Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StoOker
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-04 08:20
Hallo Tweakers :)
Op 9 januari heb ik mijn eenmanszaakje aangemeld bij de KVK en vandaag heb ik een brief ontvangen dat ik kan inloggen op Mijn Belastingdienst Zakelijk.

Nu wil ik me inschrijven voor de KOR-regeling, maar is er voor mij iets onduidelijk:

Als ik me nu inschrijf moet ik de datum 4 weken in de toekomst leggen, maar afgelopen vrijdag heb ik mijn eerste klus al gehad.
Moet ik dan over deze periode Q1 alsnog BTW afdragen? Of is het 1 keer per jaar en kan ik vanaf dit moment de BTW gewoon niet afdragen en vragen op mijn facturen?

Iemand die dit weet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:03

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Elke kwartaal moet je belasting afdragen naar mijn weten, ben geen zzp-er tho

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
StoOker schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 22:24:
Hallo Tweakers :)
Op 9 januari heb ik mijn eenmanszaakje aangemeld bij de KVK en vandaag heb ik een brief ontvangen dat ik kan inloggen op Mijn Belastingdienst Zakelijk.

Nu wil ik me inschrijven voor de KOR-regeling, maar is er voor mij iets onduidelijk:

Als ik me nu inschrijf moet ik de datum 4 weken in de toekomst leggen, maar afgelopen vrijdag heb ik mijn eerste klus al gehad.
Moet ik dan over deze periode Q1 alsnog BTW afdragen? Of is het 1 keer per jaar en kan ik vanaf dit moment de BTW gewoon niet afdragen en vragen op mijn facturen?

Iemand die dit weet? :)
En voor de KOR regeling hoef je je ook niet in te schrijven, daar maak je gebruik van. Als ik jou was zou ik mij zelf nog ff verder verdiepen.

Bekijk dit is:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Kleineondernemersregeling 2020 (alles over de KOR)

[ Voor 6% gewijzigd door Aapie op 21-01-2020 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-04 15:53

Greyfox

MSX rulez

Zoek even op wat de KOR precies is, dat helpt.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Aapie schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 22:41:
[...]

En voor de KOR regeling hoef je je ook niet in te schrijven, daar maak je gebruik van. Als ik jou was zou ik mij zelf nog ff verder verdiepen.

Bekijk dit is:

[YouTube: Kleineondernemersregeling 2020 (alles over de KOR)]
De informatie in het filmpje is goed, alleen hoe het overgebracht wordt is echt het slechtse wat ik in lange tijd heb gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StoOker
Met inschrijven bedoel ik aanmelden. Ik wil er gebruik van maken, omdat ik zeker weet onder de 20.000euro te zitten. Voor mij zijn alle voordelen en nadelen duidelijk.

Maar antwoord op m’n vraag heb ik niet.
Als ik mij nu aanmeld voor 4 weken in de toekomst, zoals dat moet op het aanmeldformulier. Maar voor die datum al wel werk heb geleverd en facturen wil versturen.
Moet ik dan voor de eerste btw aangifte alsnog BTW vermelden op de factuur en deze ook aangeven?

Want bij mijn weten moet ik ieder kwartaal BTW aangifte gaan doen. Hoe zit dat dus met de btw voor die aanmeld datum?

[ Voor 11% gewijzigd door StoOker op 22-01-2020 08:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• underrated
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09-2021
Ja:
Meedoen met de KOR
U kunt zich aanmelden voor de KOR met het aanmeldformulier. Als u vanaf 1 januari 2020 mee had willen doen, had uw formulier uiterlijk 20 november 2019 bij ons binnen moeten zijn. Als u zich na 20 november hebt aangemeld, verschuift de ingangsdatum op naar het eerstvolgende tijdvak.
https://www.belastingdien...kleineondernemersregeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:21
Die link is heel belangrijk.

Als je in de nieuwe KOR (KOR 2020) zit, ben je vrijgesteld van BTW-aangifte. Dat betekent dus ook dat je geen BTW factureert en geen BTW-aftrek geniet wegens voorheffing (betaalde BTW aftrekken).

De factuur van afgelopen vrijdag, heb je daar BTW op gezet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StoOker
Ik heb gebeld met de belasting telefoon.
Ik moet voor Q1 alsnog de btw aangifte doen. Pas vanaf Q2 gaat de KOR-regeling in.
Op de facturen van nu moet ik dus nog steeds BTW-vermelden en aangeven...

Jammer dat ik dan voor 1 kwartaal het nog wel moet doen, maar daarna ben ik er vanaf.
Bedankt voor het meedenken allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

als je echt wilt ondernemen wil je juist zo snel mogelijk van de KOR af zijn.

Ik weet niet in welke branche je actief wilt zijn maar als ik een factuur van een ondernemer krijg zonder btw dan levert dat altijd gedoe op. Zelfs op 20.000 euro omzet kan het zelfs interessanter zijn om gewoon btw te innen en af te dragen.

In het verleden werd de KOR achteraf bepaald dat is tegenwoordig niet meer dus juist nu is heel duidelijk als een bedrijf met KOR werkt dat het een zeer kleine onderneming is van iemand die het voor erbij doet naast een andere activiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10:18
als je veel zakelijke klanten hebt die btw mogen verrekenen dan is de KOR ook bij een kleine omzet niet zinvol. de netto kostprrijs voor de zakelijke klanten wordt dan het bedrag incl btw in plaats van het bedrag ex btw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• underrated
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09-2021
Anoniem: 217290 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 11:04:
als je echt wilt ondernemen wil je juist zo snel mogelijk van de KOR af zijn.

Ik weet niet in welke branche je actief wilt zijn maar als ik een factuur van een ondernemer krijg zonder btw dan levert dat altijd gedoe op. Zelfs op 20.000 euro omzet kan het zelfs interessanter zijn om gewoon btw te innen en af te dragen.

In het verleden werd de KOR achteraf bepaald dat is tegenwoordig niet meer dus juist nu is heel duidelijk als een bedrijf met KOR werkt dat het een zeer kleine onderneming is van iemand die het voor erbij doet naast een andere activiteit.
Als het voor jou gedoe is om een factuur zonder btw te krijgen is er iets te verbeteren aan jouw administratie ;)
peter-rm schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 11:22:
als je veel zakelijke klanten hebt die btw mogen verrekenen dan is de KOR ook bij een kleine omzet niet zinvol. de netto kostprrijs voor de zakelijke klanten wordt dan het bedrag incl btw in plaats van het bedrag ex btw.
Nee. Er is geen BTW meer:
Als u meedoet aan de kleineondernemersregeling (KOR), betekent dat het volgende:

* U berekent geen btw aan uw klanten. U draagt dus ook geen btw af.
* U vermeldt geen btw op uw facturen. U hoeft zelfs helemaal geen facturen te versturen voor de btw. U moet wel uw inkoopfacturen bewaren.
Als je uurtarief 100 euro is, en je factureert 1 uur, dan staat er op je factuur normaal gesproken:

Uren €100
BTW €21
Totaal te voldoen €121

De klant boekt in 100 eur kosten en 21 euro te vorderen btw.

In geval van KOR (of andere reden waardoor er geen BTW gerekend wordt):

Uren €100
Totaal te voldoen €100

De klant boekt in 100 eur kosten. Thats it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Begin zwart wit modus:
Het heeft niks met mijn administratie te maken.

Maar alles met nadelen van zaken doen met een zeer zeer kleine ondernemer.

KOR ondernemer:
-Bij voorbaat onbetrouwbaar voor langdurige overeenkomsten
-Is een bijklusser dus niet fulltime bezig met zijn werk.
-Vaak zitten er fouten / onjuistheden in de factuur want geen boekhouder / accountant die de facturen opstelt

Dus voor mij als potentiële klant gaan er diverse alarm bellen af als iemand met een KOR regeling aan komt zetten. Financieel heb ik als opdrachtgever ook helemaal geen baat bij iemand met een KOR regeling dus waarom zou ik jou de opdracht moeten gunnen inplaats van een bedrijf waarvan ik weet dat ze meer capaciteit tot hun beschikking heb?

Einde zwart wit modus:
Als je dus alles zwart wit gaat bekijken kom je er al snel achter dat in veel branches een ondernemer met een kor regeling niet wenselijk is je gooit je eigen glazen in bij een opdrachtgever omdat je op voorhand al doet overkomen. Ik ben klein ik blijf klein ik heb geen ambitie om te groeien. Een ondernemer staat voor iemand die ambitie heeft en wilt groeien. 20.000 omzet is in de meeste branches dermate klein dat wil je er uberhaupt wat aan overhouden je het al niet gaat redden.

De branches waar je met 20.000 euro wel wat over houdt zijn die waar het voornamelijk draait op dienstverlening maar daarvoor zoekt een bedrijf een betrouwbare partner waar die op kan bouwen die beschikbaar is wanneer het voor hem nodig is. Iets dat ook de KOR weer afspiegelt als van ik doe het wanneer ik er zin in heb want het is een leuk iets om mee bij te verdienen.

Het is uiteraard helemaal aan jezelf om dingen op te bouwen maar naast de KOR zijn er veel interessantere regelingen waar je veel meer mee mis loopt dan dat de KOR je oplevert. Denk aan starters aftrek, zelfstandigen aftrek, KIA, MIA en nog een redelijke waslijst.

Ook houdt KOR in dat je geen btw kan terugvorderen op investeringen en juist die maak je veel in het begin. Wat mij betreft kunnen ze KOR ook beter afschaffen en terug gaan naar dat je bijverdiensten opgeeft aan de belastingdienst want dat zijn feitelijk nu de KOR ondernemers geworden mensen die wat willen bijverdienen op een nette manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StoOker
Voor mij is het inderdaad bijverdienen.
Ik ga geen grote bedragen factureren, dit zal komen op een aantal uur per week.
Tevens geen producten die lever alleen diensten, dus btw aftrekken heeft voor mij weinig zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

houdt er rekening mee dat je er 3 jaar aan vast zit en er niet onderuit kan zonder meer omzet te maken.

Ik zou als ik jou was toch ook zeker eens kijken naar de hierboven genoemde aftrekposten. 1225 uur klinkt als veel maar als ondernemer telt het hard op.

Als je doelgroep zakelijk is zou ik zeker gewoon kiezen voor zonder KOR als je puur alleen particulieren richt kan je kiezen voor KOR maar dan ben je wel beperkt tot de particuliere markt over het algemeen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
StoOker schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 12:46:
Voor mij is het inderdaad bijverdienen.
Ik ga geen grote bedragen factureren, dit zal komen op een aantal uur per week.
Tevens geen producten die lever alleen diensten, dus btw aftrekken heeft voor mij weinig zin.
Vooropgesteld: alles hangt af van de schaal van je onderneming en de hoeveelheid BTW-belaste inkoop.

Maar deze KOR is (in tegenstelling tot de oude KOR) eigenlijk helemaal niet zo interessant.

Een voorbeeld met
- netto-omzet 1000 euro
- netto inkoop 100 euro
- BTW tarief inkoop en omzet: 21%

Geen KOR
- Je factureert 1000+210 BTW = 2210
- Je klant betaalt onder de streep 1000 euro (die 210 BTW krijgt hij terug in zijn aanslag omzetbelasting als voorheffing)
- Je betaalt op je inkoop 21 euro BTW
- Je draagt af: 210 euro gefactureerde BTW minus de 21 euro betaalde voorheffing = 189 euro
Saldo BTW (ontvangen - betaald - afgedragen): 0

Oude KOR
- Je klant betaalt onder de streep 1000 euro (die 210 BTW krijgt hij terug in zijn aanslag omzetbelasting als voorheffing)
- BTW saldo: 210 euro gefactureerde BTW minus 21 euro betaalde voorheffing = 189 euro
- Korting vanwege KOR: 189 euro
Saldo BTW (ontvangen - betaald - afgedragen): +189
Je hebt onder de streep 189 euro BTW geincasseerd en hoeft deze niet af te dragen. Dat is dus een voordeel t.g.v. de KOR.

Nieuwe KOR
- Je factureert 1000, geen BTW = 1000 euro
- Je klant betaalt 1000 euro
- Je betaalt op je inkoop: 21 euro BTW en die mag je niet terugvragen wegens de vrijstelling.
Saldo BTW (ontvangen - betaald - afgedragen): -21
Hier is de KOR dus nadelig. Die 21 euro ben je kwijt.

[ Voor 6% gewijzigd door t_captain op 22-01-2020 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StoOker
t_captain schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:24:
[...]

Vooropgesteld: alles hangt af van de schaal van je onderneming en de hoeveelheid BTW-belaste inkoop.

Maar deze KOR is (in tegenstelling tot de oude KOR) eigenlijk helemaal niet zo interessant.

Een voorbeeld met
- netto-omzet 1000 euro
- netto inkoop 100 euro
- BTW tarief inkoop en omzet: 21%

Geen KOR
- Je draagt af: 210 euro gefactureerde BTW minus de 21 euro betaalde voorheffing = 189 euro
Zo is je BTW compleet neutraal. Wat je factureert, draag je af. At je betaalt aan leveranciers, mag je verrekenen.

Oude KOR
- BTW saldo: 210 euro gefactureerde BTW minus 21 euro betaalde voorheffing = 189 euro
- Korting vanwege KOR: 189 euro
Je hebt onder de streep 189 euro BTW geincasseerd en hoeft deze niet af te dragen. Dat is dus een voordeel t.g.v. de KOR.

Nieuwe KOR
- Je factureert 1000, geen BTW = 1000 euro
- Je klant betaalt 1000 euro
- Je betaalt op je inkoop: 21 euro BTW en die mag je niet terugvragen wegens de vrijstelling.
Hier is de KOR dus nadelig. Die 21 euro ben je kwijt.
toon volledige bericht
Klopt inderdaad.
Maar de BTWaangifte moet je dus ook niet meer doen, dan is het puur op gemak dat ik de beslissing maak.
Iets inkopen en daar de btw niet over terugvragen neem ik dan ook voor lief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Uhm met jouw mind set kan je nog wel eens tegen het feit aan lopen dat de belastingdienst je niet aanmerkt als ondernemer.

Waarom wil je als bedrijf geregistreerd staan als je er eigenlijk niets mee wilt doen. Kan je het dan niet beter als bijverdienste houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Je moet onderscheid maken tussen de statussen ondernemer voor de omzetbelasting en ondernemer voor de inkomstenbelasting.

TS ambieert de 2e kennelijk niet (geeft dus omzet aan als ROW en geniet geen ondernemersvoordelen). Maar voor de BTW ben je al heel gauw ondernemer. Elke economische activiteit die in beginsel BTW-plichtig is, enigzins herhalend van aard en naar redelijke verwachting winst zou kunnen maken telt daar als ondernemerschap. Dus ook 20 uur per jaar webpagina's bouwen voor lokale winkeliers.

Om een BTW nummer in te schrijven is dan geen keuze maar een plicht. KOR moet het gedoe verminderen.

A propos. Die nieuwe KOR lijkt het voordeel van de "zonnepaneel-ondernemers" (die verder geen ondernemer zijn) te elimineren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-04 22:34

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Houd er rekening mee dat er vanaf 2021 een minimale uurstarief van 16 euro zal gaan gelden voor ZZP-ers:

https://www.rijksoverheid...16-euro-per-uur-verdienen

Samen met de regeling dat je minimaal 1225 uur zal moeten ondernemen (dit zijn ook je niet facturabele uren) om in aanmerking te komen voor de aantrekkelijke ondernemersaftrek.

KORtom... het word allemaal wat strakker en daardoor is het maar de vraag of je uit box3 kunt blijven als "kleine" onderneming met laag uurtarief.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StoOker
Anoniem: 217290 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 15:51:
Uhm met jouw mind set kan je nog wel eens tegen het feit aan lopen dat de belastingdienst je niet aanmerkt als ondernemer.

Waarom wil je als bedrijf geregistreerd staan als je er eigenlijk niets mee wilt doen. Kan je het dan niet beter als bijverdienste houden?
Fijn dat je denkt alles te weten over mijn mindset :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@StoOker
volgens mij is dit weer een gevalletje ik wil alleen maar horen wat mij goed uitkomt want al het andere advies wil ik toch niet horen.

Je bent erg onduidelijk over wat je nou precies wilt gaan doen maar verwacht hier wel op maat advies dat exact in jouw straatje valt van wat je wilt horen.

Alle valkuilen en andere opties wuif je direct weg zonder te reageren of realiseren wat de dingen die hier eerder genoemd zijn nou echt inhouden.

Ik haak hier dan als ondernemer ook direct vanaf dan geef ik mijn ervaringen en kennis liever door aan de mensen die wel openstaan om dingen te leren en dingen echt te onderzoeken. Want dat laatste is wat een ondernemer een ondernemer maakt.

"Penny wise, pound foolish"

Succes met je project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StoOker
Anoniem: 217290 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 21:57:
@StoOker
volgens mij is dit weer een gevalletje ik wil alleen maar horen wat mij goed uitkomt want al het andere advies wil ik toch niet horen.

Je bent erg onduidelijk over wat je nou precies wilt gaan doen maar verwacht hier wel op maat advies dat exact in jouw straatje valt van wat je wilt horen.

Alle valkuilen en andere opties wuif je direct weg zonder te reageren of realiseren wat de dingen die hier eerder genoemd zijn nou echt inhouden.

Ik haak hier dan als ondernemer ook direct vanaf dan geef ik mijn ervaringen en kennis liever door aan de mensen die wel openstaan om dingen te leren en dingen echt te onderzoeken. Want dat laatste is wat een ondernemer een ondernemer maakt.

"Penny wise, pound foolish"

Succes met je project.
Mijn vraag was vrij duidelijk. De belasting telefoon heeft deze uiteindelijk beantwoord.
Ik vroeg me alleen of er meer tweakers waren die ook dit jaar zijn begonnen en de KOR wilde aanvragen.

Dat er buitenom mijn vraag zo meegedacht wordt vind ik prima, maar daar moet ik niet op reageren.
Heb namelijk 2 collega’s die al jaren in hetzelfde concept werken als dat ik wil. Hun willen alleen geen gebruik maken van de KOR.

Je advies waardeer ik, maar je conclusies over mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:35

Jrz

––––––––––––

Imo, is het vooral voordelig als je diensten levert aan consumenten.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StoOker
Jrz schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 07:36:
Imo, is het vooral voordelig als je diensten levert aan consumenten.
Ga ik inderdaad ook doen, een paar uur naast mijn huidige werk in de week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-04 12:29
De KOR is met name interessant als je enkel particuliere klanten hebt: Prijzen blijven gelijk en je hoeft geen BTW af te dragen. Voor mijn part-time fotografie bedrijf is het ideaal. Mijn 100% particuliere klanten betalen hetzelfde en ik hoef geen BTW aangiftes meer te doen.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Pagina: 1