Toon posts:

Condensafvoer WTW

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag,

Ik ben bezig met het verbouwen van mijn huis en heb hierbij een nieuwe wtw geinstalleerd (orcon hrc ecomax) echter paste hij niet op dezelfde muur als waar de oude hing (stork whr 90). Als alternatief heb ik hem geplaatst op een onderstel (op pootjes) op de grond tegen de muur aan.

Voor de condensafvoer heb ik een ruimtebesparende sifonnetje gebruikt die met een wasmachineafvoerslang de afvoer in gaat waar de oude wtw ook zat. Nu is het zo dat die lekt en dit komt denk ik doordat de sifon lager zit dan de afvoer waar het slangetje uiteindelijk ingaat. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen..

Verder heb ik alle ventielen gelaten hoe ze zitten. Als ik dit wil inregelen met een anemometer hoe moet ik berekenen hoeveel debiet ik moet behalen? Mijn huis is 500m3 moet ik dan ook 500m3 toevoeren en 500m3 afvoeren? ik heb begrepen dat een afvoerventiel max 75m3 haalt en een toevoerventiel 50m3. Als ik elke ventiel maximaal afstel behaal ik die 500m3 niet eens. Hoe moet ik dit anders inregelen?

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-01 23:38
Een foto doet wonderen :)

als je siflon lager zit dan waar hij ingaat (als ik het goed lees)

Creeer je dan niet twee siflon's ? want dat gaat niet werken!

[ Voor 73% gewijzigd door gekke-gerrit op 21-01-2020 17:23 ]

Laden doe je met je zonnepanelen

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Voor wat betreft het inregelen, zullen daar wel bepaalde standaarden voor zijn. De monteur was daar bij ons wel even mee bezig. Bij de keuken en badkamer wordt er meer lucht verplaatst dan in de slaapkamers bijvoorbeeld.
Heb je de standen van de oude ventielen genoteerd?

[ Voor 10% gewijzigd door BounceMeister op 21-01-2020 17:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
gekke-gerrit schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:21:
Een foto doet wonderen :)

als je siflon lager zit dan waar hij ingaat (als ik het goed lees)

Creeer je dan niet twee siflon's ? want dat gaat niet werken!
Bedankt voor je reactie, ik heb inderdaad een sifon rechtstreeks op het apparaat aangesloten, deze gaat via een condensslang naar een andere sifon.. levert dit complicaties op?

• gekke-gerrit
Als dit geheel luchtdicht is, dan is dat een probleem inderdaad.

(wasmachine slang in een pijp met daaronder een siflon is geen probleem omdat er lucht van bovenaf in kan.)

Nogmaals foto’s doen wonderen

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Zulke apparaten moeten doorgaans 'open' op het riool, dus geen sifon vast onder het apparaat, maar met slangetje in het riool en dan pas een sifon.

Water gaat ook niet vanzelf omhoog en sifons in serie moet je ook niet doen.

Foto of ASCII art is altijd welkom natuurlijk.

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-01 07:43
https://www.ventilatieland.nl/i/ventilatieberekeningen.html

Daar kan je wat uitleg vinden over de berekeningen. Dus per ruimte hoeveel je minimaal moet afvoeren/toevoeren. Meestal heb je dan op de 1e verdieping teveel toevoer, en wordt dan bv in de woonkamer of keuken extra afgevoerd. Het geheel moet namelijk wel gebalanceerd zijn

Verwijderd

Topicstarter
gekke-gerrit schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 19:16:
Als dit geheel luchtdicht is, dan is dat een probleem inderdaad.

(wasmachine slang in een pijp met daaronder een siflon is geen probleem omdat er lucht van bovenaf in kan.)

Nogmaals foto’s doen wonderen
Bedankt voor je reactie,

https://imgur.com/a/Btni6xe

• gekke-gerrit
Op basis van je afbeeldingen zou ik zeggen dat het ligt aan de zwaartekracht, omdat je een open sifon gebruikt kan er gewoon lucht bij. Eerlijk gezegd zie ik niet snel een oplossing voor dit probleem behalve je WTW afvoer hoger zien te krijgen.

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-01 14:35

EMP

Krulloos!

Als ik de foto's goed interpreteer gaat de WTW uitvoer naar een sifon (kan, maar is nutteloos in dit geval), dan gaat de slang eerst OMHOOG en daarna het tweede sifon in.

Water stroomt uit zichzelf niet omhoog. Kun je de slang zo hangen dat hij alleen maar omlaag gaat, al is het maar 2%... maar niet horizontaal en zeker niet omhoog?

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Verwijderd

Topicstarter
EMP schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 08:27:
Als ik de foto's goed interpreteer gaat de WTW uitvoer naar een sifon (kan, maar is nutteloos in dit geval), dan gaat de slang eerst OMHOOG en daarna het tweede sifon in.

Water stroomt uit zichzelf niet omhoog. Kun je de slang zo hangen dat hij alleen maar omlaag gaat, al is het maar 2%... maar niet horizontaal en zeker niet omhoog?
Zou je kunnen toelichten waarom dit nutteloos is, heb flink gegoogeld omtrent sifons maar kom er niet uit, begrijp alleen dat er een waterslot in gecreerd wordt om stank uit het riool tegen te gaan. Verder kan ik er geen knoop aan vastbinden. Denk dat dat lastig is omdat de afvoer van de unit iets hoger zit dan de afvoer van zolder, doordat ik er iets in moet zetten om daar een slangetje uit te laten lopen naar de afvoer komt die te laag hangen, slang rechtstreeks in het apparaat is geen optie want daar lekt die dan langs...

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-01 14:35

EMP

Krulloos!

Er zijn verschillende vormen sifons maar ze werken allemaal volgens het zelfde concept.

Een sifon sluit de vieze lucht van onder het sifon af naar de ruimte er boven door water in een buis te laten staan.
Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/kk3NYPzz5UY/maxresdefault.jpg

Als de ruimte boven het sifon niet open is (zoals de wastafel in dit plaatje) maar afgesloten, dan kan er ook geen vieze lucht uit komen.

Als je twee sifons achter elkaar doet, dan houd de onderste de vieze lucht uit het riool tegen, en de bovenste.. eeh... tsja, wat houdt die tegen? :)

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Verwijderd

Topicstarter
EMP schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 15:08:
Er zijn verschillende vormen sifons maar ze werken allemaal volgens het zelfde concept.

Een sifon sluit de vieze lucht van onder het sifon af naar de ruimte er boven door water in een buis te laten staan.
[Afbeelding]

Als de ruimte boven het sifon niet open is (zoals de wastafel in dit plaatje) maar afgesloten, dan kan er ook geen vieze lucht uit komen.

Als je twee sifons achter elkaar doet, dan houd de onderste de vieze lucht uit het riool tegen, en de bovenste.. eeh... tsja, wat houdt die tegen? :)
Bedankt voor je uitleg, misschien begrijp ik het niet goed hoor maar als je dan een sifon rechtstreeks op de WTW aansluit zou dat dan toch alsnog voor zorgen dat er geen stank vrij komt? Dan hoeft het toch niet zo te zijn dat er een slang vanuit de wtw naar de sifon gaat

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:35
Verwijderd schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:18:
Goedemiddag,

Ik ben bezig met het verbouwen van mijn huis en heb hierbij een nieuwe wtw geinstalleerd (orcon hrc ecomax) echter paste hij niet op dezelfde muur als waar de oude hing (stork whr 90). Als alternatief heb ik hem geplaatst op een onderstel (op pootjes) op de grond tegen de muur aan.

Voor de condensafvoer heb ik een ruimtebesparende sifonnetje gebruikt die met een wasmachineafvoerslang de afvoer in gaat waar de oude wtw ook zat. Nu is het zo dat die lekt en dit komt denk ik doordat de sifon lager zit dan de afvoer waar het slangetje uiteindelijk ingaat. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen..

Verder heb ik alle ventielen gelaten hoe ze zitten. Als ik dit wil inregelen met een anemometer hoe moet ik berekenen hoeveel debiet ik moet behalen? Mijn huis is 500m3 moet ik dan ook 500m3 toevoeren en 500m3 afvoeren? ik heb begrepen dat een afvoerventiel max 75m3 haalt en een toevoerventiel 50m3. Als ik elke ventiel maximaal afstel behaal ik die 500m3 niet eens. Hoe moet ik dit anders inregelen?
Wat betreft de sifon. Ligt de onderkant van de aansluiting van de sifon onder de WTW-unit hoger dan de onderkant van de buis (niet sifon) waar de slang in gaat? Zoja, dan sifon ter plaatse van muur afzagen en het geheel met buis aansluiten.

Wat betreft het inregelen. Eerst moet je de debieten per ruimte bepalen. Zie bijvoorbeeld http://www.ekbouwadvies.n...latiebalansberekening.asp voor een berekening conform het bouwbesluit. Meer ventileren kan natuurlijk altijd.
Daarna kun je alle ventielen op de debieten inregelen en de WTW-unit instellen op het juiste debiet.

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Paul Hewson schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 01:53:
[...]Daarna kun je alle ventielen op de debieten inregelen en de WTW-unit instellen op het juiste debiet.
Ik heb hetzelfde probleem, ik kan daar een bedrijf voor laten komen maar volgens mij is dit iets dat je ook zelf kunt als je de goede apparatuur hebt (anemometer?). Iemand een tip waar je die kunt huren?
Pagina: 1