Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vdLee
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09:59
Beste Tweaker,

in het verleden (8800GTX-tijdperk) heb ik een gamesysteem gehad. Daarna gaan studeren en onvoldoende interesse gehad om een upgrade te doen, maar nu begint het weer aardig te kriebelen. Ondertussen ook voldoende munten gespaard om een gamesysteem te kunnen veroorloven. Natuurlijk onlangs de Desktop BBG van januari 2020 aandachtig gelezen, waarin de interesse van een 1440p systeem werd gewekt. Echter, is het budget ± 1700 i.p.v. 1500 euro, maar ditmaal wél inclusief deftige monitor en assemblage artikelen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal uitsluitend gebruikt worden voor gaming, dus geen streaming/ videobewerking/ photoshop. De huidige games zou ik graag vloeiend (lees: >60 FPS) willen spelen op een resolutie van 1440p. Ik realiseer en accepteer dat dit alleen voor de komende jaren zal gelden. Na 2/3 jaar is terugschalen naar lagere instellingen, dan wel 1080p geen onoverkoombaar obstakel.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het absolute maximum voor het systeem inclusief monitor ligt op 1600-1700 euro. Ik ben van plan de assemblage zelf te verzorgen, dus de eventueel benodigde materialen (koelpasta/ anti-statische band/ etc.) moeten inbegrepen zijn.

In de tabel hieronder vindt u alle onderdelen van het systeem. Onder de tabel worden de onderdelen verder toegelicht.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 195,05€ 195,05
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 110,-€ 110,-
1VideokaartenMSI Radeon RX 5700 XT Gaming X€ 446,01€ 446,01
1BehuizingenPhanteks Eclipse P400S Zwart€ 76,-€ 76,-
1MonitorenLG UltraGear 27GL850 Zwart€ 465,85€ 465,85
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 73,90€ 73,90
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 92,65€ 92,65
1Solid state drivesCorsair Force MP510 960GB€ 162,90€ 162,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.622,36

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Afgaande op de Desktop BBG januari 2020 heb ik een "budget" 1440p-systeem voor ogen. Naar mijn idee kan er nog wat afgeroomd worden op een aantal onderdelen, te weten;
CPU: Zo vind ik de AMD Ryzen 5 3600 interessant i.p.v. de AMD Ryzen 7 3700X. Dat scheelt al 130 euro. Klopt, je levert hierbij 2 cores (4 threads) in, maar de 3700X is wellicht wat overspec in combinatie met een RX 5700 XT GPU (?).

GPU: Na vele benchmark tests gezien te hebben voelt een Radeon RX 5700 XT als veel bang-for-the-buck. Er wordt hier niet gekozen voor een reguliere RX 5700, want de XT-variant poept vaak >15 FPS meer uit dan de non-XT. En met het oog op de toekomst, toch gekozen voor een kleine premium ten opzichte van het mainstreamsysteem uit de BBG. Op aanraden van de BBG, benchmarks en de ervaring van een extra radiator, excuus, een hete 8800GTX, ditmaal toch een lichte neiging naar een stille(re) en koele(re) variant. Hier dus de MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X overgenomen van het 1440p-systeem.

MOBO: De MSI B450 Tomahawk MAX. Met het oog op een upgrade hier het moederbord overgenomen van het 1440p-systeem van de BBG in plaats van de MSI B450M van het mainstreamgamesysteem. Ook voelt een ATX vertrouwder dan een micro-ATX in verband met de airflow in de kast (meer ruimte = betere airflow?).

RAM: Voor games is 16 GB (voorlopig) nog voldoende, dus wederom 70 euro in mindering op het totaal. Ook met het oog op de mogelijkheid tot upgraden in de toekomst, op dit moment nog niet noodzakelijk.

SSD: Om nog wat van de prijs af te halen zou ik willen gaan voor een SSD van 1 TB i.p.v. 2 TB. Doorgaans ga ik hardcore op 1 spel per tijdseenheid, en dus niet 10 spellen per week bijvoorbeeld. Een kleine SSD lijkt (!?) hierdoor mogelijk. Een SSD via M.2 lijkt mij een goede optie (tegenover SATA) gelet op de doorvoertijden van beide smaken. Alhoewel ik hierover onzeker ben over de praktijkervaring. Ik wil niet gaan voor de Intel 660p, omdat die het niet zo lekker schijnt te doen wanneer deze wat gevuld staat. Het is ook een QLC en geen TLC overigens (Bronnen probeer ik nog te achterhalen).

Voeding: De Corsair RM550x, zoals in de BBG, vanwege het gebruik van dezelfde GPU, welke natuurlijk de grootste energiebehoefte heeft van de verschillende onderdelen.

Case: De Phanteks Eclips P400S. Dit midi-tower model heeft mijn voorkeur vanwege de uitstraling, afwerking en ingebouwde fan controller.

Monitor: Bij dit onderdeel denkt u wellicht aan overkill, maar de monitor moet ook de eerstvolgende upgrade aankunnen. Mijn voorkeur gaat uit naar de LG 27GL850. Ja, dat is een enorme hap uit het budget, vandaar ook dat een strakke afweging bij de overige componenten noodzakelijk is.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik hoop dat "Buy the product, not the brand" geldig is, want ik ben noch een AMD, noch een Intel fanboy. Echter, ik ben wel gevoelig voor producten van grote/gevestigde merken, want ik krijg het benauwd van onbekende producten van bijvoorbeeld Ali X. uit China. Dat is niet snobistisch bedoelt, maar ik hecht veel waarde aan betrouwbaarheid en voel stress wanneer ik hier (zelfs onterecht) mijn twijfels over heb.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem komt in de woonkamer te staan, dus ik hecht enige waarde aan een beschaafd uiterlijk (met name de kast) en de geluidsproductie, maar zolang het geen stofzuiger wordt, dan ben ik al tevreden. Daarnaast lig ik niet wakker van een hoger energieverbruik, tenzij dit ernstig te koste gaat van de koeling (en dus prestaties) van het systeem.

Ga je overklokken?
De eerste jaren heb ik geen interesse in overklokken, daar ik het systeem voldoende acht voor waarvoor het bedoelt is, 1440p/60FPS gamen. Lukt dit niet na (hopelijk pas) 2 jaar, dan is overklokken een optie. Ik realiseer mij wel dat hier een investering van onder andere een verbeterde koeling tegenover staat. Oftewel, overklokken is nu nog niet aan de orde. Ik zal dat hier t.z.t. weer een topic over openen.

Wat verwacht je van ons?[i]
Zoals de titel wellicht deed vermoeden ga ik hier voor zo veel mogelijk bang-for-the-buck. Ik realiseer mij dat ik de marge van een 1440p/60FPS heb opgezocht. Daarom aan u de vraag of de juiste balans in het systeem behouden is gebleven. Gaat één van de onderdelen duidelijk een bottleneck vormen, of zijn ze min of meer op elkaar afgestemd. Uw ervaring komt ook van pas bij het controleren van de compatibiliteit van de verschillende onderdelen met elkaar. De Ryzen 3600 zou op dit moederbord moeten werken, maar zo zijn er vast nog een aantal combinaties waarbij de compatibiliteit van belang is. Dit systeem is samengesteld met mijn vriend Tweakers/ HardwareInfo/ Youtube/ Google, maar wellicht dat er toch een fout is ingeslopen.

Heeft u een dermate slechte ervaring met één (of meerdere) van de gekozen onderdelen, laat het mij dan ook gerust weten. Dan kunnen we samen kijken naar een vervangend exemplaar.

Ik wil u vriendelijk bedanken voor uw tijd om dit systeem tot een succes te maken,

Daan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:34
De Kingston A2000 1TB kost momenteel €140,-. Dat scheelt 23 euro. Daarmee komt jouw restbudget op €100,-. Ik zou dan toch overwegen de 3700x erin te stoppen. Ja dan kom je 3 tientjes boven je budget.

Het is echt de sweetspot van de Zen2 lijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr34mm4st3r
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14-01-2023
Voor alleen gamen heb je aan de ryzen 5 3600 voldoende.

Hou er wel rekening mee dat er nog steeds mensen zijn die problemen hebben met de 5700 xt kaarten mbt driver issues etc.
Dat hoef voor jou niet zo te zijn natuurlijk maar wel ff het nakijken waard.

Zo besloot ik voor een 2070 super te gaan (plug and play).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glamourt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-09 13:24
Iedereen heeft andere ervaringen met videokaarten natuurlijk. Ik had hiervoor een Nvidia GTX 1080 van Asus deed het prima, tot hij na een jaar besloot om artifact te gaan vertonen. Netjes een nieuwe Nvidia kaart gekregen van ASUS in die prijsklasse. Omdat toen de GTX 1080 niet meer werd gemaakt, kreeg ik een RTX 2070 van ASUS.

Sinds het begin al gezeik mee met de Drivers, het ene spel doet hij het super, dan blijft hij weer soms heel even freezen zoals in BF5. Wat je al merkt als het een halve seconde is in een schiet gevecht.
Sinds de laatste driver updates, heb ik er geen last meer van. Ik kan de problemen zien als kinderziektes in de eerste drivers, maar het was soms best hinderlijk. Niet onspeelbaar ofsow.

Grote kans dat de mensen die problemen ondervinden met de nieuwe AMD videokaarten hetzelfde als bovenstaand zijn. Maar of het het dan waard is om gelijk 20% meer te gaan betalen voor soort gelijke prestaties van een videokaart betwijfel ik. Zal gewoon lekker voor de AMD videokaart gaan, als ik opnieuw mocht kiezen had ik dat ook gedaan. Was voor mijn Nvidia GTX 1080 ruim tevreden met mijn AMD R9 270X. Waar ik overigens nooit problemen met de driver mee heb gehad, maar die videokaart had ik pas gekocht toen die reeks van videokaarten al een tijdje op de markt was. Overigens hetzelfde verhaal met mijn Nvidia GTX 1080, die had ik ook pas toen die al een tijdje op de markt was en ook nooit driver problemen mee gehad.

[ Voor 24% gewijzigd door Glamourt op 22-01-2020 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-09 23:44
Goeie build, ga je veel plezier aan hebben. SSD prijzen zijn in stijgende lijn, gewoon diegene kiezen die bij de winkel waar je gaat bestellen de beste prijs heeft. Als budget toch een issue wordt dan kan je toch naar de Intel 660p1tb kijken, snel zat maar wordt idd iets trager naarmate de drive bijna vol is (dus dat gewoon vermijden dan).

Ook die monitor, hoewel duur, is een goede koop, ga je normaal jarenlang plezier aan beleven.

Voor iets meer zou je een mobo kunnen overwegen met een wat recentere geluidschip en een extra M.2 slot (wel nog maar moeilijk te verkrijgen aan een normale prijs van rond de 140€...) pricewatch: Asus PRIME X470-PRO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@vdLee Ik zou echt geen geld besteden aan 3700X als het alleen voor gamen is. je kunt altijd nog overstappen op R4000 versie die eind dit jaar schijnt uit te komen.(R4600) De prijzen van NVMe SSD's stijgen
en ik zou de goedkopere kiezen als pricewatch: Gigabyte NVMe SSD 1TB

(de prijzen stijgen omdat er geen PCI-e 4.0 ondersteuning komt voor 10th gen Intel - zo lijkt het nu -)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdLee
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09:59
Bedankt voor jullie bijdragen! De producten zijn besteld, dus ik sluit dit topic.
Pagina: 1