Balk 58x58mm blind aan muur bevestigen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 16:18

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Wij hebben een aantal eiken balken (58x58mm) gekocht die wij graag blind aan de muur in de hal willen maken. Ik zat te zoeken, maar kom eigenlijk alleen uit bij schapdragers of plankdragers. Nadeel is dat deze vaak 10cm of langer zijn. Daarbij zou dan het gat in de muur en in het hout 100% recht en matchend moeten zijn.

Is dit de enige oplossing, of zijn er verder nog handigheidjes? Ik wil het liefst geen moeren/schroeven in het zicht namelijk...

Dank!

Professioneel Heftruck Syndroom

Beste antwoord (via NeFoRcE op 22-01-2020 06:51)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:08
NeFoRcE schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 22:13:
Het wordt een geraamte. Er komt niets op of aan te hangen op een klein potje met plantje, of een fotolijstje na.
Dus het wordt één geheel en niet zwaar?
Dan 2x zoiets achterin je balk frezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vbdADYyMmFEqjylutWFd8Pbe/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IZBQRYj7JuD9GwmF4VI1Eqjj/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3oUNRdZHxUyRZhsqqeUgLjaI/full.jpg

2 haken in de muur en klaar.

Zoek op bijvoorbeeld "rekoog" of mik die afbeeldingen in google images search. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Xander op 21-01-2020 22:38 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Montage kit, dubbelzijdig (sterke) tape, vanaf de andere kant van de muur een bout/schroef erin jassen, etc.

Hoe lang zijn de balken?
Komt er nog wat op te staan of aan te hangen?
Aan welke ondergrond komen de balken?

Iets meer info en self research kan geen kwaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-09 19:36

M2M

medicijnman

En iets van een foto misschien? Blind bevestigen kan in principe prima, beugels aan de muur en bijbehorende uitsparing maken in de balk. Indien er wat op moet komen te staan zou je wat meer dragers moeten gebruiken.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Slagplug.
En het gaatje door het hout wat dieper maken om er erna een prop in te meppen

Of een draadeind in de muur die bv 4 cm uitsteekt.
En dan de balk voorzien van gaten die daar weer mee matchen.
Lijm/epoxy in het gat, en vast zetten.

Montage kit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Ja, kit heb ik aan gedacht, maar ik vertrouw dat toch niet helemaal. De balken worden op z'n langs zo'n 1,5 meter. Het wordt een geraamte. Er komt niets op of aan te hangen op een klein potje met plantje, of een fotolijstje na.

Ik heb zo even geen foto, maar het is hetzelfde hout als waar ook eiken panelen van gemaakt zijn. Van die verlijmde planken aan elkaar.

Van de andere kant muur bevestigen heb ik ook aan gedacht, maar dat is de keuken, dat wordt lastig..

De balken komen aan gewone binnenmuren te hangen, ytong achtig spul.

------
Draadeind is ook een goeie. Afzagen op juiste lengte, soort chemisch anker zeg maar?

Alleen krijg je dat Dan never nooit meer van de muur zonder de boel te beschadigen I guess? Mochten we in de toekomst ooit wat anders willen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Alu hoekprofiel, 2 gaatjes boren, met pluggen in de muur bevestigen. Met een stiftfrees geultje maken in je balk en dan schuif je hem zo aan je alu profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Polymax er tussen en het gaat nergens meer heen.

Als het echt gewicht moet kunnen houden zou je keilbouten in de muur kunnen draaien en daar dan je balk op lijmen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:08
Het wordt een geraamte. Er komt niets op of aan te hangen op een klein potje met plantje, of een fotolijstje na.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vbdADYyMmFEqjylutWFd8Pbe/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IZBQRYj7JuD9GwmF4VI1Eqjj/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3oUNRdZHxUyRZhsqqeUgLjaI/full.jpg

Zoek op bijvoorbeeld "rekoog" of mik die afbeeldingen in google images search. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Xander op 21-01-2020 22:38 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-09 22:00
Kit kan wel maar dan zal je het moeten ondersteunen en aandrukken.
Die 10 sec kit met hoge aanvangsterkte gaat dat ook niet meteen houden.
(Heb ervaring met houten sierlijsten plakken die veel lichter zijn)

Maar eenmaal hard (uurtje later) krijg je het niet meer van de muur zonder de brokken stuc uit je muur te breken.

Je kan er gerust een fotolijstje op zetten.

Ik zou persoonlijk dus een combinatie doen.
2 pluggen in de muur met een fret/draad bout.
(Ene kant houtfret en andere kant M6/8 draad)
Dan in de balk corresponderende gaten boren.
Zooi kit erop en aandrukken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

Chemisch anker. Daar lijmen we draadeinden mee in beton. Als je dat netjes hecht aan de muur en het hout breek je eerder het hout af dan dat spul zelf.

Hypocrites must die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Xander schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 22:37:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Dit is wel een hele goeie. Hiermee hangt het geheel goed, heb ik toch iets speling eventueel, en ik kan het frame er weer afhalen.
Top! Nu nog een frees op de kop tikken. oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-09 16:46

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

Voor optie 1 zou je ook gewoon een speedboor kunnen gebruiken. Wellicht iets minder netjes afgewerkt maar dat scheelt je weer de aanschaf van een frees die je daarna misschien nooit meer gebruikt :9

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hindelaufen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-04 12:41
Inplaats van een speedboor zou ik een gatenboor gebruiken en een beitel. Prima afwerking is dan mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Kit is vrij sterk en kan het makkelijk dragen maar maakt het tegelijk ook meteen onverwijderbaar zonder flinke schade aan te richten. Ook droogtijd is door keuze van kit overkombaar.

Persoonlijk zou ik een gat boren in de muur en daarin met een plug een stokeind draaien. Vervolgens zijn er 'inslagdop rond met schroefdraad' te koop bijv. M8 * 20mm (beetje aan de zware kant maar ken toevallig deze maat uit mijn hoofd) op de draad van de stokeind draaien.

Vervolgens boor je aan de achterzijde van de balk een gat 20mm (in dit voorbeeld) en sla je de balk op deze pluggen. Onzichtbaar en sterk genoeg.

Let op: bij het erop slaan even een stukje afvalhout tussen de goede balkjes en de hamer houden.

[ Voor 0% gewijzigd door Delakhan op 22-01-2020 11:42 . Reden: Iets verduidelijkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 20:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

NeFoRcE schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 06:51:
[...]

Dit is wel een hele goeie. Hiermee hangt het geheel goed, heb ik toch iets speling eventueel, en ik kan het frame er weer afhalen.
Top! Nu nog een frees op de kop tikken. oOo
Ik heb dat spul ook achter een spiegel. Kijk wel uit met ophangen, het zit namelijk zo dicht tegen de muur dat je je muur kunt beschadigen,

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-08 14:19

Draadeind is ook een goeie. Afzagen op juiste lengte, soort chemisch anker zeg maar?

Alleen krijg je dat Dan never nooit meer van de muur zonder de boel te beschadigen I guess? Mochten we in de toekomst ooit wat anders willen?
Als je de draadeinden ietsje scheef omhoog uit de muur laat komen, zeg 5 graden, en je schuift hier de balk met recht ingeboorde gaten overheen dan klemt deze in de scheve draadeinden en zit hij vast.
Eventueel natikken met een hamer en een stukje hout op de balken, om beschadigen tegen te gaan.
Mocht een balk ooit weer van de muur moeten dan zijn deze met wat wrikken wel weer los te halen.

Boor de gaten hiervoor iets scheef naar beneden in de muur, rond die 5 graden, stofzuig de gaten leeg, lijm de draadeinden op lengte er in, uitharden en klaar.
Als het Gybo of Ytong blokken zijn boor je best met een betonboor zonder kloppen, dan krijg je mooie ronde gaten.

Tip:
Controleer vooraf of de muur recht is met een lange waterpas of ander kaarsrecht opbject.
Loopt je muur hol/bol dan dan dit eventueel probelemen geven met het mooi aansluiten van de balken.
Daarbij is het natuurlijk ook van belang dat de balken zelf ook recht zijn.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Pagina: 1