Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

mac HD partitioneren in Windows

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-11 20:52
Situatie:
iMac mid2010 is het aan het begeven, problemen met grafische kaart, niet opstarten, error 3403d,.... toestel is op en herstellen te duur geworden.
Ik heb een externe HD waar mijn Time-machine back-ups op staan.
Gelukkig heb ik ook nog een laptop, maarrr dat is een Windows met een kleinere HD.
...

Vraag:
Kan ik met de Windows laptop de externe mac HD partitioneren zonder gegevensverlies? Zodat ik 1 partitie heb voor mac (hfs+) en de andere voor Windows (exFat?).
Ik wil de Time-machine back-up er op laten staan, zodat ik er eventueel later terug mee kan starten op een mac (nadat ik de loterij gewonnen heb uiteraard). Losse bestanden van de Time-machine back-up kopiëren naar de Windows laptop doe ik nu al, dus dat is het probleem niet.
Dat leek me handig omdat ik dan niet eerst een backup van de externe schijf moet maken, voor ik deze naar exFat formateer.... Ik heb ook geen 2e HD die groot genoeg is om dit te doen en de HD van de iMac vertrouw ik niet meer.

Kan dit?

[ Voor 3% gewijzigd door robotomizer op 22-01-2020 11:04 ]

Alle reacties

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-11 23:00
https://www.macworld.com/...es-only-hfs-and-apfs.html

Heeft dus niet veel zin om je originele timemachine te laten staan als je naar exfat overgaat.
Formateren zonder de bestanden te wissen gaat in ieder geval niet, dus als je het toch wil doen zal je toch even een grotere tweede HD moeten regelen.
robotomizer schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 11:02:
Vraag:
Kan ik met de Windows laptop de externe mac HD partitioneren zonder gegevensverlies? Zodat ik 1 partitie heb voor mac (hfs+) en de andere voor Windows (exFat?).
Dit is al iets anders, dit kan je volgens mij wel klaar spelen met de OS X schijfhulpprogramma. Dus de oude HFS partitie verkleinen en de vrijgekomen ruimte als exFAT formatteren. Maar onder Windows wordt het dan weer moeilijk. Heb je vrienden of familie met een Mac? Anders een diensten-vraagadvertentie hier op de V&A zetten.

[ Voor 46% gewijzigd door Malantur op 22-01-2020 11:09 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb je de grafische kaart al een reflow gegeven? Wanneer je de juiste schroevendraaiers hebt kun je dit zelf doen, ik neem aan dat je een oven thuis hebt.

Met een eenvoudige reflow in de oven kan het best zo zijn dat de videokaart zomaar weer een jaar of 5 meegaat. Uiteindelijk is die nu ook 10 jaar meegegaan. Proberen kost je alleen wat tijd en wat koelpasta, meer niet.

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Mijn advies is om een backup te maken van de belangrijke bestanden. Timemachine bevat naast de bestanden ook applicaties en systeembestanden, die je bij een upgrade waarschijnlijk niet meer nodig hebt.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Op MacFreak staat het probleem met jouw iMac beschreven en wordt ook daadwerkelijk ondersteuning geboden bij het analyseren en verhelpen ervan.

GParted kan precies wat jij wil met de harddisk, op maat, zonder gegevensverlies (alhoewel juist in dit geval een backup handig is).

• robotomizer
Ok, bedankt allemaal voor de tips/reacties

@Renault : GParted ga ik zeker eens bekijken

@sypie : zo'n reflow wil ik wel eens proberen, maar dan eerder als laatste optie (en uit nieuwsgierigheid). Ken je daar toevallig een goede handleiding/tips van?

ondertussen heb ik de iMac weer aan de praat gekregen, maar ik heb zo'n voorgevoel dat het maar voor even is... Ondertussen extra back-up gemaakt van de "allerbelangrijkste" files op kleinere HD die ik nog liggen had.
Morgen proberen de externe schijf te partitioneren en het 2e deel els exFat te formateren, ben benieuwd. maar ik meen me te herinneren dat ik al eens eerder op de Windows laptop problemen heb gehad met exFat geheugen dat op mac geformateerd was...

• sypie
  • Niet online
Voor mij was onderstaande video de inspiratie. De eerste paar kaarten deed ik ook op deze manier, daarna heb ik een RVS houder gemaakt zodat ik niet iedere keer met aluminiumfolie loop te klooien.

Verdere tips:
* Haal alles uit de behuizing en maak het schoon van stof en eventueel nicotine-aanslag
* Haal ventilatoren uit elkaar met een klein plat schroevendraaiertje om de waaiers goed af te borstelen, daar wordt een iMac flink stiller van ook al draaien ze op volle toeren bovendien verplaatsen ze dan meer lucht dan met volle waaiers.
* Voorzie de GPU en CPU van nieuwe koelpasta.
* Zorg dat je niet alleen koelpasta in huis hebt maar ook dunne coolpad. Zo kun je het hele koelblok van de GPU voorzien van nieuwe koeling. Wanneer je te dikke coolpad neemt trek je de videokaart krom bij het terugzetten er van.
* Zet je SSD in ieder geval op een nette manier vast. Ik gebruik daarvoor een budget bracket van Corsair. Daarna boor ik een gaatje van 6,5mm in de beugel waar de HDD nu mee vast hangt, verplaats de grommet en zorg dat de bracket netjes met 2 schroefjes vast komt te zitten.
* Zorg er voor dat je de HDD kabel kortsluit en isoleert. Ik gebruik hier een deel van een paperclip voor die ik in de connector druk. Daarna doe ik er een stukje krimpkous omheen om er voor te zorgen dat het stukje ijzerdraad nergens schade aan kan richten. Dit trucje zorgt er voor dat de HDD ventilator niet softwarematig in bedwang gehouden hoeft te worden maar dat die standaard op de laagste stand draait. Scheelt een boel lawaai...

• robotomizer
Ok, dat is duidelijk

Vandaag heb ik de imac terug kunnen opstarten met option-command-P-R (NVRAM/PRAM reset)...
Externe HD in twee delen gepartitioneerd 50/50 mac:journaled/pc-exFat, nieuwe Timemachine backup gemaakt

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:16
sypie schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 11:14:
Heb je de grafische kaart al een reflow gegeven? Wanneer je de juiste schroevendraaiers hebt kun je dit zelf doen, ik neem aan dat je een oven thuis hebt.

Met een eenvoudige reflow in de oven kan het best zo zijn dat de videokaart zomaar weer een jaar of 5 meegaat. Uiteindelijk is die nu ook 10 jaar meegegaan. Proberen kost je alleen wat tijd en wat koelpasta, meer niet.
Ah de bekende oven truk wat volgens Rossmann BS is:

YouTube: Linus Attempts BGA Graphics Chip Repair! - Rossmann Repair Group, Ne...

• sypie
  • Niet online
Hell-Slave schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 21:46:
[...]
Ah de bekende oven truk wat volgens Rossmann BS is:
Het is ook geen levensreddende truc maar een levensverlengende truc. In een enkel geval werkt het niet... Dan moet de hele chip er af... Dan wordt het al snel te duur voor een machine uit 2011.

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:16
sypie schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 21:50:
[...]

Het is ook geen levensreddende truc maar een levensverlengende truc. In een enkel geval werkt het niet... Dan moet de hele chip er af... Dan wordt het al snel te duur voor een machine uit 2011.
Een huis/tuin en keuken oven wordt maar 250 graden max, soldeer en zeker loodvrij heeft een hogere temperatuur nodig.
Dus er gebeurt helemaal niks behalve dat je print heet wordt. 8)7
Pagina: 1