Upgrade gaming PC; wat het beste te doen om bij te blijven?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkestRaven
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08-08-2022
Hey,

Ik zoek een mijn volgende investering voor mijn gaming rig uit te breiden
Ik heb momenteel een Nvidia GTX 970 (MSI), 16 gb RAM, i7-3770k 3.5 GHz met een ASUS Sabertooth moederbord

Wat is je budget?
Ik wil proberen max 1 onderdeel per keer te vervangen, dus budget is beetje afhankelijk wat ik moet vervangen (heeft geen grote haast)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Games die ik speel varieren enorm. Van Total War games tot indiegames zoals Rimworld/911 operator tot een hoop van de Paradox games. Verder wil ik ook proberen een zo goed mogelijke fps op Dwarf Fortress te kunnen behalen . Graphics zijn niet super belangrijk, ik vind het belangrijker om stabiel rond de 60fps minimaal te zitten.

Als er meer info nodig is, laat vooral een bericht achter en ik probeer zsm te antwoorden!

Groetjes!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chasin
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-09 23:37
Zelf kom ik ook van een MSI GTX 970. Heb 2 weken geleden een compleet nieuw systeem samen gesteld.
Als ik in jou positie stond zou ik eerst voor een andere videokaart gaan.
Zelf heb ik gekozen voor de pricewatch: MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14-09 18:10
Uit mijn ervaring willen de Total War games nogal wat processor kracht vreten. Wat is op dit moment de bottleneck waar je tegenaan loopt? Ik zou zeggen, start het spel op en kijk wat op 100% komt. Dit kan bijvoorbeeld met HWmonitor of zelfs met Windows Taakbeheer (al schijnt de laatste minder accuraat te zijn). Kans is groot dat dit je videokaart is.

Het makkelijkste om te vervangen is je videokaart. Voor een nieuwe processor moet ook meteen je moederbord en je RAM worden vervangen namelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohnnyDon
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 17:45
Het probleem is dat als je bijv. alleen de CPU wilt vervangen je de moederbord en RAM moet vervangen dus dat zijn al 3 componenten.

Ook kunnen we geen GPU aanraden want we weten niet hoeveel Watt jouw PSU is en welke het is. Het kan zijn dat hij al aantal jaar oud is of van mindere kwaliteit wat zo jouw nieuwe componenten zijn eigen graf in mee sleurt.

Zou je nog de exacte naam kunnen geven van de PSU?

[ Voor 7% gewijzigd door JohnnyDon op 22-01-2020 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VoedoeAndVodka
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-09 10:36
processor kan je altijd nog tijdelijk overklokken mits je een deftige koeler hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-09 19:32
Iets meer info is wenselijk om goede feedback te krijgen:

Op welke resolutie en refresh rate speel je? (Wat voor monitor)

Zoals eerder gevraagd: welke voeding heb je?

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkestRaven
@TiezZ_BE Ik speel op een iiyama B2483HS-B1 (https://www.coolblue.nl/p...05/iiyama-b2483hs-b1.html)

@JohnnyDon Voeding zou ik thuis moeten opzoeken, dat durf ik niet te zeggen. Hoop vanavond even een korte update te kunnen geven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-08 11:19
[qoute]Het kan zijn dat hij al aantal jaar oud is of van mindere kwaliteit wat zo jouw nieuwe componenten zijn eigen graf in mee sleurt.[/quote]

Dat kan met een nieuwe net zo goed. Helaas zelf mogen meemaken. Interressanter is of jou voeding 2x een 8pins aansluiting voor de videokaart heeft. Maar zelfs dat zou je nog met verloopjes kunnen oplossen. Zou me niet te druk maken over je voeding. Die heeft je tot nu toe niet in de steek gelaten, dus waarom zou dat nu ineens wel gebeuren? bovendien zit je op een verschil van 70W tussen een 5700XT en een GTX970. In de praktijk zal dat waarschijnlijk ook nog minder zijn.
Voor meer FPS is nou een keer de videokaart het belangrijkste, daar zou ik dan ook beginnen. Beginnen met een upgrade naar een modernere cpu gaat je veel minder brengen. En niet te vergeten dat je dan direct mobo, geheugen en processor moet doen.

https://store.steampowered.com/app/975370/Dwarf_Fortress/
En hebben we het over deze Dwarf fortress? Want dan snap ik jou FPS eis niet helemaal.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkestRaven
https://store.steampowered.com/app/975370/Dwarf_Fortress/
En hebben we het over deze Dwarf fortress? Want dan snap ik jou FPS eis niet helemaal.
Yes het is idd die Dwarf Fortress. Probleem is dat die (zover ik begrijp) op maar 1 cpu core loopt, dus zodra je kolonie begint te groeien dropt de FPS heel erg. Maar ik ben niet heel wijs binnen de techniek dus daarom dat ik het vermelde.

Maar thx @arbraxas ik ga er naar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-09 19:32
Als het voor mezelf was zou ik mobo+cpu+ram alsook de videokaart vernieuwen (voeding en kast behouden indien deze n beetje kwalitatief zijn).

Als je het in stappen wil doen moet je voor jezelf uitmaken of je eerst meer cpu kracht wil of juist meer gpu power....

https://www.techpowerup.com/review/

Pagina: 1