Powerline adapter of wifi adapter?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 03-04 14:29
Ik heb geen mogelijkheid om een kabel van mijn router naar mijn PC te trekken. Gelukkig leven we in 2020 en zijn er talloze opties om tóch internet op je PC te krijgen.
Ik had de volgende oplossingen in gedachten.
- Een wifi adaptertje, danwel USB of via een PCi aansluiting. Heb niet zo een goede ervaring met deze dingen maar ik weet dat er wél goede bestaan.

- 'powerline adapter', dit zijn dus 2 dingen die je in je stopcontact steekt, een bij je router, ethernetkabeltje erin, en de andere dan in de buurt van je computer, en dan een kabeltje van de adapter naar je PC. En dan zou je een LAN verbinding moeten hebben. Ik had er nog nooit van gehoord, maar het klinkt allemaal geweldig.

Vooral die laatste ben ik zeer benieuwd na, werkt het ook zo goed als het klinkt?
Wat zouden jullie mij aanraden?
Ben benieuwd hoe jullie hier over denken.

Edit:
Na wat onderzoek, lijkt het erop dat het altijd een gokje is hoe goed het gaat werken op je stroomcircuit. En dat je van de pieksnelheid die geadverteerd staat ongeveer van 50-60 procent kan uitgaan mits het goed werkt. Bij een snelheid van 1000mbits per seconde (125mb/s) mag je dus uitgaan van een snelheid van 60-70mb/s. Dit lijkt me ook haalbaar met een wifi verbinding.

[ Voor 18% gewijzigd door Mike op 22-01-2020 00:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:47

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Het fijne van Powrline is dat je er eenvoudig, zonder al te veel kosten, het gebouw mee door kunt. Dat in tegenstelling tot wifi dat last kan hebben van (bijvoorbeeld) gewapend beton.

De twee grote nadelen van Powerline heb je al in beeld. Als de ene adapter op een andere groep zit dan de andere adapter, dan kan dat voor problemen zorgen. Op verschillende fases werkt helemaal niet (kan wel, maar met een hoop gedoe). Daarnaast kunnen zware motoren (wasmachine...) of een omvormer (voor zonnepanelen) op dezelfde fase het signaal verstoren.

Ik gebruik zelf Powerline om de ethernetverbinding van mijn TV-decoder van de ene kant van de huiskamer (waar een ethernetoutlet in de muur zit) naar de andere (waar de TV staat) te krijgen; werkt als een zonnetje (want: zelfde groep, zelfde fase en het snelheidsverlies is daardoor acceptabel).

[ Voor 5% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 22-01-2020 13:11 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07-06 14:07
Een externe WiFi adapter kan er zeker voor zorgen dat je betere ontvangst krijgt op je PC wanneer het signaal kantje/boordje is: omdat de antenne extern is zal deze een betere ontvangst geven dan een interne antenne. Verwacht echter geen wonderen: als het signaal heel zwak of niet aanwezig is gaat een WiFi adapter niet helpen.

Powerlines kunnen een oplossing zijn, je hebt zelf de nadelen al opgenoemd. Kwestie van proberen.

Er is wel nog een andere oplossing. In mijn ervaring is dit de beste oplossing, maar dit is wel enkel mogelijk als er coax kabel aanwezig is bij je router EN bij je PC. Je kan dan gebruik maken van Moka / Inca adapters: pricewatch: Hirschmann Gigabit internet over coaxadapter - 2 stuks Zelfde principe als powerlines, maar dan over de coax kabel die minder onderhevig is aan storingen en al helemaal niet aan andere groepen/fasen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yodocus
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-06 20:07
In een doorsnee woning werken powerline adapters prima. In oudere huizen kan de matige kwaliteit van het de elektra dwars zitten maar ik heb zelf prima ervaring met die dingen. Doorvoersnelheid is doorgaans voldoende voor doorsnee pc gebruik.
Wifi is de goedkoopste oplossing want dat kost je alleen een adapter. Met een USB verlengkabel ertussen kun je hem wat gunstiger neerleggen t.o.v. het signaal i.p.v. weggemoffeld achter je pc.

Ik weet een grap over UDP maar het kan dat hij niet overkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:56

lier

MikroTik nerd

De mate van voorspelbaarheid is nogal wisselvallig, @Yodocus . Daarom fijn dat jij goede ervaringen hebt, echter is dat geen zekerheid voor de TS.

Voordeel is dat hij thuis beide oplossingen kan proberen (als hij online bestelt) en de beste oplossing daarvan kan houden.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:16

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mike schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 23:42:
[...]

Edit:
Na wat onderzoek, lijkt het erop dat het altijd een gokje is hoe goed het gaat werken op je stroomcircuit. En dat je van de pieksnelheid die geadverteerd staat ongeveer van 50-60 procent kan uitgaan mits het goed werkt. Bij een snelheid van 1000mbits per seconde (125mb/s) mag je dus uitgaan van een snelheid van 60-70mb/s. Dit lijkt me ook haalbaar met een wifi verbinding.
Je haalt hier hoofdletters en kleine letters door elkaar waardoor het allemaal onduidelijker wordt. Hou het bij de SI-normen:
m=milli, 1/1000
M=Mega, 1000000
b=bit, 1/8 Byte
B=Byte, 8 bit

1000Mbits per seconde is dus letterlijk 1000Mb/s- of je nu "ps" of "/s" doet verandert daar niets aan. Het is ook 125MB/s. Sowieso wil je netwerkverbindingen altijd in bits per seconde meten, niet Bytes.

Los daarvan, je mist een stap - de belangrijkste - waardoor je minstens een factor 8 te hoog uitkomt :o

De geadverteerde snelheid is de hoogste theoretische link rate van het apparaat. Dat zou mogelijk moeten zijn met een verbinding zonder demping of interferentie. Wij leven helaas niet in een wereld zonder demping of interferentie. Hoeveel van elk aanwezig is tussen de stopcontacten waar jij deze apparaten wilt gebruiken kan niemand op voorhand zeggen - en zal ook niet constant zijn. Je kunt er echter wel vanuit gaan dat het ervoor gaat zorgen dat je ver onder die maximale waarde zal komen. Exact hoe ver is dus niet te zeggen, maar er is wel een relatie met de standaarden. De meeste adapters die je nu in de winkel vindt (waaronder de "1000Mbps" die je noemt) zijn HomePlug AV 2.0. Die heb je in vier smaken: 600Mbps, 1000Mbps, 1200Mbps en 2000Mbps.

Of eigenlijk maar in twee... want de twee chipset vendors die AV 2.0 producten maken (Qualcomm en Broadcom) adverteren met verschillende snelheden. 600Mbps en 1200Mbps zijn van Qualcomm, 1000Mbps en 2000Mbps zijn van Broadcom. En ze doen exact hetzelfde! Want Broadcom heeft uit marketingoverwegingen extra link rates toegevoegd bovenop de standaard. Mooi, maar in praktijk haal je nooit de max van de standaard rates die Qualcomm haalt, dus je hebt exact niets aan die extra modulaties van Broadcom :o - een "1000Mbps" Broadcom apparaat zal bij verder gelijk ontwerp identiek presteren aan een "600Mbps" ontwerp van Qualcomm.

Dan hou je het verschil tussen "600/1000Mbps" en "1200/2000Mbps". Dat is andere koek. Het is SISO of MIMO. SISO wil zeggen dat er één stroom gegevens verstuurd wordt, in dit geval tussen fase en nul van je stroomnet. Bij MIMO worden er twee stromen gegevens verstuurd, de ene via fase-nul, de andere via aarde-nul. Anders dan bij WiFi (waar je ook MIMO hebt) is er flink verschil tussen de twee datastromen. Storing komt van electrische apparaten, vooral apparaten met geschakelde voedingen. Die zitten overwegend op fase-nul (geaarde stekkers zijn zeldzaam). Bovendien kan een huis meerdere fases hebben waardoor communicatie over fase-nul onmogelijk is tussen fases. Aarding gaat daarentegen vrijwel altijd over een enkele aardingspunt, en normaliter is er nauwelijks verstoring. Je kunt dus (veel) betere prestaties en betrouwbaarheid verwachten over aarde-nul - maar dan moet je wel aarding hebben, wat in NL pas sinds 1997 standaard is bij nieuwbouw of renovatie. Je moet dus ook een MIMO PLC adapterset kiezen. Heb je geen randaarde in huis? Dan is de toegevoegde waarde van een MIMO PLC adapter sterk verminderd, maar nog aanwezig ivm antenna diversity (ga ik even niet uitleggen, wordt erg technisch, maar het helpt iets met SNR te verbeteren).

Enfin, wat betekent dat? Ik beheer een aantal PLC-adapters die gelijk presteren met "1200/2000Mbps" en kan ze uitlezen om gemiddeldes te bepalen. Gemiddeld haal je een link rate van rond de 110Mbps - maar dat is een combinatie van geaard en niet geaard. Met randaarde is gemiddelde ruim het dubbele, rond de 230Mbps. Zonder randaarde mag je blij zijn met 70Mbps. Maar dit zijn gemiddeldes, er zijn uitschieters naar boven toe (ik heb daadwerkelijk 600Mbps link rate gezien), en er zijn apparaten met link rate nauwelijks boven de nul...

*Daar* mag je weer de helft aan overhead (error correction en protocol) vanaf trekken, waardoor je dus uitkomt op netto TCP throughput gemiddeld 55Mbps, maar bij randaarde 115Mbps en zonder zo'n 35Mbps - en de helft van bijna nul is nog steeds bijna nul...

Als je dat naar MBps wilt vertalen mag je dat vrolijk doen, maar wederom, netwerksnelheden meet je in bits, niet Bytes.

Behalve of je randaarde hebt of niet zijn er weinig indicaties vooraf van wat je kunt verwachten. Bekendste stoorbronnen zijn LED-lampen (eentje doet weinig, tientallen hakken erin), computervoedingen (dus vooral NIET je PLC adapter pal naast je PC inpluggen) en brakke inverters van zonnepaneelinstallaties.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07-06 14:07
dion_b schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 17:13:
[...]

Je haalt hier hoofdletters en kleine letters door elkaar waardoor het allemaal onduidelijker wordt. Hou het bij de SI-normen:
m=milli, 1/1000
M=Mega, 1000000
b=bit, 1/8 Byte
B=Byte, 8 bit

1000Mbits per seconde is dus letterlijk 1000Mb/s- of je nu "ps" of "/s" doet verandert daar niets aan. Het is ook 125MB/s. Sowieso wil je netwerkverbindingen altijd in bits per seconde meten, niet Bytes.

Los daarvan, je mist een stap - de belangrijkste - waardoor je minstens een factor 8 te hoog uitkomt :o

De geadverteerde snelheid is de hoogste theoretische link rate van het apparaat. Dat zou mogelijk moeten zijn met een verbinding zonder demping of interferentie. Wij leven helaas niet in een wereld zonder demping of interferentie. Hoeveel van elk aanwezig is tussen de stopcontacten waar jij deze apparaten wilt gebruiken kan niemand op voorhand zeggen - en zal ook niet constant zijn. Je kunt er echter wel vanuit gaan dat het ervoor gaat zorgen dat je ver onder die maximale waarde zal komen. Exact hoe ver is dus niet te zeggen, maar er is wel een relatie met de standaarden. De meeste adapters die je nu in de winkel vindt (waaronder de "1000Mbps" die je noemt) zijn HomePlug AV 2.0. Die heb je in vier smaken: 600Mbps, 1000Mbps, 1200Mbps en 2000Mbps.

Of eigenlijk maar in twee... want de twee chipset vendors die AV 2.0 producten maken (Qualcomm en Broadcom) adverteren met verschillende snelheden. 600Mbps en 1200Mbps zijn van Qualcomm, 1000Mbps en 2000Mbps zijn van Broadcom. En ze doen exact hetzelfde! Want Broadcom heeft uit marketingoverwegingen extra link rates toegevoegd bovenop de standaard. Mooi, maar in praktijk haal je nooit de max van de standaard rates die Qualcomm haalt, dus je hebt exact niets aan die extra modulaties van Broadcom :o - een "1000Mbps" Broadcom apparaat zal bij verder gelijk ontwerp identiek presteren aan een "600Mbps" ontwerp van Qualcomm.

Dan hou je het verschil tussen "600/1000Mbps" en "1200/2000Mbps". Dat is andere koek. Het is SISO of MIMO. SISO wil zeggen dat er één stroom gegevens verstuurd wordt, in dit geval tussen fase en nul van je stroomnet. Bij MIMO worden er twee stromen gegevens verstuurd, de ene via fase-nul, de andere via aarde-nul. Anders dan bij WiFi (waar je ook MIMO hebt) is er flink verschil tussen de twee datastromen. Storing komt van electrische apparaten, vooral apparaten met geschakelde voedingen. Die zitten overwegend op fase-nul (geaarde stekkers zijn zeldzaam). Bovendien kan een huis meerdere fases hebben waardoor communicatie over fase-nul onmogelijk is tussen fases. Aarding gaat daarentegen vrijwel altijd over een enkele aardingspunt, en normaliter is er nauwelijks verstoring. Je kunt dus (veel) betere prestaties en betrouwbaarheid verwachten over aarde-nul - maar dan moet je wel aarding hebben, wat in NL pas sinds 1997 standaard is bij nieuwbouw of renovatie. Je moet dus ook een MIMO PLC adapterset kiezen. Heb je geen randaarde in huis? Dan is de toegevoegde waarde van een MIMO PLC adapter sterk verminderd, maar nog aanwezig ivm antenna diversity (ga ik even niet uitleggen, wordt erg technisch, maar het helpt iets met SNR te verbeteren).

Enfin, wat betekent dat? Ik beheer een aantal PLC-adapters die gelijk presteren met "1200/2000Mbps" en kan ze uitlezen om gemiddeldes te bepalen. Gemiddeld haal je een link rate van rond de 110Mbps - maar dat is een combinatie van geaard en niet geaard. Met randaarde is gemiddelde ruim het dubbele, rond de 230Mbps. Zonder randaarde mag je blij zijn met 70Mbps. Maar dit zijn gemiddeldes, er zijn uitschieters naar boven toe (ik heb daadwerkelijk 600Mbps link rate gezien), en er zijn apparaten met link rate nauwelijks boven de nul...

*Daar* mag je weer de helft aan overhead (error correction en protocol) vanaf trekken, waardoor je dus uitkomt op netto TCP throughput gemiddeld 55Mbps, maar bij randaarde 115Mbps en zonder zo'n 35Mbps - en de helft van bijna nul is nog steeds bijna nul...

Als je dat naar MBps wilt vertalen mag je dat vrolijk doen, maar wederom, netwerksnelheden meet je in bits, niet Bytes.

Behalve of je randaarde hebt of niet zijn er weinig indicaties vooraf van wat je kunt verwachten. Bekendste stoorbronnen zijn LED-lampen (eentje doet weinig, tientallen hakken erin), computervoedingen (dus vooral NIET je PLC adapter pal naast je PC inpluggen) en brakke inverters van zonnepaneelinstallaties.
Wat een uitleg, ik hoop dat je dit niet speciaal voor TS getypt hebt, die blijkbaar niet meer omkijkt :(

Ik mis wel nog G.hn in je uiteenzetting, had je er toch even kunnen bijdoen voor de volledigheid ;) Devolo heeft nu G.hn adapters (heet "Magic" bij hen). Ik heb de 2400 variant al een paar keer geplaatst maar ben niet bepaald onder de indruk. Snelheid lijkt in de praktijk niet hoger dan bij de 1200 AV2 versie, in tegendeel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-06 14:06
Er is altijd een mogelijkheid om een kabel vanaf de router naar de pc te trekken. Wellicht niet altijd mooi door een kabelgootje of langs/onder een plint ;-) Ik heb liever een kabel minder mooi weggewerkt maar wel rechtstreeks op de router, dan een powerline adapter, maar dat ben ik.

Ik heb wel goede ervaringen als het op dezelfde groep zit maar als dit niet het geval is heb ik zeer slechte ervaringen met constante uitval en zeer lage snelheden.
Het is dus, zoals eerder gezegd, echt een kwestie van testen.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mathias82 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 14:08:
[...]

Wat een uitleg, ik hoop dat je dit niet speciaal voor TS getypt hebt, die blijkbaar niet meer omkijkt :(

Ik mis wel nog G.hn in je uiteenzetting, had je er toch even kunnen bijdoen voor de volledigheid ;) Devolo heeft nu G.hn adapters (heet "Magic" bij hen). Ik heb de 2400 variant al een paar keer geplaatst maar ben niet bepaald onder de indruk. Snelheid lijkt in de praktijk niet hoger dan bij de 1200 AV2 versie, in tegendeel...
G.hn en Homeplug AV2.0 zijn nagenoeg identiek in praktijk, daarom weinig over geroepen. Mijn '1200Mbps'-zooi is ook G.hn. Identiek behalve qua compatibiliteit wel te verstaan ;)

De '2400'-variant zou onder zelfde omstandigheden bijna 2x beter moeten presteren. Verwachting is dat het meerwaarde levert waar demping minder relevant is dan interferentie. Dat is in meeste NL huizen het geval. Heb al veel te lang een set op m'n bureau liggen, maar nog niets mee gedaan :X

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 03-04 14:29
Bedankt voor alle reacties, ik heb er intussen eentje aangeschaft en ik moet zeggen dat ik best wel tevreden ben, er mee.
Niet op dezelfde stroomgroep, van onder bij router in stopcontact tot boven op mijn kamer en ik download spellen nu met een stabiele 10mb/s en dat schiet wel op.
Verder ook geen last gehad van klote internet dus ik ben blij.
De volgende heb ik gekocht:
https://www.coolblue.nl/p...BXFakzt8cNMRoCi1cQAvD_BwE
Voor die 46 euro vind ik het een betere oplossing dan een Wi-Fi adaptertje, in mijn geval dan, het zal bij ieder stroomcircuit anders zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

EUR 46? Dat is erg stevig aan de prijs voor een HomePlug AV 1.1 ontwerp van jaren geleden. Gelukkig is grootste nadeel van ouderwets spul dat het geen hogere snelheden aankan bij goed signaal. Bij slecht signaal is dit niet slechter dan AV 2.0 "600Mbps" of "1000Mbps" - en dat is hier de situatie. Dan nog, de goedkoopste set in Pricewatch (EUR 30) zou niet minder presteren. Wees blij dat het stabiel is, maar hou er rekening bij dat dat kan veranderen bij iedere wijziging (ander apparaat, bestaand apparaat in ander stopcontact) - net zoals bij WiFi is snelheid gelijk ook een maat voor stabiliteit/veiligheidsmarge. Je huidige marge is even dun als die 10Mbps traag is...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1