Is een 4k@70Hz+ gaming monitor overkill?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lenardjee
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-07-2021
Beste allen,

Ik ben al jaren bezig met het upgraden van mijn pc en randapparatuur en ik ben nu op het punt dat ik 3 4K@60Hz (Philips 276E8VJSB) monitoren op een 2080 Super en i9-9900K heb draaien, maar af en toe ben ik niet helemaal blij met slechts 60Hz voor gamen.

Ik heb een beetje research gedaan naar 4K@70Hz+ monitoren maar ik kan er geen vinden onder de €900 (https://tweakers.net/pric...3kgp-zwart/specificaties/). Ik vind het best veel geld, dus ik vraag me af of zo'n monitor het wel waard is. Ik kan me niet goed voorstellen dat alle goede gamers zo'n scherm hebben.

Kunnen jullie je ervaringen en ideeen hierover delen?

Alvast bedankt,

Lenard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wat is de vraag? Heeft de gemiddelde 'goede' gamer zo'n scherm? Nee, want je houdt jezelf voor de gek als je denkt dat je beter gaat gamen door zo'n monitor te kopen. Ik denk dat gemiddeld genomen onder de gamers die meer hebben uit te geven aan hun hobby de 1440p @ 144Hz combinatie het populairst is (1440p op 16:9, danwel op 21:9). Als mooie sweetspot waar je 144Hz daadwerkelijk nut heeft en betaalbaar is.

Want dat is het probleem: Ik vind het knap als jij op drie 4K schermen draait dat je uberhaupt in de buurt van de 60FPS komt. Zelfs op één 4K scherm kom je bij veel AAA spellen nou niet zover boven de 60FPS uit. Of game je op één scherm en heb je de andere twee erbij voor informatie? Maar goed, punt blijft: het probleem is dat afhankelijk van wat je speelt je framerate beperkt is.

En tja is hogere framerate het waard? Van wat ik me herinner heb ik initieel nooit veel verschil gezien toen ik naar 144Hz ging. Nu had ik tijdje geleden door een driver fout dat hij mijn scherm op 90Hz aanstuurde, en dat viel mij binnen paar minuten bij een moba op: Hij liep niet soepel. Dus nu wil ik zeker niet meer terug, maar of jij direct het veel mooier gaat vinden dan wat je nu hebt durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lenardjee
Bedankt voor het antwoord. Ik game tot nu toe inderdaad op 1 van de 3 schermen. Op 1 scherm zit ik vaak rond de 160 fps, dus dan zou ik in theorie een 4K@144Hz monitor kunnen gebruiken zonder dat het 'verspilling' van de monitor is, maar ik vind het nog steeds wel erg veel geld voor een monitor. Ik ga daarom toch eerst maar voor een 1440@144Hz monitor ga. Ik kan later altijd nog upgraden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:16
Sorry 160fps op een 4k scherm? Dan speel je of hele oude games of alle instelling in game op medium of lager?
Welke games hebben we het over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Het is ook mogelijk dat hij de game zelf in een resolutie van 1080p op zijn 4K scherm speelt.

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyDon
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-10 09:04
Ik ben zelf van een 60Hz naar een 75Hz monitor gegaan maar voor mij is het toch net niet. Ik zou eerder een 1440P 144Hz nemen dan 4K 75Hz oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:05

Umbrah

The Incredible MapMan

Tsja, wat voor games speel je? Gezien de intel setup zal het niet de meest grote/complexe sims zijn... en eigenlijk... kom je soms op een punt waar 4K eerder een nadeel is dan een voordeel. De use-case van high refresh rate schermen zit voornamelijk in twitch -shooters waar snelheid telt (counter-strike-achtigen), of super snelle MOBA's (maar ja daar koop je die PC niet voor...). Voor dat soort games zal ik eerder 1440P aanraden. 4K heeft gewoon nog te veel nadelen. Gedeeltelijk omdat het gewoon lastig is de FPS op een niveau te krijgen, gedeeltelijk omdat bij dat soort games refreshrate alles is (en 120 toch echt het minimum is, 144 de sweet spot). En dat is simpelweg in technologie (los van chroma sub sampling-achtigen) niet wenselijk.

Mocht je games als Anno spelen, of Cities Skylines... tsja... 4K kan daar voor de pracht (maar dan zal ik me ook op immersion richten als kleur-echtheid, en alles behalve TN gebruiken...) een meerwaarde zijn, en 144Hz is daar helemaal niet zo super belangrijk. Persoonlijk speel ik veel MMO(RPG's) en doe ik ook data science stijl werk (vandaar dat ik juist voor AMD ben gegaan), en tsja... minecraft (met... euh... externe tooling zoals python mapping modules e.d...). Voor mij was een 1440P 100Hz ultrawide absuluut een upgrade BOVEN m'n 4K scherm. Waarom? Immersion.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaerdenCliff
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11:02
Ik heb me vorig jaar een 4K monitor gekocht en om eerlijk te zijn zie ik daar tot op heden geen echte meerwaarde in. Ik had er voor een goede monitor die ik aan mijn zoon heb doorgegeven. Native resolutie op mijn linux 4k draaien is echt nutteloos want dan zijn 90 procent van de sites maar een cm of 7 breed. Scaling voel je altijd een beetje dus in the end draai ik op een lagere resolutie. Er is bitter weinig 4K content. Ondertussen ook eens paar spellen gezien op de 4K monitor en nja naar mijn persoonlijke mening ... Gewoon wachten tot dat de standaard wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lenardjee
Ik zie dat sommige mensen zich verbazen over 160 fps op 4K. Dat is bijvoorbeeld bij games als rocket league. Ik speel wel altijd op de hoogste settings en 4K resolutie, niet lager. Ik vind 4K inderdaad gewoon mooi.

Ik gebruik vaak windows voor text editors ofzo, dus scaling is geen punt. Ik ga eerst gewoon voor 1440@144Hz en dan kan ik altijd nog upgraden
Pagina: 1