gemeente vragen om situatie in woonstraat te veranderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dodners
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-01 21:47
ik heb een koophuis in een dorpje in het Westland.

Er zijn een aantal dingen die ik het liefst anders zou zien in mijn woonstraat. Hoe kan ik op een effectieve manier zorgen dat de gemeente dit gaat aanpakken?

Hier een greep uit de dingen die ik bedoel:
  • De bomen aan de zuidkant in de straat (het is een 'laan') zijn 20 jaar geleden geplant, maar niemand is blij met deze bomen. Deze soort boom heeft in elk seizoen een ander soort neerslag (vogelpoep, hars, bladeren, takken, zaden/stuifmeel) en de stoep rond deze bomen staat schots en scheef door de dikke wortels. Het liefst gaan de bomen helemaal weg, maar een kleinere boom met minder neerslag is ook prima.
  • De voortuinen zijn ruim, maar alleen de hoekhuizen hebben een oprit waar ze hun auto mogen parkeren. Dit is voor mij persoonlijk dubbel vervelend omdat ik mijn EV auto gedwongen bij een openbare laadplek in het dorp moet laden, die de in de toekomst steeds vaker bezet zal zijn. Ik begrijp dat het geen oprit mag zijn vanwege een bestemmingsplan, maar de straat staat vaak vol met auto's, waarvan een deel onder de voorgenoemde neerslag gevende bomen parkeert (op een stuk straat zonder parkeervakken).
  • Ik en een aantal andere buren hebben in onze achtertuin in de afgelopen jaren buiten vergunningsplicht verbouwingen gedaan. Dat is niet zichtbaar in het kadaster en ik vraag me af of dat ooit gaat gebeuren, al weet ik niet of ik het nodig heb.
  • Ik heb veel extra grond in mijn tuin waar ik van af wil. Ik heb een huis uit 1958, dus zonder schoon grond verklaring. als ik op bodemloket.nl kijk heeft de school in de straat hiernaast dat wel, samen met een aantal andere panden. kan ik dit gebruiken om te argumenteren dat mijn grond schoon is? Zo niet, hoe kom ik van al die grond af zonder me een ongeluk te betalen?

Alle reacties

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
dodners schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 12:49:
...
  • Ik heb veel extra grond in mijn tuin waar ik van af wil. Ik heb een huis uit 1958, dus zonder schoon grond verklaring. als ik op bodemloket.nl kijk heeft de school in de straat hiernaast dat wel, samen met een aantal andere panden. kan ik dit gebruiken om te argumenteren dat mijn grond schoon is? Zo niet, hoe kom ik van al die grond af zonder me een ongeluk te betalen?
Een boer vragen of je het op zijn land kwijt kunt, zo heb ik het hier ook gedaan. Zolang je niet bewust vervuilde grond op deze manier afvoert zie ik er zelf weinig problemen in. Je zou ook een advertentie op marktplaats kunnen zetten, vaak genoeg dat mensen zwart grond nodig hebben en het gratis af komen halen.

[ Voor 13% gewijzigd door IceM op 22-01-2020 12:53 ]

...

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:52
Dit is weinig kansrijk afgaande op de lijst van ongerelateerde punten en de verwachting dat de gemeente dat maar even op moet pakken en betalen.

Voor de collectieve belangen waar de gemeente ook daadwerkelijk een rol speelt (slechts een paar uit de lijst) richt je bij voorkeur een buurtcomité op dat voorstellen maakt en indient, maar wees dan niet verbaasd dat er vervolgens geen 'iedereen' en 'niemand' bestaat.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-02 21:16
Scheve stoeptegels zullen ze waarschijnlijk nog wel fixen, maar ze gaan echt geen 20 jaar oude bomen omhakken omdat je last hebt van wat vogelpoep.

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:18

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Er zijn hele afleveringen van de Rijdende Rechter over bomenproblematiek. Gemeentes zetten het liefst snelgroeiende bomen zoals de els neer, want dat kleed zo lekker aan, maar houden geen rekening met de overlast die die bomen geven.

Nu vormen de uitspraken van de Rijdende Rechter geen jurispredentie, maar in dat programma blijkt steeds dat de gemeente als winnaar uit de bus komt (in één geval niet, maar dat kwam doordat de bomen flink waren gegroeid en inmiddels de gevel van een flatgebouw raakten).

Je bent dus overgeleverd aan de goodwill van de gemeente. Bomen zijn duur, dus men wil het liefst geen gezonde bomen vervangen. Wellicht voorstellen om er als buurt financieel aan bij te dragen (crowdfunding)?

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:04

Er zijn een aantal dingen die ik het liefst anders zou zien in mijn woonstraat. Hoe kan ik op een effectieve manier zorgen dat de gemeente dit gaat aanpakken?

• Ik en een aantal andere buren hebben in onze achtertuin in de afgelopen jaren buiten vergunningsplicht verbouwingen gedaan. Dat is niet zichtbaar in het kadaster en ik vraag me af of dat ooit gaat gebeuren, al weet ik niet of ik het nodig heb.
Ik begrijp deze vraag niet helemaal? Wat heeft het kadaster te maken met verbouwingen zolang je binnen je eigen erfgrenzen werkt? En wat heeft de gemeente met het kadaster te maken, want je wil dat de gemeente het gaat aanpakken?

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:54
Ik vermoed dat hij het BAG bedoeld. Een snelle google geeft: https://imbag.github.io/p...w-in-de-bag-geregistreerd

Iets of iemand zal dus een 'ambtelijke verklaring' moeten afgeven, ik vermoed de gemeente?

• dodners
IceM schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 12:53:
[...]

Een boer vragen of je het op zijn land kwijt kunt, zo heb ik het hier ook gedaan. Zolang je niet bewust vervuilde grond op deze manier afvoert zie ik er zelf weinig problemen in. Je zou ook een advertentie op marktplaats kunnen zetten, vaak genoeg dat mensen zwart grond nodig hebben en het gratis af komen halen.
Goed idee. Laatst bij een buurman die beschoeiing aan het plaatsen was geprobeerd. Helaas wilde hij er niet aan, want als er verteerbare stof in de grond zit zou de nieuwe veranda verzakken. Toch maar verder kijken dan :)
Rukapul schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:06:
Dit is weinig kansrijk afgaande op de lijst van ongerelateerde punten en de verwachting dat de gemeente dat maar even op moet pakken en betalen.

Voor de collectieve belangen waar de gemeente ook daadwerkelijk een rol speelt (slechts een paar uit de lijst) richt je bij voorkeur een buurtcomité op dat voorstellen maakt en indient, maar wees dan niet verbaasd dat er vervolgens geen 'iedereen' en 'niemand' bestaat.
Toch maar even peilen bij de buurtjes dan. Ik heb geen talent vwb overtuigingskracht, maar er zijn zeker buren die oren hebben naar 'samen sta je sterker' :)
Basekid schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:13:
Scheve stoeptegels zullen ze waarschijnlijk nog wel fixen, maar ze gaan echt geen 20 jaar oude bomen omhakken omdat je last hebt van wat vogelpoep.
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:22:
Er zijn hele afleveringen van de Rijdende Rechter over bomenproblematiek. Gemeentes zetten het liefst snelgroeiende bomen zoals de els neer, want dat kleed zo lekker aan, maar houden geen rekening met de overlast die die bomen geven.

Nu vormen de uitspraken van de Rijdende Rechter geen jurispredentie, maar in dat programma blijkt steeds dat de gemeente als winnaar uit de bus komt (in één geval niet, maar dat kwam doordat de bomen flink waren gegroeid en inmiddels de gevel van een flatgebouw raakten).

Je bent dus overgeleverd aan de goodwill van de gemeente. Bomen zijn duur, dus men wil het liefst geen gezonde bomen vervangen. Wellicht voorstellen om er als buurt financieel aan bij te dragen (crowdfunding)?
Bij het volgende bezoek van de burgemeester pak ik hem bij z'n lurven ;) Helaas wel waar ik al bang voor was, gemeente zal er dus niet snel iets aan gaan doen.
EJlol schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:37:
Ik vermoed dat hij het BAG bedoeld. Een snelle google geeft: https://imbag.github.io/p...w-in-de-bag-geregistreerd

Iets of iemand zal dus een 'ambtelijke verklaring' moeten afgeven, ik vermoed de gemeente?
ja, excuus, bedankt voor de link!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02 10:23
• De bomen aan de zuidkant in de straat (het is een 'laan') zijn 20 jaar geleden geplant, maar niemand is blij met deze bomen. Deze soort boom heeft in elk seizoen een ander soort neerslag (vogelpoep, hars, bladeren, takken, zaden/stuifmeel) en de stoep rond deze bomen staat schots en scheef door de dikke wortels. Het liefst gaan de bomen helemaal weg, maar een kleinere boom met minder neerslag is ook prima.
Daar ben je afhankelijk van de gemeente, ik zou (het liefst met een aantal buren) een afspraak maken en vragen of er iets aan te doen is. Het is echt gemeente afhankelijk, in de gemeente waar ik woon worden bomen alleen gekapt als ze dood zijn of gevaarlijk zijn (lees rot en mogelijk om kunnen vallen). In beide gevallen geldt overigens een herplant plicht (voor particulieren en gemeente). Mijn inschatting; als de bomen geen gevaar zijn, geen iepen zijn (iepenziekte), geen kastanjes zijn (kastanjeziekte) je kans gering is, maar niet geschoten is altijd mis.
• De voortuinen zijn ruim, maar alleen de hoekhuizen hebben een oprit waar ze hun auto mogen parkeren. Dit is voor mij persoonlijk dubbel vervelend omdat ik mijn EV auto gedwongen bij een openbare laadplek in het dorp moet laden, die de in de toekomst steeds vaker bezet zal zijn. Ik begrijp dat het geen oprit mag zijn vanwege een bestemmingsplan, maar de straat staat vaak vol met auto's, waarvan een deel onder de voorgenoemde neerslag gevende bomen parkeert (op een stuk straat zonder parkeervakken).
Ik zou het tekort aan laadpalen melden en vragen of ze de capaciteit willen uitbreiden. Even uitgaand van het feit dat je huidige laadplek meer dan 250m van je huis is, je een redelijke kans hebt bij de gemeente Westland; zie deze site, hier vind je ook de link om de aanvraag in gang te zetten.
Ik heb ook zonder vergunningsplicht een jaar of 8 geleden een stukje aangebouwd. Dat is uiteindelijk automatisch in de kadastrale kaart opgenomen (via mijnoverheid.nl kon ik dat zien)
Schoongrond verklaring is niet een op een overdraagbaar. En ja grond afvoeren is peperduur....opties die al gegeven zijn, zijn wellicht een optie voor je.

westland is niet echt een dorpje.... 100.000+ gemeente

• dodners
htca schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:41:

Ik zou het tekort aan laadpalen melden en vragen of ze de capaciteit willen uitbreiden. Even uitgaand van het feit dat je huidige laadplek meer dan 250m van je huis is, je een redelijke kans hebt bij de gemeente Westland; zie deze site, hier vind je ook de link om de aanvraag in gang te zetten.
Een eerder verzoek is al afgewezen (want de ene paal is 230m verder op en de andere paal 190m), maar toen was er nog geen sprake van tekort. Ben benieuwd of de gemeente luistert als het wel drukker wordt.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
dodners schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:48:
[...]

Een eerder verzoek is al afgewezen (want de ene paal is 230m verder op en de andere paal 190m), maar toen was er nog geen sprake van tekort. Ben benieuwd of de gemeente luistert als het wel drukker wordt.
Je moet je groeperen met de andere laadpaal gebruikers, die hebben klaarblijkelijk geen verzoek gedaan, maar maken wel gebruik van de huidige infrastructuur. Als je allemaal een verzoek doet heeft de gemeente inzicht in de daadwerkelijke vraag en heeft ze dus grond om mee te werken.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Verwijderd

dodners schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:48:
[...]

Dit soort bewoordingen zeggen iets over hoe jij de gemeente ziet. Een gemeente luistert ook wel naar je als een verzoek wordt afgewezen, hoe kunnen ze anders handelen..... Een gemeente luistert doorgaans naar heel veel betrokkenen.

Alleen alle verzoeken inwilligen is iets heel anders dan luisteren. En mensen hebben het idee dat als iets afgewezen wordt er niet 'geluisterd' wordt....alsof de gemeente een klein kind is dat moet gehoorzamen.

Daar staat tegenover dat de gemiddelde burger totale onmacht voelt in de gesprekken met een gemeente. Ambtenaren die graag met de burger communiceren lijken bijna niet te bestaan.....

• dodners
Verwijderd schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:53:
[...]

Dit soort bewoordingen zeggen iets over hoe jij de gemeente ziet. Een gemeente luistert ook wel naar je als een verzoek wordt afgewezen, hoe kunnen ze anders handelen..... Een gemeente luistert doorgaans naar heel veel betrokkenen.

Alleen alle verzoeken inwilligen is iets heel anders dan luisteren. En mensen hebben het idee dat als iets afgewezen wordt er niet 'geluisterd' wordt....alsof de gemeente een klein kind is dat moet gehoorzamen.

Daar staat tegenover dat de gemiddelde burger totale onmacht voelt in de gesprekken met een gemeente. Ambtenaren die graag met de burger communiceren lijken bijna niet te bestaan.....
'Luistert' was niet precies het woord wat ik bedoelde, maar ik ben er wel op gaan rekenen dat het antwoord meestal 'nee' is. Dan ga ik me vanzelf afvragen of er een betere manier is om met de gemeente te praten. Ik kan me dus wel vinden in dat laatste.

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-02 19:44
@dodners Probeer gemeenteraadslid te worden. Dat vergroot je invloed.
Praktischer is het zoeken naar een huis, dat voldoet aan de wensen die je nu niet verwezenlijkt krijgt.

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

Vanoverdegrens schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:20:
@dodners Probeer gemeenteraadslid te worden. Dat vergroot je invloed.
Ja, goed plan! :p allemaal mensen in de gemeenteraad die er zitten om hun eigen situatie te verbeteren :+

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:51
Dat is zo al toch het geval, niet? 8)7 O-)

[ Voor 12% gewijzigd door Kwakkel op 22-01-2020 16:02 ]

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Kleine kans dat ze de bomen gaan aanpakken. De bomen staan er waarschijnlijk al langer dat jij er woont. Zo niet, dan had je voor het plaatsen van de bomen wellicht bezwaar kunnen aantekenen...
Het enige waar je melding over kan maken, is de scheve stoeptegels. Deze dienen ze weer netjes te maken, zodat er geen struikelgevaar aanwezig is.
Je kan wellicht een verzoek indienen om een inrit naar je erf / voortuin te maken. Hierbij ga je een vergunningentraject in (waarvoor jij deels de kosten betaald) en als het positief uitpakt, kan er (uiteraard tegen kosten) een inrit worden gerealiseerd. Hierbij verlagen ze lokaal de stoepranden, zodat je van de weg, je oprit op kunt rijden. Dit mag je niet "zomaar" (zonder vergunning) zelf doen, ondanks dat je dit prima zelf zou kunnen doen. Een en ander is waarschijnlijk reeds vastgelegd in het bestemmingsplan (maar die kan je laten wijzigen).
Als ze (conform de regels)vergunningsvrij gebouwd zijn, dan hoef je hier niet achteraan te gaan. Waarom zou je dat uberhaubt willen? Grote kans, dat bijv. je WOZ-waarde hierdoor omhoog gaat en je gemeentelijke lasten zullen stijgen.
Nee, je kan niet de schoon grond verklaring van andere gebieden gebruiken. Je kan wel onderzoek laten doen door een erkend bureau, maar dat kost geld. En anders inderdaad op MP zetten of proberen aan een boer te slijten.

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-01 13:00
Ik woon ook in de gemeente Westland en heb er geen hoge pet van op. Geen duidelijk beleid, vooral afhankelijk van welke senioren buurtgroep het vaakst met klachten naar de Gemeente belt en hun zien krijgen. Communicatie is ook ondermaats en/of juist veel te veel over nutteloze onderwerpen.

Het hele Westland is tevens bezaaid met dit soort straten waar veel aan kan gebeuren/opgeknapt kan worden, helaas blijft het achter en/of gebeurt het veel te langzaam, met half werk of zonder wederhoor.

Grond zou ik gewoon aanhouden... dat is overal geld waard. Die paar euro ozb moet het wel waard zijn.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wat heeft je bouw in de tuin er mee te maken? Ben je bang dat de gemeente een tegenaanval start als je gaat klagen?
Kun je bij die extra grond komen met een auto?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Een (fatsoenlijke) gemeente gaat geen duizenden euro's uitgeven vanwege wat ongemak. De gemiddelde gemeente heeft al genoeg budgetproblemen.

Maar een gemeente zal natuurlijk wel proberen bij vernieuwing/onderhoud eventuele wensen van bewoners mee te nemen.
Dus zorg dat je in gesprek komt en *blijft*, zodat bij onderhoud je kunt sturen in de nieuwe aanplant & inrichting.
En een gemeente vervangt meestal per jaar een groepje bomen op basis van budget en noodzaak. Een straat met veel vragen/opmerkingen komt dus iets eerder aan de beurt.

Hier kwam laatst de bomendokter langs vanuit de gemeente en toen heb ik ook even doorgevraagd. In welke staat zijn de bomen? Hoe lang kunnen ze nog mee? Etc.
In jouw geval kun je ook uitzoeken welke boom beter zou passen en de gemeente ook zou willen aanplanten.
Pagina: 1