Pan defect, mag niet omruilen voor dezelfde

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-10 14:16
Ik heb een pan die defect is gegaan. We hebben contact gezocht met de webshop en die biedt aan om om korting te geven op de aanschaf van een nieuwe pan. Ansich prima oplossing, maar we willen gewoon weer dezelfde pan. Ze bieden deze ook nog gewoon aan op de website. Er zit een klein prijsverschil in het te vergoeden bedrag en de pan, maar dat vind ik prima om bij te leggen.

Maar de webshop zegt dat ze die pan niet kunnen leveren omdat de verkoop van die pan tegenwoordig ‘via een partner gaat’. Ik vind dat wat raar. Ze bieden het gewoon aan via hun website. Dat een partner de verkoop doet klinkt als een “hun probleem”, niet als een “mijn probleem”.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ze kunnen me niet echt uitleggen waarom het niet mogelijk is, waardoor ik er gewoon geen begrip voor kan hebben. Wat houdt hun tegen om me een kortingscode van €x te geven zodat ik de pan kan bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:01
Valt het nog onder de garantie, of is het coulance vanuit de webshop om een nieuwe met korting aan te bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
I_IBlackI_I schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 10:58:
Valt het nog onder de garantie, of is het coulance vanuit de webshop om een nieuwe met korting aan te bieden?
Dat is niet expliciet door hun aangegeven. Toen ik contact zocht, kreeg ik meteen de aanbieding om korting te krijgen op een nieuwe pan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:33
Ze zullen wel weinig of geen marge hebben op die pan. Waardoor de korting hun geld kost in plaats van slechts geen of weinig winst op de verkoop van een andere pan.

I_IBlackI_I zijn vraag is wel belangenrijk. Als het coulance is en je nergens recht op hebt dan kunnen ze zelf de voorwaarden bepalen. Daar in tegen zijn er natuurlijk wel regels rond garantie, dus als je het daaronder kan claimen sta je sterker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:05

HugoBoss1985

Xenotech

Dus wat is het merk van de pan en wat is de leeftijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:54
Grootste vraag is, heb je nog garantie? ( hoe oud is de pan/hoe lang geleden gekocht etc )

Welke pan gaat het om.

[ Voor 12% gewijzigd door corporalnl op 22-01-2020 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:19

OMD

*knip* Zomaar met namen van webwinkels verkoopplatformen smijten is niet de bedoeling.

[ Voor 126% gewijzigd door Yorinn op 22-01-2020 23:02 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misha
HugoBoss1985 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 11:23:
Dus wat is het merk van de pan en wat is de leeftijd?
Het is een Le Creuset Les Forgees pan van anderhalf jaar oud. Van Le Creuset verwacht ik dat ze wat langer meegaan 😜

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-10 17:34
Misha schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 11:51:
[...]

Het is een Le Creuset Les Forgees pan van anderhalf jaar oud. Van Le Creuset verwacht ik dat ze wat langer meegaan 😜
Ok minimaal 2 jaar en soms zelfs levenslange garantie:

https://www.lecreuset.nl/garantie

Dus melden (aan de winkel, niet le creuset zelf) dat je pan kapot is en graag een nieuwe wilt vanuit de garantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat mag ik hopen ja, dat hoort niet. Bel even een pannenwinkel die het verkoopt, die zullen vermoedelijk niet zo moelijk doen. En ook niet te spreken zijn over het gedrag van die webshop denk ik.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
Het ligt er een beetje aan hoe de pan kapot is, maar als het door normaal gebruik komt dan valt dit nog onder de garantie. Het ligt echter wel bij jou om aan te tonen dat het door normaal gebruik komt.

De korting is "leuk", maar een nieuwe pan of reparatie is de juiste oplossing. Het excuus "wij leveren niet" gaat niet door de beugel. Ze bieden het op hun eigen website nog aan. Als dit echt het geval zou zijn, zouden ze een gelijkwaardig product moeten leveren. (of repareren!)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Christiaan676 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 11:21:
Ze zullen wel weinig of geen marge hebben op die pan. Waardoor de korting hun geld kost in plaats van slechts geen of weinig winst op de verkoop van een andere pan.
offtopic:
Les 1 van ondernemen: winst maak je over een lange periode, niet per individuele verkoop.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03-10 10:48

snmght

imho dan he

I_IBlackI_I schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 11:59:
Het ligt er een beetje aan hoe de pan kapot is, maar als het door normaal gebruik komt dan valt dit nog onder de garantie. Het ligt echter wel bij jou om aan te tonen dat het door normaal gebruik komt.

De korting is "leuk", maar een nieuwe pan of reparatie is de juiste oplossing. Het excuus "wij leveren niet" gaat niet door de beugel. Ze bieden het op hun eigen website nog aan. Als dit echt het geval zou zijn, zouden ze een gelijkwaardig product moeten leveren. (of repareren!)
Volgens mij ligt de bewijslast binnen de garantieperiode juist bij de verkoper: die zal voor vervanging moeten zorgen of aan moeten tonen dat de pan niet normaal gebruikt is.

I stand corrected, @I_IBlackI_I heeft gelijk. :)

[ Voor 3% gewijzigd door snmght op 22-01-2020 13:04 ]

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:30

Soggney

Zeekomkommer

1.5 jaar is nog onder garantie. Helaas ligt inderdaad de bewijslast nu bij jou* om aan te geven dat dit door normaal gebruik is gekomen. Maar een korting op ... zou ik niet zelf niet aanvaarden.

*ik neem aan dat na het eerste (half) jaar de bewijslast naar de koper gaat.

[ Voor 17% gewijzigd door Soggney op 22-01-2020 13:03 ]

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
snmght schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:02:
[...]

Volgens mij ligt de bewijslast binnen de garantieperiode juist bij de verkoper: die zal voor vervanging moeten zorgen of aan moeten tonen dat de pan niet normaal gebruikt is.
Alleen de eerste 6 maanden ligt de bewijslast bij de verkoper. Hier een artikel van de Consumentenbond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-09 10:24
Doe gewoon eens een mailtje naar Le Creuset, waarschijnlijk lossen zij het netjes voor je op.

Ik weet dat in principe de verkopende partij verantwoordelijk is voor de garantie, maar bij "high-end" merken ben je vaak beter af om rechtstreeks beroep te doen op de fabrieksgarantie: dat gaat meestal sneller en met een beter resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

I_IBlackI_I schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:03:
[...]

Alleen de eerste 6 maanden ligt de bewijslast bij de verkoper. Hier een artikel van de Consumentenbond
Volgens mij geldt dat niet als er nog fabrieks- of verkopersgarantie van toepassing is:

https://www.amsadvocaten....enrecht/fabrieksgarantie/

Daar kan ik overigens geen BW bron van vinden, maar ik ben dan ook geen mr. Ook is het een bewijsvermoeden. Maar wellicht kan @VeeGee of @GlowMouse hier iets nuttigs van vinden?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Misha schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 10:57:
Ik heb een pan die defect is gegaan. We hebben contact gezocht met de webshop en die biedt aan om om korting te geven op de aanschaf van een nieuwe pan. Ansich prima oplossing, maar we willen gewoon weer dezelfde pan. Ze bieden deze ook nog gewoon aan op de website. Er zit een klein prijsverschil in het te vergoeden bedrag en de pan, maar dat vind ik prima om bij te leggen.

Maar de webshop zegt dat ze die pan niet kunnen leveren omdat de verkoop van die pan tegenwoordig ‘via een partner gaat’. Ik vind dat wat raar. Ze bieden het gewoon aan via hun website. Dat een partner de verkoop doet klinkt als een “hun probleem”, niet als een “mijn probleem”.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ze kunnen me niet echt uitleggen waarom het niet mogelijk is, waardoor ik er gewoon geen begrip voor kan hebben. Wat houdt hun tegen om me een kortingscode van €x te geven zodat ik de pan kan bestellen?
In het NL'se consumentenrecht heb je te maken met conformiteit, (buiten om) fabrieks- of verkopersgarantie.
Verder geef je niet aan wat er defect is en om wat voor een pan het gaat. Frituurpan, Rijstkoker, Wok snelkookpan, reguliere kookpan. Bij normaal gebruik mag je van een pan uitgaan dat er niet binnen 1.5j een defect ontstaat. Je hoeft dat niet te bewijzen na 6mnd, of er moet duidelijk sprake zijn van schade/defect door misbruik. Kan/wil men niet repareren of vervangen heb je het recht op geld retour.(gehele aankoopbedrag, geen mindering door 1.5j gebruik)

edit; wil je specifiek fabrieksgarantie claimen, doe dat via fabrikant. grote kans dat zij de pan ook kunnen omruilen

[ Voor 4% gewijzigd door Hackus op 22-01-2020 14:14 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Laatst online: 07-10 14:10
I_IBlackI_I schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:03:
[...]

Dat geldt alleen als de verkoper/fabrikant zelf geen twee jaar biedt. Immers moet de aanbieding van 'eigen' garantie ipv de wettelijke, een duidelijke verrijking zijn van het wettelijke gedeelte.
Daarom gaat men, ook juridisch, er automatisch vanuit dat als je als winkelier aangeeft dat er twee jaar garantie wordt gegeven dit ook inclusief de 'omgekeerde bewijslast' is.

In dat geval zal de winkelier dus ook na die zes maanden de bewijslast dragen.

bron: e-book ICT recht, hoofdstuk vier.

[ Voor 3% gewijzigd door SacreBleu op 22-01-2020 14:10 ]

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 17:01
Creuset pannen zijn duur, beetje onder Demeyere, maar zeker niet je huis-tuin-en-keuken Tefal, daar mag je iets van verwachten.

Ik lees niet wat er kapot is aan de pan. Scheuren lijkt me sterk gezien het een hard geanodiseerde pan betreft, dus ik gok op een bevestiging van de steel? Deze is geklonken, knap als je dat kapot krijgt.

Bottomline, dit zijn premium pannen en bij een defect buiten jouw schuld hoef je geen genoegen te nemen met korting op een andere, maar gewoon 1:1 een zelfde nieuwe.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:37
Skyrunner schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 15:26:
Creuset pannen zijn duur, beetje onder Demeyere, maar zeker niet je huis-tuin-en-keuken Tefal, daar mag je iets van verwachten.

Ik lees niet wat er kapot is aan de pan. Scheuren lijkt me sterk gezien het een hard geanodiseerde pan betreft, dus ik gok op een bevestiging van de steel? Deze is geklonken, knap als je dat kapot krijgt.

Bottomline, dit zijn premium pannen en bij een defect buiten jouw schuld hoef je geen genoegen te nemen met korting op een andere, maar gewoon 1:1 een zelfde nieuwe.
Zonder input van TS vermoed ik ook dat het om de steelbevestiging gaat. Dat is het enige dat ik kan bedenken aan zo'n pan dat kapot kan gaan, wat niet te wijten is aan (grof) verkeerd gebruik.

Zelf heb ik ook een pan van een ander premium merk, met een aan de pan geklonken steel. Toch zat daar al na een paar keer gebruik een beetje speling in. Nu ben ik intussen extra voorzichtig, maar toch teleurstellend. Omdat het een cadeau was, ben ik verder niet achter garantie of zo aan gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Zelfs al zou de verkoper verlies maken door het bij een ander in te kopen voor een "normale" verkoopprijs, dan nog is de verkoper gehouden garantie te leveren.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:44
Misha schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 11:51:
[...]

Hoe is dit gebeurd? Ik heb 4 van deze pannen nu al een paar jaar in gebruik, en de meeste zijn nog als nieuw! Het enige wat ik wel eens gehoord heb is dat je de pannen niet moet verhitten zonder ze echt te gebruiken...

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
EJonk schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 08:40:
[...]

Hoe is dit gebeurd? Ik heb 4 van deze pannen nu al een paar jaar in gebruik, en de meeste zijn nog als nieuw! Het enige wat ik wel eens gehoord heb is dat je de pannen niet moet verhitten zonder ze echt te gebruiken...
You tell me. Al onze pannen zijn van de reeks (en we hebben de hele reeks :+) en die zijn nog allemaal fantastisch. Het enige dat ik me kan voorstellen is dat hij op de een of andere manier is gaan oxideren, waardoor de pan zelf (dus niet de steel) is gaan barsten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Le Creuset is voornamelijk goed voor hun geëmailleerde gietijzeren pannen. De rest heeft wel het prijskaartje maar niet dezelfde uitmuntende kwaliteit.

SacreBleu heeft al aangegeven hoe het zit met de bewijslast. Als de winkel niet meewerkt aan een gratis oplossing, kun je https://sites.google.com/view/zelf-procederen bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Alle adviezen zijn natuurlijk goedbedoeld, maar het gaat me helemaal niet om of het onder garantie valt of niet.

Het gaat erom dat de webshop zegt een product niet te kunnen leveren omdat de verkoop daarvan nu via een partner via hun platform gaat. Ik wil achter de achterliggende reden komen. Vooralsnog kom ik niet verder dan dat dit nét wat voordeliger voor de webshop zelf gaat zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Misha schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 15:56:
Alle adviezen zijn natuurlijk goedbedoeld, maar het gaat me helemaal niet om of het onder garantie valt of niet.

Het gaat erom dat de webshop zegt een product niet te kunnen leveren omdat de verkoop daarvan nu via een partner via hun platform gaat. Ik wil achter de achterliggende reden komen. Vooralsnog kom ik niet verder dan dat dit nét wat voordeliger voor de webshop zelf gaat zijn
Het is garantie en dat is nu net essentieel in dit verhaal. Hoe de webshop het gaat oplossen boeit niet zolang ze dat maar doen. Ook als ze het zelf moeten inkopen via derden of het toch nog met hun leverancier regelen (voorschakel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-10 15:53

Vergelijk het met het shop in shop concept, waarbij een kleine shop winkelruimte huurt van een grotere shop maar alle verkoop handelingen verder zelf uitvoert. De grote shop is daarna gestopt met het verkopen van pannen. Dan kan je wel zeggen dat ze daar liggen, maar dat is gewoon een andere winkel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:38

Dat is ook de hele reden. Of ze moeten A: zelf 1 product bestellen bij leverancier en dus duurder en moeite. Of B: bij hun partner verkoper halen. En dus nog eens extra commisie moeten betalen. Beide vinden ze niet leuk. Net zoals dat ze niet het hele bedrag in euros willen geven.

Dit is een types geval van wel kunnen leveren. Maar liever niet want kost teveel moeite/geld.
Zover ik weet geen geldige reden. En kan je dus gewoon dwingen. Dan wel dekking koop uitvoeren. Maar je kan het alleen afdwingen dan wel dekking koop uitvoeren. Als het onder garantie valt(wat de wet zegt niet wat de verkoper zegt).

Je kan de fabrikant eens aanspreken. Die zijn niets verplicht. Maar kunnen nog wel eens helpen.

Zo hadden mij ouder gezeur met een bedden dealer die niet wou helpen(motor was kapot van verstelbaar bed). Fabrikant gebeld. En die waren niet te spreken over de winkel zijn manier van handelen. 2 dagen later kregen we een belletje van een andere winkel wanneer het uit kwam om een heel nieuw bed te bezorgen. En die andere winkel of geen officiele dealer meer van dat merk😀.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Misha
Update!

We mogen de pan retour sturen en we krijgen het aankoopbedrag terug. Daarmee kunnen we dan dezelfde pan kopen die nu voor minder op hun site staat. Dat wordt dan duurder voor ze dan wat ik zelf eerder had voorgesteld 8)7 maar het is uiteraard voor mij voordeliger, dus: winning! Maar waarom ze niet gewoon een kortingscode hadden kunnen geven voor het bedrag... dit lijkt me zoveel meer werk

Maar ik zag nu wel dat mijn braadpan een vergelijkbare scheur rondom heeft :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-10 15:53
Het blijft een lastig concept dat platform. Jij hebt je geld terug gekregen en gaat nu bij de buurman je nieuwe pan kopen die ook toevallig in het zelfde pand zit. Analoog aan webshop en webplatform. Dus nee, ze kunnen geen kortingsbon geven voor de buurman.

[ Voor 12% gewijzigd door pacificocean op 31-01-2020 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Laatst online: 07-10 14:10
*knip* Speculeren is niet de bedoeling. Ook het noemen van namen van webshops (die er mogelijk niets mee te maken hebben) is niet zomaar de bedoeling.

[ Voor 81% gewijzigd door Yorinn op 31-01-2020 17:22 ]

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

pacificocean schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 15:30:
Het blijft een lastig concept dat platform. Jij hebt je geld terug gekregen en gaat nu bij de buurman je nieuwe pan kopen die ook toevallig in het zelfde pand zit. Analoog aan webshop en webplatform. Dus nee, ze kunnen geen kortingsbon geven voor de buurman.
Volgens mij maakt het voor de cadeaubon niet uit waar het wordt gespendeerd: bij de platformhouder of de aangesloten winkel. Alle financiën gaan via dat platform.

Pagina: 1