C partitie vol en kan niet mijn systeem herstellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:03
Mijn vraag
De laatste grote updates van Windows 7 mislukten steeds maar ik kon altijd in Safe Mode systeemherstel doen, echter na een paar geslaagde kleine updates en 1 grote mislukte update kom ik niet meer in safe mode en zie ik het volgende:Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/SnhWJpY/IMG20200121230723-2304x1728.jpg
De c-partitie is te vol om te herstellen (50 Gb). Ik heb de SSD geprobeert te benaderen via mijn windows 10 laptop en een externe hdd aansluiting maar dan moet de SSD worden geformatteerd.
Hoe maak ik nu tijdelijk ruimte om mijn SSD zodat ik systeemherstel kan uitvoeren, om daarna de partitie groter te maken. Ik kan via DOS er op komen, maar ik weet niet waar ik moet zoeken naar een groot bestand wat ik tijdelijk naar een andere hdd kan verplaatsen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 7, SSD

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zie bovenstaande verhaal.

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:50
zoek eens naar

C:\hiberfil.sys

die is verborgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Hibernation had ik uitgeschakeld, on ruimte te besparen, nu helaas, maar bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:50
en pagefile.sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09 14:01

M2M

medicijnman

Wellicht heb je geen andere optie dan de schijf te clonen met clonezilla of iets soortgelijks op een groter medium?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Pagefile.sys stond al op d:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Ik begrijp niet waarom ik met een andere pc de ssd niet kan lezen, iemand een idee? Alles is NTFS. De ssd bevat 2 partities c: mer windows en d: met de rest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@dotternetta Wat bedoel je met:
Ik heb de SSD geprobeert te benaderen via mijn windows 10 laptop en een externe hdd aansluiting maar dan moet de SSD worden geformatteerd.
Dat klinkt niet goed. Wat als je hem formatteert en dan probeert te restoren?

Is het trouwens allemaal 1 disk of zijn het drie disks?
dotternetta schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 23:43:
Ik begrijp niet waarom ik met een andere pc de ssd niet kan lezen, iemand een idee? Alles is NTFS. De ssd bevat 2 partities c: mer windows en d: met de rest
Aha :)

Ten eerste: Waarom 2 partities? :+ Dat raad ik tegenwoordig af, juist om dit soort problemen. Het is simpelweg zonde van je ruimte en levert weinig op. Backups moet je toch maken. ;)

Dus daarover gesproken: Heb je backups? Dan kun je de disk wissen en die backup terugzetten.

edit:
Ik begrijp nu dat je terug wilt naar een herstelpunt... dan gaat een format niet helpen. Check even waarom je die partitie niet kan lezen.

[ Voor 54% gewijzigd door Room42 op 21-01-2020 23:47 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

dotternetta schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 23:26:
... Ik kan via DOS er op komen, maar ik weet niet waar ik moet zoeken naar een groot bestand wat ik tijdelijk naar een andere hdd kan verplaatsen...
c:
cd \
dir /s

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArCadE
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:14

ArCadE

No banana available

Of booten vanaf een USB stick en dan met gparted de partities aanpassen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Even wat anders. De ondersteuning van Windows 7 is gestopt. Misschien handig om gewoon naar Windows 10 te gaan en dit te laten voor wat het is ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:20
PilatuS schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 01:01:
Even wat anders. De ondersteuning van Windows 7 is gestopt. Misschien handig om gewoon naar Windows 10 te gaan en dit te laten voor wat het is ?
*knip Laten we de persoonlijke aanvallen even achterwege?

Niet dat ik een oplossing heb. Ik zou proberen om vanaf een Windows USB-stick op te starten en dan rondstruinen op m'n C-schijf (die dan waarschijnlijk D heet) om ruimte te maken, maar de TS heeft dat al geprobeerd. Enige andere oplossing die ik nog kan bedenken is de SSD eruit schroeven en in een andere PC zetten, maar dat is in feite hetzelfde. Misschien is het filesystem kapot en kan dit met Scandisk hersteld worden. Ook kan het zijn dat je bestanden niet zichtbaar zijn vanwege permissies, die kun je aanpassen als je van een USB-stick hebt opgestart. Zomaar wat ideeen...

[ Voor 14% gewijzigd door TheVMaster op 22-01-2020 10:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
*knip* Laat dit soort betogen achterwege de volgende keer en gebruik de rapporteer knop

[ Voor 111% gewijzigd door TheVMaster op 22-01-2020 10:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@dotternetta

Kijk in de \Windows\installer directory voor grote bestanden. Die kun je wel even naar een andere plek verplaatsen.

Gebruik compact /C /S * om bestanden te comprimeren vanuit C:\Windows. Dat zorgt ervoor dat bestanden op de schijf minder plaats in beslag nemen.

Maak ook de volgende folders leeg:
\Windows\minidump
\Windows\Logs\CBS
\Windows\Temp en andere temp directories (niet die waar je updates klaarstaan)

Winsxs opschonen vanaf de command line. Zomaar bestanden verwijderen maakt Windows stuk.

Als je weer een Windows interface hebt kun je Bleachbit of PrivaZer installeren waarmee je nog meer ruimte kan vrijmaken. Je kunt PrivaZer ook op de command line gebruiken.

Wat je ook kan doen is de tweede SSD gebruiken als boot disk. Dat is wel een uitgebreide procedure.

Misschien is het makkelijker om gewoon een nieuwe >128GB SATA SSD aan te schaffen en een disk naar disk kopie uit te voeren met Clonezilla vanaf een USB stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Repareer je NTFS, doe een disk clone naar een grotere schijf, dan een partitie+NTFS grow, en dan komt alles goed. Kan je daarna mooi Windows 10 installeren, want dat wordt nog ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Iedereen heel erg bedankt voor alle tips! Helaas eerst werken, vanavond als de kids op bed liggen weer computeren. De ssd is 256 gb, 4 jaar geleden leek 50 Gb zat voor Windows maar is het dus niet. Bedoeling is om Windows 10 update te doen maar ik wilde eerst alle Windows 7 updates succesvol uitvoeren en de partitie vergroten. Vanavond kijken of ik wat ruimte vrij kan maken met de tips van mrmrmr. Geweldig, deze community!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Als C en D op dezelfde SSD staan, kun je ook de partitiegrenzen verschuiven. Dat kan met GParted op een Linux USB stick. Rufus kan een iso op een USB stick schrijven en hem bootable maken. Geadviseerd wordt eerst een backup te maken van de betreffende partities.

Het groter of kleiner maken kan ook onder Windows, met de standaard Windows Disk Management tool (Control Panel) of met een van de third party disk tools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
dir /p /a /o:s /s geeft me nog niet het gewenste resultaat. Ik wil een graag een lijst met grote bestanden..iemand nog een tip?

Edit: https://www.windows-commandline.com/find-large-files/

[ Voor 21% gewijzigd door dotternetta op 22-01-2020 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
dotternetta schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 06:53:
Bedoeling is om Windows 10 update te doen maar ik wilde eerst alle Windows 7 updates succesvol uitvoeren en de partitie vergroten. Vanavond kijken of ik wat ruimte vrij kan maken met de tips van mrmrmr. Geweldig, deze community!
Heb je nog data op de SSD staan die je moet backuppen of is dat niet nodig ? Je kan namelijk Windows 10 gaan installleren met de Windows 7 code waarbij je bij die installatie ook de partities kan aanpassen. Dus als de SSD leeg mag heeft het verder geen zin om nog verder te gaan met Windows 7. Sowieso is een verse installatie van Windows 10 meestal beter dan een Windows 7 na upgrade,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:04
Als je in Windows 7 of Safe mode kunt komen draai dan Patchcleaner om overbodige MSI installers op te ruimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Oeps

[ Voor 98% gewijzigd door dotternetta op 23-01-2020 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Yes, nu met een andere usb oplossing is de ssd te benaderen en ik ben c:/ nu aan het opruimen. Moet goed komen straks! Conrad Digitus hdd usb connector pakt hem gelukkig wel! Vorige poging was met een gedemonteerde externe hdd, die altijd werkt, met mechanische schijven.

De keuze voor updaten van Windows 7 is heel bewust. Ik ben er best wel trots op dat ik al 10 jaar met deze Windows 7 draai. Daarbij komt dat bijna alles is getweaked en perfect draait. En ik ben getrouwd met 2 kleine kids dus ik heb geen tijd om alles opnieuw te installeren en in te stellen bij een nieuwe installatie van Windows 10, mijn vrouw kan zich 10 jaar geleden nog herinneren "de hele vakantie zat je achter die nieuwe k#t computer" 😁

Sorry voor de dubbele post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Je kunt bij een upgrade je programma's en gebruikersdata behouden.

Als je gratis wil upgraden naar Windows 10 kan dat nog steeds maar het kost wel wat moeite om het lekken van gegevens te beperken. Windows 10 off line installeren, updaten en configureren zoals in de link kost een paar uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Ben weer online! C: is nu 100 Gb en d: 128 Gb. Kan ik weer even vooruit. Trouwens met Mini Tool Partition Wizard gedaan, wijst zichzelf.

Iedereen heel erg bedankt voor de tips. Later maar eens updaten naar Windows 10.

[ Voor 16% gewijzigd door dotternetta op 25-01-2020 10:29 ]

Pagina: 1