Afvoer keuken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Baarsjes
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik heb een jaar geleden een nieuwe keuken laten plaatsen, en sindsdien is het regelmatig verstopt. Met als gevolg een gootsteen die volloopt en vaatwasser die er mee stopt en het water dat er aan alle kanten uitloopt. Ik ben op zoek naar advies wat ik nu het beste kan doen.
  • Ik heb een woning, waarbij de keuken op de tweede verdieping ligt. De afvoer van mijn gootsteen en vaatwasser gaat dus via diverse bochten naar beneden naar het riool.
  • [Ii]Voor de nieuwe keuken heb ik al wel eens een verstopping gehad, maar het is nu om de maand wel raak[/li] [Ii]In de nieuwe opzet, zijn de vaatwasser en gootsteen naar de andere kant verplaatst en heb ik dus meer leidingen in mijn keuken[/li]
  • De nieuwe leidingen zijn aangelegd door een ander bedrijf dan dat de keuken geplaatst heeft. Foto's zijn wel gedeeld voor deze geplaatst werd en de monteur van de keuken gaf aan het te kunnen installeren
  • De ontstoppers die al geweest zijn gaan wel tot 10 meter erin met een veer voor ze de ontstopping hebben. En geven aan dat er teveel bochten in de leidingen zouden zitten. Niet alleen in de keuken maar ook de weg naar beneden
Nou weet ik niet zo goed waar te beginnen om dit structureel op te lossen. Zijn volgens mij de volgende mogelijke echte oorzaken:
  • De leidingen in de woning zijn niet goed aangelegd. Huis is 12 jaar geleden opgeleverd
  • Het bedrijf dat de nieuwe leidingen heeft aangelegd in de keuken heeft het niet juist gedaan waardoor ik nu opeens veel meer verstoppingen heb
  • De nieuwe vaatwasser is niet goed, gebruikt meer water of filtert niet goed of heeft geen stop erop, etc.
Nou ben ik niet zozeer op zoek naar iemand of iets aansprakelijk stellen, maar ik wil graag gewoon mijn vaatwasser kunnen gebruiken zonder risico op lekkage. Wat zou het beste zijn om dit te onderzoeken en op te laten lossen?

http://www.bonuszoeken.nl

Alle reacties

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Een camera inspectie aanvragen bij een deskundig bedrijf... dan kan je zien waar de verstopping optreedt en wat de mogelijke oorzaak is.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Baarsjes is er wel een zgn ontluchting in het leidingsysteem ?
verder is het wel van belang wat de afmetingen zijn van de gebruikt afvoer

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Begin maar eens met een een bovenaanzicht en zijaanzicht, compleet met afstandsmaten (+/- 30%) en gebruikte diameters (exact) en type bochten. En per horizontaal stuk % afschot.

• Baarsjes
  • Niet online
Hackus en kabeltjekabel, die kennis heb ik niet. Mijn vraag is dus niet zozeer iemand hier kan aangeven waar het probleem zit, maar hoe ik daar achter kan komen. Zijn er bedrijven die dit soort onderzoeken doen en advies geven over een oplossing? Of kom ik dan uit bij een "normale" loodgieter.

BastaRhymez, er is een keer een camera ingeweest toen ik een verstopping had, die ziet wel dat er vet in zat en veel bochten maar op basis daarvan konden zij geen advies geven.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je kunt dat zelf bekijken natuurlijk. zo moeilijk is dat niet. je hoeft geen camera te gebruiken om te zoeken waar het verstopt zit, maar of er een leiding is voor ontluchting. of laat een loodgieter komen om dat samen met je te onderzoeken.(leer je ook nog wat van) je kunt wel afvoeren maken, maar er moet wel lucht bijkomen
anders is er geen krachtig genoeg afvoer mogelijk.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@Baarsjes Ik weet niet wie er met een camera heeft gekeken, maar meestal doet de partij die de inspectie doet ook wel een rapportje met (vermoedelijke) oorzaak opstellen. Anders heeft zo'n camera inspectie natuurlijk weinig zin (behalve dat je de staat van de leidingen ziet).

Je zou eens een partij als RRS kunnen benaderen. Die geven op hun website aan dat ze ook allerlei inspecties doen, zonder hak- en breekwerk. Zij claimen dit met camera's te doen en eventueel middels een rookdetectie (voor eventuele lekkages). Hierbij stellen zij ook een rapport op met de beelden, en werken ze naar een "oplossing" toe.

Ik heb overigens geen ervaringen met RRS (of andere partijen), maar deze busjes zie ik wel regelmatig op de snelweg rijden en hoor je redelijk wat reclame van voorbij komen.

Een oorzaak van de verstopping kan natuurlijk ook zijn, dat de leidingen een verkeerd afschot hebben en het water zich ergens in de leiding ophoopt. Hierdoor kan de vaatwasser zijn water niet kwijt. Als dit het probleem is, dan zal je toch moeten hakken en breken om het te herstellen... Maar daarvoor zou ik eerst een inspectie laten doen.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:55

Yucon

*broem*

Wanneer komt de eerste bocht? Ik heb dit bij m'n wasmachine gehad. Daar spoot het water vrij hard uit waardoor het een golfbeweging terug maakte. Door het verlengen van de buis was het opgelost.

Het probleem zat dus niet in de max afvoercapaciteit maar in een vreemd stromingspatroon. Juist omdat dat raar klinkt is dat ook niet het eerste waar je naar kijkt.

• Baarsjes
  • Niet online
BastaRhymez schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 11:45:
Je zou eens een partij als RRS kunnen benaderen. Die geven op hun website aan dat ze ook allerlei inspecties doen, zonder hak- en breekwerk. Zij claimen dit met camera's te doen en eventueel middels een rookdetectie (voor eventuele lekkages). Hierbij stellen zij ook een rapport op met de beelden, en werken ze naar een "oplossing" toe.
Dank RRS is hier meerdere keren naar tevredenheid geweest om een verstopping te verhelpen. Nooit bij stil gestaan dat zij dus ook advies kunnen geven over de echte oorzaak. Ik ga ze laten komen denk ik maar om te ontstoppen en advies uit te brengen.

• Skeuomorf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-01 14:53
Baarsjes schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:00:

• De nieuwe vaatwasser is niet goed, gebruikt meer water of filtert niet goed of heeft geen stop erop, etc.
[/list]
In ons vorige huis hadden we een paar jaar na het plaatsen van een nieuwe keuken ook last van een verstopping.
Iemand langs laten komen. Ze gingen er met een veer in, maar gaven aan niet verder te kunnen.
Ik ben toen zelf aan de slag gegaan en kon gelukkig in de kruipruimte bij deze buis.

Lang verhaal kort. De buis was helemaal verstopt door de vaatwastabletten.
Bijna 4 meter buis helemaal vol..

Ik weet niet hoe het er bij jou uit ziet, maar wellicht kun je er ook (redelijk) eenvoudig bij om dit te controleren.

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:15

3_s

Maak je de borden een beetje proper, voor je ze in laadt? Grootste vuil er af vegen kan al veel doen.

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02-2025
3_s schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 23:41:
Maak je de borden een beetje proper, voor je ze in laadt? Grootste vuil er af vegen kan al veel doen.
Dit......

Gewoon hele pannen met jus en vet de vaatwasser in.

• Baarsjes
  • Niet online
RRS geweest, boel ontstopt, oorzaak wederom keukenvuil. Heeft wel de leiding aangepast onder de gootsteen, 2 onnodige bochten eruit gehaald waardoor de vaatwasser het water beter zou moeten kunnen afvoeren.

Advies is aankijken en anders alsnog onderzoek laten doen. En uiteraard advies om borden af te vegen met keukenpapier voor deze in de vaatwasser te zetten, wat we over het algemeen al doen. En twee keer per week heet water en soda er doorheen gooien.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:41

BCC

Baarsjes schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 11:51:
En twee keer per week heet water en soda er doorheen gooien.
Tja, dan "lost het probleem vanzelf op" :X.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 02:19
Hebben hier in de keuken ook regelmatig verstoppingen gehad; weliswaar 1x per jaar, maar toch.

Vorig jaar de keuken verbouwd, en afvoer wat meer afschot gegeven door een blokje onder de buis te klemmen. Daarbij nog een zwanenhals met beluchting geplaatst en verder ook halve vaatwastabletten gebruikt. Vooralsnog geen verstopping meer gehad.

Onder ontstoppingsdienst gaf ook aan dat de vaatwasser de grootste boosdoener was; afspoelen, halve blokjes gebruiken en zo nu en dan een ketel kokend water met soda of afwasmiddel er doorheen spoelen (wasbak vol laten lopen, en dan de stop eruit) om druk op te bouwen.

Pvouput live

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:54
Eigenlijk zouden al dat soort trucs niet nodig moeten zijn, want een beetje buis kan echt wel wat verwerken. Een vaatwasser heeft als het goed is een filter voor groot vuil en de rest mag niet uitmaken. Gootsteen kan je ook een filter in plaatsen.

Liefst fix je dus de afvoer door de juiste diameter, minimalisatie van (scherpe) bochten, afschot en beluchting.

Afhankelijk van de exacte oorzaak kun je ook een aardig eind komen door af en toe flink wat afwasmiddel met heet water weg te spoelen.

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Ik had dit laatst ook, had al eerder een lekkende sifon vervangen. Was allemaal van dat gelijmde pvc (grijs).

Toen toch weer problemen met de vaatwasser of de kraan een minuut aanzetten. Kon het niet snel vinden en heb een loodgieter laten komen. Dat was even aardig aftikken. Ongeveer 150 euro voor onderzoeken, en oplossen.

Na een paar maanden weer hetzelfde probleem. Toen toch maar zelf eens gaan proberen (achteraf bleek dat de loodgieter niet ver genoeg was gegaan met ontstoppen o.i.d.).

Heb de gootsteen naar de hoofdbuis vervangen met wit niet lijmbaar. Nu kan ik dat deel gewoon loshalen mocht er zich weer iets voordoen. Hele sifon is nog grijs maar alleen dat deel. Die kan ik dan voor 7 euries of zo vervangen zonder te moeten gaan zagen en klooien. Bleek het nog niet opgelost. Verstopping verderop. Toen maar een hogedruk spuit aangeschaft en zelf ontstopt.

Heb nog geen camera nodig gehad, maar wel veel geleerd van dit probleem. Ook dus dat zo'n cameraatje helemaal niet veel hoeft te kosten. 15,- of zo bij een chinese webshop, zo aan je smartphone te hangen.

Nu kan ik het voortaan zelf, met nog geen 200 euro geïnvesteerd in juiste gereedschap en het vervangen van dat gelijmde grijs. Heb dus ook kunnen doen wat @Rukapul hierboven suggereert.

[ Voor 3% gewijzigd door Jivebunny op 23-01-2020 13:06 ]

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 7600x3d 32GB 6000mhz 9070 XT MSI 27" IPS 180hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)

Verwijderd

Ik heb zelf een veer aangeschaft.. moet ook 1-2 keer per jaar de keukenafvoer ontstoppen. Maar met het goede materiaal (boor+veer) is het werkje in een kwartiertje gepiept.
Pagina: 1