ook deze keuze. Overigens niet alleen hier in de pricewatch, maar ook op de site van gigabyte zelf. De Tomahawk heb ik overwogen, maar dit bord kies ik juist vanwege de audiochip (en looks).

Mis ik iets? Of is 'geschikt voor ryzen 3000' meer 'geschikt maar je moet wel updaten?'
Nou als ik de pagina van jouw moederbord erbij haal zie ik dat hij dus wel de RYZEN 3600 ondersteunt maar eerst met de update. Je kan altijd eerst de leverancier vragen of hij al de juiste BIOS heeft en anders of hij hem kan updaten voor jou als je Die Gigabyte echt wilt.

Als de doos linksonder aan een zilver stickertje heeft is hij alleen met RYZEN 2000 compatible uit de doos anders is dat stickertje oranje.

[ Voor 7% gewijzigd door JohnnyDon op 22-01-2020 14:49 ]

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Worsteneter schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:45:
[...]

Ligt eraan welke bios versie ze inmiddels standaard uitleveren. Dat kan je best wel even vragen aan de leverancier. Is het F1 of F40? F40 is klaar voor gebruik met 3xxx. De tomahawk MAX is standaard uitgeleverd met de 3xxx capable bios, en dit omdat hun reguliere versies problemen hadden met het updaten van de bios ivm flash capacity en ondersteuning van andere cpu's.

EDIT: Q-flash zit op het door @Worsteneter gekozen bord. Dus kan zonder cpu updaten: https://www.gigabyte.com/in/MicroSite/121/tech_qflash.htm

Dus even van te voren op een usb stickje zetten en komt alles goed.

[ Voor 10% gewijzigd door Jivebunny op 22-01-2020 14:51 ]

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)

• Worsteneter
Jivebunny schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:48:
[...]

Ligt eraan welke bios versie ze inmiddels standaard uitleveren. Dat kan je best wel even vragen aan de leverancier. Is het F1 of F40? F40 is klaar voor gebruik met 3xxx. De tomahawk MAX is standaard uitgeleverd met de 3xxx capable bios, en dit omdat hun reguliere versies problemen hadden met het updaten van de bios ivm flash capacity en ondersteuning van andere cpu's.

EDIT: Q-flash zit op het door @Worsteneter gekozen bord. Dus kan zonder cpu updaten: https://www.gigabyte.com/in/MicroSite/121/tech_qflash.htm

Dus even van te voren op een usb stickje zetten en komt alles goed.
JohnnyDon schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:47:
[...]

Nou als ik de pagina van jouw moederbord erbij haal zie ik dat hij dus wel de RYZEN 3600 ondersteunt maar eerst met de update. Je kan altijd eerst de leverancier vragen of hij al de juiste BIOS heeft en anders of hij hem kan updaten voor jou als je Die Gigabyte echt wilt.

Als de doos linksonder aan een zilver stickertje heeft is hij alleen met RYZEN 2000 compatible uit de doos anders is dat stickertje oranje.
Thanks!
Maar ongeacht bios - zouden jullie de Tomahawk aanbevelen boven de Gigabyte? Of een ander bord? De keuze is vooral gestoeld op audiochip en looks, maar al de rest van het bord minder is kan ik daar prima overheen stappen - wellicht met een afzonderlijke geluidskaart in de nabije toekomst..

Overigens vind ik die grote kop 'ryzen 3000 ready' wel misleidend als eerst een update nodig is. Op basis van deze website zou ik zeggen dat ik m'n ryzen 3000 er zo in kan prikken.
https://www.gigabyte.com/.../B450-AORUS-PRO-rev-10#kf

[ Voor 7% gewijzigd door Worsteneter op 22-01-2020 15:01 ]

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

Worsteneter schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:57:
[...]

[...]

Maar ongeacht bios - zouden jullie de Tomahawk aanbevelen boven de Gigabyte? Of een ander bord? De keuze is vooral gestoeld op audiochip en looks, maar al de rest van het bord minder is kan ik daar prima overheen stappen - wellicht met een afzonderlijke geluidskaart in de nabije toekomst..
Ik heb de Mortar versie van MSI. Ik ben er wel tevreden over. Ik heb niet echt gekeken naar de audio chip. Vond en vind het allemaal wel prima werken. Weinig over te klagen. De gigabyte ken ik alleen niet uit persoonlijke ervaring, maar hij wordt regelmatig aangeraden hoor.

En wat betreft dat ryzen ready gedoe, ze doen het allemaal. Erger nog, ik heb de MSI Mortar b450m, en die bios was een gedoe voor een ryzen 3xxx. Zo'n gedoe, dat ik nog geen upgrade heb gekocht haha. Effe geen zin in, en de 2600 doet het ook nog wel prima nu.

Edit: Ik zou gewoon de gigabyte aanhouden. Je hebt ook een GPU van ze en dan heb je geen gedoe met afwijkende RGB effecten :-) En niet te vergeten verschillende software haha

[ Voor 19% gewijzigd door Jivebunny op 22-01-2020 15:26 ]

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)

• Novacitus
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 01-09 20:22
Worsteneter schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:31:

Ga je overklokken?
In principe niet, wellicht in de toekomst?
Je weet dat deze kaart standaard een beetje overclocked al komt? :)

EDIT: https://tweakers.net/pricewatch/compare/1481926;1481928/

[ Voor 28% gewijzigd door Novacitus op 22-01-2020 15:41 ]

• Worsteneter
Novacitus schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 15:39:
[...]

Je weet dat deze kaart standaard een beetje overclocked al komt? :)

EDIT: https://tweakers.net/pricewatch/compare/1481926;1481928/
Ja zeker, vandaar ook deze keuze! :)
Maar dat is natuurlijk wat anders dan zelf overclocken, zo is deze kaart nog altijd voorzien van geldige fabrieksgarantie etc.

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

Worsteneter schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 15:43:
[...]

Maar dat is natuurlijk wat anders dan zelf overclocken, zo is deze kaart nog altijd voorzien van geldige fabrieksgarantie etc.
Met Ryzen van vandaag de dag, valt weinig aan OC te halen. Echt marginale percentages.

• Novacitus
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 01-09 20:22
Worsteneter schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 15:43:
[...]

Aha, mooi zo. Ja naar mijn mening is dit een super goede kaart heb hem zelf ook al. Zeer stil en voldoet echt voor alle games zijn nodige prestaties.

• Worsteneter
Novacitus schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 15:45:
[...]

Aha, mooi zo. Ja naar mijn mening is dit een super goede kaart heb hem zelf ook al. Zeer stil en voldoet echt voor alle games zijn nodige prestaties.
Goed om te horen! Ben meer een casual gamer, maar heb nu een gtx 660 en die trekt het niet eens op 720p :'( dus het is hoogtijd voor een upgrade. De 3 fans (betere koeling), iets hogere klok dan de niet gaming versie (scheelt zo'n 2% meen ik?) en het rgb lampje maakt 't voor mij af. Goed dat jij er ook tevreden mee bent!

• Worsteneter
Jivebunny schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 15:44:
[...]

Met Ryzen van vandaag de dag, valt weinig aan OC te halen. Echt marginale percentages.
Ja las ik ook al. Ik denk ook niet dat het mij waard is om de garantie op te geven én risico's te lopen. Een PC in elkaar zetten is één, maar OC etc. heb ik geen verstand van.

• Worsteneter
Moederbord is binnen er er zit een ryzen 3000 ready sticker op. Dat moet goed gaan! 🤗

• Worsteneter
Ik heb de pc in elkaar gestoken en hij ziet er prachtig uit. Ik vind wel dat de cpu koeler flink aanslaat steeds. Het is een wraith prism cooler (via v&a) met stock pasta.

In de bios zegt ie 31 graden cpu, wat vrij netjes is aangezien dat bijna de omgevingstemperatuur is naast de houtkachel.

Nu heb ik Windows erop en heb ik hwmonitor erop gezet. Ik krijg daarin temperaturen die soms ineens omhoog vliegen naar 40 of 50 met een max van 65. Rpm rond de 2500 en max 4800 voor de wraith prism. Enige wat ik doe is office instaleren.

Is dit ok? Of moet ik mij zorgen maken over de bevestiging van de koeler of pasta? Ik vond de koeler er namelijk verrassend makkelijk opgaan. Ene haakje km bracket, andere haakje, hendeltje over (iets kracht) en klaar. Zou niet weten wat daar mis moet zijn gegaan. Zat misschien klein deukje in de pasta van de plastic beschermkap maar dat moet geen probleem zijn..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PoEH0zFjBR782qr1zTlgp2qr/thumb.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Worsteneter op 25-01-2020 00:59 ]

Pagina: 1