Zonnepanelen SolarEdge opbrengst van tegen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcluckystar
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 26-09-2020
Ik heb sinds begin oktober zonnepanelen op mijn dak gelegd (13x Qcell 335 WP). Nou hebben we niet de beste maanden achter ons maar de opbrengst valt mij erg tegen. Installatie 3 oktober jl tot 22 januari 199 kwh (gisteren 21 januari 3,29 kwh)

Ik heb inmiddels gebeld met mijn installateur en die houdt zich wat op de vlakte; de maanden waren niet goed, er was minder zon... en ga zo maar door. "ik heb gekeken en alles staat goed" en ga zo maar door.

Ik ben benieuwd naar de mening of ervaringen van andere mede SolarEdge gebruikers en hoe zij hier tegenaan kijken. Ik heb zelf het idee dat de optimizers niet goed werken en/of er een verkeerd type is gebruikt.

Graag jullie mening, tips, suggesties voor oplossing

INSTALLATIE:

13x Qcell G6 335 WP
13x SolarEdge P370 Power Optimizer
SolarEdge SE5000 HD Wave Setapp omvormer
Orientatie pal zuid (hoek +/- 50 graden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:19

Crazy-

Best life ever

Heb even paar installaties vergeleken in mijn tool; maar je loopt wel wat achter ja.

Vergelijkbare ligging etc en vermogen bijna dubbele opbrengst.... gaat iets niet goed OF je hebt veeeeel schaduw

Omvormer is wat overgemeten maar dat boeit niet

[ Voor 11% gewijzigd door Crazy- op 22-01-2020 13:02 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:55
Hier ook SolarEdge, 200kwh had ik in de maand oktober alleen al...
https://pvoutput.org/aggr...d=75094&sid=66584&v=0&t=m

Gisteren was t bij mij echter nog lager, 1.6kwh.
Hoek +/- 45 graden, opstelling ZuidOost.

edit; Als je in je SolarEdge monitoring kijkt, zie je dan ook alle 13 je zonnepanelen?
Je kunt daar ook de opbrengst per paneel afleveren, is er misschien 1 paneel wat het doet en de rest niet of zo?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SAo10Yz.png

[ Voor 42% gewijzigd door Rensjuh op 22-01-2020 13:06 ]

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-09 15:44
Hier ligt er op het dak 10x 315WP panelen inclusief SolarEdge optimizers, dit i.v.m. eventuele schaduw van het dak van de buren en schoorsteen.
Ligt op zuid/zuidwest in een hoek van ong 55 graden.

Van oktober t/m januari heeft dit me 255kWh opgeleverd.
Nu heb ik niet het meest gunstige dak in de winter. In oktober heeft me dit 105kWh opgeleverd.

Lijkt niet heel veel aan de hand te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

kcluckystar schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 12:57:
Ik heb sinds begin oktober zonnepanelen op mijn dak gelegd (13x Qcell 335 WP). Nou hebben we niet de beste maanden achter ons maar de opbrengst valt mij erg tegen. Installatie 3 oktober jl tot 22 januari 199 kwh (gisteren 21 januari 3,29 kwh)

Ik heb inmiddels gebeld met mijn installateur en die houdt zich wat op de vlakte; de maanden waren niet goed, er was minder zon... en ga zo maar door. "ik heb gekeken en alles staat goed" en ga zo maar door.

Ik ben benieuwd naar de mening of ervaringen van andere mede SolarEdge gebruikers en hoe zij hier tegenaan kijken. Ik heb zelf het idee dat de optimizers niet goed werken en/of er een verkeerd type is gebruikt.

Graag jullie mening, tips, suggesties voor oplossing

INSTALLATIE:

13x Qcell G6 335 WP
13x SolarEdge P370 Power Optimizer
SolarEdge SE5000 HD Wave Setapp omvormer
Orientatie pal zuid (hoek +/- 50 graden)
Liggen er panelen in de schaduw?

Zo ja: hoeveel en hoe lang per dag?
Zo nee: waarom heb je dan SolarEdge?

Je kan inloggen op de portal en dan de opbrengst over de hele dag "afspelen", zo kan je zien of alle panelen meedoen. In de App kan je ook zien wat ze over de hele dag doen.

[ Voor 7% gewijzigd door BlueTooth76 op 22-01-2020 13:12 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Laatst online: 11:31
@kcluckystar
Of vraag aan de installateur de uitdraai van de SolarEdge designer (mag aannemen dat ze die gebruikt hebben), dan heb je ook meteen een mooi overzicht van wat elke maand op zou moeten brengen!

En uiteraard is die opbrengst ook wel afhankelijk van het weer, maar dan zou je PVOutput.org kunnen checken voor wat systemen bij jou in de buur wat die opgebracht hebben.

@Remz hoezo lijkt niet heel veel aan de hand?
@kcluckystar heeft in die periode 199kWh opgewekt, jij daar in tegen flink meer, namelijk 255kWh en dat ook nog eens met 25% minder Wp op het dak... :?

[ Voor 21% gewijzigd door Rouske op 22-01-2020 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Het is natuurlijk lastig te vergelijken als je dat niet kan met voorgaande jaren of installaties die onder dezelfde omstandigheden als de jouwe liggen. Voor mijzelf was oktober 2019 ook niet de beste oktober van de vier oktobers dat ik nu meet.

zelf hou ik er meer van om pas per kwartaal of per jaar de balans op te maken, en voor 2019 was ik prima tevreden.

[ Voor 27% gewijzigd door Gunner op 22-01-2020 13:29 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcluckystar
Allereerst bedankt voor jullie input.

Ik heb voor SolarEdge gekozen omdat er grote eiken staan (op ongeveer 35m afstand), hoewel deze voor schaduw zorgen is er nu geen blad of iets dat dit veel kan belemmeren wel uiteraard iets minder licht maar omdat de afstand nog best groot is zou ik zeggen wel belemmering maar niet heel veel.

Ik ken de filmpjes om af te spelen, hij valt niet naar 0 gedurende de dag het is een parabool met pieken op het middaguur wat ook niet heel gek is.

Ik heb 1 paneel gehad die niet meedeed, deze is sinds december gekoppeld (op afstand door de installateur er zat geen spanning op ik meen de optimizer).

Ik heb me zelf in de materie verdiept en kwam uit bij de optimizers die zijn gebruikt (p370), ik heb zelf een G6 120-cel paneel maar ik kan me niet voorstellen dat de optimizer dusdanig de-optimaliseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

kcluckystar schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:36:

Ik heb voor SolarEdge gekozen omdat er grote eiken staan (op ongeveer 35m afstand), hoewel deze voor schaduw zorgen is er nu geen blad of iets dat dit veel kan belemmeren wel uiteraard iets minder licht maar omdat de afstand nog best groot is zou ik zeggen wel belemmering maar niet heel veel.

Ik ken de filmpjes om af te spelen, hij valt niet naar 0 gedurende de dag het is een parabool met pieken op het middaguur wat ook niet heel gek is.

Ik heb 1 paneel gehad die niet meedeed, deze is sinds december gekoppeld (op afstand door de installateur er zat geen spanning op ik meen de optimizer).

Ik heb me zelf in de materie verdiept en kwam uit bij de optimizers die zijn gebruikt (p370), ik heb zelf een G6 120-cel paneel maar ik kan me niet voorstellen dat de optimizer dusdanig de-optimaliseert.
1 paneel die niet mee deed en op afstand aan zetten? Dat kan niet. De omvormer ziet de optimizer mits aangesloten (en dus spanning!) anders niet.

Dan is of optimizer defect of paneel niet aangesloten.
Een pairing kan dat ie hem mist; maar dat heb ik zelf nooit meegemaakt. Ja... toen 1 paneel niet aangesloten was 😅

Maak even een screenshot van je portaal opstelling
Kijk ook per paneel naar de waardes (Vdc etc). Vraag indien niet mogelijk, om volledig toegang tot SolarEdge portaal

[ Voor 6% gewijzigd door Crazy- op 22-01-2020 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

Wat is trouwens de reden voor die hele zware omvormer?
Want je hebt 13x335Wp is 4355Wp aan panelen liggen op een 5000Watt omvormer...

Of ga je in de toekomst nog wat erbij leggen?
kcluckystar schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:36:

Als je schaduw hebt dan is een iets lagere opbrengst toch juist logisch? ;)

SolarEdge kan het effect van panelen die niet meedoen vanwege schaduw beperken maar niet magisch extra opbrengst halen uit panelen waar schaduw op valt.

[ Voor 79% gewijzigd door BlueTooth76 op 22-01-2020 13:45 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:31

TTLCrazy

Listen to Frankie

BlueTooth76 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:42:
Wat is trouwens de reden voor die hele zware omvormer?
Want je hebt 13x335Wp is 4355Wp aan panelen liggen op een 5000Watt omvormer...

Of ga je in de toekomst nog wat erbij leggen?
Ligt dat aan mij of valt dat wel mee ? 4,3 kW aan zonnepanelen op een 5 kW omvormer klinkt toch niet zo gek ?

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

TTLCrazy schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:45:
[...]

Ligt dat aan mij of valt dat wel mee ? 4,3 kW aan zonnepanelen op een 5 kW omvormer klinkt toch niet zo gek ?
Ik zeg niet dat het gek is, het is echter ook niet nodig.
Een 4kW zou dezelfde opbrengst halen.

Maar als je later nog een string op het noorden wil leggen is het juist wel weer praktisch dat het een 5kW omvormer is omdat je dan in totaal 7500Wp (150% meer) mag leggen op deze omvormer.

Ik heb hier ook panelen op het noorden (op een 3-fase omvormer) en dat is vooral in de zomermaanden toch een mooi extraatje, de omvormer hangt er toch al.

[ Voor 33% gewijzigd door BlueTooth76 op 22-01-2020 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMax12
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-09 19:40
Hier ligt 5600WP op een 5kw omvormer van SE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Haal je dan nooit het theoretische maximum van zonnepanelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

TTLCrazy schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:47:
Haal je dan nooit het theoretische maximum van zonnepanelen ?
Hoe bedoel je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Zoals ik al eerder zei, de omvormer is een 5kW model en je hebt 4,3kW aan zonne paneel opbrengst. Een beetje overbemeten lijkt mij juist wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

TTLCrazy schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:49:
[...]

Zoals ik al eerder zei, de omvormer is een 5kW model en je hebt 4,3kW aan zonne paneel opbrengst. Een beetje overbemeten lijkt mij juist wel fijn.
Je haalt die piek eigenlijk nooit, hooguit als de zon achter de wolken vandaan komt (enkele seconden) of als het vriest en helder weer is in februari.

Dus de meerprijs voor een zwaardere omvormer verdien je eigenlijk niet terug.

Het is wel praktisch als je nog uitbreidingsmogelijkheden hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kcluckystar
@Crazy- ik weet niet hoe ik een screenshot kan toevoegen maar wat ik zag dat 1 paneel uitstond, dit heb ik gerapporteerd, een paar dagen later was deze netjes aan. Ik weet echter niet exact wat er daarna is gebeurd maar omdat het was opgelost heb ik er verder geen aandacht meer aan besteed

@BlueTooth76 ik wil inderdaad in de toekomst 6 panelen bijleggen op de schuur met het oog op elektrisch rijden, airco en/of warmtepomp daarbij komt dat de prijs 4000 tov 5000 nagenoeg gelijk was (slechts +€10).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

kcluckystar schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:51:
@Crazy- ik weet niet hoe ik een screenshot kan toevoegen maar wat ik zag dat 1 paneel uitstond, dit heb ik gerapporteerd, een paar dagen later was deze netjes aan. Ik weet echter niet exact wat er daarna is gebeurd maar omdat het was opgelost heb ik er verder geen aandacht meer aan besteed

@BlueTooth76 ik wil inderdaad in de toekomst 6 panelen bijleggen op de schuur met het oog op elektrisch rijden, airco en/of warmtepomp daarbij komt dat de prijs 4000 tov 5000 nagenoeg gelijk was (slechts +€10).
€10 prijsverschil is inderdaad niet de moeite, dan zou ik het ook doen. Ik zag ook prijsverschillen van €150 her-en-der en dan is het wel zonde.

Let wel op dat je die 6 panelen op de al bestaande string aansluit, dan heb je minder kans op opstartproblemen.
Wil je ze op een eigen string dan zou je eigenlijk minimaal 8 panelen moeten leggen met P370 optimizers.

Een andere optie is 6 panelen met een P404 optimizer maar dan mogen ze juist niet op dezelfde string.

Je zou ook nog kunnen kijken of op de schuur een groter formaat paneel handiger uitkomt, bijvoorbeeld 200x100cm.
Die hebben dan ook weer meer Wp (maar uiteraard niet per m2 oppervlak). Soms kan je 30% meer kwijt door even wat te puzzelen met de beschikbare ruimte en "outside of the box" te denken.
Veel installateurs nemen die moeite niet, die willen alleen maar wat verkopen.

Mocht je zover zijn, vraag dan van tevoren ook hier even advies ;)

[ Voor 26% gewijzigd door BlueTooth76 op 22-01-2020 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
Screenshots/plaatjes kan je uploaden via https://www.mupload.nl/ of https://imgur.com/upload en het linkje dat je dan krijgt in je post zetten.

Lastig om te beoordelen wat er mis kan zijn, wat zegt de omvormer zelf qua totaal/jaar/maand opbrengst (via SetApp), komt dat overeen met wat de portal aangeeft?

Toch zou ik op een zonnige dag met de zon achter de eiken eens checken wat de spanningen van de optimizers doen. Je kan alle optimizers selecteren en dan op de "i" knop klikken. Als dan een aantal optimizers op 60V staan dan weet je genoeg...

Maar eenvoudiger is het om meer rechten te vragen (wat @Crazy- ook al zei) en dan kan je dit soort zaken in grafiek vorm zelfs van alle dagen terug zien.

[ Voor 40% gewijzigd door Rouske op 22-01-2020 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-09 07:59

FD2

kcluckystar schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 12:57:
Even een vraag voor de zekerheid:

Kijk je voor die 199 kWh op de slimme meter (teruglevering), of zie je dat in de software van SE ?

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcluckystar
@FD2 ik heb geen slimme meter dus kijk op de SE app.

@Rouske ik heb geen "I" knop of display op mijn omvormer kan alleen naar de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
@kcluckystar ik heb het ook over de paneel layout in de portal, als je daar 1 paneel aanklikt dan komt er een "i' (of rechtermuis en dan info), je kan ook alle panelen tegelijk selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
TTLCrazy schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:49:
[...]

lol, 6430Wp op een 4000VA omvormer. >:)
(oke zo kan hij wel weer, het is bij mij wel oost west
zie voorbeeld dag:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
dat verdeelt de opbrengst lekker waardoor de 4kW omvormer niet het grootste probleem is.)

maar je kunt het ook anders bekijken, een 4kW omvormer gaat sneller op hoog rendement komen als een 5kW omvormer.
dus met bewolking draai je beter met wat meer Wp.

maar om eerlijk te zijn: 30% meer Wp als W omvormer of 10% minder Wp als W omvormer.
het ontloopt elkaar erg weinig en maakt bijna niet uit wat je kiest. ;)

lees ook:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
maar ook verschil tussen de prijzen omvormer, het boeit allemaal niet meer met de lage Wp prijzen die we nu hebben, tijden zijn veranderd prijzen zijn laag. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcluckystar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Daar zie je niets geks nu; maar goed het is ook bar slecht weer enzovoort om nu een oordeel te vellen op basis van dit plaatje

Iets zegt me dat er iets aan de hand is; met name oktober alleen had wel al die 200kWh moeten opwekken

Ter controle: waar heb je die 199kWh vandaan gehaald? Uit de Solaredge portal?

Als je volledige toegang hebt kan je grafieken maken etc ook van oktober

Kan je dit? Zo niet: vraag dit aan dat je dit kan bij je leverancier. Heb je gewoon “recht” op hoor. ;-)

[ Voor 16% gewijzigd door Crazy- op 22-01-2020 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:35
Goede avond,

Die 199kWH lijkt me idd veel te weinig?
Bij mij zijn de panelen op 20/11/19 geplaatst en heb nu totaal 216,75kWH opgewekt volgens Solaredge-app met deze opstelling:

9x Sunpower p19 320wp black
9x optimizers p5-500 mc4 solaredge
Se2200 hd wave omvormer solaredge

Ligging vol op zuiden met dak 45graden.
Smorgens een tijdje schaduw door dak van de buren.

Dit ter vergelijking.

Mvg
Pagina: 1