Radiator waarschijnlijk lek maar geen lekkage te zien

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vossie94
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10 22:32
Vanochtend moest mijn vriendin vroeg op om te werken en zei voordat ze wegging dat er een grote plas water onder de radiator in de woonkamer lag. Ik heb dit zelf niet gezien omdat ze het al had opgedweild, maar aan de foto's te zien die ze had gemaakt lag er inderdaad een grote plas onder het midden van de radiator (1-3 liter ongeveer). Nadat ik de radiatorombouw had verwijderd heb ik geprobeerd om het lek te lokaliseren, maar er lekte geen nieuw water uit de radiator.
...

Ik heb het lek als volgt geprobeerd op te sporen:
1. Radiatorombouw verwijderd.
2. Alle stof en watervlekken opgeruimd van het laminaat.
3. Binnenkant/onderkant van radiator bekeken: Ik zag hier geen natte plekken. Al het stof tussen de radiator was ook nog droog, dit doet mij vermoeden dat als er een lek is, dit in ieder geval helemaal aan de onderkant van de radiator moet zitten. Ik zag wel wat bruine opgedroogde roestdruppels, maar de radiator was sowieso heel erg smerig dus ik vond dit niet direct super verdacht (ook omdat ik geen verse waterdruppels zag lekken).
4. Onderkant radiator schoongemaakt en vuiligheid/opgedroogde druppelsporen verwijderd.
5. Handdoeken + daarop karton gelegd zodat ik eventuele nieuwe druppels direct zou kunnen zien.
5. Thermosstaat weer van 15 naar 20 graden gezet zodat de CV ketel weer warm water zou pompen naar de radiator. Wij hebben de thermosstaat 's nachts altijd op 15 graden staan en de temperatuur zakt eigenlijk nooit lager dan 16 graden.
6. Aantal uren gewacht en ook met enkele tussenpozen de thermosstaat weer naar 15 graden gezet zodat de CV telkens weer opnieuw kon aanslaan.
7. Telkens gecheckt of ik druppels kon zien op het karton, maar nu ruim 8 uur later is er nog steeds geen enkele druppel te zien.
...

Mijn uiteindelijke vragen:
- Is deze radiator lek? Het betreft een radiator onder een buitenraam, dus er lopen geen andere waterleidingen oid die lek kunnen zijn. Aangezien de plas water precies onder het midden van de radiator lag, vermoed ik dat de radiator zelf lek is en niet de verbinding bij de radiatorknop oid. Het rare is echter dat hij op het moment niet meer lekt.
- Hoe kan het dat er 's nachts/'s avonds (ik weet niet exact wanneer deze plas is ontstaan) er een paar liter water uit mijn radiator lekt, en dit opeens magisch lijkt te zijn opgelost. Zou het kunnen zijn dat er binnenin de radiator een stukje roest oid voor het lekkende gaatje/scheurtje is gespoeld dat nu tijdelijk de lekkage verhelpt.
- Worst case scenario: Hoeveel water zou er maximaal uit mijn radiator kunnen lekken (het betreft een gelijkvloers appartement met 3 kamers - 70 m2 in totaal - en 4 radiatoren)? Ik ga over een week op vakantie, dus ik wil dan weten hoeveel handdoeken ik zo ongeveer onder mijn radiator moet leggen om dit scenario af te kunnen vangen :D Er ligt een laminaatvloer onder mijn radiator: Die kan wel wat hebben zolang het water op het laminaat ligt, maar dat moet natuurlijk geen weken duren (en laat ik nou net 3 weken weg gaan). Ik heb nog bouwplastic, dus dat zou ik er evt onder kunnen leggen.

Ik vermoed dat de radiator gewoon op is en dat er een nieuwe in moet. Ik zag dat er ook al 1 plek bovenop de radiator met kneedmetaal is bewerkt, dus ik vermoed dat hij al een keer eerder lek is geweest en dat het vanaf nu bergafwaarts gaat. Pro-tips voor het installeren van een nieuwe radiator zijn natuurlijk altijd welkom (heb al wel het e.e.a. opgezocht over het vermogen van de radiator en uiteraard de installatie-filmpjes van welbekende bouwmarkten).

EDIT 22 januari: Link naar de foto's. De blauwe lijn op de eerste foto laat de omtrek van de plas ongeveer zien: https://drive.google.com/...4sYLTlA6u1nl8?usp=sharing

Beste antwoord (via Vossie94 op 24-01-2020 00:17)

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10:47
[b]Vossie94 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:29:[

Dank voor de informatie. Dat afpompen klinkt wel als een goede maar moeilijke manier van analyse. Is het ook mogelijk om alleen een pomp op de radiator zelf aan te sluiten en die vervolgens te testen? Dan hoef ik volgens mij niet zoveel rekening te houden met de rest van mijn leidingen/cv/drukvat.
Trouwens nog een opmerking over dat water; ik heb sinds zomer 2019 een nieuwe cv laten installeren en daarbij is ook direct een vuilafscheider geïnstalleerd. Is het waar dat de kleur van je radiatorwater daardoor niet meer zwart is (zoals Feenstra ook op hun website laat zien in het plaatje met twee glazen water: https://www.feenstra.com/...vuilafscheider-spirotech/ ). Dat zou verklaren waarom het water onder mijn radiator eigenlijk helemaal schoon is en zou kunnen betekenen dat mijn radiator wel degelijk lek is.
hoe is uw neus ? cv water meurt altijd.
maar het zou wel kunnen dat het met de vuilafscheider dat het wat schoner is.
(deze mag je er ook uithalen als je de hele boel gaat afpersen.)

ja je kan ook de radatior afpersen. maar ik weet niet of er voldoende ruimte is, waarschijnlijk moet je hem van de muur afhalen. het is aanbevolen om de aanvoer en de retour los te halen. van de radiator als je de radiotor gaat afpersen. de staartstukken laat je in de radiator laten zitten. hier zet je dan even 2 goedkope kranen of voetventielen opzetten. er bestaan ook nog verloopjes voor maar die kan ik niet meer vinden.
(iets met euroconus. )en vanuit de kraan of voetventiel verder bouwen. naar halfduims buitendraad en hierop kan je de perspomp aansluiten. (als ik het goed heb onthouden /alles verandert de laatste tijd weer. )
het is best wel een bak werk. maar je weet snel genoeg of hij dicht is. ook kan je als je het niet vertrouwd
bijv er 6 bar opzetten. (ik vindt het altijd eng om oude dingen op de volledige 8 bar af te persen/ook is het meestal niet nodig) het lekt meestal al bij 3 a 4 bar.

edit:
is je expansie vat nog in orde of is deze stuk ? juist als je expansie vat stuk is kunnen oude radiatoren stuk gaan de druk wordt dan wat hoger. en pas bij drie bar gaat pas de overstort open. waarschijnlijk heb je 1 raiadtor welke gewoon slecht is. ik heb welleens 1 radiator na 10 jaar kunnen vervangen.
en de rest zit er nog steeds in.

[ Voor 17% gewijzigd door miciel op 22-01-2020 21:11 ]

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Heb je het CV systeem ook bijgevuld? Want als je nu met een lagere druk werkt, kan het lek natuurlijk ook weer 'dicht' zijn. Idem met temperatuur. Kan zijn dat het lek groter wordt bij hogere leidingwatertemperatuur.

Er kan zoveel uitlekken als er water 'boven' het lek zit. Dus lek onderin de radiator; alles wat in de radiator zit + hoger gelegen leidingen voor zover die op afschot naar de radiator toe lopen + wat het compensatievat er nog uit drukt.

Als het goed is stopt je ketel met pompen als de druk te laag wordt, dat voorkomt dat er nog wat meer uitgedrukt wordt :P

Als je 3 weken weggaat kun je natuurlijk ook de ketel helemaal uitzetten, tenzij je zo'n krakkemikkig onderkomen hebt waar allerlei dingen beginnen te bevriezen als het even -5 wordt.

EDIT: nog een aanvulling; als je 'blokverwarming / stadsverwarming / ... ' hebt gaat dat lekken veel langer door natuurlijk...

[ Voor 32% gewijzigd door kabeltjekabel op 21-01-2020 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-10 15:00
Komt het water wel uit de radiator? En niet uit een plant die erboven staat bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vossie94
kabeltjekabel schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:35:
Heb je het CV systeem ook bijgevuld? Want als je nu met een lagere druk werkt, kan het lek natuurlijk ook weer 'dicht' zijn. Idem met temperatuur. Kan zijn dat het lek groter wordt bij hogere leidingwatertemperatuur.

Er kan zoveel uitlekken als er water 'boven' het lek zit. Dus lek onderin de radiator; alles wat in de radiator zit + hoger gelegen leidingen voor zover die op afschot naar de radiator toe lopen + wat het compensatievat er nog uit drukt.

Als het goed is stopt je ketel met pompen als de druk te laag wordt, dat voorkomt dat er nog wat meer uitgedrukt wordt :P

Als je 3 weken weggaat kun je natuurlijk ook de ketel helemaal uitzetten, tenzij je zo'n krakkemikkig onderkomen hebt waar allerlei dingen beginnen te bevriezen als het even -5 wordt.

EDIT: nog een aanvulling; als je 'blokverwarming / stadsverwarming / ... ' hebt gaat dat lekken veel langer door natuurlijk...
Die heb ik inderdaad bijgevuld van 1.3 naar 1.6 bar (hoger gaat bij ons niet i.v.m. lagere waterdruk op de bovenste etage). Als het aan de temperatuur zou liggen zou het onderhand ook al wel duidelijk moeten zijn aangezien ik al weer 8 uur aan het stoken ben, maar wie weet wat er vannacht/de komende dagen/weken nog gaat gebeuren dus dat ga ik zeker even in de gaten houden.

Ik ga sowieso de thermostaat op 10 graden zetten voordat we weggaan. Zelfs zonder verwarming zakt de temperatuur nooit richting het vriespunt (energielabel C + het feit dat we in een tussenappartement wonen op de bovenste verdieping, dus we krijgen van 3 van de 4 kanten stookwarmte).
Miyamoto schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:47:
Komt het water wel uit de radiator? En niet uit een plant die erboven staat bijvoorbeeld?
Heb ik inderdaad ook nog even aan gedacht, maar dat lijkt me sterk. Er staan niet zoveel planten op de vensterbank die een dergelijke grote plas zouden kunnen veroorzaken, en de vensterbank was verder droog en schoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Condensvorming op het raam?
Door de kou afgelooen nacht, zou er best wat condens aan de binnenkant van het raam kunnen zitten. Als dat voldoende vochtig is, kan je druipers krijgen, dat de redt ook redelijk mee neemt.

1 tot 3 liter zou dit imho niet kunnen leveren, maar dat lijkt mij ook wel een forse hoeveelheid water / vocht. Ooit wel eens 3 liter water over je vloer gegooid? Denk namelijk dat het een stuk minder was..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:14

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Heb je het systeem ook weer ontlucht? Wellicht zit er nu heel veel lucht in je radiator en is het waterpeil lager dan het lek.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Bij 1 liter en 2mm waterhoogte op de vloer heb je een halve vierkante meter nat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zit er een afsluit imbus ergens op de aansluiting?
Zoja, draai die dicht en de knop en ga met een gerust gevoel op vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Verwijderd schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 00:01:
Zit er een afsluit imbus ergens op de aansluiting?
Zoja, draai die dicht en de knop en ga met een gerust gevoel op vakantie.
als je 100% zeker weet dat je radaitor is kan je dit doen, (kraan en inregelventiel dichtzetten.)
maar het kan ook lekken uit de aansluiting voor het inregelventiel en/of de kraan. en dan heeft het geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:04
De eerste vraag is denk ik inderdaad: komt het wel uit de CV?
Doorgaans is "CV-water" vrij smerig. Was het water kraakhelder, of zaten er inderdaad veel zwarte deeltjes in?
Heb je een huisdier die wat achtergelaten zou kunnen hebben (is dan vaak wel te ruiken).

Een klassieke CV installatie bevat nogal wat water. 3 liter is in dat geval niet veel!

Is het mogelijk dat je de foto hier post? Wellicht dat dit nog wat ideeën geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:45
Bij het vervangen zou ik ook kijken naar de staat van de rest van de radiatoren. Ik had na ~66 jaar ook een lekke radiator. Dit systeem bestond bij mij nog uit dikwandige grote ijzeren buizen (Maatje: 6/4; Leuk om de hedendaagse verwarmingen aan vast te maken) en bevatte geen mogelijkheden om 1 radiator uit het systeem te halen. De CV moest dus helemaal leeg en daarna kon de radiator vervangen worden.

Nadat die radiator was vervangen begon binnen een week een andere radiator te lekken en mocht het hele gebeuren nog een keer. Daarna hebben we alles inclusief de gigantische leidingen maar vervangen.

Bij beiden radiatoren kon ik roestplekjes vinden en bij de tweede radiator kon ik wat kalkaanslag vinden van water dat uit het kleine lek lekte, maar door de warmte verdampte.

Ik zou, zoals Emielvanputten en Miciel zeiden, kijken of je die mogelijk lekkende radiator kunt afsluiten via de kraan en onderblok/voetventiel.

Kan dat niet, dan kun je ook kijken of de radiator vervangt voordat je weg gaat. Probeer er wel voor de zorgen dat je kunt testen dat geen koppeling lekt voordat je weg gaat.

Kan dat niet, dan kun je misschien de verwarming afkoppelen en eindkoppelingen op de leidingen zetten. (Kan alleen bij een tweepijpsysteem, bij eenpijpsysteem moet je de aanvoer en retour daarvoor doorverbinden)

Kan dat niet, dan zou ik inderdaad kijken hoe je enkele tientallen liters water (worst case) kan opvangen op een manier dat het geen schade doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vossie94
Flimovic schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 22:17:
Heb je het systeem ook weer ontlucht? Wellicht zit er nu heel veel lucht in je radiator en is het waterpeil lager dan het lek.
Dat niet inderdaad, dat is nog wel een goede om even te controleren (je impliceert dat er via een eventueel lek lucht naar binnen is gestroomd?).
MRTNbos schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 09:43:
Doorgaans is "CV-water" vrij smerig. Was het water kraakhelder, of zaten er inderdaad veel zwarte deeltjes in?
Heb je een huisdier die wat achtergelaten zou kunnen hebben (is dan vaak wel te ruiken).

Een klassieke CV installatie bevat nogal wat water. 3 liter is in dat geval niet veel!

Is het mogelijk dat je de foto hier post? Wellicht dat dit nog wat ideeën geeft.
Alstublieft, https://drive.google.com/...4sYLTlA6u1nl8?usp=sharing. Op de eerste foto heeft mijn vriendin de omvang van de plas ongeveer aangegeven met een blauwe lijn.
Groentjuh schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 10:39:
Bij het vervangen zou ik ook kijken naar de staat van de rest van de radiatoren. Ik had na ~66 jaar ook een lekke radiator. Dit systeem bestond bij mij nog uit dikwandige grote ijzeren buizen (Maatje: 6/4; Leuk om de hedendaagse verwarmingen aan vast te maken) en bevatte geen mogelijkheden om 1 radiator uit het systeem te halen. De CV moest dus helemaal leeg en daarna kon de radiator vervangen worden.

Nadat die radiator was vervangen begon binnen een week een andere radiator te lekken en mocht het hele gebeuren nog een keer. Daarna hebben we alles inclusief de gigantische leidingen maar vervangen.

Bij beiden radiatoren kon ik roestplekjes vinden en bij de tweede radiator kon ik wat kalkaanslag vinden van water dat uit het kleine lek lekte, maar door de warmte verdampte.

Ik zou, zoals Emielvanputten en Miciel zeiden, kijken of je die mogelijk lekkende radiator kunt afsluiten via de kraan en onderblok/voetventiel.

Kan dat niet, dan kun je ook kijken of de radiator vervangt voordat je weg gaat. Probeer er wel voor de zorgen dat je kunt testen dat geen koppeling lekt voordat je weg gaat.

Kan dat niet, dan kun je misschien de verwarming afkoppelen en eindkoppelingen op de leidingen zetten. (Kan alleen bij een tweepijpsysteem, bij eenpijpsysteem moet je de aanvoer en retour daarvoor doorverbinden)

Kan dat niet, dan zou ik inderdaad kijken hoe je enkele tientallen liters water (worst case) kan opvangen op een manier dat het geen schade doet.
Dank voor de uitgebreide reactie. Het is gelukkig geen eenpijpsysteem (appartement komt uit 1985), dus dat scheelt. Hoe zag bij jou de onderkant van de radiator er ongeveer uit? Buiten het feit om dat ik veel stof zag, zag ik ook veel opgedroogde roestsporen lopen. Zag jij ook veel van dat soort sporen?
BastaRhymez schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 22:12:
Condensvorming op het raam?
Door de kou afgelooen nacht, zou er best wat condens aan de binnenkant van het raam kunnen zitten. Als dat voldoende vochtig is, kan je druipers krijgen, dat de redt ook redelijk mee neemt.

1 tot 3 liter zou dit imho niet kunnen leveren, maar dat lijkt mij ook wel een forse hoeveelheid water / vocht. Ooit wel eens 3 liter water over je vloer gegooid? Denk namelijk dat het een stuk minder was..
Tsja daar zit wat in. Het zou ook een halve liter kunnen zijn tot een liter (check ook de foto's die ik nu heb toegevoegd, zie link in de EDIT van mijn beginpost). Alhoewel condensvorming me geen probleem lijkt. Woon hier nu ruim een jaar en we hebben vaker condensvorming (crappy PH-schuiframen dus dan krijg je dat). Als het daar aan had gelegen zou je zeggen dat we eerder plasvorming hadden gehad.
MRTNbos schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 09:43:

We hebben geen huisdieren. Check de tweede foto (zie EDIT in mijn beginpost voor link naar de foto's). Het lijkt inderdaad geen heel smerig water (behalve dat het gemengd is met voornamelijk stof dat onder onze bank lag). Mijn vraag is dan; wat zou het kunnen zijn? :+ Huisdieren hebben we niet, planten/condensvorming lijkt me ook heel sterk aangezien we dat dan eigenlijk al eerder hadden moeten zien (we wonen hier al ruim een jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRTNbos
Mijn eerste gevoel zegt dat dit geen CV water is. Ik heb al redelijk vaak een CV leeg laten lopen en dan is het water altijd eerder zwart dan transparant. Dit zou ook wel overeenkomen met je andere bevindingen: geen druppels aan de radiator / andere sporen.

Lijkt me toch goed om de komende tijd de druk in je CV systeem in de gaten te houden. Uiteraard fluctueerd dit iets afhankelijk van de temperatuur, maar het zou over een relatief korte tijd (enkele maanden) toch wel constant moeten blijven.

Wat dan wel?! Lopen er nog meer leidingen in de buurt? (Water leidingen, afvoeren)
Kun je wat zien aan de muur achter de radiator?
Zie je wat aan het plafond? (Ik neem aan dat je dit al bekeken hebt, maar voor de volledigheid.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:43

The End

!Beginning

Zit er niet toevallig een overdruk ventiel bij die radiator? (ziet er vaak uit als een rode knop)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Vossie94 dat is eerder 300ml dan 1-3L wat daar ligt. het kan komen door de druk dat het nu niet lekt. klein lek wat overnacht ontstaat droogt bij verwarmde radiator snel op. (was het niet van de hond ?) ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Hackus op 22-01-2020 15:15 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
er is natuurlijk een oplossing voor dit soort problemen.
ik weet alleen niet of de ts zo technisch is dat hij een cv instalatie kan afpersen dmv een afperspomp.
hiervoor moet je de cv ketel ontkoppelen het expansie vat verwijderen en de overstort.
ook bij bijv wicu moet je een beetje opletten wat je doet.
ik zou oude wicu buizen nooit afpersen op 8 bar.
als ts wicu buizen heeft is het verstandiger om bijv op 4 a 5 bar af te persen.
ook bij plastic bouwmarkt fitingen zou ik 4 a 5 bar aanhouden
en dan gewoon een paar uur zo laten staan.
vervolgens na 1 uurtje kijken of je water ziet en of druk verlies hebt.
komt het er bij 4 bar niet uit dan kan het ook niet van je cv zijn.

officieel moet je afpersen op 8 bar en 15 minuten en geen drukdaling
plaats vinden. (dunwandig staal (cv buis) en dikwandig staal en hard koper bij een nieuwe installatie)
maar eigenlijk doen we dat nooit tenzij in het geval van ts bijv. of voor instorten van leidingen.
(voor kunstof leiding gelden andere regels! ivm met het uitzetten krimpen hiervan)
maar het kan in het geval van ts geen kwaad om een wat lagere druk aan te houden.
en deze wat langer aan te houden. (ivm plastice knelringen wicu ed.)

een afperspomp huur je bij boels of bij andere verhuur bedrijven.
https://www.boels.nl/hure...omp-handbediend-0-60-bare

edit: als je het niet kan vinden daarna kan je natuurlijk ook nog je waterleidingen afpersen.
ook weer zonder cv ketel/geisers boilers ed. inlaat combinatie ertussenuit halen.
eerst koud en dan warm. en bij koud water ook je wc kraantje dicht zetten. :+

maar gezien de locatie en de kleur van het water denk ik eerder aan regenwater
dat door de onderkant van je raam of via de muur een weg naar binnen heeft weten te vinden.
je spouwmuur kan natuurlijk ook volgelopen zijn met water.

waar we vooral naar kijken is ook het weer: het was mistig de afgelopen dagen.
en nu niet meer. misschien dat dat er iets mee heeft te maken je kan de volgende dagen dat het mistig is de boel in de gaten houden. mist is best een hoop water.

(eventueel ook nog het dak en de goten inspecteren.
maar dan zou je vlekken op je plafondt moeten hebben.)

[ Voor 35% gewijzigd door miciel op 22-01-2020 19:24 . Reden: spelfouten/aavulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vossie94
The End schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 15:06:
Zit er niet toevallig een overdruk ventiel bij die radiator? (ziet er vaak uit als een rode knop)
Niet gezien nee. Volgens mij zit zoiets vaak ook aan de zijkanten van de radiator, terwijl bij mij de plas onder het midden van de radiator lag.
Hackus schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 15:14:
@Vossie94 dat is eerder 300ml dan 1-3L wat daar ligt. het kan komen door de druk dat het nu niet lekt. klein lek wat overnacht ontstaat droogt bij verwarmde radiator snel op. (was het niet van de hond ?) ;)
Tja ik vond het ook moeilijk inschatten, maar daar lijkt het inderdaad ook wel op. En ik denk inderdaad dat de kachel al wel eerder een beetje gelekt heeft aangezien ik aan de onderkant wel wat bruine druppelsporen zag lopen. We hebben geen huisdieren, dus dat kan het probleem niet zijn geweest.
miciel schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 18:45:
er is natuurlijk een oplossing voor dit soort problemen.
ik weet alleen niet of de ts zo technisch is dat hij een cv instalatie kan afpersen dmv een afperspomp.
hiervoor moet je de cv ketel ontkoppelen het expansie vat verwijderen en de overstort.
ook bij bijv wicu moet je een beetje opletten wat je doet.
ik zou oude wicu buizen nooit afpersen op 8 bar.
als ts wicu buizen heeft is het verstandiger om bijv op 4 a 5 bar af te persen.
ook bij plastic bouwmarkt fitingen zou ik 4 a 5 bar aanhouden
en dan gewoon een paar uur zo laten staan.
vervolgens na 1 uurtje kijken of je water ziet en of druk verlies hebt.
komt het er bij 4 bar niet uit dan kan het ook niet van je cv zijn.

officieel moet je afpersen op 8 bar en 15 minuten en geen drukdaling
plaats vinden. (dunwandig staal (cv buis) en dikwandig staal en hard koper bij een nieuwe installatie)
maar eigenlijk doen we dat nooit tenzij in het geval van ts bijv. of voor instorten van leidingen.
(voor kunstof leiding gelden andere regels! ivm met het uitzetten krimpen hiervan)
maar het kan in het geval van ts geen kwaad om een wat lagere druk aan te houden.
en deze wat langer aan te houden. (ivm plastice knelringen wicu ed.)

een afperspomp huur je bij boels of bij andere verhuur bedrijven.
https://www.boels.nl/hure...omp-handbediend-0-60-bare

edit: als je het niet kan vinden daarna kan je natuurlijk ook nog je waterleidingen afpersen.
ook weer zonder cv ketel/geisers boilers ed. inlaat combinatie ertussenuit halen.
eerst koud en dan warm. en bij koud water ook je wc kraantje dicht zetten. :+

maar gezien de locatie en de kleur van het water denk ik eerder aan regenwater
dat door de onderkant van je raam of via de muur een weg naar binnen heeft weten te vinden.
je spouwmuur kan natuurlijk ook volgelopen zijn met water.

waar we vooral naar kijken is ook het weer: het was mistig de afgelopen dagen.
en nu niet meer. misschien dat dat er iets mee heeft te maken je kan de volgende dagen dat het mistig is de boel in de gaten houden. mist is best een hoop water.

(eventueel ook nog het dak en de goten inspecteren.
maar dan zou je vlekken op je plafondt moeten hebben.)
Dank voor de informatie. Dat afpompen klinkt wel als een goede maar moeilijke manier van analyse. Is het ook mogelijk om alleen een pomp op de radiator zelf aan te sluiten en die vervolgens te testen? Dan hoef ik volgens mij niet zoveel rekening te houden met de rest van mijn leidingen/cv/drukvat.
Trouwens nog een opmerking over dat water; ik heb sinds zomer 2019 een nieuwe cv laten installeren en daarbij is ook direct een vuilafscheider geïnstalleerd. Is het waar dat de kleur van je radiatorwater daardoor niet meer zwart is (zoals Feenstra ook op hun website laat zien in het plaatje met twee glazen water: https://www.feenstra.com/...vuilafscheider-spirotech/ ). Dat zou verklaren waarom het water onder mijn radiator eigenlijk helemaal schoon is en zou kunnen betekenen dat mijn radiator wel degelijk lek is.
MRTNbos schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:22:
Mijn eerste gevoel zegt dat dit geen CV water is. Ik heb al redelijk vaak een CV leeg laten lopen en dan is het water altijd eerder zwart dan transparant. Dit zou ook wel overeenkomen met je andere bevindingen: geen druppels aan de radiator / andere sporen.

Lijkt me toch goed om de komende tijd de druk in je CV systeem in de gaten te houden. Uiteraard fluctueerd dit iets afhankelijk van de temperatuur, maar het zou over een relatief korte tijd (enkele maanden) toch wel constant moeten blijven.

Wat dan wel?! Lopen er nog meer leidingen in de buurt? (Water leidingen, afvoeren)
Kun je wat zien aan de muur achter de radiator?
Zie je wat aan het plafond? (Ik neem aan dat je dit al bekeken hebt, maar voor de volledigheid.)
Bedankt voor je reactie. M.b.t. je reactie over de kleur van het water; zie mijn comment op de quote hierboven over de vuilafscheider. Wat is een redelijk constante druk voor enkele maanden volgens jou (dus in normale gevallen zonder lekkages of lucht in de leidingen+radiatoren)? Ik heb hem gisteren bijgevuld van 1.3 naar 1.6 bar en daar staat hij nu nog steeds op. De vorige keer dat ik hem heb bijgevuld is volgens mij 16 november 2019 (dat weet ik toevallig omdat ik toen de radiator in onze slaapkamer eraf heb gehaald om het nieuwe behang goed te kunnen installeren). Toen heb ik hem ook weer bijgevuld tot 1.6-1.7 bar (hoger gaat onze waterdruk niet op de bovenste verdieping) dus dat zou zich nu denk ik weer moeten voordoen. Oftewel; ik ga de radiator + cv-druk eens goed monitoren de komende maanden :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• miciel
[b]Vossie94 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:29:[

ja je kan ook de radatior afpersen. maar ik weet niet of er voldoende ruimte is, waarschijnlijk moet je hem van de muur afhalen. het is aanbevolen om de aanvoer en de retour los te halen. van de radiator als je de radiotor gaat afpersen. de staartstukken laat je in de radiator laten zitten. hier zet je dan even 2 goedkope kranen of voetventielen opzetten. er bestaan ook nog verloopjes voor maar die kan ik niet meer vinden.
(iets met euroconus. )en vanuit de kraan of voetventiel verder bouwen. naar halfduims buitendraad en hierop kan je de perspomp aansluiten. (als ik het goed heb onthouden /alles verandert de laatste tijd weer. )
het is best wel een bak werk. maar je weet snel genoeg of hij dicht is. ook kan je als je het niet vertrouwd
bijv er 6 bar opzetten. (ik vindt het altijd eng om oude dingen op de volledige 8 bar af te persen/ook is het meestal niet nodig) het lekt meestal al bij 3 a 4 bar.

edit:
is je expansie vat nog in orde of is deze stuk ? juist als je expansie vat stuk is kunnen oude radiatoren stuk gaan de druk wordt dan wat hoger. en pas bij drie bar gaat pas de overstort open. waarschijnlijk heb je 1 raiadtor welke gewoon slecht is. ik heb welleens 1 radiator na 10 jaar kunnen vervangen.

[ Voor 17% gewijzigd door miciel op 22-01-2020 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:45
Vossie94 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:29:
Ik heb hem gisteren bijgevuld van 1.3 naar 1.6 bar en daar staat hij nu nog steeds op. De vorige keer dat ik hem heb bijgevuld is volgens mij 16 november 2019 (dat weet ik toevallig omdat ik toen de radiator in onze slaapkamer eraf heb gehaald om het nieuwe behang goed te kunnen installeren). Toen heb ik hem ook weer bijgevuld tot 1.6-1.7 bar (hoger gaat onze waterdruk niet op de bovenste verdieping) dus dat zou zich nu denk ik weer moeten voordoen. Oftewel; ik ga de radiator + cv-druk eens goed monitoren de komende maanden :)
Dan ben je in net iets meer dan 2 maanden tijd 0,3 bar druk kwijtgeraakt? Dat lijkt mij toch niet goed hoor!

Bij mijn eerste lekkage was het water best vuil, maar bij de tweede was dit veel minder, want twee dagen daarvoor was het systeem hervult. Ik denk dat het water bij jou misschien niet helemaal schoon was, maar mogelijk ook niet vies genoeg om op te gaan vallen dat het vies CV water is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppybt
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:39
kabeltjekabel schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:35:
Het distributie circuit is gescheiden van je woningcircuit via een warmtewisselaar hoor.
Het is niet zo dat het het hele distributie circuit leeg kan lopen in jou woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
joppybt schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 23:19:
[...]

Het distributie circuit is gescheiden van je woningcircuit via een warmtewisselaar hoor.
Het is niet zo dat het het hele distributie circuit leeg kan lopen in jou woning.
bij blokverwarming helaas niet . blok verwarming is 1 ketel voor een gehele flat.
en als het misgaat loopt dus de hele flat leeg in jouw woning. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:35
[...]

Onzin. Alleen tapwater is gescheiden. Check schema maar eens van een warmteafleverset.
Daarom hoef je met stadsverwarming ook nooit iets bij te vullen en heeft niemand ook zo'n vulslang in huis.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:43
Heb je huisgenoten die wel een slaapwandelen, of nog erger, slaapplassen? In mijn studententijd heb ik wel eens een huisgenoot boos aangesproken omdat hij in de keuken stond te pissen. Bleek dat ie waarschijnlijk iets teveel gezopen had en aan het slaapwandelen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

Nope. Alleen voor verwarming van SWW.

Zie ook;
https://www.installatie.n...rwarming-ruineert-woning/
Jim423 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 00:37:
[...]

Onzin. Alleen tapwater is gescheiden. Check schema maar eens van een warmteafleverset.
Daarom hoef je met stadsverwarming ook nooit iets bij te vullen en heeft niemand ook zo'n vulslang in huis.
En ook geen compensatievat.

[ Voor 41% gewijzigd door kabeltjekabel op 23-01-2020 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCGraaf
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 05-10 19:51

BCGraaf

BC

Vossie94 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 22:00:
[...]

Ik ga sowieso de thermostaat op 10 graden zetten voordat we weggaan. Zelfs zonder verwarming zakt de temperatuur nooit richting het vriespunt (energielabel C + het feit dat we in een tussenappartement wonen op de bovenste verdieping, dus we krijgen van 3 van de 4 kanten stookwarmte).
Is het geen lekkage van het dak?

MacBook, MacBook Pro 15, Mac Mini 2012, iPhone X,  Watch,  TV 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ziet er meer uit als een plas condenswater wat van het raam af komt en netjes zijn weg naar beneden heeft gevonden. Bij mij lag het is vaak op de vensterbank zelf. Maar de hoeveelheid lijkt mij van een redelijk groot raam.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vossie94
HenkEisDS schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 00:38:
Heb je huisgenoten die wel een slaapwandelen, of nog erger, slaapplassen? In mijn studententijd heb ik wel eens een huisgenoot boos aangesproken omdat hij in de keuken stond te pissen. Bleek dat ie waarschijnlijk iets teveel gezopen had en aan het slaapwandelen was.
Nee huisgenoten heb ik sinds een jaar niet meer (wel gehad in m'n vorige kamer, maar dan was het eigenlijk altijd direct gesprek van de dag als zoiets gebeurde dus dan had ik het wel geweten :9 ).
BCGraaf schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 21:07:
[...]

Is het geen lekkage van het dak?
Nope dat is helemaal droog
miciel schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:50:
[...]

edit:
Gevraagd aan m'n vriendin of het stonk, maar zij gaf aan dat het niet per se stonk oid (anders was het haar denk ik wel opgevallen). Ik denk dus dat het inderdaad gewoon de verwarming is. Ik ga het + cv-ketel druk in de gaten houden en zo nodig een nieuwe installeren. Expansievat is een half jaar geleden nog nieuw geïnstalleerd met de CV-ketel, dus ik neem aan dat het daar niet aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vossie94
Wim-Bart schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 21:21:
Ziet er meer uit als een plas condenswater wat van het raam af komt en netjes zijn weg naar beneden heeft gevonden. Bij mij lag het is vaak op de vensterbank zelf. Maar de hoeveelheid lijkt mij van een redelijk groot raam.
Hmm dat is inderdaad wel interessant. De vensterbank + radiatorombouw bestaan bij mij uit 1 geheel die tegen de onderkant van het raamkozijn is aangeschroefd, maar daar zit nog wel een dunne kier tussen. Dat zou het inderdaad redelijk goed zijn kunnen geweest. Ons raam is inderdaad een redelijk groot raam (denk iets van 4 m2) en betreft een PH-schuifraam. Google maar eens; van die oude niet echt isolerende ramen die ook flink kunnen condenseren. De VVE wil ze echter nog niet vervangen.
Hoe groot is jouw raam precies, condenseert het ook zoveel water (leidend tot een plas op je vensterbank) en wat voor type raam heb je (gewoon HR++)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Vossie94 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 00:21:

Gevraagd aan m'n vriendin of het stonk, maar zij gaf aan dat het niet per se stonk oid (anders was het haar denk ik wel opgevallen). Ik denk dus dat het inderdaad gewoon de verwarming is. Ik ga het + cv-ketel druk in de gaten houden en zo nodig een nieuwe installeren. Expansievat is een half jaar geleden nog nieuw geïnstalleerd met de CV-ketel, dus ik neem aan dat het daar niet aan ligt.
als het niet ruikt is de kans klein dat het cv water is.
maar inderdaad de boel in de gaten houden. is voor nu het enige wat je kan doen.
wat ik omschrijf gebeurt niet bij een hagelnieuw expansie vat.
en daarvoor moet je radiator of leidingen ook wel goed verroest zijn/in slechte staat zijn.
(of fabrieksfoutje hebben) maar normaal gaat gewoon je overstort open en is er niks aan de handt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Vossie94 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 00:27:
[...]

Hmm dat is inderdaad wel interessant. De vensterbank + radiatorombouw bestaan bij mij uit 1 geheel die tegen de onderkant van het raamkozijn is aangeschroefd, maar daar zit nog wel een dunne kier tussen. Dat zou het inderdaad redelijk goed zijn kunnen geweest. Ons raam is inderdaad een redelijk groot raam (denk iets van 4 m2) en betreft een PH-schuifraam. Google maar eens; van die oude niet echt isolerende ramen die ook flink kunnen condenseren. De VVE wil ze echter nog niet vervangen.
Hoe groot is jouw raam precies, condenseert het ook zoveel water (leidend tot een plas op je vensterbank) en wat voor type raam heb je (gewoon HR++)?
Mijn raam was toen 210x3m en had ongeveer een 2x zo grote plas.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 26-09 13:33
Als er water uit je verwarmingssysteem is gelekt dan moet daarvan de druk nu wat lager zijn. Er is ook kans dat er extra lucht in het systeem zit. Dat kan je horen als de pomp aanslaat doordat je de luchtbellen in de buizen hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRTNbos
fastedje schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 08:09:
Als er water uit je verwarmingssysteem is gelekt dan moet daarvan de druk nu wat lager zijn. Er is ook kans dat er extra lucht in het systeem zit. Dat kan je horen als de pomp aanslaat doordat je de luchtbellen in de buizen hoort.
Een beetje CV toestel heeft een automatische ontluchter. (Zelf mijn oude toestel uit 1998 had er een!) Kleine luchtbelletjes kun je houden maar doorgaans zal eerder de druk kelderen omdat de meeste lucht via deze ontluchter verdwijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

MRTNbos schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 10:41:
[...]

Een beetje CV toestel heeft een automatische ontluchter. (Zelf mijn oude toestel uit 1998 had er een!) Kleine luchtbelletjes kun je houden maar doorgaans zal eerder de druk kelderen omdat de meeste lucht via deze ontluchter verdwijnt.
Mits je drukvat niet lek is. Want dan werkt het systeem niet goed meer. Mijn drukvat was bijvoorbeeld lek en is vorige week vervangen. Alles leek te werken maar ik kon met geen mogelijkheid mijn cv onder druk zetten waardoor de automatische ontluchter water stond te sproeien toen de verwarming aan ging.

Mijn installateur vervangt het drukvat iedere 5 jaar uit voorzorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRTNbos
Wim-Bart schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 13:20:
[...]

Mits je drukvat niet lek is. Want dan werkt het systeem niet goed meer. Mijn drukvat was bijvoorbeeld lek en is vorige week vervangen. Alles leek te werken maar ik kon met geen mogelijkheid mijn cv onder druk zetten waardoor de automatische ontluchter water stond te sproeien toen de verwarming aan ging.

Mijn installateur vervangt het drukvat iedere 5 jaar uit voorzorg.
Ik denk eerder dat je overdruk ventiel water afvloeide en niet de ontluchter.

Nu is je expansievat niet zozeer heel duur, maar iedere 5jaar vind ik wel erg voorbarig. Elke 10jaar kan ik me nog iets bij voorstellen.
Als je elke 5jaar je expansievat vervangt zou in je in dat kader ook je inlaatcombinatie en overdrukventiel moeten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-09 18:51
Kan ook zijn dat je kozijn gelekt heeft. Zolang er geen water uit de radiator komt zou ik daar niets aan doen.
Misschien de bank een tijdje niet voor de radiator zetten zodat je het merkt voordat het aan de voorkant van de bank eronderuit komt. Misschien is dit al veel langer aan de gang, maar merkte je het niet.
Met de tuinslang je muur en kozijn de volle laag geven kan misschein ook duidelijkheid geven zonder te hoeven wachten op slagregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Vossie94 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 00:27:
[...]

(....) en betreft een PH-schuifraam. (....)
Dan zou ik toch eens nadenken over lekkage via het raam zelf. Schuiframen zijn erg moeilijk waterdicht te houden. Op welke etage woon je en welke oriëntatie heeft het raam.
En wat voor glas heb je? Dubbel,hr,hr+,hr++?
Ik Neem aan dat het een aluminium schuifraam betreft.
Pagina: 1