Telenet coax impedantie en lengte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurt De Naeyer
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-03 18:24
Beste

Dit is een vraagje voor kennissen van mij. Zij schakelen over van Proximus naar Telenet. Dit echter in een oud huis, waar de coax vanaf de baan vooraan in de woonkamer binnenkomt en vanwaar dus alle coax-kabels vertrekken. Het knooppunt van de telefoonlijnen en netwerkkabels ligt meer centraal in het huis.

Mijn idee is om één coax-kabel te leggen tussen de Telenet-versterker/splitter en de plaats waar nu de Proximus-modem staat. Deze kabel zou maximum 15m lang worden. Echter bij iedereen die ik ken staat de modem bij de splitter en spreken we over een kabel van hoogstens 50cm.

Dus twee vraagjes:
  • Kan die modem met een kabel van 15m verbonden worden? Die splitter heeft uiteraard een aparte aansluiting specifiek voor het modem (andere signaalfilter), maar ik weet niet welke versterking daarop zit.
  • Wikipedia vertelt mij dat voor radio, televisie en videoapparatuur kabels met een impedantie van 75 Ohm gebruikt wordt. Voor netwerken wordt 50 Ohm gebruikt. Bij mij thuis heeft de Telenet-technieker overal dezelfde kabel gebruikt, maar dat ging over stukjes van amper 30cm. Ben ik correct dat ze hier best 50 Ohm gebruiken?
Ik heb al gebeld met Telenet, maar 'k vrees dat vooral mijn tweede vraag iets te technisch was om een betrouwbaar antwoord te krijgen en ik weet dat er hier genoeg Telenet-technici en experts in hoogfrequente signalen zitten. En hopelijk helpt mijn vraag anderen ook ooit nog een keer...

Het alternatief (telefoonkabels uitlengen en extra netwerkkabel + switch + AP) wil ik toch proberen te vermijden.

Groeten
Kurt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Volgens mij wordt in huis altijd alleen 75 Ohm gebruikt, tenzij je of zendamateur bent of nog een heel oud coaxnetwerk hebt liggen.

Waarom plaats je het modem niet in de woonkamer?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0w13
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:48
Dit is mijn situatie.
Telenet komt binnen in de slaapkamer beneden en is aangesloten op een splitter.
Vanaf de splitter vertrekt er een coax kabel van 25m door het huis naar de zolder en 3x +-20m coax-kabel naar de 3 tv's.
Daar wordt deze aangesloten op een modem-only van Telenet.
Van daaruit vertrekt een UTP-kabel naar de rest.

Is al 23 jaar zo en nog nooit geen problemen of storingen gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 11:26
50 ohm is voor het bejaarde thinnet (Wikipedia: 10BASE2)

Voor teledistributie enzo gebruik je 75 ohm. (https://www2.telenet.be/n...luiting/binnenbekabeling/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

50 Ohm (COAX) kabel? Als er iemand nog BNC Connectors / Terminators nodig heeft dan hoor ik wel een 'gilletje'?

[ Voor 11% gewijzigd door Will_M op 16-02-2020 15:22 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:08
Als je een goede coax kabel gebruikt dan is dat de gok waard om te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik zou het afraden. Juist als je er niet zoveel vanaf weet (en als je met 50Ohm kabel aan komt zetten is dat helaas het geval) is het beter de installatie zo standaard mogelijk te houden.

De uitdaging is dat het signaal over die coaxkabel breedbandig is, dus over verschillende frequenties gaat. Elk van die frequenties heeft eigen dempingseigenschappen, waarbij de hogere frequenties sneller uitdempen. Er is dus niet een signaalniveau die je op peil moet houden maar meerdere. Risico bij verlenging van de kabels is dat het verschil tussen de hoogste en laagste frequenties zodanig groot wordt dat sterk genoeg op de hoge frequenties betekent dat de lage overstuurd worden, of dat zwak genoeg op de lage betekent dat de hoge te zwak zijn - en dat speelt al met perfecte onderdelen en installatie. Kans op problemen daarmee is ook groter. Vooral het upstreamsignaal (van modem naar netwerk) is gevoelig voor verlenging binnenhuis.

Veel beter idee: plaats de modem conform instructie vlakbij de splitter waar coax de woning binnen komt, doe verdere verdeling via UTP naar de meterkast (of ander centraal punt).

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 23-01-2020 08:52 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurt De Naeyer
Bedankt allemaal

Het modem bij de splitter zetten is zonder twijfel het beste idee.

Het zal mijn beslissing niet zijn, maar toch zou ik de langere coax durven proberen. Lukt het niet, of wil de Telenet-technieker het niet, dan is de andere oplossing er ook snel en 15 meter verloren coax kost nu ook de wereld niet.

Ik weet nog niet voor wanneer de installatie is, maar zodra het achter de rug is en ik weet hoe de installatie verlopen is laat ik het jullie zeker nog even weten.

Kurt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:52
Goede kabel gebruiken, en juiste connectoren (F-connector), en ik zou het ook wel durven. Natuurlijk heb je wel enige demping, maar zit er genoeg signaal achter vanuit Telenet om 15 meter te overbruggen.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:22
De kabel die binnenkomt van Telenet is toch ook langer dan enkele cm's. ;-)

De klantendienst van Telenet weten nooit waarover ze praten, dat een eerstelijn interventie.
Je kan eventueel vragen om doorverbonden te worden met de technische dienst.
Of je kan ook in een Telenet winkel binnenstappen en daar je vraag stellen.
Die zijn vaker wat technischer op de hoogte.

Maar naar mijn insziens kan dit geen kwaad. De technieker zal dan een kabel leggen vanaf het aftakpunt en huis naar je nieuwe locatie. De technieker moet dit doen omdat zij officiele kabels en connectors moeten gebruiken. (ik spreek uit ervaring, technieker was kwaad omdat ik zelf kabels had voorzien. Hij heeft ze dan maar allemaal vervangen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:08
Ik zou voor de coax een Hirschmann Koka 9, of equivalent van ander merk, met F pluggen gebruiken. De Koka 9 heeft een bandbreedte van 3 GHz en is drievoudig afgeschermd en goedgekeurd door de Nederlands kabelbedrijven (Kabelkeur merk). De kwaliteit is goed genoeg om 4G en andere stoorsignalen buiten de deur te houden.

De klantendienst zal inderdaad steigeren over die 15 m omdat ze niet weten wat ze voor zich hebben. Zowel bij kabel als telefoon/xDSL zullen ze je dus altijd met een korte kabel dicht bij het overnamepunt laten meten als er problemen zijn om problemen binnenshuis uit te kunnen sluiten.

Ik denk dat 15 m goede coax de gok waard is. Mocht je problemen hebben kijk dan eerst of je dicht op het overnamepunt met een korte kabel (bijvoorbeeld een prefab coax kabel) het probleem ook optreedt. Als dat het geval is dan kun je met een gerust hart de klantendienst bellen omdat het probleem dan aan de kant van Telenet zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 11:26
EricJH schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 18:43:
Ik zou voor de coax een Hirschmann Koka 9, of equivalent van ander merk, met F pluggen gebruiken. De Koka 9 heeft een bandbreedte van 3 GHz en is drievoudig afgeschermd en goedgekeurd door de Nederlands kabelbedrijven (Kabelkeur merk). De kwaliteit is goed genoeg om 4G en andere stoorsignalen buiten de deur te houden.
neen.
Voor telenet gebruik je kabels waar ”telenet” op staat en niets anders.
(Voor binnenbekabeling van analoge tv heb je wel meer keuze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurt De Naeyer
Ik heb hier nog een rol TRI6-kabel op overschot staan (de vroegere PVC6). Die is geschikt voor Telenet en Voo en die zal het dus worden.
F-connectoren heb ik ook liggen, maar Telenet zal er wel hun eigen F-connectoren op zetten. Zolang de kabel klaar ligt, zijn zij meestal al tevreden.

Dus ja, we horen het dan wel of de installateur wil meegaan in dit verhaal of niet...

Groeten
Kurt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurt De Naeyer
Beste allen

Telenet heeft ondertussen de installatie uitgevoerd. De technieker zag er geen enkel probleem in om het modem 15 meter van de versterker te plaatsen.

Alles werkt perfect zonder (merkbare) storingen.

Bedankt voor alle input.

Groeten
Kurt
Pagina: 1